Niepełnosprawność - wybrane aspekty społeczno-formalne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-RS5-1IAM | Kod Erasmus / ISCED: |
05.7
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Niepełnosprawność - wybrane aspekty społeczno-formalne | ||
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji | ||
Grupy: |
1 rok SPC SJ sem.letni Przedmioty obowiązkowe - stac. jednolite kier. Ped. Spec. |
||
Punkty ECTS i inne: |
1.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Skrócony opis: |
Celem realizacji przedmiotu jest: 1. Dostarczenie studentom elementarnej, uporządkowanej wiedzy na temat prawnych, organizacyjno- formalnych i społecznych podstaw podejścia do niepełnosprawności, w szczególności zapoznanie z przysługującymi prawami i ich realizacją w obszarze dostępności przestrzeni publicznej, edukacji, wolności osobistej oraz rozwiązań w systemie opieki, rehabilitacji i resocjalizacji. 2.Kształtowanie umiejętności dokonywania merytorycznej analizy zjawisk społecznych i działań praktycznych podejmowanych na rzecz osób z niepełnosprawnością ze względu na przysługujące im prawa i zasady ich realizacji. 3.Kształtowanie przekonań o potrzebie podejmowania działań dotyczących przestrzegania i promowania praw osób z niepełnosprawnością w środowisku społecznym |
||
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy Rok studiów : 1 rok, semestr II Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć; Wykład - 15 godzin Metody dydaktyczne oraz ogólna forma zaliczenia przedmiotu: Metody dydaktyczne – wykład, dyskusja, prezentacja multimedialna. Forma zaliczenia przedmiotu zaliczenie na ocenę Punkty ECTS: 1,0 Bilans nakładu pracy studenta Udział w wykładach: 15 h Przygotowanie do egzaminu: 15h Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami:: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 15 h (0,5 ECTS) o charakterze praktycznym: 15 h (0,5 ECTS) |
||
Literatura: |
Literatura : podstawowa: Chrzanowska I., Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2015. Podgórska-Jachnik D. Problemy rzecznictwa i reprezentacji osób niepełnosprawnych . Tom 2. Ruch na rzecz lepszej przyszłości osób niepełnosprawnych. WSP Łódź, 2010. Przybyliński S.(red),, Pedagogika specjalna – tak wiele pozostaje dla nas tajemnicą. Wyd. UWM, Olsztyn 2010. Żywucka -Kozłowska E. Upośledzenie umysłowe w perspektywie prawa karnego. Olsztyn 2018. Literatura uzupełniająca: Belzyt J, Połom M. Osoba niepełnosprawna intelektualnie uwikłana w proces resocjalizacji. Niepełnosprawność.. Dyskursy pedagogiki specjalnej Nr 28/2017. Kijak R. J. Niepełnosprawność intelektualna. Między diagnozą a działaniem,. Warszawa 2013. Silecka-Marek E. Wykonywanie kary pozbawienia wolności wobec osób z niepełnosprawnością – trudności i zagrożenia [w:] H. Karaszewska, E. Silecka-Marek (red.), Sytuacje trudne w perspektywie jednostkowej i społecznej. Wyd. UAM, Poznań 2016. •Społeczny Raport Alternatywny z realizacji Konwencji o prawach osób z niepełnosprawnościami w Polsce. Fundacja KSK, Warszawa 2015. www.konwencja.org |
||
Efekty uczenia się: |
KA7_WG5, -Posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą rehabilitacji, edukacji, resocjalizacji, terapii uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów KA7_WK8, -Zna i rozumie przepisy prawa oświatowego, w tym w zakresie organizowania procesu kształcenia, wychowania i udzielania wsparcia uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi KA7_UK1,-- Ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi komunikować się z użyciem języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny ze specjalistami w zakresie pedagogiki specjalnej, jak i osobami pochodzącymi z różnych środowisk KA7_UU4,- Potrafi posługiwać się przepisami prawa w celu optymalizowania procesu kształcenia i wychowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi KA7_KO2-Jest odpowiedzialny za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, przestrzega zasad etyki zawodowej pedagoga specjalnego |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Dorota Otapowicz | |
Prowadzący grup: | Dorota Otapowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (w trakcie)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Dorota Otapowicz | |
Prowadzący grup: | Dorota Otapowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.