Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-DS5-5JKF
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

brak

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie z merytorycznymi i metodycznymi podstawami pracy terapeutycznej z dziećmi ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, a także kształtowanie umiejętności projektowania zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i wymagań edukacyjnych adekwatnych do zróżnicowanych potrzeb i możliwości rozwojowych i edukacyjnych dzieci.

Pełny opis:

Kod przedmiotu: 380-DS5-5JKF

Punkty ECTS: 5 pkt.

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika

Rok/ semestr: V rok/ 9 semestr

Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 15 godz. - wykłady; 30 godz. - ćwiczenia

Bilans nakładu pracy studenta:

- Udział w wykładach 15h

- Udział w ćwiczeniach 30h

- Przygotowanie do ćwiczeń 60h

- Przygotowanie zadań projektowych – 8h

- Udział w konsultacjach związanych z zajęciami 2h

- Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu i obecność na nim: 10+1 = 11h

Razem: 126h

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 48h/ 2 pkt ECTS

- praca samodzielna 78 godz./ 3 pkt. ECTS

Literatura:

Bogdanowicz M. (2003), Ryzyko dysleksji: problem i diagnozowanie, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Bogdanowicz M., Adryjanek A., Rożyńska M., Rożyńska M. (2014). Uczeń z dysleksją w domu. Poradnik nie tylko dla rodziców. Gdynia: Operon.

Bogdanowicz M., Bućko A., Czabaj R. ( 2008). Modelowy system profilaktyki

i pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom z dysleksją. Przewodnik dla nauczyciela. Gdynia: Operon.( wersja elektroniczna: https://www.ptd.edu.pl/7.%20przewodnik.pdf).

Czajkowska I., Herda K. (1989). Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole. Warszawa: WSIP.

Górniewicz E. (2017). Diagnozowanie trudności w czytaniu i pisaniu. Toruń: Wyd. AKAPIT.

Górniewicz E. (1998). Pedagogiczna diagnoza specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu. Toruń: Wyd. Adam Marszałek.

Kaja B (2001). Zarys terapii dziecka. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej.

Skałbania B., Lewandowska- Kidoń (2022). Terapia pedagogiczna w teorii i działaniu. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Skibińska, H. (2001). Praca korekcyjno-kompensacyjna z dziećmi z trudnościami w pisaniu i czytaniu: materiały pomocnicze dla nauczycieli i studentów nauczania początkowego i wychowania przedszkolnego. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej.

Efekty uczenia się:

W wyniku kształcenia Student:

KA7_WG4 - posiada podstawową wiedzę na temat zróżnicowanych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym i warunkujących je zaburzeń będących przyczyną trudności w uczeniu się; omawia rodzaje trudności uczniów w uczeniu się. Rozpoznaje charakterystyczne symptomy specyficznych i niespecyficznych trudności w uczeniu się. (sposób weryfikacji: test dydaktyczny);

KA7_WG6 - omawia i stosuje zasady metodycznego postępowania na zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych (sposób weryfikacji: scenariusz zajęć korekcyjno-kompensacyjnych);

KA7_WG12 - wykorzystuje wiedzę z zakresu pedagogiki inkluzyjnej przy doborze metod i zasad terapii pedagogicznej w pracy z dziećmi ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się (sposób weryfikacji: test dydaktyczny);

KA7_WK1 - projektuje etapy pracy terapeutycznej z dziećmi ze specyficznymi i niespecyficznymi trudnościami w uczeniu się na podstawie diagnozy i analizy indywidualnych i zróżnicowanych potrzeb dzieci, planuje sposób społecznego wsparcia dla tej grupy dzieci (sposób weryfikacji: system ćwiczeń terapeutycznych dostosowanych do specyfiki trudności w uczeniu się dzieci, scenariusz zajęć korekcyjno-kompensacyjnych);

KA7_WK2 - student ocenia i klasyfikuje specyficzne i niespecyficzne trudności w uczeniu się (sposób weryfikacji: test dydaktyczny);

KA7_WK5 - diagnozuje trudności w uczeniu się dzieci na podstawie analizy dysfunkcji procesów poznawczych oraz społecznego funkcjonowania; w planowaniu zajęć dobiera ćwiczenia usprawniające; posługuje się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu projektowania strategii działań terapeutycznych i edukacyjnych na zajęciach korekcyjno- kompensacyjnych (sposób weryfikacji: test dydaktyczny);;

KA7_UK1 - dokonuje krytycznej analizy indywidualnych przypadków dzieci z trudnościami w uczeniu się wykorzystując przy tym dotychczasową wiedzę pedagogiczno-psychologiczną, przedstawia własne propozycje rozwiązań; dokonuje wyboru odpowiedniej strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej;

KA7_UO3 - identyfikuje zachowania dzieci lub uczniów jako sytuacje wychowawczo-dydaktyczne i wykorzystuje je w procesie edukacji oraz w trakcie realizacji celów terapeutycznych;

KA7_KR1 - posługuje się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w działalności zawodowej, traktując z szacunkiem każdego człowieka (sposób weryfikacji: projekt scenariusza zajęć korekcyjno-kompensacyjnych)

Metody i kryteria oceniania:

Ćwiczenia- zaliczenie na ocenę

Zaliczenie przedmiotu - egzamin pisemny

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jolanta Szada-Borzyszkowska
Prowadzący grup: Zofia Redlarska, Jolanta Szada-Borzyszkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jolanta Szada-Borzyszkowska
Prowadzący grup: Jolanta Szada-Borzyszkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-4 (2025-01-17)