Kompetencje międzykulturowe w zarządzaniu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-MN2-2GKM | Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Kompetencje międzykulturowe w zarządzaniu | ||
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji | ||
Grupy: |
2 rok 2st. MO niestac. Moduł dyplomowy - niestac. II stop. Pedagogika |
||
Punkty ECTS i inne: |
4.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Założenia (opisowo): | Przedmioty wprowadzające w treści danego przedmiotu: edukacja międzykulturowa, edukacja regionalna, komunikacja społeczna, Zakres wiadomości/ umiejętności/ kompetencji, jakie powinien już posiadać student przed rozpoczęciem nauki przedmiotu: podstawowa wiedza z zakresu psychologii ogólnej, socjologii ogólnej |
||
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest ukazanie roli różnicy kulturowej w komunikacji społecznej w zarządzaniu oraz ćwiczenie generowania sytuacji tworzących atmosferę dialogu i współpracy w sytuacji istnienia różnic kulturowych. Dotyczy to zwłaszcza różnic kulturowych o charakterze religijnym i narodowym zarówno w odniesieniu do autochtonicznych mieszkańców północno-wschodniej Polski jak również imigrantów. |
||
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest ukazanie roli różnicy kulturowej w komunikacji społecznej w zarządzaniu oraz ćwiczenie generowania sytuacji tworzących atmosferę dialogu i współpracy w sytuacji istnienia różnic kulturowych. Dotyczy to zwłaszcza różnic kulturowych o charakterze religijnym i narodowym zarówno w odniesieniu do autochtonicznych mieszkańców północno-wschodniej Polski jak również imigrantów. W ramach zajęć na bazie elementarnej wiedzy z zakresu kompetencji międzykulturowych będą analizowane i ćwiczone sytuacje związane z różnicami kulturowymi oraz ich związek z zarządzaniem zespołami głównie w instytucjach edukacyjnych. W ramach ćwiczeń szczególna uwaga zostanie zwrócona na umiejętności przyjmowania perspektywy Innego w interakcjach z osobami odmiennymi kulturowo będącymi zarówno członkami personelu instytucji edukacyjnych jak i klientami tychże instytucji. |
||
Literatura: |
• Ambrozewicz- Jacobs J., Tolerancja. Jak uczyć siebie i innych, Kraków 2003. • Białek K., Kawalska A., Kownacka E., Piegat-Kaczmarczyk M. (2008), Warsztaty kompetencji międzykulturowych – podręcznik dla trenerów. Warszawa: Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji, Uniwersytet Warszawski • Bokszański Z., Stereotypy a kultura, Wydawnictwo Leopoldinum Fundacji dla Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1997. • Boski P., Kulturowe ramy zachowań społecznych. Podręcznik psychologii międzykulturowej, PWN, Warszawa 2009. • Casmir, F., Budowanie trzeciej kultury: zmiana paradygmatu komunikacji międzynarodowej i międzykulturowej, w: A. Kapciak, L. Korporowicz i A. Tyszka (red.) Komunikacja międzykulturowa – zderzenia i spotkania, Instytut Kultury Warszawa1996. • Cialdini, R., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka,: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Gdańsk 2002. • Czerepaniak-Walczak, M., Między dostosowaniem a zmianą. Elementy emancypacyjnej teorii edukacji, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin1995. • E. Nowicka, Świat człowieka - świat kultury, Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa 2003 • Gajek K., Kompetencje międzykulturowe jako element kultury współczesnej organizacji – dylematy teorii i praktyki, [w:] „Problemy Zarządzania”, vol. 9, nr 2 (32): 205 – 220 • Gajek K.. Dynamika procesów wielokulturowych w organizacji. Studium przypadku, „Problemy Zarządzania”, nr 3, 2009. • Griffin Emory A., Podstawy komunikacji społecznej, Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, Gdańsk 2003. • Grzymała-Moszczyńska M., Treningi kulturowe w biznesie, „Problemy Zarządzania”, nr 3, 2009. • Hall Edward Twitchell, Bezgłośny język, przeł. [z ang.], Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1987. • Hofstede Geert, Hofstede Gert Jan, Minkov Michael, Kultury i organizacje, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2011. • Jarmrożek B., Sobczak J., Komunikacja interpersonalna, Poznań 2000. • Kłoskowska A., Socjologia kultury, PWN, Warszawa1981. • Magala S. J., Kompetencje międzykulturowe, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 201 • McKay M., Davis