Edukacja plastyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-DS5-2BHS |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.7
|
Nazwa przedmiotu: | Edukacja plastyczna |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
2 rok PiW SJ sem.letni |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | zajęcia polegają głównie na obserwacji natury i przełożeniu jej w formę plastyczną – studyjną lub własną interpretację, opierają się na nauce rysunku, kompozycji, spojrzeniu na kolor i przestrzeń. Staramy się poszerzać zdolności postrzegania, rozwijać świadomość plastyczną i posługiwać językiem współczesnej sztuki. Młodzież zapoznaje się z wybranymi postaciami ze świata sztuki i ich twórczością. Realizowane są również tematy na wyobraźnię. |
Skrócony opis: |
Analiza podstawy programowej oraz wybranych programów w zakresie edukacji plastycznej w wychowaniu przedszkolnym i nauczaniu zintegrowanym. Metodyka edukacji plastycznej: cele, metody, formy nauczania, środki dydaktyczne, podręczniki. Planowanie i organizacja pracy dydaktyczno-wychowawczej w nauczaniu plastyki. Techniki plastyczne wspomagające rozwój i kształtowanie wyobraźni dziecka. Praktyczna realizacja zadań plastycznych w różnorodnych technikach umożliwiających uzyskanie oryginalnych wypowiedzi plastycznych. |
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu przygotowanie studentów do prowadzenia zajęć plastycznych na poziomie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Studenci przyswajają i pogłębiają wiedzę na temat najważniejszych zagadnień z zakresu wiedzy o sztuce i aktywności plastycznej dziecka; treści edukacji plastycznej zawarte w podstawach programowych oraz przykładowych programach nauczania przewidzianych do realizacji w przedszkolu i w klasach I-III szkoły podstawowej; zasady, metody, formy realizacji tych treści, wyrobienie umiejętności planowania, organizowania i prowadzenia zajęć plastycznych oraz oceniania pracy dzieci i ich wytworów. Słuchacze w ramach ćwiczeń praktycznych poznają techniki plastyczne wspomagające rozwój i kształtowanie wyobraźni dziecka; wykonują prace w różnorodnych technikach umożliwiających uzyskanie oryginalnych wypowiedzi plastycznych. |
Literatura: |
1) Braun D., Podręcznik rozwijania kreatywności. Sztuka i twórczość w pracy z dziećmi, Wyd, „Jedność”, Kielce 2009. 2) Jąder M., Techniki plastyczne rozwijające wyobraźnię, „Impuls”, Kraków 2007. 3) Płóciennik E., Just M., Dobrakowska A., Woźniak J., Metoda i wyobraźnia. Podręcznik dla nauczyciela. Lekcje twórczości w klasie 1, Difin, Warszawa 2009. 4) Popek S., Metodyka zajęć plastycznych w klasach początkowych, WSiP, Warszawa 1987. 5) Popek S. L., Psychologia twórczości plastycznej, „Impuls”, Kraków 2010. 6) Podstawa programowa z komentarzami, Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna, KAPITAŁ LUDZKI, MEN 2009. 7) Szuman S., Sztuka dziecka. Psychologia twórczości plastycznej dzieci i młodzieży, WSiP, Warszawa 1990. 8) Szuścik U., Znak werbalny a znak plastyczny w twórczości rysunkowej dziecka, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2006. 9) Wallon P., Cambier A., Englhart D.: tł. “[z fr.] Gałkowski R., Rysunek dziecka, WSiP, Warszawa 1993. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi: - opisuje metody i formy pracy na szczeblu wychowania przedszkolnego oraz zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej w zakresie edukacji plastycznej dzieci - dostosuje proces nauczania-uczenia się do rzeczywistych potrzeb oraz do możliwości poznawczych i wykonawczych dzieci - zaprojektuje różnorodne sytuacje edukacyjne w formie zajęć zintegrowanych ze szczególnym uwzględnieniem środków wyrazu plastycznego, takich jak kształt, barwa, faktura, w kompozycji na płaszczyźnie i w przestrzeni (stosując określone materiały, narzędzia i techniki plastyczne) - kompetentnie prowadzi zajęcia plastyczne podczas ćwiczeń w ramach symulacji zajęć przedszkolnych i szkolnych oraz praktyk pedagogicznych na podstawie samodzielnie przygotowanych planów metodycznych - systematycznie pogłębia i uaktualnia swoją wiedzę z dziedziny teorii i metodyki nauczania plastyki w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej na zasadzie samokształcenia z wykorzystaniem różnych źródeł informacji |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania stopnia osiągnięcia założonego efektu kształcenia: - obserwacja studenta i analiza jego wypowiedzi podczas dyskusji - ocena prac plastycznych studentów wykonanych różnymi technikami - ocena samodzielnej pracy studenta (prace plastyczne) - przygotowanie prezentacji multimedialnej, referatu łączącego dziedziny sztuki z pracą plastyczną dziecka |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Świdzińska | |
Prowadzący grup: | Dorota Świdzińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Świdzińska | |
Prowadzący grup: | Dorota Świdzińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.