Diagnoza rodziny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-ZN1-3AIY |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza rodziny |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
3 rok 1st. RES niestac. |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | - student pozna pojęcia z zakresu diagnozy psychopedagogicznej; - student wgłębi się w z schemat procesu poznania diagnostycznego; - student będzie zaznajomiony z podstawowymi zasadami diagnozy psychopedagogicznej; - student pogłębi mechanizmy zaburzeń emocjonalnych dziecka i rodziny; - student rozpozna źródła patologii w rodzinie, kryzysy i konflikty w kontekście cyklu życia rodziny; - student zdobędzie wiedzę w zakresie charakterystyki narzędzi projekcyjnych wykorzystywanych podczas diagnozy dziecka; |
Skrócony opis: |
• Pogłębienie wiedzy z zakresu diagnozy psychopedagogicznej. • Wskazanie na istotę wczesnej diagnozy w rozwiązywaniu problemów opiekuńczych, wychowawczych oraz społecznych. • Zapoznanie z odpowiednimi metodami, technikami diagnostycznymi oraz ich interpretacją. • Wskazanie na istotę diagnozy psychologiczno-pedagogicznej w różnych opiekuńczo-wychowawczych oraz resocjalizacyjnych. • Zapoznanie z terapeutycznymi formami pracy z dzieckiem i rodziną. |
Pełny opis: |
- Operacjonalizacja głównych pojęć z zakresu diagnozy psychopedagogicznej; - Zapoznanie z schematem procesu poznania diagnostycznego; - Wprowadzenia podstawowych zasad diagnozy psychopedagogicznej; - Patomechanizmy zaburzeń emocjonalnych dziecka i rodziny; - Źródła patologii w rodzinie; - Kryzysy i konflikty w kontekście cyklu życia rodziny; - Omówienie i projektowanie narzędzi diagnostycznych; - Charakterystyka narzędzi projekcyjnych wykorzystywanych podczas diagnozy dziecka; Wiedza: - ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach - K_W06 - ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności pedagogicznej- K_W16 Umiejętności: - potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej i resocjalizacyjnej - K_U01 - potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej względem rodziny- K_U03 Kompetencje społeczne: - ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia - K_K01 - jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne wobec rodziny i jest zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i nie będącymi specjalistami w danej dziedzinie - K_K07 Sposób weryfikacji: praca zaliczeniowa - teczka diagnostyczna lub esej diagnostyczny, które zakładają wykazanie się znajomością prawidłowości funkcjonowania rodziny oraz wykorzystaniem wiedzy praktycznej pomocnej przy wykonywaniu diagnoz różnych podmiotów lub zjawisk społecznych. Forma zaliczenia: kolokwium w formie pisemnej - ćwiczenia, egzamin w formie pisemnej - wykłady Sposób zaliczenia: zaliczenie na ocenę Warunki zaliczenia: przewidywana jedna nieobecność (konwersatoria) pozostałe zaliczane na konsultacjach |
Literatura: |
Literatura podstawowa: *E.Jarosz, E.Wysocka: Diagnoza psychopedagogiczna podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa 2006. *J.Nikitorowicz, K.Sawicki, T.Bajkowski (red.):Współczesne dylematy diagnostyczne i metodyczne w opiece i wychowaniu. Olecko 2003 *T.Bajkowski,K.Sawicki,U.Namiotko: Diagnostyka i metodyka psychopedagogiczna w warunkach wielokulturowości. W-wa 2014. *S.Badora, P.Maciaszczyk, M.Piątek (red.):Pedagogika opiekuńcza wobec problemów rodziny i możliwości jej wspierania. Tarnobrzeg 2014. *K. Stemplewska-Żakowicz, Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencje profesjonalne. Gdańsk 2013. *E. Wysocka, Diagnostyka pedagogiczna.Kraków 2013. *A K. Duraj-Nowakowa, U. Gruca-Miąsik. Rodzina, diagnoza, profilaktyka i wsparcie. Rzeszów 2009. *E. Jarosz, Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. Katowice 2004. *E. Wysocka, Diagnoza w resocjalizacji. Warszawa 2008. *B. Skałbania, Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne. Kraków 2011. *Wojnarska, Diagnostyka resocjalizacyjna. Lublin 