Diagnoza i prognoza w pracy kuratora sądowego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-ZKN2-2HBT |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.002
|
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza i prognoza w pracy kuratora sądowego |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
2 rok 2st. Kuratela RES niestac. |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zakłada się, że podczas realizacji zajęć omówione zostaną etapy i procedury opracowania diagnozy przez kuratora sądowego, na podstawie literatury przedmiotu i doświadczenia w pracy sądowego kuratora zawodowego, z wykorzystaniem kwestionariusza wywiadu środowiskowego oraz wzoru formularza Sprawozdanie z objęcia/przebiegu/zakończenia dozoru (załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 13 czerwca 2016 r. w sprawie sposobu i trybu wykonywania czynności przez kuratorów sądowych w sprawach karnych wykonawczych). |
Skrócony opis: |
Teoria pracy probacyjnej określa fazę otwierającą proces resocjalizacji jako poszukiwanie zasobów informacji niezbędnych dla wnikliwego rozpoznania problemów. Student zdobędzie wiedzę o metodach wykorzystywanych w probacji organizowanej strategią indywidualnych przypadków mającą na celu sformułowanie i późniejszą weryfikację diagnozy dotyczącej osoby osądzonej. Wymóg właściwego sformułowania diagnozy, odpowiadającej indywidualnym potrzebom wychowawczym, który stanowi warunek wyboru właściwych metod i środków oddziaływania wychowawczego omówiony zostanie z równoczesnym uwzględnieniem diagnozy jako stałego elementu obecnego na każdym etapie postępowania resocjalizacyjnego. |
Pełny opis: |
Omówienie w ramach realizacji zajęć następujących zagadnień: 1. Teoretyczne i metodologiczne podstawy diagnozy w resocjalizacji, w tym między innymi ogólne założenia metodologiczne procesu diagnozowania w resocjalizacji oraz podmiotowe i przedmiotowe uwarunkowania przebiegu procesu diagnostycznego. 2. Zakres i obszary diagnozy resocjalizacyjnej w tym omówienie podstawowych aspektów i pragmatyki diagnozy indywidualnej, diagnozy środowiskowej (rodzina, szkoła, grupa rówieśnicza) oraz znaczenia płaszczyzny kulturowej i duchowej w diagnozie. 3. Podstawowe metody, techniki i narzędzia diagnostyczne wykorzystywane w diagnozie resocjalizacyjnej. |
Literatura: |
E. Wysocka (2008), Diagnoza w resocjalizacji; A. Bałandynowicz (2015), Probacyjna Sprawiedliwość Karząca; Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (Dz. U. z 2019 r. poz. 1950 ze zm.) Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny wykonawczy (Dz. U. z 2019 r. poz. 676 ze zm.) Ustawa z dnia 27 lipca 2001 r. o kuratorach sądowych (Dz. U. 2001 Nr 98 poz. 1071) Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 13 czerwca 2016 r. w sprawie sposobu i trybu wykonywania czynności przez kuratorów sądowych w sprawach karnych wykonawczych |
Metody i kryteria oceniania: |
Praca pisemna - pytania otwarte aktywność podczas zajęć |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.