Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Warsztat poradniczo-doradczy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-ON2-2GMS
Kod Erasmus / ISCED: 05.002 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Warsztat poradniczo-doradczy
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 2 rok 2st. POW niestac.
Punkty ECTS i inne: 5.00 LUB 4.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów):


Znajomość prawidłowości funkcjonowania rodziny w poszczególnych cyklach życia, znajomość specyfiki i źródeł pojawiających się kryzysów.


Przedmioty wprowadzające: Diagnostyka pedagogiczna, Psychologia rozwojowa, Pedagogika społeczna.


Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

· Zapoznanie z modelowymi działaniami doradców oraz metodami i technikami wykorzystywanymi w pracy z klientem.

· Zapoznanie z elementarną wiedzą oraz umiejętnościami działań poradniczych podejmowanych względem rodziny.

· Opanowanie warsztatu pracy doradcy rodziny, poprzez nabycie umiejętności pomocnych w wykorzystywaniu technik w zależności od wybranego modelu działania, specyfiki problemu oraz kontekstu sytuacyjnego.

· Zapoznanie z praktycznym zastosowaniem wybranych technik w pracy z klientem.

Pełny opis:

Na zajęciach omówione zostaną treści z zakresu pracy metodycznej z wychowankiem w placówkach opiekuńczo-wychowawczych. Wymagana jest znajomość podstawowych zagadnień z takich przedmiotów jak: pedagogika ogólna, diagnostyka pedagogiczna.

Literatura:

Literatura podstawowa:

 A.Kargulowa, O teorii i praktyce poradnictwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004

 B.Skałbania, Poradnictwo Pedagogiczne. Przegląd wybranych zagadnień, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2009

 C.Feltham, I.Horton (red.), Psychoterapia i poradnictwo, tom I i II, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2013

 S. Murgatroyd, Poradnictwo i pomoc, Zysk i S-ka Wydawnictwo s.c., Poznań 2000

 A.Weissbrot- Koziarska, Poradnictwo socjalne dla rodzin: podręcznik akademicki, Wydaw. Uniw. Opolskiego, Opole 2012

 U.Gruca-Miąsik, Negocjacje i mediacje w kręgu pomocy, wychowania, prawa, Wyd. Uniw. Rzeszowskiego, 2011

 E.Gmurzyńska i R.Morek (red.), Mediacje: teoria i praktyka, Warszawa 2009

 H. Stierlin, I. Rucker-Embden, N. Wetzel, M. Wirsching, Pierwszy wywiad z rodziną. Wydaw. GWP, 1999, przekład M.Kacmajor, E.Zubrzycka

 T. Bajkowski, K.Sawicki, U.Namiotko (red.), Diagnostyka i metodyka psychopedagogiczna w warunkach wielokulturowości, Wydaw. Akademickie Żak, Warszawa 2014

 T. Wolańczyk, J.Komender (red.), Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Kraków 2005

 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz.U.2017, poz. 1647) z późn. zmianami

Literatura uzupełniająca:

 B. Majerek (red.), Zjawisko niechęci wobec szkoły, studium empiryczne szkolnej absencji,Wydaw. Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2007

 S. G. Mattis, T. H.Ollendick, Lęk i fobie nastolatków: jak pomóc dzieciom przezwyciężyć napady paniki, Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, Gdańsk 2004, przekład Ewa Zaremba -Popławska

 E.Jarosz, E.Wysocka, Diagnoza psychopedagogiczna podstawowe problemy i rozwiązania,Wydaw. Akademickie Żak, Warszawa 2006

 D. Miskimin, Jack Stewart, Coaching rodzicielski: jak pomóc swojemu dziecku rozwinąć skrzydła i w pełni realizować jego potencjał, Academica SWPW 2011, przekład Marzena Sobczak

 E.Górniewicz, Trudności w czytaniu i pisaniu u dzieci,Wydaw. Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2000

 J.Mickiewicz: Jedynka z ortografii- rozpoznawanie dysleksji, dysortografii i dysgrafii starszym wieku szkolnym, Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa "Dom Organizatora "Toruń, Toruń 1997

 B. Kaja, Zarys terapii dziecka. Metody psychologicznej i pedagogicznej pomocy wspomagającej rozwój dziecka,Wydaw. Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2001

 E. Crary, Od kłótni do współpracy : praktyczny poradnik rozwiązywania dziecięcych problemów i sytuacji konfliktowych, Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej 2011, przekł. Marzena Sobczak

 Ch.W.Moore, Mediacje. Praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, 2016.

 A.Sołbut: Terapeutyczna praca z dziećmi i młodzieżą w placówkach wsparcia dziennego- na przykładzie dwóch świetlic socjoterapeutycznych funkcjonujących przy Dziennym Domu Pomocy Społecznej w Białymstoku (w:) R.Borzyszkowska, E.Lemańska- Lewandowska, P.P.Grzybowski (red.) Edukacja i praca Zeszyty Naukowe Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk, Zeszyt 13,Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2009 r.,s.411-426.

