Twórcza resocjalizacja w środowisku otwartym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-ZKN2-2HDO |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.002
|
Nazwa przedmiotu: | Twórcza resocjalizacja w środowisku otwartym |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
2 rok 2st. Kuratela RES niestac. |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Przed udziałem w zajęciach wskazana jest zdobycie wiedzy z zakresu podstaw resocjalizacji, teorii wychowania, diagnostyki pedagogicznej, patologii społecznych, metodyki wychowania resocjalizującego. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z organizacyjnymi formami systemu resocjalizacji w środowisku otwartym, ze zwróceniem szczególnej uwagi na znaczenie środowiska lokalnego w procesie inkluzji nieletnich i dorosłych sprawców przestępstw oraz zapoznanie z metodami pracy w środowisku otwartym . Szczególnym punktem odniesienia jest wykorzystanie twórczej resocjalizacji jako perspektywy teoretycznej i wykładni metodycznej dla działań resocjalizacyjnych. |
Pełny opis: |
Przedmiot obejmuje następujące treści: 1. Zarys koncepcji rozwijania potencjałów. 2. Metodyczne konteksty twórczej resocjalizacji. 3. Strategie i procedury metodyczne w procesie Twórczej Resocjalizacji. 4. Metody twórczej resocjalizacji. 5. Działanie teatrem i techniki teatralizacyjne. 6. Resocjalizacja przez sport. 7. Resocjalizacja poprzez rozwój sztuk plastycznych. 8. Psycho i socjodrama w twórczej resocjalizacji. |
Literatura: |
M. Konopczyński, Metody twórczej resocjalizacji. W stronę działań kreujących, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2014 M. Konopczyński, Kryzys resocjalizacji czy(li) Sukces działań pozornych: refleksje wokół polskiej rzeczywistości resocjalizacyjnej, Pedagogium, 2013. Urban B., Stanik M. (red), Resocjalizacja: teoria i praktyka pedagogiczna, Warszawa 2007, t.1-2. Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Warszawa 2000 Konopczyński M., Metody twórczej resocjalizacji, Warszawa 2007 E. Wysocka, Diagnoza w resocjalizacji, PWN Warszawa 2008. I Pospiszyl, M. Konopczyński, Resocjalizacja – w stronę środowiska otwartego, Pedagogium, Warszawa 2007. Urban. B., Profilaktyka społeczna i resocjalizacja młodzieży w środowisku otwartym. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2007. Bałandynowicz, Resocjalizacja wobec skazanych w warunkach kurateli sądowej [w:] Z. Bartkowicz, A. Węgliński (red),Skuteczna resocjalizacja. Doświadczenia i propozycje, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie -Skłodowskiej, Lublin 2008. |
Efekty uczenia się: |
Student: - zna terminologię używaną w pedagogice oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym - ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o współczesnych kierunkach rozwoju pedagogiki, jej nurtach i systemach pedagogicznych, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania - ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat subdyscyplin i specjalizacji pedagogiki, obejmującą terminologię, teorię i metodykę - ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących - potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie treści wykładów podczas egzaminu pisemnego zgodnie z poniższym kluczem: 3 (Zaliczenie egzaminu na poziomie 51%- 60%) 3,5 (Zaliczenie egzaminu na poziomie 61-70%) 4 (zaliczenie egzaminu na poziomie 71-80%) 4,5 (Zaliczenie egzaminu na poziomie 81-90%) 5 (Zaliczenie egzaminu na poziomie 91-100%) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.