Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnostyka pedagogiczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-RS1-2DPD
Kod Erasmus / ISCED: 05.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Diagnostyka pedagogiczna
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 2 rok 1st. RES stac. sem. zimowy
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Przedmiot zakłada przybliżenie studentom podstawowych zagadnień związanych z diagnozowaniem pedagogicznym w przestrzeni szkoły, instytucji realizujących zadania opiekuńczo-wychowawcze, resocjalizacyjne oraz w środowisku pozainstytucjonalnym. W toku zajęć studenci będą mogli rozwijać swoje kompetencje w zakresie rozpoznawania potrzeb ludzkich i opiekuńczych oraz wybranych problemów społeczno-wychowawczych. Poznają koncepcje służące diagnozowaniu, metody, techniki i narzędzia diagnostyczne. Przedmiot umożliwi również rozwijanie odpowiedzialnych postaw niezbędnych do planowania działań metodycznych na podstawie rozpoznania wyzwań i problemów społeczno-wychowawczych.

Skrócony opis:

Zajęcia umożliwią przybliżenie studentom wybranych zagadnień z zakresu diagnostyki pedagogicznej. Uczestnicy zajęć poznają podstawową terminologię stosowaną w toku diagnozowania pedagogicznego, koncepcje

procesu poznania diagnostycznego; metody i techniki diagnostyczne; klasyfikacje i specyfikę diagnozowania potrzeb opiekuńczych oraz wybranych sytuacji rozwojowych i problemów społeczno-wychowawczych (np. rozpoznawanie zachowań ryzykownych, przemocy w rodzinie, sytuacji dzieci w rodzinach z problemem alkoholowym).

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki.

Forma studiów: niestacjonarne.

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy.

Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: pedagogika.

Rok studiów: 2, I st. Semestr: 3.

Wymagania wstępne: brak.

Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 20 godz. wykładu; 10 godz. ćwiczeń.

Metody dydaktyczne: wykład, problemowa, pokaz, praktyczna, pogadanka, dyskusja, studium przypadku (metody dydaktyczne uwzględniające założenia projektowania uniwersalnego w edukacji).

Punkty ECTS: 4

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział wykładach: 20 godz.

- udział w ćwiczeniach: 10 godz.

- udział w konsultacjach: 10 godz.

- przygotowanie do ćwiczeń: 20 godz.

- przygotowanie do zaliczenia/egzaminu: 20 godz.

Razem: 80 godz.

Wskaźniki ilościowe

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 40 godz. 2 - ECTS.

- niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 40 godz. 2 - ECTS.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

Wysocka E., Diagnostyka pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania, Impuls, Kraków 2013.

Deptuła M., (red.) Diagnostyka pedagogiczna i profilaktyka w szkole i środowisku lokalnym, Bydgoszcz 2006.

Jarosz E., Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, 2006.

Kawula S., Człowiek w relacjach socjopedagogicznych, Toruń 1999

Kmiecik-Baran K., Młodzież i przemoc. Mechanizmy socjologiczno-psychologiczne, Warszawa 1999.

Lepalczyk I., (red) Elementy diagnostyki pedagogicznej, Warszawa 1987.

Łobocki M., Metody badań pedagogicznych. Kraków 2000.

Nalaskowski S., Metody badań i diagnozowania w edukacji, Toruń 2000.

Palka S., Diagnozowanie w działalności dydaktyczno-wychowawczej nauczycieli., W: Edukacja jutra. XI Tatrzańskie seminarium naukowe, (red.) F. Berezyński, K. Denek Szczecin 2005.

Guziuk-Tkacz, M., Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice, Żak, Warszawa 2011.

Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. Warszawa 2000.

Tomczak J., Kwestionariusz diagnozy i narzędzia badawcze w terapii pedagogicznej, 2005.

Sujak-Lesz K., (red) Edukacja elementarna a diagnoza pedagogiczna, Warszawa 2002.

Spionek H., Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne. Warszawa 1973.

Wigocka-Okoń B., Gotowość szkolna dzieci 6 letnich, Warszawa 2003.

Nikitorowicz J., Sawicki K., Bajkowski T. (red.), Współczesne dylematy diagnostyczne i metodyczne w opiece i wychowaniu, Olecko 2003.

Ziemski S. Problemy dobrej diagnozy, Warszawa 1973.

Kawula, S. Dąbrowski Z. , Gałaś M., Diagnozowanie potrzeb opiekuńczych i kulturalnych środowiska, Toruń 1980.

Literatura uzupełniająca

Krasowicz-Kupis G., Psychologia dysleksji, Warszawa 2008.

Górniewicz E., Trudności w czytaniu i pisaniu u dzieci, Olsztyn 2000.