 A.Sołbut: Potrzeby małego dziecka w rodzinie alkoholowej, przemocowej (w:)H.Krauze- Sikorska, M.Klichowski, K.Kuszak (red.), Świat małego dziecka tom II, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2013 r., s.311-322

 J.O.Prochaska,J.C.Norcross,C.C.Diclemente Zmiana na dobre. Rewolucyjny program zmiany który pomoże

ci przezwyciężyć złe nawyki, Instytut Amity, Warszawa 2008

 B.Hellinger: Porządki pomagania czyli jak, kiedy i komu skutecznie pomagać, W-wa 2008.

 K.Steede: 10 błędów popełnianych przez DOBRYCH RODZICÓW , 2015.

Przykładowa literatura ad. Szkoła Umiejętności Rodzicielskich:

 Faber Adele, Mazlish Elaine: Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały .Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły,2013.

 Faber Adele, Mazlish Elaine: Rodzeństwo bez rywalizacji. Jak pomóc własnym dzieciom żyć w zgodzie, by samemu żyć z godnością, 2017.

 Faber Adele, Mazlish Elaine: Jak być rodzicem jakim zawsze chciałeś być,2015.

 Faber Adele, Mazlish Elaine: Wyzwoleni rodzice wyzwolone dzieci. Twoja droga do szczęśliwej rodziny, 2017.

 Faber Adele, Mazlish Elaine :Jak mówić do nastolatków żeby nas słuchały. Jak słuchać żeby z nami rozmawiały, 2016.

 Faber Adele, Mazlish Elaine :Co powinni wiedzieć rodzice i nauczyciele. Jak mówić, żeby dzieci się uczyły w domu i w szkole,2017.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

K_W15ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej, pogłębioną w wybranych zakresach

K_W16ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych oraz etyki zawodowej w poradnictwie i doradztwie

Umiejętności:

K_U02potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych

K_U09potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań w określonych obszarach praktycznych

Kompetencje:

K_K06odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać, wyraża taką postawę w środowisku specjalistów i pośrednio modeluje to podejście wśród innych

Metody i kryteria oceniania:

 przygotowanie pracy pisemnej

 prezentacja zagadnienia /Szkoła umiejętności rodzicielskich/

 ocena aktywności w trakcie zajęć

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Gromadzka
Prowadzący grup: Katarzyna Gromadzka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

· Zapoznanie z modelowymi działaniami doradców oraz metodami i technikami wykorzystywanymi w pracy z klientem.

· Zapoznanie z elementarną wiedzą oraz umiejętnościami działań poradniczych podejmowanych względem rodziny.

· Opanowanie warsztatu pracy doradcy rodziny, poprzez nabycie umiejętności pomocnych w wykorzystywaniu technik w zależności od wybranego modelu działania, specyfiki problemu oraz kontekstu sytuacyjnego.

· Zapoznanie z praktycznym zastosowaniem wybranych technik w pracy z klientem.

Pełny opis:

Na zajęciach omówione zostaną treści z zakresu pracy metodycznej z wychowankiem w placówkach opiekuńczo-wychowawczych. Wymagana jest znajomość podstawowych zagadnień z takich przedmiotów jak: pedagogika ogólna, diagnostyka pedagogiczna.

Literatura:

Literatura podstawowa:

 A.Kargulowa, O teorii i praktyce poradnictwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004

 B.Skałbania, Poradnictwo Pedagogiczne. Przegląd wybranych zagadnień, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2009

 C.Feltham, I.Horton (red.), Psychoterapia i poradnictwo, tom I i II, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2013

 S. Murgatroyd, Poradnictwo i pomoc, Zysk i S-ka Wydawnictwo s.c., Poznań 2000

 A.Weissbrot- Koziarska, Poradnictwo socjalne dla rodzin: podręcznik akademicki, Wydaw. Uniw. Opolskiego, Opole 2012

 U.Gruca-Miąsik, Negocjacje i mediacje w kręgu pomocy, wychowania, prawa, Wyd. Uniw. Rzeszowskiego, 2011

 E.Gmurzyńska i R.Morek (red.), Mediacje: teoria i praktyka, Warszawa 2009

 H. Stierlin, I. Rucker-Embden, N. Wetzel, M. Wirsching, Pierwszy wywiad z rodziną. Wydaw. GWP, 1999, przekład M.Kacmajor, E.Zubrzycka

 T. Bajkowski, K.Sawicki, U.Namiotko (red.), Diagnostyka i metodyka psychopedagogiczna w warunkach wielokulturowości, Wydaw. Akademickie Żak, Warszawa 2014

 T. Wolańczyk, J.Komender (red.), Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Kraków 2005

 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz.U.2017, poz. 1647) z późn. zmianami

-ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ

z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach(Dz. U. z 2020 r. poz. 1280)ogłoszono dnia 22 lipca 2020 r.

