Podstawy pracy opiekuńczo-wychowawczej z dziećmi i młodzieżą ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-RS5-2JAA |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.7
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy pracy opiekuńczo-wychowawczej z dziećmi i młodzieżą ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
2 rok SPC SJ sem.zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student powinien posiadać umiejętność analizy materiałów źródłowych, kompetencje w zakresie samodzielnego odkrywania praw i zasad rządzących światem społecznym, kompetencje językowe i komunikacyjne w zakresie formułowania sądów, stawiania tez i argumentowania na ich rzecz. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Założeniem przedmiotu jest realizacja treści, które umożliwią studentowi zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu opieki i wychowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w aspekcie teoretycznym i praktycznym, jak też uregulowań prawnych. |
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki Forma studiów - stacjonarne Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina naukowa - nauki społeczne Rok studiów - 2 rok SPC SJ sem.zimowy Wymagania wstępne - wiedza z zakresu nauk humanistycznych i społecznych na poziomie maturalnym Liczba godzin zajęć dydaktycznych - 10 godzin wykładów i 10 godzin ćwiczeń Metody dydaktyczne - wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja, zadania projektowe, praca zespołowa, konsultacje indywidualne Punkty ECTS - 2 punkty Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach: 10 godzin, udział w ćwiczeniach: 10 godzin, udział w konsultacjach: 10 godzin, przygotowanie do zajęć: 10 godzin, przygotowanie do kolokwium z ćwiczeń: 10 godzin, przygotowanie do zaliczenia z wykładów:10 godzin Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 30 h i 1 punkt ECTS; nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 30 godzin i 1 punkt ECTS |
Literatura: |
Albański L., Gola S., Wybrane zagadnienia z pedagogiki opiekuńczej. Jelenia Góra 2013 Badora S., Z zagadnień pedagogiki opiekuńczej. Tarnobrzeg 2006 Dąbrowski Z., Pedagogika opiekuńcza w zarysie, t. I i II, Olsztyn 2006 Dąbrowski Z., Pedagogika opiekuńcza, [w:] Śliwerski B. (red.), Pedagogika, T. 3 Subdyscypliny wiedzy pedagogicznej, Gdańsk 2006. Kelm A., Węzłowe problemy pedagogiki opiekuńczej. Warszawa 2000 Jundziłł E., Pawłowska R. (red.), Pedagogika opiekuńcza. Przeszłość – teraźniejszość – przyszłość. Gdańsk 2008 Materne J., Funkcje opiekuńcze szkoły. Wprowadzenie do metodyki pracy opiekuńczej, Warszawa-Łódź 1988. Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu, Uczeń z przewlekłą chorobą i uczeń z zaburzeniami psychicznymi w szkole ogólnodostępnej, Warszawa 2005. strony internetowe np. ore.edu samodzielnie wybrana literatura do realizacji projektu zespołowego |
Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie współczesne podejście do problemów uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i wynikające z niego nowe formy edukacji, w tym integracyjna i włączająca. Student zna i rozumie organizację i metodyki kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie integracyjnym i włączającym, w szczególności modele współpracy pedagogów specjalnych z nauczycielami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami, oraz modele indywidualizacji lekcji, efektywne strategie nauczania i uniwersalnego projektowania zajęć. Student potrafi wykorzystywać na podstawowym poziomie wiedzę psychologiczną i na poziomie rozszerzonym wiedzę pedagogiczną oraz pozyskiwać dane do analizowania zachowań, procesów i zjawisk w obszarze rehabilitacji, edukacji, terapii i resocjalizacji. Student potrafi wdrażać efektywne programy zwiększające umiejętności poznawcze i kompetencje społeczne uczniów oraz programy poprawiające integrację rówieśniczą uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; Student potrafi pracować w zespole, pełniąc w nim różne role, podejmować i wyznaczać zadania, współpracować z nauczycielami, specjalistami, rodzicami i opiekunami uczniów. Student jest gotów do budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami uczniów, oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacyjnej. |
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie ćwiczeń - projekt zespołowy zaliczenie wykładów - zaliczenie w formie pisemnej (pytania otwarte i zamknięte) Do zaliczenia może przystąpić student posiadający maksymalnie po 2 nieobecności podczas ćwiczeń i wykładów. Do otrzymania przez studenta oceny pozytywnej z przedmiotu, wymagane jest uzyskanie przez niego 51% punktów możliwych do zdobycia z zaliczenia. Pozytywna ocena z zaliczenia nie podlega poprawie. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
WYK
ŚR CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Walewska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Sobolewska-Popko, Marta Walewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR WYK
WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Walewska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Sobolewska-Popko, Marta Walewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.