MFning., P., Sztuka skutecznego porozumiewania się, Gdańsk 2001 • Nowicka E., Świat człowieka - świat kultury, Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa 2003. • O`Sulliwan T., Hartlrey J., Saunders D., Montgomery M., Fiske J., Kluczowe pojęcia w komunikowaniu się i badaniach kulturowych, Astrum, Wrocław 2005. • Olszewska-Dyoniziak Barbara, Społeczeństwo i kultura, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, Kraków 1994 • Słownik etnologiczny, pod red. nauk. Zofii Staszczak, Państwowe Wydaw. Naukowe, Warszawa ; Poznań 1987 • Sobecki M., Komunikacja międzykulturowa w perspektywie pedagogicznej, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2016. • Stewart John , Komunikacja interpersonalna: kontakt między osobami; S. R. Covey, Komunikacja synergiczna; W: Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej. J. Stewart (red.), Warszawa 2003. • Uczenie się międzykulturowe. Pakiet szkoleniowy, Rada Europy i Komisja Europejska, listopad 2000 USTAWA z dnia 6 stycznia 2005 r. o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym (Dz. U. Nr 17, poz. 141, z późn. zm.) http://www.bezuprzedzen.org http://www.unic.un.org.pl/prawa_czlowieka/dok_powszechna_deklaracja.php http://www.wolfpunk.most.org.pl/antyras.htm |
||
Efekty uczenia się: |
1. Student posiada wiedzę dotyczącą komunikowania międzykulturowego opartą o znajomość realiów kulturowych regionu Polski północno-wschodniej i wie jak ją zastosować w zarządzaniu w oświacie K_W07 2. Student potrafi komunikować kwestie ważne dla kontekstów międzykulturowych w zarządzaniu poprzez wykorzystaniu nowoczesnych rozwiązań technologicznych K_U03 3. Student potrafi generować interesujące rozwiązania dotyczące barier komunikacyjnych poprzez pracę w zespole K_U09 4. Student wykazuje wrażliwość na kwestie międzykulturowe w zarządzaniu. Student wykazuje sprawność we współpracy z otoczeniem zewnętrznym szkoły K_K07 |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Cały przedmiot: system punktowy • Obecności na ćwiczeniach – każda obecność to 1 punkt, obecności w sumie umożliwiają zdobycie 1x4=4pkt • Nieobecności – każda nieobecność będzie skutkować utratą punktów, nieobecności można zaliczyć na konsultacjach • Aktywności na ćwiczeniach – na wszystkich zajęciach można zdobyć 2 punkty za aktywność, rozumianą jako merytoryczne przygotowanie się do zająć i zabieranie głosu w dyskusji oraz wykonywanie zadań proponowanych w ramach obowiązującego tematu. Aktywności w sumie umożliwiają zdobycie 2x4=8pkt • Punkty dodatkowe – przyznawane według uznania prowadzącego za szczególne osiągnięcia (dodatkowe prace, wysoka aktywność itp.)- jest to dodatkowy bufor punktów do zdobycia za pozytywne wyróżnianie się na zajęciach • Egzamin –test |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Joanna Sacharczuk | |
Prowadzący grup: | Joanna Sacharczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest ukazanie roli różnicy kulturowej w komunikacji społecznej w zarządzaniu oraz ćwiczenie generowania sytuacji tworzących atmosferę dialogu i współpracy w sytuacji istnienia różnic kulturowych. Dotyczy to zwłaszcza różnic kulturowych o charakterze religijnym i narodowym zarówno w odniesieniu do autochtonicznych mieszkańców północno-wschodniej Polski jak również imigrantów. | |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest ukazanie roli różnicy kulturowej w komunikacji społecznej w zarządzaniu oraz ćwiczenie generowania sytuacji tworzących atmosferę dialogu i współpracy w sytuacji istnienia różnic kulturowych. Dotyczy to zwłaszcza różnic kulturowych o charakterze religijnym i narodowym zarówno w odniesieniu do autochtonicznych mieszkańców północno-wschodniej Polski jak również imigrantów. W ramach zajęć na bazie elementarnej wiedzy z zakresu kompetencji międzykulturowych będą analizowane i ćwiczone sytuacje związane z różnicami kulturowymi oraz ich związek z zarządzaniem zespołami głównie w instytucjach edukacyjnych. W ramach ćwiczeń szczególna uwaga zostanie zwrócona na umiejętności przyjmowania perspektywy Innego w interakcjach z osobami odmiennymi kulturowo będącymi zarówno członkami personelu instytucji edukacyjnych jak i klientami tychże instytucji. | |
Literatura: |
