Projektowanie uniwersalne w przestrzeni edukacyjnej i społecznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-SN1-3JER |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Projektowanie uniwersalne w przestrzeni edukacyjnej i społecznej |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
3rok 1st. PS niestac. |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Studenci wprowadzani są w zagadnienia dotyczące współczesnych kierunków zmian w podejściu do niepełnosprawności, osób z niepełnosprawnością (podmiotowość, autonomia, inkluzja społeczna, normalizacja środowiska). Uzyskują wiedzę na temat idei i zasad projektowania uniwersalnego, mechanizmu racjonalnych usprawnień z uwzględnieniem preferencji osób ze szczególnymi potrzebami, w tym osób z niepełnosprawnością. Nabywają również umiejętność praktycznego zastosowania metodologii projektowania uniwersalnego na potrzeby przyszłej pracy zawodowej |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: niestacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Rok studiów: 3 rok, semestr 6 Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: Wykład - 5 godzin Ćwiczenia – 15 godzin Metody dydaktyczne – wykład, dyskusja, prezentacja multimedialna, metoda symulacyjna, metoda ćwiczeniowa Punkty ECTS: 2.0 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w wykładach: 5h Udział w ćwiczeniach: 15h Przygotowanie do ćwiczeń: 15h Przygotowanie pracy do zaliczenia ćwiczeń: 10h Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu: 12h Udział w konsultacjach: 3h Razem: 60h Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 23h (0,8 pkt ECTS) - o charakterze praktycznym: 37h (1,2 pkt ECTS) |
Literatura: |
Błaszczak M, Przybylski M.. (2010) „Rzeczy są dla ludzi. Niepełnosprawność i idea uniwersalnego projektowania”, Wydawnictwo Naukowe Scholar Warszawa. Informacja dla wszystkich. Europejskie standardy przygotowania tekstu łatwego do czytania i zrozumienia, , Inclusion Europe, tłum. A. Wojłowicz-Pomienna, Warszawa 2010. Śmiechowska-Petrovskij E. (2010). Adaptacja podręczników do potrzeb uczniów niewidomych. „Nasze Dzieci”, nr1, 31-46. Więckowska E. (2011). Instrukcja tworzenia i adaptowania ilustracji i materiałów tyfografcznych dla uczniów niewidomych, opracowana na zlecenie Departamentu Zwiększania Szans Edukacyjnych Ministerstwa Edukacji Narodowej przez zespół tyfopedagogów ze specjalnych Ośrodków Szkolno-Wychowawczych dla Niewidomych i Słabo Widzących w Polsce. Żórawska A. Więckowski R., Kunstler I., Butkiewicz U.,(2012) Napisy dla osób niesłyszących i słabosłyszących – zasady tworzenia, Fundacja Kultury Bez Barier, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
KA6_WK4 - ma elementarną wiedzę na temat współczesnych tendencji w podejściu do uczestnictwa osób z niepełnosprawnością w przestrzeni życia społecznego (podmiotowość, autonomia, inkluzja społeczna, normalizacja środowisk, zasada równości szans i niedyskryminacji), w tym kreowania środowiska włączającego zgodnie z zasadami projektowania uniwersalnego; KA6_UW6 - potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z projektowaniem uniwersalnym w różnych sferach pracy socjalnej; KA6_UO1 - potrafi stosować zasady projektowania uniwersalnego do modyfikacji istniejących i realizacji nowych rozwiązań w różnych obszarach pracy socjalnej KA6_KO3 - posiada przekonanie o sensie, wartości i potrzebie wprowadzania idei projektowania uniwersalnego w przyszłej pracy zawodowej; wykazuje aktywność i odznacza się odpowiedzialnością w realizacji indywidualnych i zespołowych zadań na rzecz kreowania środowiska włączającego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę w formie pisemnej |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Otapowicz | |
Prowadzący grup: | Dorota Otapowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.