Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka terapii pedagogicznej dzieci i młodzieży ze specyficznymi trudnościami w nauce czytania i pisania (dysleksja, dysgrafia, dysortografia)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-SPT-7MTD
Kod Erasmus / ISCED: 05.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Metodyka terapii pedagogicznej dzieci i młodzieży ze specyficznymi trudnościami w nauce czytania i pisania (dysleksja, dysgrafia, dysortografia)
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: Studia Podyplomowe Terapia Pedagogiczna
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zaprezentowanie ćwiczeń w zakresie percepcji słuchowej i wzrokowej, pamięci słuchowej i wzrokowej, metod terapeutycznych, a także tych kształtujące umiejętność poprawnego czytania

i pisania. Ponadto w ramach realizacji przedmiotu słuchacze zostaną zapoznani z zasadami realizacji zajęć z zakresu terapii pedagogicznej,

w tym reguł związanymi z planowanie zajęć metodycznych.

Pełny opis:

- Kryteria diagnostyczne specyficznych trudności w zakresie czytania

i pisania. Symptomy dysleksji, dysgrafii i dysortografii.

- Terapia pedagogiczna – definicje, zasady. Praca z dzieckiem dyslektycznym.

- Prezentacja metod najczęściej stosowanych w pracy z dziećmi i młodzieżą z trudnościami w czytaniu i pisaniu.

- Prezentacja ćwiczeń wspomagających rozwój funkcji wzrokowych.

- Prezentacja ćwiczeń wspomagających rozwój funkcji słuchowych.

- Lateralizacja.

- Orientacja przestrzenna.

- Prezentacja ćwiczeń kształtujące umiejętność czytania i pisania.

- Planowanie jednostki metodycznej zajęć korekcyjno – kompensacyjnych w oparciu o analizę opinii wydanej przez poradnie psychologiczno – pedagogiczną.

- Opracowywanie konspektów zajęć.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. M. Bogdanowicz, Uczeń z dysleksją w domu. Poradnik nie tylko dla rodziców. Wydawnictwo Pedagogiczne OPERON, 2014

2. T. Gąsowska, Z. Pietrzak – Stępkowska, Praca wyrównawcza z dziećmi mającymi trudności w czytaniu i pisaniu. Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, 1994

3. A. Radwańska, Jak pomóc dziecku z dysleksją. Poradnik dla rodziców i nauczycieli. Wydawnictwo Difin, 2017

4. A. Radwańska, Jak pomóc dziecku z dysleksją. Ćwiczenia dla uczniów klas 4 - 6. Wydawnictwo Difin, 2019

5. A. Radwańska, Jak pomóc dziecku z dysleksją. Poradnik dla rodziców i nauczycieli. Ćwiczenia praktyczne dla uczniów 7 – 8

6. klas szkoły podstawowej. Wydawnictwo Difin, 2019

7. A. Radwańska, Terapia pedagogiczna. Scenariusze zajęć. Poradnik dla terapeuty i nauczyciela. Wydawnictwo Difin, 2018

Literatura uzupełniająca:

1. G. Krasowicz – Kupis, Nowa psychologia dysleksji. Wydawnictwo PWN, 2020

2. E. M. Skorek (red.), Terapia pedagogiczna. Zaburzenia rozwoju psychoruchowego dzieci. Wydawnictwo Impuls, 2004

3. B. Zakrzewska, Trudności w czytaniu i pisaniu. Modele ćwiczeń. Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, 1996

Efekty uczenia się:

- ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, psychologicznym oraz społecznym, rozumie istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii (SP7_WG01)

- ma wiedzę o metodyce kształcenia i wychowania osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SP7_WG05)

- zna metody terapeutyczne stosowane w pracy z dzieckiem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się (SP7_WG07)

- wie jak przebiega proces diagnozy i terapii osób ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się oraz zna uwarunkowania tych procesów (SP7_WK02)

- posiada umiejętność projektowania zajęć edukacyjnych z dzieckiem/ uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w oparciu o posiadaną wiedzę (SP7_UW02)

- potrafi konstruować i ewaluować indywidualne i grupowe programy terapeutyczne, zajęcia korekcyjno - kompensacyjne (SP7_UW03)

- umie wykorzystywać posiadaną wiedzę z zakresu specyficznych trudności oraz zastosować wybrane narzędzia diagnostyczne (SP7_UW04)

- planować i organizować warsztat pracy edukacyjno-terapeutycznej, właściwie dostosować metody, formy i środki do potrzeb indywidualnych dzieci/uczniów (SP7_UO01)

Metody i kryteria oceniania:

Metody stosowane podczas wykładu: prezentacja multimedialna, dyskusja, wykład

Metody stosowane podczas ćwiczeń: praca indywidualna, praca w grupach, dyskusja, prezentacja multimedialna, metody aktywizujące

egzamin - prezentacja metody terapeutycznej wzmacniającej umiejętności czytania i pisania. Uzyskanie 60 % poprawnych odpowiedzi zalicza przedmiot.

zaliczenie ćwiczeń - opracowanie konspektu zajęć korekcyjno - kompensacyjnych. Dopuszczenie do zaliczenia na podstawie obecności na ćwiczeniach (100%; przy nieobecności – konsultacja z prowadzącym). Uzyskanie 60 % poprawnych odpowiedzi zalicza przedmiot.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)