Ambrozewicz- Jacobs J., Tolerancja. Jak uczyć siebie i innych, Kraków 2003. • Białek K., Kawalska A., Kownacka E., Piegat-Kaczmarczyk M. (2008), Warsztaty kompetencji międzykulturowych – podręcznik dla trenerów. Warszawa: Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji, Uniwersytet Warszawski. • Białek K., Kawalska A., Kownacka E., Piegat-Kaczmarczyk M. (2008), Warsztaty kompetencji międzykulturowych – podręcznik dla trenerów. Warszawa: Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji, Uniwersytet Warszawski • Bokszański Z., Stereotypy a kultura, Wydawnictwo Leopoldinum Fundacji dla Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1997. • Boski P., Kulturowe ramy zachowań społecznych. Podręcznik psychologii międzykulturowej, PWN, Warszawa 2009. • Casmir, F., Budowanie trzeciej kultury: zmiana paradygmatu komunikacji międzynarodowej i międzykulturowej, w: A. Kapciak, L. Korporowicz i A. Tyszka (red.) Komunikacja międzykulturowa – zderzenia i spotkania, Instytut Kultury Warszawa1996. • Cialdini, R., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka,: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Gdańsk 2002. • Czerepaniak-Walczak, M., Między dostosowaniem a zmianą. Elementy emancypacyjnej teorii edukacji, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin1995. • E. Nowicka, Świat człowieka - świat kultury, Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa 2003 • Gajek K., Kompetencje międzykulturowe jako element kultury współczesnej organizacji – dylematy teorii i praktyki, [w:] „Problemy Zarządzania”, vol. 9, nr 2 (32): 205 – 220 • Gajek K.. Dynamika procesów wielokulturowych w organizacji. Studium przypadku, „Problemy Zarządzania”, nr 3, 2009. • Griffin Emory A., Podstawy komunikacji społecznej, Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, Gdańsk 2003. • Grzymała-Moszczyńska M., Treningi kulturowe w biznesie, „Problemy Zarządzania”, nr 3, 2009. • Hall Edward Twitchell, Bezgłośny język, przeł. [z ang.], Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1987. • Hofstede Geert, Hofstede Gert Jan, Minkov Michael, Kultury i organizacje, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2011. • Jarmrożek B., Sobczak J., Komunikacja interpersonalna, Poznań 2000. • Kłoskowska A., Socjologia kultury, PWN, Warszawa1981. • Magala S. J., Kompetencje międzykulturowe, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 201 • McKay M., Davis MFning., P., Sztuka skutecznego porozumiewania się, Gdańsk 2001 • Nowicka E., Świat człowieka - świat kultury, Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa 2003. • O`Sulliwan T., Hartlrey J., Saunders D., Montgomery M., Fiske J., Kluczowe pojęcia w komunikowaniu się i badaniach kulturowych, Astrum, Wrocław 2005. • Olszewska-Dyoniziak Barbara, Społeczeństwo i kultura, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, Kraków 1994 • Słownik etnologiczny, pod red. nauk. Zofii Staszczak, Państwowe Wydaw. Naukowe, Warszawa ; Poznań 1987 • Sobecki M., Komunikacja międzykulturowa w perspektywie pedagogicznej, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2016. • Stewart John , Komunikacja interpersonalna: kontakt między osobami; S. R. Covey, Komunikacja synergiczna; W: Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej. J. Stewart (red.), Warszawa 2003. • Uczenie się międzykulturowe. Pakiet szkoleniowy, Rada Europy i Komisja Europejska, listopad 2000 USTAWA z dnia 6 stycznia 2005 r. o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym (Dz. U. Nr 17, poz. 141, z późn. zm.) http://www.bezuprzedzen.org http://www.unic.un.org.pl/prawa_czlowieka/dok_powszechna_deklaracja.php http://www.wolfpunk.most.org.pl/antyras.htm |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest ukazanie roli różnicy kulturowej w komunikacji społecznej w zarządzaniu oraz ćwiczenie generowania sytuacji tworzących atmosferę dialogu i współpracy w sytuacji istnienia różnic kulturowych. Dotyczy to zwłaszcza różnic kulturowych o charakterze religijnym i narodowym zarówno w odniesieniu do autochtonicznych mieszkańców północno-wschodniej Polski jak również imigrantów. | |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest ukazanie roli różnicy kulturowej w komunikacji społecznej w zarządzaniu oraz ćwiczenie generowania sytuacji tworzących atmosferę dialogu i współpracy w sytuacji istnienia różnic kulturowych. Dotyczy to zwłaszcza różnic kulturowych o charakterze religijnym i narodowym zarówno w odniesieniu do autochtonicznych mieszkańców północno-wschodniej Polski jak również imigrantów. W ramach zajęć na bazie elementarnej wiedzy z zakresu kompetencji międzykulturowych będą analizowane i ćwiczone sytuacje związane z różnicami kulturowymi oraz ich związek z zarządzaniem zespołami głównie w instytucjach edukacyjnych. W ramach ćwiczeń szczególna uwaga zostanie zwrócona na umiejętności przyjmowania perspektywy Innego w interakcjach z osobami odmiennymi kulturowo będącymi zarówno członkami personelu instytucji edukacyjnych jak i klientami tychże instytucji. | |
