Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnoza specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-RS5-3JDK
Kod Erasmus / ISCED: 05.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Diagnoza specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 3 rok SPC SJ sem. zimowy
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Celem przedmiotu jest przygotowanie studenta do diagnozowania i rozpoznawania specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci i uczniów, tym samym do stosowania optymalnych oddziaływań edukacyjnych i terapeutycznych względem uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika

Rok/ semestr: 3 rok/ 5 semestr

Liczba godzin zajęć dydaktycznych:

Wykład: 15 godzin

Ćwiczenia : 30 godzin

Bilans nakładu pracy studenta:

Rodzaj aktywności - Liczba godzin:

- Udział w zajęciach 45 h

- Udział w konsultacjach związanych z zajęciami 2 h

Przygotowanie do zajęć: 33 h

- Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu/egzaminu: 20 h

Razem: 100 h

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 42 h/ 1,8 pkt ECTS

- o charakterze praktycznym: 53 h/ 2,2pkt ECTS

Literatura:

Brzezińska A.I, Matejczuk J, Ratajczyk A, Mielcarek M. Skrzynka z narzędziami Wiek przedszkolny Jak zbierać informacje o dziecku i środowisku jego rozwoju? Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2014.

Knopik T. Diagnoza funkcjonalna. Planowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, ORE, Warszawa2018.

Krakowiak K. (red.) (2017), Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży, ORE, Warszawa 2017.

Mazur P, Solecka B. Koncepcja nakładek uwzgledniających specjalne potrzeby edukacyjne w programach nauczania oraz scenariuszach zajęć/lekcji. ORE, Warszawa 2020.

Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna. Jak organizować edukację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi? Przewodnik. MEN, Warszawa 2010.

Rękosiewicz M, Kram A. Rozpoznanie zasobów dziecka i środowiska rozwoju. Wczesny wiek szkolny. Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2014. file:///C:/Users/user/Downloads/NDN_Monitoring_3_Edukacja_wczesnoszkolna.pdf

Wrona J (red), Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe MEN, część I i II, Warszawa, 2010.

Zych A. Efektywna obserwacja nauczycielska w przedszkolu w świetle diagnozy funkcjonalnej. Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2019.

Zwierzyńska E. Poradnik dla nauczycieli. Poznawanie klasy szkolnej. Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, Warszawa 2008.

Efekty uczenia się:

KA7_WG5, zna i rozumie różnorodne uwarunkowania edukacji, rehabilitacji i terapii i resocjalizacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

KA7_UW1 , potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin naukowych w celu analizy problemów rehabilitacyjnych, edukacyjnych, terapeutycznych i resocjalizacyjnych;

KA7_UW4,umie diagnozować złożone sytuacje rehabilitacyjne, edukacyjne, terapeutyczne i resocjalizacyjne, z uwzględnieniem specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów

KA_7UW5, potrafi wykorzystywać aktualne koncepcje psychologiczne i pedagogiczne w monitorowaniu i ewaluacji procesu wychowania i nauczania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;

KA7_UK1,jest gotowy wykorzystywać na podstawowym poziomie wiedzę psychologiczną i na poziomie rozszerzonym wiedzę pedagogiczną oraz pozyskiwać dane do analizowania zachowań, procesów i zjawisk w obszarze rehabilitacji, edukacji, terapii i resocjalizacji;

KA7_KK1 jest gotowy do posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla każdego człowieka.

Metody i kryteria oceniania:

Metody dydaktyczne: metody asymilacji wiedzy (wykład, prezentacja multimedialna), metody poszukujące (dyskusja, giełda pomysłów), projekt, ćwiczenia praktyczne

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Otapowicz
Prowadzący grup: Dorota Otapowicz, Tomasz Śliwowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Otapowicz
Prowadzący grup: Dorota Otapowicz, Dorota Wyrzykowska-Koda
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)