Sęk H., Metody projekcyjne. Tradycja i współczesność, Poznań 1984.

Mickiewicz J., Jedynka z ortografii- rozpoznawanie dysleksji, dysortografii i dysgrafii starszym wieku szkolnym, Toruń 1998.

Stierlin M., Rucker- Embden I., Wetzel N., Wirsching M.,Pierwszy wywiad z rodziną. Gdańsk 1999.

Łopatkowa, M., Jak pracować z dzieckiem i rodziną zagrożoną. Warszawa 1983.

Frydrychowicz A., Rysunek rodziny. Projekcyjna metoda badania stosunków rodzinnych, Warszawa 1996.

Socha W., Wybrane problemy z diagnostyki i organizacji środowiska wychowawczego, Lublin 1984

Pilch T., Lepalczyk I., (red.), Pedagogika społeczna. Człowiek w zmieniającym się świecie, Warszawa 1995.

Gajewska G., Problemy- dylematy wynikające z teorii potrzeb dla teorii i praktyki opieki nad dzieckiem, Zielona Góra 1997.

Kaja B., Zarys terapii dziecka. Metody psychologicznej i pedagogicznej pomocy wspomagającej rozwój dziecka, Bydgoszcz 2001.

Kozłowska A., Znaczenie relacji rodzinnych dla pozytywnego rozwoju dziecka. Diagnoza i terapia. Warszawa 2000.

https://scholar.com.pl/pl/index.php?controller=attachment&id_attachment=26

www.universaldesign.com

https://www.zycieszkoly.com.pl/artykul/projektowanie-uniwersalne-w-edukacji

Z zakresu projektowania uniwersalnego:

Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. 2019 poz. 1696).

Norma ISO 21542:2011 Building construction – Accessibility and usability of the built environment.

Standardy dostępności dla polityki spójności 2014 – 2020. Załącznik nr 2 Standardy dostępności dla polityki spójności 2014 – 2020.

dotyczące takich obszarów jak: cyfryzacja, transport, architektura, edukacja, szkolenia, informacja i promocja wydany przez Ministerstwo

Inwestycji i Rozwoju. Warszawa, 11.04.2018. Dostęp online:

http://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/media/55001/Zalacznik_nr_2_do_Wytycznych_w_zakresie_rownosci_zatwiedzone_050418.pdf

Włącznik projektowanie bez barier. Kamil Kowalski, Fundacja Integracja. Warszawa, wydanie 11.2017. Dostęp online:

http://www.integracja.org/wp-content/uploads/2017/12/W%C5%82%C4%85cznik-projketowanie-bez-barier.pdf

Efekty uczenia się:

Student:

- ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących (K_W10);

- ma elementarną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w pedagogice, a w szczególności o problemach badawczych, metodach, technikach i narzędziach badawczych; zna podstawowe tradycje paradygamatyczne badań społecznych, z których wywodzą się poszczególne metody (K_W10);

- potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej

potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej (K_U01, K_U03);

- ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej (K_K04).

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenia pisemne.

Egzamin pisemny.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jerzy Nikitorowicz
Prowadzący grup: Anna Młynarczuk-Sokołowska, Jerzy Nikitorowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Wykład i ćwiczenia obejmują nabycie wiedzy w zakresie rozpoznawania i opisu interesujących diagnostę stanów rzeczy

(tzn. stawianiem trafnych i rzetelnych diagnoz na użytek wychowania i opieki) za pomocą odpowiednich metod, technik i narzędzi

badawczych, ich ocenę i interpretację. Celem zaprojektowania oddziaływania zapobiegawczego (profilaktycznego) lub korekcyjnego jak

też podjęcia adekwatnych form wsparcia i pomocy.

Pełny opis:

Cele:

Zapoznanie z podstawowymi kategoriami pojęć, m. in. Diagnostyka, diagnozowanie jako proces, diagnoza jako stan itp.

- wiedza dotycząca postępowania diagnostycznego w naukach społecznych i humanistycznych, tok postępowania, fazy itp.

przygotowanie studentów do roli multiplikatorów wiedzy i postaw związanych ze złożonością toków postępowania diagnostycznego w pedagogice, psychologii i innych dyscyplinach

- doskonalenie umiejętności postępowania profilaktycznego, terapeutycznego, projektującego

- Student ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących.

- Student ma podstawową wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej.

- Student potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej

- Student potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej

- Student jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Ewa Wysocka, Diagnostyka pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania, Impuls, Kraków 2013.

Ewa Wysocka, Diagnoza w resocjalizacji, PWN, Warszawa 2008.