Literatura: |
Ambrozewicz- Jacobs J., Tolerancja. Jak uczyć siebie i innych, Kraków 2003. • Białek K., Kawalska A., Kownacka E., Piegat-Kaczmarczyk M. (2008), Warsztaty kompetencji międzykulturowych – podręcznik dla trenerów. Warszawa: Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji, Uniwersytet Warszawski. • Białek K., Kawalska A., Kownacka E., Piegat-Kaczmarczyk M. (2008), Warsztaty kompetencji międzykulturowych – podręcznik dla trenerów. Warszawa: Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji, Uniwersytet Warszawski • Bokszański Z., Stereotypy a kultura, Wydawnictwo Leopoldinum Fundacji dla Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1997. • Boski P., Kulturowe ramy zachowań społecznych. Podręcznik psychologii międzykulturowej, PWN, Warszawa 2009. • Casmir, F., Budowanie trzeciej kultury: zmiana paradygmatu komunikacji międzynarodowej i międzykulturowej, w: A. Kapciak, L. Korporowicz i A. Tyszka (red.) Komunikacja międzykulturowa – zderzenia i spotkania, Instytut Kultury Warszawa1996. • Cialdini, R., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka,: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Gdańsk 2002. • Czerepaniak-Walczak, M., Między dostosowaniem a zmianą. Elementy emancypacyjnej teorii edukacji, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin1995. • E. Nowicka, Świat człowieka - świat kultury, Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa 2003 • Gajek K., Kompetencje międzykulturowe jako element kultury współczesnej organizacji – dylematy teorii i praktyki, [w:] „Problemy Zarządzania”, vol. 9, nr 2 (32): 205 – 220 • Gajek K.. Dynamika procesów wielokulturowych w organizacji. Studium przypadku, „Problemy Zarządzania”, nr 3, 2009. • Griffin Emory A., Podstawy komunikacji społecznej, Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, Gdańsk 2003. • Grzymała-Moszczyńska M., Treningi kulturowe w biznesie, „Problemy Zarządzania”, nr 3, 2009. • Hall Edward Twitchell, Bezgłośny język, przeł. [z ang.], Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1987. • Hofstede Geert, Hofstede Gert Jan, Minkov Michael, Kultury i organizacje, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2011. • Jarmrożek B., Sobczak J., Komunikacja interpersonalna, Poznań 2000. • Kłoskowska A., Socjologia kultury, PWN, Warszawa1981. • Magala S. J., Kompetencje międzykulturowe, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 201 • McKay M., Davis MFning., P., Sztuka skutecznego porozumiewania się, Gdańsk 2001 • Nowicka E., Świat człowieka - świat kultury, Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa 2003. • O`Sulliwan T., Hartlrey J., Saunders D., Montgomery M., Fiske J., Kluczowe pojęcia w komunikowaniu się i badaniach kulturowych, Astrum, Wrocław 2005. • Olszewska-Dyoniziak Barbara, Społeczeństwo i kultura, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, Kraków 1994 • Słownik etnologiczny, pod red. nauk. Zofii Staszczak, Państwowe Wydaw. Naukowe, Warszawa ; Poznań 1987 • Sobecki M., Komunikacja międzykulturowa w perspektywie pedagogicznej, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2016. • Stewart John , Komunikacja interpersonalna: kontakt między osobami; S. R. Covey, Komunikacja synergiczna; W: Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej. J. Stewart (red.), Warszawa 2003. • Uczenie się międzykulturowe. Pakiet szkoleniowy, Rada Europy i Komisja Europejska, listopad 2000 USTAWA z dnia 6 stycznia 2005 r. o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym (Dz. U. Nr 17, poz. 141, z późn. zm.) http://www.bezuprzedzen.org http://www.unic.un.org.pl/prawa_czlowieka/dok_powszechna_deklaracja.php http://www.wolfpunk.most.org.pl/antyras.htm |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.