Emisja głosu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-OS1-1EMG |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Emisja głosu |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
1 rok 1st. POW stac. sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Założenia i cele przedmiotu: Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu budowy i funkcjonowania aparatu głosowego oraz ukierunkowanie pracy na rozwój najlepszych parametrów głosu, aby w sposób świadomy mogli się nim posługiwać. |
Skrócony opis: |
Rola i znaczenie prawidłowej emisji głosu. Budowa i działanie układu oddechowego. Typy oddychania oraz ćwiczenie oddechu całościowego. Budowa i rola krtani. Czynności narządu głosowego – fonacja. Narządy artykulacyjne – ćwiczenie warg i języka. Artykulacja a dykcja. Rezonans i rezonatory – opanowanie umiejętności prawidłowego ich wykorzystania. Choroby zawodowe i higiena głosu. Opanowanie zasad poprawnej wymowy. Interpretacja tekstu literackiego. |
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Język przedmiotu: Język polski Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: Nauki społeczne, pedagogika Rok studiów /semestr: I rok, semestr zimowy Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 h - laboratorium Punkty ECTS: 1 pkt. Metody dydaktyczne: dyskusja, pogadanka, pokaz, metody ćwiczebne Bilans nakładu pracy studenta: - udział w laboratoriach – 15 godzin, przygotowanie do zajęć – 5 godzin, przygotowanie do zaliczenia – 10 godz. Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 15 h, 0,5 pkt. ECTS Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym – 15 h, 0,5 pkt. ECTS |
Literatura: |
1. Literatura podstawowa: 1. Gawrońska M. – Podstawy wymowy i impostacji głosu, AWF, Wrocław 1997 2. Łastik A. – Poznaj swój głos, Warszawa 2002 3. Śliwińska-Kowalska M. – Głos – narzędziem pracy. Podręcznik dla nauczycieli, Łódź 1999 4. Tarasiewicz B. – Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do emisji głosu, Universitas, Kraków 2003 5. Zielińska H. – Kształcenie głosu, Polihymnia Lublin 2002 szczegółowy wykaz lektur obowiązujących do zaliczenia przedmiotu znajduje się w części B sylabusa |
Efekty uczenia się: |
Student, który zaliczył przedmiot: KA6_WK10 - ma elementarną wiedzę o bezpieczeństwie i higienie pracy głosem w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych,kulturalnych i pomocowych KA6_UU1 - potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu w zakresie emisji głosu KA6_UK1 - potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, zachowując poprawną dykcję i wymowę KA6_KO3 - jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i nie będącymi specjalistami w danej dziedzinie wykorzystując zasady poprawnej wymowy KA6_KK1 - ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju w zakresie emisji głosu |
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie ustne |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
LAB
LAB
LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Panas | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Panas, Dorota Pękacka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
LAB
LAB
LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Gładkowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Gładkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Rola i znaczenie prawidłowej emisji głosu. Budowa i działanie układu oddechowego. Typy oddychania oraz ćwiczenie oddechu całościowego. Budowa i rola krtani. Czynności narządu głosowego – fonacja. Narządy artykulacyjne – ćwiczenie warg i języka. Artykulacja a dykcja. Rezonans i rezonatory – opanowanie umiejętności prawidłowego ich wykorzystania. Choroby zawodowe i higiena głosu. Opanowanie zasad poprawnej wymowy. Interpretacja tekstu literackiego. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Język przedmiotu: Język polski Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: Nauki społeczne, pedagogika Rok studiów /semestr: I rok, semestr zimowy Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 h - laboratorium Punkty ECTS: 1 pkt. Metody dydaktyczne: dyskusja, pogadanka, pokaz, metody ćwiczebne Bilans nakładu pracy studenta: - udział w laboratoriach– 15 godzin, przygotowanie do zajęć – 5 godzin, przygotowanie do zaliczenia – 10 godz. Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 15 h, 0,5 pkt. ECTS Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym – 15 h, 0,5 pkt. ECTS |
|
Literatura: |
1. Literatura podstawowa: 1. Gawrońska M. – Podstawy wymowy i impostacji głosu, AWF, Wrocław 1997 2. Łastik A. – Poznaj swój głos, Warszawa 2002 3. Śliwińska-Kowalska M. – Głos – narzędziem pracy. Podręcznik dla nauczycieli, Łódź 1999 4. Tarasiewicz B. – Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do emisji głosu, Universitas, Kraków 2003 5. Zielińska H. – Kształcenie głosu, Polihymnia Lublin 2002 szczegółowy wykaz lektur obowiązujących do zaliczenia przedmiotu znajduje się w części B sylabusa |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.