System edukacji
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | 380-MN2-2GKL |
| Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
| Nazwa przedmiotu: | System edukacji |
| Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
| Grupy: |
2 rok 2st. MO niestac. |
| Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
| Język prowadzenia: | polski |
| Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
| Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki; Forma studiów - niestacjonarne; Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy; Dziedzina i dyscyplina naukowa - nauki społeczne, pedagogika Rok studiów - 2 rok 2 stopnia; Liczba godzin zajęć dydaktycznych - 9 godzin ćwiczeń; Metody dydaktyczne - samodzielna praca z tekstem, dyskusja, zadania projektowe, praca zespołowa, konsultacje indywidualne; Punkty ECTS - 3 Bilans nakładu pracy studenta: udział w ćwiczeniach – 9 godzin, przygotowanie do zajęć – 15 godzin, udział w konsultacjach - 16 godzin, realizacja zadań projektowych - 20 godzin, przygotowanie do zaliczenia (zadanie indywidualne/zespołowe) – 15 godzin. Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 25 godzin i 1 punkt ECTS; nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 50 godzin i 2 punkty ECTS. |
| Literatura: |
Fullan M., Wybór złych sterowników w całościowej reformie system edukacji, tłum. M. Pater, Fundacja Centrum Edukacji Obywatelskiej, wydanie drugie, Warszawa 2014, http://sus.ceo.org.pl/sites/default/files/wybor_zlych_sterownikow_w_calosciowej_reformie_systemu_edukacji. Kola A.M., Edukacja w/dla wielokulturowości. Casus Singapuru. https://repozytorium.umk.pl/bitstream/handle/item/4059/edukacja%20dla%20wielokulturowosciAMKola.pdf?sequence=1 Kwiatkowski S.T., Nowosad I., System kształcenia i doskonalenia nauczycieli w Singapurze. Między utopijną wizją a rzeczywistością. "Studia Edukacyjne", 47/2018 https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/23769/1/SE%2047_2018_Stefan_Kwiatkowski_Inetta_Nowosad.pdf Mourshed M., Chijioke Ch., Barber M., Jak najlepiej doskonalone systemy szkolne na świecie stają się jeszcze lepsze, 2014 https://ceo.org.pl/sites/default/files/raport-mckinsey-wersja-polska_1.pdf Nowosad I., Od walki o przetrwanie do edukacji światowej klasy – kluczowe programy w polityce edukacyjnej Singapuru, "Edukacja Międzykulturowa" 2022 nr 2. Nowosad I., Kultura szkoły w rozwoju szkoły, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2019. (Roz. 1. Kultura szkoły i jej znaczenie w badaniach efektywności szkoły). Potulicka E., Hildebrandt-Wypych D., Czech-Włodarczyk C. (red.), Systemy edukacji w krajach europejskich, "Impuls", Kraków 2012 Schulz R., Szkoła – instytucja – system – rozwój, Wydawnictwo „Edytor”, Toruń 1992. Materiały ze strony EURYDICE |
| Efekty uczenia się: |
Student: -ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o źródłach i miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami nauk (KA7_WG2), -ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie społecznym (KA7_WG6), -posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji (z wykorzystaniem nowoczesnych technologii) na temat zjawisk społecznych rozmaitej natury, przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów edukacyjnych (KA7_UW1), - potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, a także projektowania działań praktycznych (KA7_UW2), - potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i na piśmie, posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące różnych zagadnień pedagogicznych z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin naukowych (KA7_UK2), - jest wrażliwy na problemy edukacyjne, gotowy do komunikowania się (w tym z wykorzystaniem nowoczesnych technologii) i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami nie będącymi specjalistami w danej dziedzinie oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne (KA7_KR1). |
| Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na podstawie obecności, aktywności na ćwiczeniach, przygotowania projektu zespołowego z zagadnień programowych, spełniającego ustalone standardy oraz zadania dodatkowego indywidualnego lub zespołowego (do wyboru). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.