Metodyka konstruowania planów wczesnego wspomagania rozwoju i wsparcia rodziny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-SPW-3JHL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka konstruowania planów wczesnego wspomagania rozwoju i wsparcia rodziny |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
Studia Podyplomowe Wczesne Wspomaganie Rozwoju Dziecka i Wsparcie Rodziny WWR_rozkład_2rok |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Znajomość prawideł rozwojowych dziecka oraz stosowanych metod i form pracy z dziećmi w ramach zajęć terapeutycznych. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest nabycie umiejętności w zakresie opracowania programu terapeutycznego w oparciu o opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju i dobrania odpowiednich metod i technik terapeutycznych. |
Pełny opis: |
Zagadnienia poruszane w ramach przedmiotu: 1. Analiza dotychczas obowiązujących przepisów prawnych. 2. Istota diagnozy funkcjonalnej. 3. Rozwój dziecka do 6 roku życia w sferach motorycznych, percepcji wzrokowej i słuchowej oraz emocjonalno – społecznym. 4. Analiza programu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny, w tym analiza opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. 5. Tworzenie programu terapeutycznego. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Jagoda Cieszyńska, Marta Korendo, Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6. roku życia, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2020 2. Joshua D. Sparrow, Rozwój dziecka 0 – 3, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2020 3. Joshua D. Sparrow, Rozwój dziecka 3 - 6, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2020 4. Małgorzata Wójtowicz – Szefler, Diagnozowanie rozwoju małego dziecka cz. 1, Wydawnictwo DIFIN, Warszawa 2018 Literatura uzupełniająca: 1. Michael L. Bloomquist, Trening umiejętności dla dzieci z zachowaniami problemowymi. Podręcznik dla rodziców i terapeutów, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2011 2. Iwona Dąbrowska – Jabłońska (red.), Terapia dzieci i młodzieży. Metody i techniki pomocy psychopedagogicznej, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2006 3. Frances L. Ilg, Louise Bates Ames, Sidney M. Baker, Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat. Poradnik dla rodziców, psychologów i lekarzy, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2016 4. P. plichta, I. Jagoszewska, J. Głądyszewska – Cyculko, B. Szczupał, A. Drzazga, B. Cytowska, Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami, Oficyna Wydawnicza IMPULS, Kraków 2017 5. Wiesława Żaba – Żabińska, Wspomaganie rozwoju dzieci, MAC Edukacja, Kielce 2016 |
Efekty uczenia się: |
E.2WW.W1. Zna i rozumie ideę projektowania kompleksowego wsparcia terapeutycznego dziecka, jego rodziny i środowiska: planówwspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny (IPWWR), oddziaływań wspomagających i ich ewaluacji. E.2WW.W1. Zna zasady konstruowania IPWWR. E.2WW.W1. Zna etapy konstruowania indywidualnych planów wspomagania rozwoju. E.2WW.W1. Zna zasady opracowania studium przypadku. E.2WW.W1. Zna zasady i sposoby operacjonalizacji zadań i dostosowywania ich do realizacji w warunkach domowych w ramach czynności rutynowych. E.2WW.U1. Umie opracować wieloaspektowy profil funkcjonalny dziecka i rodziny i środowiska. E.2WW.U1. Umie określić trudności i mocne strony funkcjonowania dziecka i jego środowiska. E.2WW.U1. Umie sformułować cele WWR (dziecko, rodzina) zgodnie z założeniami nowego modelu WWR. E2WW.K3 Potrafi współpracować w grupie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Formy zaliczenia przedmiotu: - dopuszczenie do zaliczenia na podstawie obecności na ćwiczeniach (100%; przy nieobecności – konsultacja z prowadzącym) - zaliczenie - opracowanie planu wczesnego wspomagania rozwoju i wsparcia rodziny w zespołach |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magda Milewska | |
Prowadzący grup: | Magda Milewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N CW
WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magda Milewska | |
Prowadzący grup: | Magda Milewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.