2010. *K. Duraj-Nowakowa, U. Gruca-Miąsik. Rodzina, diagnoza, profilaktyka i wsparcie. Rzeszów 2009. *M.Deptuła (red.): Diagnostyka profilaktyka socjoterapia w teorii i praktyce pedagogicznej. Bydgoszcz 2005. * M.Deptuła (red.): Diagnostyka profilaktyka w teorii i praktyce pedagogicznej. Bydgoszcz 2006. *M.Stierlin,I.Rucker-Embden, NWetzel,M.Wirsching: Pierwszy wywiad z rodziną. Gdańsk 1999. *M.Karwowska-Struczyk, W.Hajnicz: Obserwacja w poznaniu dziecka, Warszawa 1998 . *Z.Skorny: Metody badań i diagnostyka pedagogiczna.. *R.Fleck_Bangart:O czym mówią rysunki dziecka. Kielce 2001. *A.Frydrychowicz: Rysunek rodziny. Projekcyjna metoda badania stosunków rodzinnych. Warszawa 1996. *P.Wallon,A.Cambier,DEngelhart: Rysunek rodziny. W-wa 1993 *H.Sęk: Metody projekcyjne w psychologii dzieci i młodzieży. Warszawa 1986. Literatura uzupełniająca: *R.Goodman, S. Scott :Psychiatria dzieci i młodzieży. Wrocław 2000 *L.Cierpiałkowska :Koncepcje interakcyjne i systemowe oraz ich znaczenie dla psychologii klinicznej. W: H. Sęk (red.), Psychologia kliniczna (t. 1, s. 132-152). Warszawa 2005 *http://psychologiczny.eu/zaburzenia-psychosomatyczne-u-dzieci/ *B.Niemierko: Diagnostyka edukacyjna podręcznik akademicki . 2009. *S.Badora, B.Czeredrecka,D.Marzec: Rodzina i formy jej wspomagania. Kraków 2001. *D.Rybczyńska (red.):Ciągłość i zmiana w obszarze profilaktyki społecznej i resocjalizacji. Kraków 2003. *A.Ładyżyński (red.): Pedagogika rodziny – in statu nascendi czy uznana subdyscyplina? Wrocław 2012. *A.Rejzner (red.): Przemoc i agresja w szkole próby rozwiązania problemu. Warszawa 2008. *L.Pytka: Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. Warszawa 2005. *S.Gerstman: Rozmowa i wywiad w psychologii. Warszawa 1974. *Gerald D.Oster. P.Gould: Rysunek w psychoterapii. Gdańsk 2003. *M.Braun-Gałkowska: Metody projekcyjne. *J.Rembowski: Metody projekcyjne w psychologii dzieci i młodzieży. Warszawa 198. *M.Stasiakiewicz, T.Szustrowa: Wybrane zagadnienia testów projekcyjnych. Warszawa 1989. *S. Palka , Orientacje w metodologii badań pedagogicznych. Kraków 1998 *T.Pilch: Zasady badań pedagogicznych. W-wa 1998 *D. Wosik-Kawali, T. Zubrzycka-Maciąg, Kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne nauczyciela. Kraków 2011. *B. Skałbania, Poradnictwo pedagogiczne. Kraków 2009. *A.Kozłowska: Znaczenie relacji rodzinnych dla pozytywnego rozwoju dziecka. Diagnoza i terapia. Warszawa 2000. *A.Kozłowska: Jak pomagać dziecku z zaburzeniami życia uczuciowego. Warszawa2000. *M.Święcicka: Dzieci z zaburzeniami emocjonalnymi. Warszawa 1996. *M.B.Pecyna: Rodzinne uwarunkowania zachowania dziecka. Warszawa 1998. *G.Poraj, J.Rostowski (red.):Zagrożenia życia rodzinnego, 2003. *J.Mazur: Przemoc w rodzinie. Teoria i rzeczywistość. Warszawa 2002. *V.Satir: Terapia rodziny. Teoria i praktyka. Gdańsk 2000. *J.U.Lis: Solo, ale w ostrogach: poradnik dla samotnych rodziców, 2012. *H.Cudak: Zagrożenia emocjonalne i społeczne dzieci z rodzin rozwiedzionych, 2010. *E.Jarosz: Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego. Katowice 2001. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach K_W06 ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności pedagogicznej K_W16 UMIEJĘTNOŚCI potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej i resocjalizacyjnej K_U01 potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej względem rodziny K_U03 KOMPETENCJE SPOŁECZNE ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia K_K01 jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne wobec rodziny i jest zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i nie będącymi specjalistami w danej dziedzinie K_K07 |
Metody i kryteria oceniania: |
Forma zaliczenia: kolokwium w formie pisemnej - ćwiczenia, egzamin w formie pisemnej - wykłady Sposób zaliczenia: zaliczenie na ocenę Warunki zaliczenia: przewidywana jedna nieobecność (konwersatoria) pozostałe zaliczane na konsultacjach |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.