Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy kurateli sądowej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-RN1-3JGA
Kod Erasmus / ISCED: 05.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Podstawy kurateli sądowej
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 3 rok 1st. RES niestac.
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 8 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mariusz Danieluk
Prowadzący grup: Mariusz Danieluk, Aleksandra Lewandowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Podczas zajęć studenci zostaną zapoznani z systemem kurateli sądowej w Polsce oraz uwarunkowaniami realizowania dozorów i nadzorów kuratorskich.

Pełny opis:

Student podczas zajęć będzie miał możliwość zapoznania się z pojęciem kuratora i kurateli sądowej. Studenci poznają rys historyczny powstawania kurateli sądowej w Polsce i na świecie. Analizie zostaną poddane różnice między kuratelą sądową a kuratelą rodzinną i nieletnich, kuratelą zawodowa a kuratelą społeczną. Podczas zajęć przedstawione zostaną uwarunkowania pełnienia nadzoru/dozoru przez kuratora sądowego. Studenci zostaną zapoznani z obowiązkami kuratora okręgowego, kierowników ZKSS, kuratorów sądowych, aplikantów kuratorskich. Elementem kluczowym zajęć będzie praca studentów w oparciu o akty prawne warunkujące służbę kuratorską. Podczas zajęć studenci będą mieli okazję poddać krytycznej analizie system kurateli sądowej, uwarunkowania systemowe oraz trudności w pracy zawodowej kuratora sądowego.

Literatura:

1. Jedynak T., Stasiak K., Zarys metodyki pracy kuratora sądowego, Lexis Nexis, Warszawa 2010.

2. Wójcik D. (red.), Kuratela sądowa. Sukcesy i porażki, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2010.

3. Konopczyński M., Kwadrans Ł., Stasiak K. (red.), Polska kuratela na przełomie wieków: nadzieje, oczekiwania, dylematy, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2016.

4. Bałandynowicz A., Resocjalizacja z udziałem społeczeństwa, Warszawa 2011.

5. Ostrihańska Z., Paszkiewicz A., Praca z indywidualnym przypadkiem w nadzorze kuratora sądowego, Lublin 2012.

6. Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Warszawa 2000.

7. Ustawa z dnia 27 lipca 2001 r. o kuratorach sądowych (Dz.U.2020.167).

8. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks Karny Wykonawczy (Dz.U. 2021 poz. 53 z późn. zm.).

9. Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 12 czerwca 2003 r. w sprawie szczegółowego sposobu wykonywania uprawnień i obowiązków kuratorów sądowych (Dz.U. 2014 poz. 989).

10. Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz.U. 2020 poz. 1359).

11. Ustawa z dnia 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich (Dz.U. 2022 poz. 1700).

12. Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 13 czerwca 2016 r. w sprawie sposobu i trybu wykonywania czynności przez kuratorów sądowych w sprawach karnych wykonawczych

(Dz.U. 2016 poz. 969).

13. K. Stasiak, Ustawa o kuratorach sądowych. Komentarz, Wolters Kluwer, Gdańsk 2021.

14. Jadach K., Praca kuratora sądowego w sprawach rodzinnych, nieletnich i karnych, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań 2011.

15. Węgliński A., Kuziora G., W poszukiwaniu wychowującej kurateli sądowej, Wydawnictwo Uniwersytetu im. Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2016.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 8 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Sabasz
Prowadzący grup: Monika Sabasz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Podczas zajęć studenci zostaną zapoznani z systemem kurateli sądowej w Polsce oraz uwarunkowaniami realizowania dozorów i nadzorów kuratorskich.

Pełny opis:

Student podczas zajęć będzie miał możliwość zapoznania się z pojęciem kuratora i kurateli sądowej. Studenci poznają rys historyczny powstawania kurateli sądowej w Polsce i na świecie. Analizie zostaną poddane różnice między kuratelą sądową a kuratelą rodzinną i nieletnich, kuratelą zawodowa a kuratelą społeczną. Podczas zajęć przedstawione zostaną uwarunkowania pełnienia nadzoru/dozoru przez kuratora sądowego. Studenci zostaną zapoznani z obowiązkami kuratora okręgowego, kierowników ZKSS, kuratorów sądowych, aplikantów kuratorskich. Elementem kluczowym zajęć będzie praca studentów w oparciu o akty prawne warunkujące służbę kuratorską. Podczas zajęć studenci będą mieli okazję poddać krytycznej analizie system kurateli sądowej, uwarunkowania systemowe oraz trudności w pracy zawodowej kuratora sądowego.

