Twórcza resocjalizacja w środowisku otwartym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-ZKS2-2HDO |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.002
|
Nazwa przedmiotu: | Twórcza resocjalizacja w środowisku otwartym |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
2 rok 2st. KRES stac. sem. letni Moduł specjalnościowy - stac. II stop. Pedagogika |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Diagnoza dziecka i rodziny 380-OS1-3DDR |
Założenia (lista przedmiotów): | Diagnoza dziecka i rodziny 380-OS1-3DDR |
Założenia (opisowo): | Głównym założeniem przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę z zakresu twórczej resocjalizacji, jej założeń,metod, środków oddziaływań, poszukiwanych rezultatów oraz wykorzystanie jej w praktyce, w pracy w środowisku otwartym, zarówno z nieletnimi jak i osobami dorosłymi nieprzystosowanymi społecznie. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z organizacyjnymi formami systemu resocjalizacji w środowisku otwartym, ze zwróceniem szczególnej uwagi na znaczenie środowiska lokalnego w procesie inkluzji nieletnich i dorosłych sprawców przestępstw oraz zapoznanie z metodami pracy w środowisku otwartym . Szczególnym punktem odniesienia jest wykorzystanie twórczej resocjalizacji jako perspektywy teoretycznej i wykładni metodycznej dla działań resocjalizacyjnych. |
Pełny opis: |
Profil studiów Ogólnoakademicki Forma studiów Stacjonarne Dziedzina i dyscyplina nauki nauki humanistyczne, pedagogika Rodzaj przedmiotu Status przedmiotu – obowiązkowy Rok studiów/semestr II rok,II stopień/sem. IV Wymagania wstępne: pedagogika resocjalizacyjna, pedagogika społeczna, socjologia ogólna, patologie społeczne, psychologia ogólna, diagnoza dziecka i rodziny. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:15 godz. wykładu, 30 godz. ćwiczeń Metody nauczania: wykład, dyskusje, metoda ćwiczeniowa, burza mózgów, wykład problemowy, prezentacja multimedialna, Formy zaliczenia przedmiotu: test, zaliczenie na ocenę, egzamin. Punkty ECTS: 6 punktów ECTS Bilans nakładu pracy studenta: Samodzielna praca studenta: Przygotowanie do ćwiczeń 30 godz. Przygotowanie do egzaminu 35 godz. Razem: 65 godzin Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim: Udział w wykładach 15 godz. Udział w ćwiczeniach 30 godz. Konsultacje 40 godz. Razem: 85 godzin Wskaźniki ilościowe: Samodzielna praca studenta: 65 GODZIN =2.6 ECTS Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim: 85 GODZIN= 3.4 ECTS Twórcza resocjalizacja w środowisku otwartym to kreatywna działalność resocjalizacyjna, realizowana w przestrzeni wolnościowej, z wykorzystaniem różnorodnych metod kulturo-technicznych i metod wspomagających rozwój społeczny i osobowy. Głównym celem praktycznych zabiegów twórczej resocjalizacji jest wywołanie w podopiecznym, nieprzystosowanym społecznie, pożądanych zmian w obszarze jego funkcjonowania, zmian tożsamości, poprzez wychowawcze stymulowanie jego rozwoju, procesów poznawczych i twórczych, a przede wszystkim wyposażenie go w nowe kompetencje (emocjonalno - społeczne) i rozwijanie w nim jego zasobów i potencjałów. |
Literatura: |
Konopczyński M.i, Metody twórczej resocjalizacji. W stronę działań kreujących, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2014 Konopczyński M., Kryzys resocjalizacji czy(li) Sukces działań pozornych: refleksje wokół polskiej rzeczywistości resocjalizacyjnej, Pedagogium, 2013. Urban B., Stanik M. (red), Resocjalizacja: teoria i praktyka pedagogiczna, Warszawa 2007, t.1-2. Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Warszawa 2000 Konopczyński M., Metody twórczej resocjalizacji, Warszawa 2007 Wysocka E., Diagnoza w resocjalizacji, PWN Warszawa 2008. Arciszewska-Binnebesel A., Arteterapia, szczęśliwy świat tworzenia, Bea-Bleja, Toruń 2003 I Pospiszyl, M. Konopczyński, Resocjalizacja – w stronę środowiska otwartego, Pedagogium, Warszawa 2007. Urban. B., Profilaktyka społeczna i resocjalizacja młodzieży w środowisku otwartym. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2007. Gawęcka M., Resocjalizacja w środowisku otwartym. Koincydencja probacji i pracy socjalnej, Probacja 3−4, 2009 Bałandynowicz A., Resocjalizacja wobec skazanych w warunkach kurateli sądowej [w:] Z. Bartkowicz, A. Węgliński (red),Skuteczna resocjalizacja. Doświadczenia i propozycje, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie -Skłodowskiej, Lublin 2008. Bielecka E. (red.):, Streetworking. Teoria i praktyka, Warszawa 2005. Michel M., Streetworking. Aspekty teoretyczne i praktyczne, Kraków 2011. |
Efekty uczenia się: |
Student: KA7_WG1 zna terminologię używaną w pedagogice oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym KA7_WG3 ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o współczesnych kierunkach rozwoju pedagogiki, jej nurtach i systemach pedagogicznych, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania KA7_WG5 ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat subdyscyplin i specjalizacji pedagogiki, obejmującą terminologię, teorię i metodykę KA7_WK5 ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących KA7_UW2 potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: egzamin pisemny. Metody dydaktyczne: wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja. Ćwiczenia: Metody dydaktyczne: praca indywidualna, grupowa, burza mózgów, dyskusja, metoda projektowa, analiza przypadków, scenki dramowe, itd. Kryteria oceniania:aktywny udział w zajęciach, przygotowanie projektu. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mariusz Dobijański | |
Prowadzący grup: | Anna Chańko-Kraszewska, Mariusz Dobijański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Konopczyński | |
Prowadzący grup: | Piotr Chlebowski, Marek Konopczyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Konopczyński | |
Prowadzący grup: | Mariusz Danieluk, Marek Konopczyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.