Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Twórcza resocjalizacja w środowisku otwartym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-ZKN2-2HDO
Kod Erasmus / ISCED: 05.002 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Twórcza resocjalizacja w środowisku otwartym
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 2 rok 2st. Kuratela RES niestac.
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Przed udziałem w zajęciach wskazana jest zdobycie wiedzy z zakresu podstaw resocjalizacji, teorii wychowania, diagnostyki pedagogicznej, patologii społecznych, metodyki wychowania resocjalizującego.

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z organizacyjnymi formami systemu resocjalizacji w środowisku otwartym, ze zwróceniem szczególnej uwagi na znaczenie środowiska lokalnego w procesie inkluzji nieletnich i dorosłych sprawców przestępstw oraz zapoznanie z metodami pracy w środowisku otwartym . Szczególnym punktem odniesienia jest wykorzystanie twórczej resocjalizacji jako perspektywy teoretycznej i wykładni metodycznej dla działań resocjalizacyjnych.

Pełny opis:

Przedmiot obejmuje następujące treści:

1. Zarys koncepcji rozwijania potencjałów.

2. Metodyczne konteksty twórczej resocjalizacji.

3. Strategie i procedury metodyczne w procesie Twórczej Resocjalizacji.

4. Metody twórczej resocjalizacji.

5. Działanie teatrem i techniki teatralizacyjne.

6. Resocjalizacja przez sport.

7. Resocjalizacja poprzez rozwój sztuk plastycznych.

8. Psycho i socjodrama w twórczej resocjalizacji.

Literatura:

M. Konopczyński, Metody twórczej resocjalizacji. W stronę działań kreujących, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2014

M. Konopczyński, Kryzys resocjalizacji czy(li) Sukces działań pozornych: refleksje wokół polskiej rzeczywistości resocjalizacyjnej, Pedagogium, 2013.

Urban B., Stanik M. (red), Resocjalizacja: teoria i praktyka pedagogiczna, Warszawa 2007, t.1-2.

Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Warszawa 2000

Konopczyński M., Metody twórczej resocjalizacji, Warszawa 2007

E. Wysocka, Diagnoza w resocjalizacji, PWN Warszawa 2008.

I Pospiszyl, M. Konopczyński, Resocjalizacja – w stronę środowiska otwartego, Pedagogium, Warszawa 2007.

Urban. B., Profilaktyka społeczna i resocjalizacja młodzieży w środowisku otwartym. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2007.

Bałandynowicz, Resocjalizacja wobec skazanych w warunkach kurateli sądowej [w:] Z. Bartkowicz, A. Węgliński (red),Skuteczna resocjalizacja. Doświadczenia i propozycje, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie -Skłodowskiej, Lublin 2008.

Efekty uczenia się:

Student:

- zna terminologię używaną w pedagogice oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym

- ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o współczesnych kierunkach rozwoju pedagogiki, jej nurtach i systemach pedagogicznych, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania

- ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat subdyscyplin i specjalizacji pedagogiki, obejmującą terminologię, teorię i metodykę

- ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących

- potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie treści wykładów podczas egzaminu pisemnego zgodnie z poniższym kluczem:

3 (Zaliczenie egzaminu na poziomie 51%- 60%)

3,5 (Zaliczenie egzaminu na poziomie 61-70%)

4 (zaliczenie egzaminu na poziomie 71-80%)

4,5 (Zaliczenie egzaminu na poziomie 81-90%)

5 (Zaliczenie egzaminu na poziomie 91-100%)

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)