Medyczne aspekty edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-RS5-4JIF |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Medyczne aspekty edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
4 rok SPC SJ sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student powinien znać różne ujęcia niepełnosprawności, wymienić cechy charakterystyczne danej niepełnosprawności. Powinien także wiedzieć, jakie działania są niezbędne w prowadzeniu profilaktyki przeciw wykluczeniu i marginalizacji. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
W ramach wykładu, będą omawiane treści dotyczące niepełnosprawności intelektualnej w aspekcie medycznym oraz dotyczące miejsca osób z niepełnosprawnością w systemie edukacji i rehabilitacji oraz w społeczeństwie. |
Pełny opis: |
Przedmiot realizowany jest na IV roku jednolitych studiów na kierunku Pedagogika specjalna, w semestrze zimowym. Forma zajęć: wykład w wymiarze 15 h. Cele: - poszukiwane optymalnego modelu niepełnosprawności, - omówienie przyczyn niepełnosprawności intelektualnej, - przypomnienie o podziale niepełnosprawności intelektualnej na stopnie, - charakterystyka edukacji w Polsce z uwzględnieniem niepełnosprawności intelektualnej Nakład pracy Studenta: A) w kontakcie bezpośrednim 15h - 0,5 pkt ECTS B) w kontakcie pośrednim: studiowanie literatury, przygotowanie się do zaliczenia - 15 h - 0,5 pkt ECTS |
Literatura: |
Kostka-Szymańska M., Krasowicz-Kupis G., Ocena rozwoju intelektualnego dzieci z wybranymi zaburzeniami neurorozwojowymi, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2022. Zasępa E. (red.), Niepełnosprawność intelektualna. Poznawanie i wspieranie, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2020. Bobińska K., Pietras T., Gałecki P. (red.), Niepełnosprawność intelektualna - etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza , terapia, Wydawnictwo Continuo, Wrocław 2012. Wołowicz-Ruszkowska A., Wsparcie osób z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym ( w tym z Zespołem Downa i niepełnosprawnościami sprzężonymi) oraz głębokim stopniem upośledzenia umysłowego. Podręcznik dobrych praktyk, ttps://www.pfron.org.pl/fileadmin/files/p/2393_P_D_P__Wsparcie_osob_z_uposledzeniem_umyslowym.pdf Kijak R.J., Niepełnosprawność intelektualna. Między diagnozą a działaniem, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013. |
Efekty uczenia się: |
Absolwent zna i rozumie: - źródła i miejsce pedagogiki specjalnej w systemie nauk oraz jej przedmiotowe i metodologiczne powiązania z naukami humanistycznymi, społecznymi i medycznymi Absolwent potrafi: - wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów rehabilitacyjnych, edukacyjnych, terapeutycznych, resocjalizacyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki zapewnienia pełnego uczestnictwa ucznia w procesie kształcenia i wychowania oraz wzmacniania włączenia społecznego, Absolwent jest gotów do: - bycia wrażliwym na problemy z obszaru pedagogiki specjalnej, wykazuje gotowość do konstruktywnego komunikowania się i współpracy z otoczeniem, do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach społecznych realizujących działania edukacyjne, rehabilitacyjne, terapeutyczne i resocjalizacyjne oraz ukierunkowane na promowanie włączenia społecznego |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody pracy: - prezentacje przygotowane przez prowadzącego - dyskusja - analiza treści obejrzanych filmów, - konsultacje indywidualne Kryteria oceniania: - obecność na minimum 4 wykładach (51%), - pozytywnie napisane zaliczenie pisemne (Studentowi przysługują dwa terminy zaliczenia: właściwy i poprawkowy. W sytuacji braku obecności w dniu zaliczenia bez podania przyczyny i usprawiedliwienia, Student traci jedno podejście |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Sobolewska-Popko | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Sobolewska-Popko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Sobolewska-Popko | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Sobolewska-Popko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.