Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Medyczne aspekty edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-RS5-4JIF
Kod Erasmus / ISCED: 05.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Medyczne aspekty edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 4 rok SPC SJ sem. zimowy
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Student powinien znać różne ujęcia niepełnosprawności, wymienić cechy charakterystyczne danej niepełnosprawności. Powinien także wiedzieć, jakie działania są niezbędne w prowadzeniu profilaktyki przeciw wykluczeniu i marginalizacji.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

mieszany: w sali i zdalnie
w sali
zdalnie

Skrócony opis:

W ramach wykładu, będą omawiane treści dotyczące niepełnosprawności intelektualnej w aspekcie medycznym oraz dotyczące miejsca osób z niepełnosprawnością w systemie edukacji i rehabilitacji oraz w społeczeństwie.

Pełny opis:

Przedmiot realizowany jest na IV roku jednolitych studiów na kierunku Pedagogika specjalna, w semestrze zimowym. Forma zajęć: wykład w wymiarze 15 h.

Cele:

- poszukiwane optymalnego modelu niepełnosprawności,

- omówienie przyczyn niepełnosprawności intelektualnej,

- przypomnienie o podziale niepełnosprawności intelektualnej na stopnie,

- charakterystyka edukacji w Polsce z uwzględnieniem niepełnosprawności intelektualnej

Nakład pracy Studenta:

A) w kontakcie bezpośrednim 15h - 0,5 pkt ECTS

B) w kontakcie pośrednim: studiowanie literatury, przygotowanie się do zaliczenia - 15 h - 0,5 pkt ECTS

Literatura:

Kostka-Szymańska M., Krasowicz-Kupis G., Ocena rozwoju intelektualnego dzieci z wybranymi zaburzeniami neurorozwojowymi, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2022.

Zasępa E. (red.), Niepełnosprawność intelektualna. Poznawanie i wspieranie, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2020.

Bobińska K., Pietras T., Gałecki P. (red.), Niepełnosprawność intelektualna - etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza , terapia, Wydawnictwo Continuo, Wrocław 2012.

Wołowicz-Ruszkowska A., Wsparcie osób z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym ( w tym z Zespołem Downa i niepełnosprawnościami sprzężonymi) oraz głębokim stopniem upośledzenia umysłowego. Podręcznik dobrych praktyk, ttps://www.pfron.org.pl/fileadmin/files/p/2393_P_D_P__Wsparcie_osob_z_uposledzeniem_umyslowym.pdf

Kijak R.J., Niepełnosprawność intelektualna. Między diagnozą a działaniem, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013.

Efekty uczenia się:

Absolwent zna i rozumie:

- źródła i miejsce pedagogiki specjalnej w systemie nauk oraz jej

przedmiotowe i metodologiczne powiązania z naukami humanistycznymi,

społecznymi i medycznymi

Absolwent potrafi:

- wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki

specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych

problemów rehabilitacyjnych, edukacyjnych, terapeutycznych,

resocjalizacyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki zapewnienia pełnego uczestnictwa ucznia w procesie kształcenia i wychowania oraz wzmacniania włączenia społecznego,

Absolwent jest gotów do:

- bycia wrażliwym na problemy z obszaru pedagogiki specjalnej, wykazuje gotowość do konstruktywnego komunikowania się i współpracy z otoczeniem, do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach społecznych realizujących działania edukacyjne, rehabilitacyjne, terapeutyczne i resocjalizacyjne oraz ukierunkowane na promowanie włączenia społecznego

Metody i kryteria oceniania:

Metody pracy:

- prezentacje przygotowane przez prowadzącego

- dyskusja

- analiza treści obejrzanych filmów,

- konsultacje indywidualne

Kryteria oceniania:

- obecność na minimum 4 wykładach (51%),

- pozytywnie napisane zaliczenie pisemne (Studentowi przysługują dwa terminy zaliczenia: właściwy i poprawkowy. W sytuacji braku obecności w dniu zaliczenia bez podania przyczyny i usprawiedliwienia, Student traci jedno podejście

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Sobolewska-Popko
Prowadzący grup: Agnieszka Sobolewska-Popko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Sobolewska-Popko
Prowadzący grup: Agnieszka Sobolewska-Popko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)