Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

System edukacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-MN2-2GKL
Kod Erasmus / ISCED: 05.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Kształcenie nieokreślone dalej Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: System edukacji
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 2 rok 2st. MO niestac.
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

Profil studiów - ogólnoakademicki;

Forma studiów - niestacjonarne;

Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy;

Dziedzina i dyscyplina naukowa - nauki społeczne, pedagogika

Rok studiów - 2 rok 2 stopnia;

Liczba godzin zajęć dydaktycznych - 9 godzin ćwiczeń;

Metody dydaktyczne - samodzielna praca z tekstem, dyskusja, zadania projektowe, praca zespołowa, konsultacje indywidualne;

Punkty ECTS - 3

Bilans nakładu pracy studenta: udział w ćwiczeniach – 9 godzin,

przygotowanie do zajęć – 15 godzin, udział w konsultacjach - 16 godzin, realizacja zadań projektowych - 20 godzin,

przygotowanie do zaliczenia (zadanie indywidualne/zespołowe) – 15 godzin.

Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 25 godzin i 1 punkt ECTS; nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 50 godzin i 2 punkty ECTS.

Literatura:

Fullan M., Wybór złych sterowników w całościowej reformie system edukacji, tłum. M. Pater, Fundacja Centrum Edukacji Obywatelskiej, wydanie drugie, Warszawa 2014, http://sus.ceo.org.pl/sites/default/files/wybor_zlych_sterownikow_w_calosciowej_reformie_systemu_edukacji.

Kola A.M., Edukacja w/dla wielokulturowości. Casus Singapuru.

https://repozytorium.umk.pl/bitstream/handle/item/4059/edukacja%20dla%20wielokulturowosciAMKola.pdf?sequence=1

Kwiatkowski S.T., Nowosad I., System kształcenia i doskonalenia nauczycieli w Singapurze. Między utopijną wizją a rzeczywistością. "Studia Edukacyjne", 47/2018

https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/23769/1/SE%2047_2018_Stefan_Kwiatkowski_Inetta_Nowosad.pdf

Mourshed M., Chijioke Ch., Barber M., Jak najlepiej doskonalone systemy szkolne na świecie stają się jeszcze lepsze, 2014

https://ceo.org.pl/sites/default/files/raport-mckinsey-wersja-polska_1.pdf

Nowosad I., Od walki o przetrwanie do edukacji światowej klasy – kluczowe programy w polityce edukacyjnej Singapuru, "Edukacja Międzykulturowa" 2022 nr 2.

Nowosad I., Kultura szkoły w rozwoju szkoły, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2019. (Roz. 1. Kultura szkoły i jej znaczenie w badaniach efektywności szkoły).

Potulicka E., Hildebrandt-Wypych D., Czech-Włodarczyk C. (red.), Systemy edukacji w krajach europejskich, "Impuls", Kraków 2012

Schulz R., Szkoła – instytucja – system – rozwój, Wydawnictwo „Edytor”, Toruń 1992.

Materiały ze strony EURYDICE

Efekty uczenia się:

Student:

-ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o źródłach i miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami nauk (KA7_WG2),

-ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie społecznym (KA7_WG6),

-posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji (z wykorzystaniem nowoczesnych technologii) na temat zjawisk społecznych rozmaitej natury, przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów edukacyjnych (KA7_UW1),

- potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu

pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, a także projektowania działań praktycznych (KA7_UW2),

- potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i na piśmie, posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące różnych zagadnień pedagogicznych z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin naukowych (KA7_UK2),

- jest wrażliwy na problemy edukacyjne, gotowy do komunikowania

się (w tym z wykorzystaniem nowoczesnych technologii) i

współpracy z otoczeniem, w tym z osobami nie będącymi

specjalistami w danej dziedzinie oraz do aktywnego uczestnictwa w

grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne (KA7_KR1).

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na podstawie obecności, aktywności na ćwiczeniach, przygotowania projektu zespołowego z zagadnień programowych, spełniającego ustalone standardy oraz zadania dodatkowego indywidualnego lub zespołowego (do wyboru).

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.2.0.0-8 (2025-10-29)