Pedagogika porównawcza
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-S2-1YPPO |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.002
|
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika porównawcza |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
1 rok 2st. Pedagogika stac. sem.zimowy Moduł kierunkowy - stac. II stop. Pedagogika |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | kierunkowe |
Założenia (opisowo): | Student przystępujący do studiowania pedagogiki porównawczej powinien posiadać wiedzę z filozofii, filozofii edukacji, socjologii, socjologii edukacji, ekonomii, ekonomiki oświaty, polityki społecznej, krajowej polityki oświatowej, historii wychowania, pedagogiki ogólnej, metodologii badań społecznych. Student powinien posiadać umiejętność analizy danych empirycznych i analizy materiałów źródłowych, kompetencje w zakresie samodzielnego odkrywania praw i zasad rządzących światem społecznym, kompetencje językowe i komunikacyjne w zakresie formułowania sądów, stawiania tez i argumentowania na ich rzecz. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zdobycie przez studentów ogólnej orientacji w zakresie problematyki przedmiotu, jako dyscypliny naukowej; kształtowanie kompetencji krytycznych w zakresie analizy problematyki edukacyjnej i rzeczywistości wychowawczej na świecie; rozwijanie kompetencji poznawczych w zakresie analizowania zjawisk edukacyjnych w ujęciu porównawczym i międzynarodowym. Student zdobywa wiedzę w zakresie: polityczno-ekonomicznych i kulturowo-społecznych uwarunkowań funkcjonowania i rozwoju współczesnej edukacji na świecie; specyfiki komparatystyki oświatowej jako samodzielnej dyscypliny naukowej, jej przedmiotu, celów, zadań i funkcji; teoretycznych założeń i metodologicznych podstaw międzynarodowych badań porównawczych; narzędzi porównawczych, czyli wskaźników rozwoju nowoczesnych systemów oświatowych, oraz ich znaczenia w kreowaniu krajowej i międzynarodowej polityki oświatowej; analizy porównawczej europejskich i poza europejskich systemów oświatowych |
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki; Forma studiów - stacjonarne i niestacjonarne; Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy; Dziedzina i dyscyplina naukowa - nauki społeczne, międzynarodowa komparatystyka oświatowa; Rok studiów - 1 rok 2 stopnia; Wymagania wstępne - Student przystępujący do studiowania pedagogiki porównawczej powinien posiadać wiedzę z filozofii, filozofii edukacji, socjologii, socjologii edukacji, ekonomii, ekonomiki oświaty, polityki społecznej, krajowej polityki oświatowej, historii wychowania, pedagogiki ogólnej, metodologii badań społecznych. Student powinien posiadać umiejętność analizy danych empirycznych i analizy materiałów źródłowych, kompetencje w zakresie samodzielnego odkrywania praw i zasad rządzących światem społecznym, kompetencje językowe i komunikacyjne w zakresie formułowania sądów, stawiania tez i argumentowania na ich rzecz. Liczba godzin zajęć dydaktycznych - 15 godzin wykładów i 30 godzin ćwiczeń; Metody dydaktyczne - metody podające, dyskusja, zadania projektowe, praca zespołowa, konsultacje indywidualne; Punkty ECTS - 7 Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach – 15 godzin, udział w ćwiczeniach – 30 godzin, przygotowanie do zajęć – 30 godzin, udział w konsultacjach - 30 godzin, realizacja zadań projektowych- 15 godzin, przygotowanie do kolokwium – 25 godzin, przygotowanie do egzaminu – 30 godzin; Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 75 godzin i 3 punkty ECTS; nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 100 godzin i 4 punkty ECTS. |
Literatura: |
Cudowska A. (red.): Kierunki rozwoju edukacji w zmieniającej się przestrzeni społecznej, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana. Białystok 2011 Cudowska A.: Tendencje rozwojowe edukacji w społeczeństwie zaawansowanej nowoczesności. W: Edukacja jutra. Aksjologia, innowacje i strategie rozwoju. Pod red. K. Denka, A. Kamińskiej, W. Kojsa, P. Oleśniewicza, Oficyna Wydawnicza „Humanitas”. Sosnowiec 2011 (s. 143-161) Kępski Cz., Pedagogika porównawcza. Podręcznik akademicki, Difin, Warszawa 2016 Nowakowska-Siuta R., Pedagogika porównawcza. Problemy, stan badań i perspektywy rozwoju, "Impuls", Kraków 2014 Nowakowska-Siuta R., Dmitruk-Sierocińska K. (red.), Polityka oświatowa w perspektywie porównawczej, "Impuls", Kraków 2018 Pachociński R., Pedagogika porównawcza. Podręcznik akademicki, Wyd. Akad. „Żak”, Warszawa 2007 Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 2, red. Z. Kwieciński i B. Śliwerski, PWN, Warszawa 2004 (część I, rozdz. 3; część III) Potulicka E., Rutkowiak J., Neoliberalne uwikłania edukacji, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2010 Potulicka E., Hildebrandt-Wypych D., Czech-Włodarczyk C. (red.), Systemy edukacji w krajach europejskich, "Impuls", Kraków 2012 Prokop J., Wprowadzenie do pedagogiki porównawczej. Teoria i praktyka europejska, Erica, Warszawa 2013 Průcha J., Pedagogika porównawcza. Podręcznik akademicki, PWN, Warszawa 2006 Rabczuk W., Polityka edukacyjna Unii Europejskiej. Nowe konteksty, IBE, Warszawa 2007 Váňová M., Pedagogika porównawcza, w: Pedagogika, t. 2, Pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badań naukowych, red. B. Śliwerski, GWP, Gdańsk 2006 (s. 49-105) Edukacyjne strony internetowe oraz aktualne materiały czasopiśmiennicze |
Efekty uczenia się: |
1. Student zna elementarną terminologię używaną w komparatystyce oświatowej, ma elementarną wiedzę o usytuowaniu pedagogiki porównawczej w systemie innych nauk oraz o jej specyfice 2. Zna różne modele kształcenia na świecie, w zakresie edukacji obowiązkowej, średniej i wyższej, rozumie ich uwarunkowania oraz zna wybrane systemy edukacji w innych krajach, jako egzemplifikacji modeli kształcenia na świecie 3. Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną z komparatystyki oświatowej do analizowania i interpretowania faktów oświatowo-wychowawczych na świecie w kontekście sytuacji politycznej, ekonomicznej, społecznej i kulturowej różnych krajów 4. Ma przekonanie o potrzebie podejmowania działań w zakresie doskonalenia edukacji, wykazuje aktywność w realizacji indywidualnych i zespołowych zadań dydaktycznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na podstawie obecności i aktywności na ćwiczeniach; egzamin pisemny z przedmiotu. Obecność studenta na ćwiczeniach jest obowiązkowa; zaliczenie ćwiczeń jest niezbędnym warunkiem dopuszczenia do egzaminu. Opanowanie przez studenta wymaganego zakresu wiedzy i nabycie określonych umiejętności wskazanych w efektach uczenia się. Zdobycie przez studenta kompetencji społecznych w zakresie właściwego stosunku do prowadzącego przedmiot i do samego przedmiotu (np. kultura zachowania i języka w interakcjach z wykładowcą, obowiązkowość i zaangażowanie w realizacji zadań dydaktycznych). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.