Literatura uzupełniająca:

 B. Majerek (red.), Zjawisko niechęci wobec szkoły, studium empiryczne szkolnej absencji,Wydaw. Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2007

 S. G. Mattis, T. H.Ollendick, Lęk i fobie nastolatków: jak pomóc dzieciom przezwyciężyć napady paniki, Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, Gdańsk 2004, przekład Ewa Zaremba -Popławska

 E.Jarosz, E.Wysocka, Diagnoza psychopedagogiczna podstawowe problemy i rozwiązania,Wydaw. Akademickie Żak, Warszawa 2006

 D. Miskimin, Jack Stewart, Coaching rodzicielski: jak pomóc swojemu dziecku rozwinąć skrzydła i w pełni realizować jego potencjał, Academica SWPW 2011, przekład Marzena Sobczak

 E.Górniewicz, Trudności w czytaniu i pisaniu u dzieci,Wydaw. Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2000

 J.Mickiewicz: Jedynka z ortografii- rozpoznawanie dysleksji, dysortografii i dysgrafii starszym wieku szkolnym, Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa "Dom Organizatora "Toruń, Toruń 1997

 B. Kaja, Zarys terapii dziecka. Metody psychologicznej i pedagogicznej pomocy wspomagającej rozwój dziecka,Wydaw. Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2001

 E. Crary, Od kłótni do współpracy : praktyczny poradnik rozwiązywania dziecięcych problemów i sytuacji konfliktowych, Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej 2011, przekł. Marzena Sobczak

 Ch.W.Moore, Mediacje. Praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, 2016.

 A.Sołbut: Terapeutyczna praca z dziećmi i młodzieżą w placówkach wsparcia dziennego- na przykładzie dwóch świetlic socjoterapeutycznych funkcjonujących przy Dziennym Domu Pomocy Społecznej w Białymstoku (w:) R.Borzyszkowska, E.Lemańska- Lewandowska, P.P.Grzybowski (red.) Edukacja i praca Zeszyty Naukowe Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk, Zeszyt 13,Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2009 r.,s.411-426.

 A.Sołbut: Potrzeby małego dziecka w rodzinie alkoholowej, przemocowej (w:)H.Krauze- Sikorska, M.Klichowski, K.Kuszak (red.), Świat małego dziecka tom II, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2013 r., s.311-322

 J.O.Prochaska,J.C.Norcross,C.C.Diclemente Zmiana na dobre. Rewolucyjny program zmiany który pomoże

ci przezwyciężyć złe nawyki, Instytut Amity, Warszawa 2008

 B.Hellinger: Porządki pomagania czyli jak, kiedy i komu skutecznie pomagać, W-wa 2008.

 K.Steede: 10 błędów popełnianych przez DOBRYCH RODZICÓW , 2015.

Przykładowa literatura ad. Szkoła Umiejętności Rodzicielskich:

 Faber Adele, Mazlish Elaine: Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały .Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły,2013.

 Faber Adele, Mazlish Elaine: Rodzeństwo bez rywalizacji. Jak pomóc własnym dzieciom żyć w zgodzie, by samemu żyć z godnością, 2017.

 Faber Adele, Mazlish Elaine: Jak być rodzicem jakim zawsze chciałeś być,2015.

 Faber Adele, Mazlish Elaine: Wyzwoleni rodzice wyzwolone dzieci. Twoja droga do szczęśliwej rodziny, 2017.

 Faber Adele, Mazlish Elaine :Jak mówić do nastolatków żeby nas słuchały. Jak słuchać żeby z nami rozmawiały, 2016.

 Faber Adele, Mazlish Elaine :Co powinni wiedzieć rodzice i nauczyciele. Jak mówić, żeby dzieci się uczyły w domu i w szkole,2017.

-Szkoła dla rodziców i wychowawców, część I, materiały dla prowadzących zajęcia, J. Sakowska, CMPPP, Warszawa 2008.

-Szkoła dla rodziców i wychowawców, część II, materiały dla prowadzących zajęcia, J. Sakowska, E. Puchała, CMPPP, Warszawa 2008.

-A.Sołbut:Projektowanie i realizowanie się w dialogu podmiotów edukacyjnych jako czynnik integrujący podmioty edukacji w:Edukacja w przestrzeni społecznej-paradygmaty zmian (red.) A.Karpińska, K.Borawska-Kalbarczyk,A.Szwarc,Białystok 2021.

-A.Sołbut:Kontakt z naturą jako metoda zapobiegania uzależnieniom od mediów elektronicznych. Z doświadczeń terapeuty rodzin W:Formy zagospodarowania czasu wolnego w turystyce na wsi podczas pandemii koronawirusa,(red.)A.Roman, B.Nowicki, R.Kosiński,Białystok 2021.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 24 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Gromadzka
Prowadzący grup: Katarzyna Gromadzka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 24 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)