Ewa Wysocka, Diagnoza pozytywna w resocjalizacji. Model teoretyczny i metodologiczny, Wyd. UŚ, Katowice 2015

Ewa Wysocka, Diagnoza pozytywna w resocjalizacji. Warsztat diagnostyczny pedagoga praktyka, Wyd. UŚ, Katowice 2019.

Maria Deptuła (red.) Diagnostyka pedagogiczna i profilaktyka w szkole i środowisku lokalnym, Bydgoszcz 2006.

Jarosz E., Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego.; 2006

Kawula S. , Człowiek w relacjach socjopedagogicznych; Toruń 1999

Kmiecik-Baran K., Młodzież i przemoc. Mechanizmy socjologiczno-psychologiczne. Warszawa 1999

Lepalczyk I., (red) Elementy diagnostyki pedagogicznej. Warszawa 1987

Łobocki M., Metody badań pedagogicznych. Kraków 2000

Nalaskowski S., Metody badań i diagnozowania w edukacji; Toruń 2000

Palka S., Diagnozowanie w działalności dydaktyczno-wychowawczej nauczycieli., W: Edukacja jutra. XI Tatrzańskie seminarium naukowe.

(red) F. Berezyński, K. Denek Szczecin 2005Marta Guziuk-Tkacz, Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice, Zak, Warszawa 2011.

Pospiszyl K., Resocjalizacja nieletnich. Doświadczenia i koncepcje. Warszawa 1990

Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. Warszawa 2000

Tomczak J., Kwestionariusz diagnozy i narzędzia badawcze w terapii pedagogicznej. 2005

Sujak-Lesz K., (red) Edukacja elementarna a diagnoza pedagogiczna. 2002

Spionek H., Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne. Warszawa 1973

Wigocka-Okoń B., Gotowość szkolna dzieci 6 letnich. Warszawa 2003

J. Nikitorowicz ,K. Sawicki, T. Bajkowski (red.):Współczesne dylematy diagnostyczne i metodyczne w opiece i wychowaniu. Olecko 2003

S. Ziemski: Problemy dobrej diagnozy. Warszawa

S. Kawula ,Z .Dąbrowski ,M. Gałaś: Diagnozowanie potrzeb opiekuńczych i kulturalnych środowiska. Toruń 1980

Literatura uzupełniająca

G. Krasowicz-Kupis: Psychologia dysleksji. Warszawa 2008

E. Górniewicz: Trudności w czytaniu i pisaniu u dzieci. Olsztyn 2000

H. Sęk: Metody projekcyjne. Tradycja i współczesność. Poznań 1984.

S. Palka: Orientacje w metodologii badań pedagogicznych. Kraków 1998

J. Mickiewicz: Jedynka z ortografii- rozpoznawanie dysleksji, dysortografii i dysgrafii starszym wieku szkolnym. Toruń 1998.

M. Stierlin,I.Rucker- Embden,N.Wetzel,M.Wirsching: Pierwszy wywiad z rodziną. Gdańsk 1999

M. Łopatkowa: Jak pracować z dzieckiem i rodziną zagrożoną. Warszawa 1983

A. Frydrychowicz: Rysunek rodziny. Projekcyjna metoda badania stosunków rodzinnych. Warszawa 1996.

W .Socha: Wybrane problemy z diagnostyki i organizacji środowiska wychowawczego. Lublin 1984

T .Pilch, I .Lepalczyk (red.):Pedagogika społeczna. Człowiek w zmieniającym się świecie. Warszawa 1995

G .Gajewska: Problemy- dylematy wynikające z teorii potrzeb dla teorii i praktyki opieki nad dzieckiem. Zielona Góra 1997

B .Kaja: Zarys terapii dziecka. Metody psychologicznej i pedagogicznej pomocy wspomagającej rozwój dziecka. Bydgoszcz 2001.

A .Kozłowska: Znaczenie relacji rodzinnych dla pozytywnego rozwoju dziecka. Diagnoza i terapia. Warszawa 2000.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Młynarczuk-Sokołowska, Jerzy Nikitorowicz
Prowadzący grup: Anna Chomiuk, Jerzy Nikitorowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Wykład i ćwiczenia obejmują nabycie wiedzy w zakresie rozpoznawania i opisu interesujących diagnostę stanów rzeczy

(tzn. stawianiem trafnych i rzetelnych diagnoz na użytek wychowania i opieki) za pomocą odpowiednich metod, technik i narzędzi

badawczych, ich ocenę i interpretację. Celem zaprojektowania oddziaływania zapobiegawczego (profilaktycznego) lub korekcyjnego jak

też podjęcia adekwatnych form wsparcia i pomocy.

Pełny opis:

Cele:

Zapoznanie z podstawowymi kategoriami pojęć, m. in. Diagnostyka, diagnozowanie jako proces, diagnoza jako stan itp.