Literatura:

1. Jedynak T., Stasiak K., Zarys metodyki pracy kuratora sądowego, Lexis Nexis, Warszawa 2010.

2. Wójcik D. (red.), Kuratela sądowa. Sukcesy i porażki, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2010.

3. Konopczyński M., Kwadrans Ł., Stasiak K. (red.), Polska kuratela na przełomie wieków: nadzieje, oczekiwania, dylematy, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2016.

4. Bałandynowicz A., Resocjalizacja z udziałem społeczeństwa, Warszawa 2011.

5. Ostrihańska Z., Paszkiewicz A., Praca z indywidualnym przypadkiem w nadzorze kuratora sądowego, Lublin 2012.

6. Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Warszawa 2000.

7. Ustawa z dnia 27 lipca 2001 r. o kuratorach sądowych (Dz.U.2020.167).

8. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks Karny Wykonawczy (Dz.U. 2021 poz. 53 z późn. zm.).

9. Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 12 czerwca 2003 r. w sprawie szczegółowego sposobu wykonywania uprawnień i obowiązków kuratorów sądowych (Dz.U. 2014 poz. 989).

10. Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz.U. 2020 poz. 1359).

11. Ustawa z dnia 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich (Dz.U. 2022 poz. 1700).

12. Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 13 czerwca 2016 r. w sprawie sposobu i trybu wykonywania czynności przez kuratorów sądowych w sprawach karnych wykonawczych

(Dz.U. 2016 poz. 969).

13. K. Stasiak, Ustawa o kuratorach sądowych. Komentarz, Wolters Kluwer, Gdańsk 2021.

14. Jadach K., Praca kuratora sądowego w sprawach rodzinnych, nieletnich i karnych, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań 2011.

15. Węgliński A., Kuziora G., W poszukiwaniu wychowującej kurateli sądowej, Wydawnictwo Uniwersytetu im. Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2016.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 8 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Podczas zajęć studenci zostaną zapoznani z systemem kurateli sądowej w Polsce oraz uwarunkowaniami realizowania dozorów i nadzorów kuratorskich.

Pełny opis:

Student podczas zajęć będzie miał możliwość zapoznania się z pojęciem kuratora i kurateli sądowej. Studenci poznają rys historyczny powstawania kurateli sądowej w Polsce i na świecie. Analizie zostaną poddane różnice między kuratelą sądową a kuratelą rodzinną i nieletnich, kuratelą zawodowa a kuratelą społeczną. Podczas zajęć przedstawione zostaną uwarunkowania pełnienia nadzoru/dozoru przez kuratora sądowego. Studenci zostaną zapoznani z obowiązkami kuratora okręgowego, kierowników ZKSS, kuratorów sądowych, aplikantów kuratorskich. Elementem kluczowym zajęć będzie praca studentów w oparciu o akty prawne warunkujące służbę kuratorską. Podczas zajęć studenci będą mieli okazję poddać krytycznej analizie system kurateli sądowej, uwarunkowania systemowe oraz trudności w pracy zawodowej kuratora sądowego.

Literatura:

1. Jedynak T., Stasiak K., Zarys metodyki pracy kuratora sądowego, Lexis Nexis, Warszawa 2010.

2. Wójcik D. (red.), Kuratela sądowa. Sukcesy i porażki, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2010.

3. Konopczyński M., Kwadrans Ł., Stasiak K. (red.), Polska kuratela na przełomie wieków: nadzieje, oczekiwania, dylematy, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2016.

4. Bałandynowicz A., Resocjalizacja z udziałem społeczeństwa, Warszawa 2011.

5. Ostrihańska Z., Paszkiewicz A., Praca z indywidualnym przypadkiem w nadzorze kuratora sądowego, Lublin 2012.

6. Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Warszawa 2000.

7. Ustawa z dnia 27 lipca 2001 r. o kuratorach sądowych (Dz.U.2020.167).

8. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks Karny Wykonawczy (Dz.U. 2021 poz. 53 z późn. zm.).

9. Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 12 czerwca 2003 r. w sprawie szczegółowego sposobu wykonywania uprawnień i obowiązków kuratorów sądowych (Dz.U. 2014 poz. 989).

10. Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz.U. 2020 poz. 1359).

11. Ustawa z dnia 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich (Dz.U. 2022 poz. 1700).

12. Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 13 czerwca 2016 r. w sprawie sposobu i trybu wykonywania czynności przez kuratorów sądowych w sprawach karnych wykonawczych

(Dz.U. 2016 poz. 969).

13. K. Stasiak, Ustawa o kuratorach sądowych. Komentarz, Wolters Kluwer, Gdańsk 2021.

14. Jadach K., Praca kuratora sądowego w sprawach rodzinnych, nieletnich i karnych, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań 2011.

15. Węgliński A., Kuziora G., W poszukiwaniu wychowującej kurateli sądowej, Wydawnictwo Uniwersytetu im. Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2016.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)