Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka konstruowania planów wczesnego wspomagania rozwoju i wsparcia rodziny

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-SPW-3JHL
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka konstruowania planów wczesnego wspomagania rozwoju i wsparcia rodziny
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: Studia Podyplomowe Wczesne Wspomaganie Rozwoju Dziecka i Wsparcie Rodziny
WWR_rozkład_2rok
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Znajomość prawideł rozwojowych dziecka oraz stosowanych metod i form pracy z dziećmi w ramach zajęć terapeutycznych.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest nabycie umiejętności w zakresie opracowania programu terapeutycznego w oparciu o opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju i dobrania odpowiednich metod i technik terapeutycznych.

Pełny opis:

Zagadnienia poruszane w ramach przedmiotu:

1. Analiza dotychczas obowiązujących przepisów prawnych.

2. Istota diagnozy funkcjonalnej.

3. Rozwój dziecka do 6 roku życia w sferach motorycznych, percepcji wzrokowej i słuchowej oraz emocjonalno – społecznym.

4. Analiza programu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny, w tym analiza opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.

5. Tworzenie programu terapeutycznego.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Jagoda Cieszyńska, Marta Korendo, Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6. roku życia, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2020

2. Joshua D. Sparrow, Rozwój dziecka 0 – 3, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2020

3. Joshua D. Sparrow, Rozwój dziecka 3 - 6, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2020

4. Małgorzata Wójtowicz – Szefler, Diagnozowanie rozwoju małego dziecka cz. 1, Wydawnictwo DIFIN, Warszawa 2018

Literatura uzupełniająca:

1. Michael L. Bloomquist, Trening umiejętności dla dzieci z zachowaniami problemowymi. Podręcznik dla rodziców i terapeutów, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2011

2. Iwona Dąbrowska – Jabłońska (red.), Terapia dzieci i młodzieży. Metody i techniki pomocy psychopedagogicznej, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2006

3. Frances L. Ilg, Louise Bates Ames, Sidney M. Baker, Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat. Poradnik dla rodziców, psychologów i lekarzy, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2016

4. P. plichta, I. Jagoszewska, J. Głądyszewska – Cyculko, B. Szczupał, A. Drzazga, B. Cytowska, Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami, Oficyna Wydawnicza IMPULS, Kraków 2017

5. Wiesława Żaba – Żabińska, Wspomaganie rozwoju dzieci, MAC Edukacja, Kielce 2016

Efekty uczenia się:

E.2WW.W1. Zna i rozumie ideę projektowania kompleksowego wsparcia terapeutycznego dziecka, jego rodziny i środowiska: planówwspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny (IPWWR), oddziaływań wspomagających i ich ewaluacji.

E.2WW.W1. Zna zasady konstruowania IPWWR.

E.2WW.W1. Zna etapy konstruowania indywidualnych planów wspomagania rozwoju.

E.2WW.W1.

Zna zasady opracowania studium przypadku.

E.2WW.W1. Zna zasady i sposoby operacjonalizacji zadań i dostosowywania ich do realizacji w warunkach domowych w ramach czynności rutynowych.

E.2WW.U1. Umie opracować wieloaspektowy profil funkcjonalny dziecka i rodziny i środowiska.

E.2WW.U1. Umie określić trudności i mocne strony funkcjonowania dziecka i jego środowiska.

E.2WW.U1. Umie sformułować cele WWR (dziecko, rodzina) zgodnie z założeniami nowego modelu WWR.

E2WW.K3 Potrafi współpracować w grupie.

Metody i kryteria oceniania:

Formy zaliczenia przedmiotu:

- dopuszczenie do zaliczenia na podstawie obecności na ćwiczeniach (100%; przy nieobecności – konsultacja z prowadzącym)

- zaliczenie - opracowanie planu wczesnego wspomagania rozwoju i wsparcia rodziny w zespołach

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magda Milewska
Prowadzący grup: Magda Milewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magda Milewska
Prowadzący grup: Magda Milewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)