Pedeutologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-DS5-2PDL |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Pedeutologia |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
2 rok PiW SJ sem.letni |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Pedeutologia jest przedmiotem zajmującym się zagadnieniami dotyczącymi zawodu nauczyciela. Poruszone tu zostaną następujące treści: główne kierunki badań pedeutologicznych (osobowość nauczyciela, jego uzdolnienia i autorytet, predyspozycje kandydatów do zawodu), kształcenie nauczycieli, etyka zawodu nauczycielskiego, kształtowanie się zawodu i funkcji społecznej nauczycielstwa. |
Pełny opis: |
1) Wykład ma za zadanie przedstawić podstawowe treści związane z problematyką jaką zajmuje się pedeutologia: - pedeutologia jako subdyscyplina pedagogiczna - dorobek i ewolucja polskiej myśli pedeutologicznej - funkcjonowanie nauczyciela w zawodzie - wybrane elementy wizerunku nauczyciela - współczesny wzorzec osobowy nauczyciela - kwalifikacje i kompetencje nauczycieli - rozwój zawodowy i osobisty nauczyciela |
Literatura: |
Literatura podstawowa Bielski J., Nauczyciel dokonały, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2007. Day C., Rozwój zawodowy nauczycieli. Uczenie się przez całe życie, Gdańsk 2004. Day Ch., Nauczyciel z pasją. Jak zachować entuzjazm i zaangażowanie w pracy. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2008. Kobyłecka E., Nauczyciel wobec współczesnych zadań edukacyjnych, Kraków 2005. Kwiatkowska H., Pedeutologia, Warszawa 2008. Kwiatkowska H., Tożsamość nauczycieli. Między anomią a autonomią, GWP, Gdańsk 2005. Lewowicki T., Problemy kształcenia i pracy nauczycieli, Warszawa-Radom 2007. Michalski J., Takt pedagogiczny w sztuce nauczycielskiego działania. Wydawnictwo APS, Warszawa 2010. Strykowski W., Strykowska J., Pielachowski J., Kompetencje nauczyciela szkoły współczesnej, Poznań 2003. Szempruch J., Pedeutologia. Studium teoretyczno-pragmatyczne, Kraków 2013. Uczłowieczyć komunikację. Nauczyciel wobec ucznia w przestrzeni szkolnej, (red.) H. Kwiatkowska, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2015. Ziółkowski P., Pedeutologia. Zarys problematyki, Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Gospodarki w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2016. Literatura uzupełniająca Bałachowicz J., Style działań edukacyjnych nauczycieli klas początkowych. Wydawnictwo WSP TWP, Warszawa 2009. Banach Cz., Pedeutologia, [w:] Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, pod red. T.Pilcha – t. IV, Warszawa 2005, s.301 – 306. Chętkowski D., Nauczycielskie perypetie (o wojnie wszystkich ze wszystkimi), Gdańsk 2010. Czerepaniak-Walczak M., Aspekty i źródła profesjonalnej refleksji nauczyciela, Toruń 1997. Dakowicz L.A., Świat wartości przyszłych nauczycieli, Trans Humana, Białystok 2006. Dróżka W., Generacja wielkiej zmiany: studium autobiografii średniego pokolenia nauczycieli polskich, Kielce 2008. Ferenz K., Kozioł E. (red.), Kompetencje nauczyciela wychowawcy, Zielona Góra 2002. Gaś Z. B., Doskonalący się nauczyciel. Psychologiczne aspekty rozwoju zawodowego nauczycieli, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2001. Homplewicz J., Etyka pedagogiczna. Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa 1996. Kabat M., Kreatywność w edukacji nauczycieli, Poznań 2013. Korczyński S., Obraz nauczyciela w polskiej myśli pedeutologicznej, Opole 1992. Kordziński J., Nauczyciel, trener, coach. Warszawa 2013. Krawcewicz S., Pedeutologia, w: Encyklopedia Pedagogiczna, pod red. W.Pomykało, Warszawa 1993, s. 585-592. Kwaśnica R., Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu, [w:] Pedagogika-podręcznik akademicki, t.2, Warszawa 2003. Kwiatkowska H., Tożsamość nauczycieli. Między anomią a autonomią, GWP, Gdańsk 2005. Michalak J. M., Poczucie odpowiedzialności zawodowej nauczycieli. Studium teoretyczno-empiryczne, Warszawa 2003. Nauczyciel w świecie współczesnym, (red.) B. Muchacka, M. Szymański, Kraków 2008. Nauczyciel, tożsamość, rozwój, (red.) M. Szymański, Kraków 2007. Nowosad I., Nauczyciel-wychowawca czasu polskich przełomów, Kraków 2001. Problemy współczesnej pedeutologii. Teorie – praktyka – perspektywy, (red.) D. Ekiert-Oldroyd, Katowice 2003. Prokopiuk W., Nauczyciel na polach humanizacji edukacji, Kraków 2010. Speck O., Być nauczycielem: trudności wychowawcze w czasie zmian społeczno-kulturalnych, Gdańsk 2005. Szempruch J., Nauczyciel w warunkach zmiany społecznej i edukacyjnej, Wydawnictwo „Impuls”, Kraków 2012. Szempruch J., Nauczyciel w zmieniającej się szkole: funkcjonowanie i rozwój zawodowy, Rzeszów 2001. Szołtysek, A. E., Filozofia edukacji, Impuls, Kraków 2013. W poszukiwaniu wyznaczników kompetencji nauczyciela XXI wieku, (red.) E. Kozioł, E. Kobyłecka, Zielona Góra 2002. Witkowski L., Edukacja i humanistyka: nowe konteksty humanistyczne dla nowoczesnych nauczycieli, Warszawa 2000. Zjaziun I.A. Mistrzostwo pedagogiczne. Wydawnictwo ITE-PIB, Warszawa-Radom 2005. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład połączony z prezentacją multimedialną. Zaliczenie wykładu w formie testu. Ocenę pozytywną gwarantuje uzyskanie przez studenta 51% punktów za udzielenie poprawnych pełnych odpowiedzi. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Lidia Dakowicz | |
Prowadzący grup: | Lidia Dakowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Lidia Dakowicz | |
Prowadzący grup: | Lidia Dakowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.