Projektowanie uniwersalne - identyfikacja potrzeb osób z niepełnosprawnością
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-SS1-1JAJ | Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Projektowanie uniwersalne - identyfikacja potrzeb osób z niepełnosprawnością | ||
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji | ||
Grupy: |
1rok 1st. PS stac. sem letni Moduł kierunkowy - stac. I stop. Praca socjalna |
||
Punkty ECTS i inne: |
1.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Założenia (opisowo): | Wprowadzenie w problematykę szeroko rozumianej dostępności przestrzeni edukacyjnej i społecznej, barier fizycznych i społecznych oraz wynikających z nich zróżnicowanych potrzeb osób z niepełnosprawnością. |
||
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: Nauki społeczne - Pedagogika Rok studiów/semestr: I rok/ 2 semestr Wymagania wstępne: Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 5 godz. – wykłady; 10 godz. - ćwiczenia Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, prezentacja multimedialna, metoda ćwiczeniowa, metoda symulacyjna Punkty ECTS: 1 pkt Bilans nakładu pracy studenta: Rodzaje aktywności: Udział w wykładach - 5h Udział w ćwiczeniach - 10h Udział w konsultacjach związanych z zajęciami – 2h Przygotowanie do ćwiczeń - 4h Przygotowanie pracy zaliczeniowej z ćwiczeń – 4h Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu - 5h Razem: 30h Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 17h (0,6 pkt ECTS) - o charakterze praktycznym - 13h (0,4 pkt ECTS) |
||
Literatura: |
Literatura podstawowa: •Błaszak M., Przybylski Ł., Rzeczy są dla ludzi. Niepełnosprawność i idea uniwersalnego projektowania. Wyd. Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2010. •Binczycka-Anholcer M. Zagrożenia zdrowotne, społeczne i socjalne osób niepełnosprawnych i ich implikacje. W: J. Lewandowski, J. Lecewicz-Bartoszewska (red.), Ergonomia niepełnosprawnym. Jakość życia. Łódź: Wyd. Politechniki Łódzkiej; 2001: 18–27. •Chrzanowska I., Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2015. •Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych. Opracowanie w tekście łatwym do czytania. PSOUU, Warszawa, www.psouu.org.pl. •Kowalski K., Włącznik – projektowania bez barier. Fundacja Integracja. Warszawa www.integracja.org/wlacznik •Osoby niewidome i słabowidzące w przestrzeni publicznej – zalecenia, przepisy, dobre praktyki. PZN, Warszawa 2009. •Udział osób niepełnosprawnych w życiu społecznym, kulturalnym oraz politycznym. Socius 2009, 3. •Wysocki M. Projektowanie uniwersalne – równość praw poprzez dostępność. [w:] Rzecznik Praw Obywatelskich, Najważniejsze wyzwania po ratyfikacji przez Polskę Konwencji ONZ o Prawach Osób Niepełnosprawnych, Warszawa 2012. Literatura uzupełniająca: •Abramowska B. (red.) Włączanie osób ze znacznym i głębokim stopniem upośledzenia umysłowego. Inclusion Europe, Tłum. L. Czarkowska, Warszawa 2004. •Becker- Pestka D, Kubiński G., Łojko M. Różne obszary wykluczenia społecznego w Polsce. Wybrane zagadnienia . Exante Wrocław 2017. •Garbat M. Środowisko fizyczne i społeczne osób niepełnosprawnych. Niepełnosprawność i Rehabilitacja 2003;1, 18–33. •Kowal E. Problemy życia społecznego osób niepełnosprawnych. W: H. Ochonczenko, M.A. Paszkowicz (red.), Potrzeby osób niepełnosprawnych w warunkach globalnych przemian społeczno-gospodarczych. Oficyna Wyd.”Impuls”, Kraków; 2006. •Małachowska G., Tarwacki M. Dostępne przedszkole, dostępna szkoła – co to znaczy? [w:] I. Chrzanowska, G. Szumski: Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole. Seria naukowa, TOM 7, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa 2019. •Śmiechowska-Petrovskij E. Podręczniki dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. W: E. Śmiechowska-Petrovskij, E. Kwiatkowska, Dzieci z trudnościami poznawczymi i emocjonalnymi w młodszym wieku szkolnym . Terapia i •Zemło M. Sakowicz-Boboryko A, Bilewicz M, Dziekońska M, Otapowicz D, Szada-Boryszkowska J. W kierunku inkluzji społecznej. Potzeby osób z niepełnosprawnością w mieście Białystok, Wyd. Naukowe Katedra, Białystok-Gdańsk, 2018. |
||
Efekty uczenia się: |
KA6-WG4 - ma podstawową wiedzę na temat możliwości i ograniczeń w zakresie funkcjonowania osób o zróżnicowanych potrzebach zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym; KA6_UW5 - potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów związanych z dostępnością przestrzeni edukacyjnej i społecznej w odniesieniu do potrzeb osób z niepełnosprawnością; KA6_KK2 - jest wolny od uprzedzeń i stereotypów społecznych dotyczących osób z niepełnosprawnością; rozumie znaczenie obecności barier fizycznych i społecznych w procesie marginalizacji i wykluczenia społecznego osób ze szczególnymi potrzebami. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Forma zaliczenia przedmiotu: zaliczenie na ocenę w formie pisemnej |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (w trakcie)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin ![]() Wykład, 5 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Dorota Otapowicz | |
Prowadzący grup: | Dorota Otapowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.