- wiedza dotycząca postępowania diagnostycznego w naukach społecznych i humanistycznych, tok postępowania, fazy itp.

przygotowanie studentów do roli multiplikatorów wiedzy i postaw związanych ze złożonością toków postępowania diagnostycznego w pedagogice, psychologii i innych dyscyplinach

- doskonalenie umiejętności postępowania profilaktycznego, terapeutycznego, projektującego

- Student ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących.

- Student ma podstawową wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej.

- Student potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej

- Student potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej

- Student jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Ewa Wysocka, Diagnostyka pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania, Impuls, Kraków 2013.

Ewa Wysocka, Diagnoza w resocjalizacji, PWN, Warszawa 2008.

Ewa Wysocka, Diagnoza pozytywna w resocjalizacji. Model teoretyczny i metodologiczny, Wyd. UŚ, Katowice 2015

Ewa Wysocka, Diagnoza pozytywna w resocjalizacji. Warsztat diagnostyczny pedagoga praktyka, Wyd. UŚ, Katowice 2019.

Maria Deptuła (red.) Diagnostyka pedagogiczna i profilaktyka w szkole i środowisku lokalnym, Bydgoszcz 2006.

Jarosz E., Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego.; 2006

Kawula S. , Człowiek w relacjach socjopedagogicznych; Toruń 1999

Kmiecik-Baran K., Młodzież i przemoc. Mechanizmy socjologiczno-psychologiczne. Warszawa 1999

Lepalczyk I., (red) Elementy diagnostyki pedagogicznej. Warszawa 1987

Łobocki M., Metody badań pedagogicznych. Kraków 2000

Nalaskowski S., Metody badań i diagnozowania w edukacji; Toruń 2000

Palka S., Diagnozowanie w działalności dydaktyczno-wychowawczej nauczycieli., W: Edukacja jutra. XI Tatrzańskie seminarium naukowe.

(red) F. Berezyński, K. Denek Szczecin 2005Marta Guziuk-Tkacz, Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice, Zak, Warszawa 2011.

Pospiszyl K., Resocjalizacja nieletnich. Doświadczenia i koncepcje. Warszawa 1990

Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. Warszawa 2000

Tomczak J., Kwestionariusz diagnozy i narzędzia badawcze w terapii pedagogicznej. 2005

Sujak-Lesz K., (red) Edukacja elementarna a diagnoza pedagogiczna. 2002

Spionek H., Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne. Warszawa 1973

Wigocka-Okoń B., Gotowość szkolna dzieci 6 letnich. Warszawa 2003

J. Nikitorowicz ,K. Sawicki, T. Bajkowski (red.):Współczesne dylematy diagnostyczne i metodyczne w opiece i wychowaniu. Olecko 2003

S. Ziemski: Problemy dobrej diagnozy. Warszawa

S. Kawula ,Z .Dąbrowski ,M. Gałaś: Diagnozowanie potrzeb opiekuńczych i kulturalnych środowiska. Toruń 1980

Literatura uzupełniająca

G. Krasowicz-Kupis: Psychologia dysleksji. Warszawa 2008

E. Górniewicz: Trudności w czytaniu i pisaniu u dzieci. Olsztyn 2000

H. Sęk: Metody projekcyjne. Tradycja i współczesność. Poznań 1984.

S. Palka: Orientacje w metodologii badań pedagogicznych. Kraków 1998

J. Mickiewicz: Jedynka z ortografii- rozpoznawanie dysleksji, dysortografii i dysgrafii starszym wieku szkolnym. Toruń 1998.

M. Stierlin,I.Rucker- Embden,N.Wetzel,M.Wirsching: Pierwszy wywiad z rodziną. Gdańsk 1999

M. Łopatkowa: Jak pracować z dzieckiem i rodziną zagrożoną. Warszawa 1983

A. Frydrychowicz: Rysunek rodziny. Projekcyjna metoda badania stosunków rodzinnych. Warszawa 1996.

W .Socha: Wybrane problemy z diagnostyki i organizacji środowiska wychowawczego. Lublin 1984

T .Pilch, I .Lepalczyk (red.):Pedagogika społeczna. Człowiek w zmieniającym się świecie. Warszawa 1995

G .Gajewska: Problemy- dylematy wynikające z teorii potrzeb dla teorii i praktyki opieki nad dzieckiem. Zielona Góra 1997

B .Kaja: Zarys terapii dziecka. Metody psychologicznej i pedagogicznej pomocy wspomagającej rozwój dziecka. Bydgoszcz 2001.

A .Kozłowska: Znaczenie relacji rodzinnych dla pozytywnego rozwoju dziecka. Diagnoza i terapia. Warszawa 2000.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-4 (2025-01-17)