Komunikacja społeczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-S1-2YBCO |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Komunikacja społeczna |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
2 rok 1st. AKzA stac. sem. zimowy 2 rok 1st. POW stac. sem. zimowy 2 rok 1st. RES stac. sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zagadnieniem komunikacji społecznej w teorii i praktyce, mechanizmami i procesami komunikacyjnymi niezbędnymi w zawodach pedagogicznych. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk społecznych, dyscyplina: socjologia, psychologia Rok studiów/semestr: II rok I°, semestr III Wymagania wstępne: podstawowe wiadomości z zakresu socjologii ogólnej, psychologii Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 h - wykład, 15 h ćwiczenia Metody dydaktyczne: wykłady, dyskusja, film, prezentacja, konsultacje, praca w grupie, warsztat, odgrywanie ról Punkty ETCS: 2punktów Bilans nakładu pracy studenta: Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim: Udział w wykładach – 15 godzin, udział w ćwiczeniach 15 Konsultacje z nauczycielem akademickim – 5 godzin suma: 35 godzin Samodzielna praca studenta: Przygotowanie do egzaminu– 10 godzin przygotowanie do zaliczenia 5 godzin Suma: 15 godzin Łącznie: 50 godzin Wskaźniki ilościowe: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 30 godzin - 1,2 punkty ETCS - o charakterze praktycznym: 15 godzin - 0,8 punkty ETCS |
Literatura: |
Literatura podstawowa (wykład): Bobik, B. (2020). Znaczenie umiejętności interpersonalnych w pracy pedagoga szkolnego. Cialdini, R. B. (2009). Wywieranie wpływu na ludzi-teoria i praktyka. Gdańskie Wydawnictwo Psych. Fleischer, M. (2013). Typologia komunikacj Fleischer, M. (2007). Zarys ogólnej teorii komunikacji1. Communication Design, 13. Goban-Klas, T. (2008). Nauki o mediach i komunikacji społecznej jako nowa dyscyplina nauk humanistycznych. Studia Medioznawcze= Media Studies, (2 (33). Jurek, M. Kompetencje komunikacyjne pedagogów w świetle ich wypowiedzi pisemnych. doc. dr Gabriela Paprotna–pedagogika doc. dr Angelika Barczyk-Nessel–psychologia, prawo dr Justyna Sprutta–filozofia, kulturoznawstwo, 37. Nóżka, N., & Łukasik, J. (2011). Skuteczne komunikowanie się–barierą (nie) do przejścia?. Stewart, J. R. (Ed.). (2010). Mosty zamiast murów: podręcznik komunikacji interpersonalnej. Wydawnictwo Naukowe PWN. Literatura dodatkowa (wykład): Aronson, E., Aronson, J., & Radzicki, J. (1987). Człowiek-istota społeczna. Państwowe Wydaw. Naukowe. Goodman, N. (1997). Wstęp do socjologii. Zysk i S-ka Wydaw.. Molyneux, M. (2005). Słownik socjologii i nauk społecznych. Wydawn. Naukowe PWN. Colman, A. M. (2009). Słownik psychologii. Wydawnictwo Naukowe PWN. Literatura obowiązkowa (ćwiczenia): • Brownell J., Reagowanie na komunikaty W: Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, J. Stewart (red.), Warszawa 2003 • Emory A. Griffin, Podstawy komunikacji społecznej; przekł. Olga i Wojciech Kubińscy oraz Magdalena Kacmajor, Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, Gdańsk 2003• McKay M., M. Davis, P. Fning, Sztuka skutecznego porozumiewania się, Gdańsk 2001. • Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej. J. Stewart (red.), Warszawa 2003• Ronald B. Adler, Lawrence B. Rosenfeld, Russell F. Proctor II, Relacje interpersonalne, Rebis, Poznań 2007 • Satir V., Zwracanie uwagi na słowa; W: Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej. J. Stewart (red.), Warszawa 2003 .• Stewart J., Komunikacja interpersonalna: kontakt między osobami; S. R. Covey, Komunikacja synergiczna; W: Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej. J. Stewart (red.), Warszawa 2003 • Stewarta J. i C. Logan Komunikowanie się werbalne, W: Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej. J. Stewart (red.), Warszawa 2003 • Trenholm S. i A. Jensen, Poznanie społeczne: jak spostrzegamy jednostki, relacje i wydarzenia społeczne, [W:] Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, J. Stewart (red.), Warszawa 2003 • Wilmot W. W., Transakcyjna natura spostrzegania osoby [W:] Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, J. Stewart (red.), Warszawa 2003 Literatura uzupełniająca (ćwiczenia): • Jarmrożek B., J. Sobczak, Komunikacja interpersonalna, Poznań 2000. • Nęcki T., Komunikowanie interpersonalne, Wrocław 1992. • Sepkowska Z., F. Żurakowski, Przedsiębiorczość. Komunikacja interpersonalna. Istota przedsiębiorczości. Podręcznik dla liceum technicznego, Warszawa 1997. |
Efekty uczenia się: |
KA6_WK1 - ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń - sposób weryfikacji: egzamin, dyskusja; KA6_WK3 - ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących - sposób weryfikacji: egzamin, dyskusja; KA6_UK2 - ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów - sposób weryfikacji: dyskusja; KA6_UO3 - potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych- sposób weryfikacji: dyskusja; KA6_KO3 - jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i nie będącymi specjalistami w danej dziedzinie - sposób weryfikacji: dyskusja |
Metody i kryteria oceniania: |
wykłady: egzamin pisemny/test (należy zdobyć przynajmniej 51% punktacji aby zaliczyć przedmiot) ćwiczenia: - Obecności na ćwiczeniach – każda obecność to 1 punkt, obecności w sumie umożliwiają zdobycie 1x8=8pkt - Nieobecności – każda nieobecność będzie skutkować utratą punktów, nieobecności można zaliczyć na konsultacjach - Aktywności na ćwiczeniach – na wszystkich zajęciach można zdobyć 2 punkty za aktywność, rozumianą jako merytoryczne przygotowanie się do zająć i zabieranie głosu w dyskusji oraz wykonywanie zadań proponowanych w ramach obowiązującego tematu. Aktywności w sumie umożliwiają zdobycie 2x7=14 pkt - Punkty dodatkowe – przyznawane według uznania prowadzącego za szczególne osiągnięcia (dodatkowe prace, wysoka aktywność itp.)- jest to dodatkowy bufor punktów do zdobycia za pozytywne wyróżnianie się na zajęciach• Kolokwium |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.