Metodyka wychowania resocjalizującego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-ZS1-3BAD | Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka wychowania resocjalizującego | ||
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji | ||
Grupy: |
3 rok 1st. RES stac. sem. zimowy Moduł specjalnościowy - stac. I stop. Pedagogika |
||
Punkty ECTS i inne: |
5.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami metodyki wychowania resocjalizującego zapobiegającymi nieprzystosowaniu społecznemu dzieci i młodzieży oraz wdrażanie studentów do jej krytycznej analizy i wprowadzania innowacji modyfikacyjnych. Treścią zajęć są zasady, metody i formy oddziaływań wychowawczych podejmowanych przez pedagoga, wychowawcę i resocjalizatora w różnorodnych instytucjach systemu resocjalizacyjnego oraz rozwijanie podstawowych kompetencji, w tym zakresie. Ponadto zostanie omówiona Ustawa o postępowaniu w sprawach nieletnich oraz nieprzystosowanie społeczne. Promowana będzie wieloaspektowa umiejętność oceny doboru adekwatnych zasad, metod i form pracy i oddziaływań resocjalizujących z nieletnimi w systemie resocjalizacyjnym z uwzględnieniem ich potrzeb edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych. |
||
Skrócony opis: |
Treści przedmiotu obejmują zasady, metody i formy oddziaływań wychowawczych podejmowanych przez pedagoga, wychowawcę i resocjalizatora w różnorodnych instytucjach systemu resocjalizacyjnego oraz rozwijanie podstawowych kompetencji, w tym zakresie. Ponadto zostanie omówiona Ustawa o postępowaniu w sprawach nieletnich oraz nieprzystosowanie społeczne. Promowana będzie wieloaspektowa umiejętność oceny doboru adekwatnych zasad, metod i form pracy i oddziaływań resocjalizujących z nieletnimi w systemie resocjalizacyjnym z uwzględnieniem ich potrzeb edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych. |
||
Pełny opis: |
Przedmiot obejmuje takie zagadnienia jak: Charakterystyka, przyczyny i objawy nieprzystosowania społecznego Omówienie Ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich Zasady, metody i formy wychowania i oddziaływań resocjalizujących Podstawowe kompetencje wychowawcy: asertywność, empatia, negocjacje i rozwiązywanie konfliktów, kontrakt w pracy indywidualnej i grupowej, konspekt, metody poznawania wychowanków, rozmowa z wychowankiem i rodzicami wychowanka, formy oddziaływań na wychowanków Metody twórczej resocjalizacji Metody pracy w środowisku otwartym Kształcenie resocjalizacyjne Leczenie resocjalizacyjne |
||
Literatura: |
Literatura podstawowa: Czapów Cz. Jedlewski St., Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa 1971; Czapów Cz., Wychowanie resocjalizujące: elementy metodyki i diagnostyki, Warszawa 1978; Lipkowski O., Resocjalizacja, Warszawa 1980; Pospiszyl K. Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, Warszawa 2002; Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne diagnostyczne i metodyczne,Warszawa 2005; Urban B., Stanik J. (red.), Resocjalizacja: teoria i praktyka pedagogiczna T.1, Warszawa 2007; Konopczyński M., Metody twórczej resocjalizacji, Warszawa 2009; Siemionow, J, Niedostosowanie społeczne nieletnich: działania, zmiana, efektywność. Difin. Warszawa, 2011. Santorski J., Miłość i praca. Źródła siły rodziny i firmy. Trwałe relacje w biznesie i szczęście w życiu osobistym. Wydawnictwo Biznesowe Nowy Projekt Chiltern -Santorski, Warszawa 2002. Górski S., Metodyka resocjalizacji, Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych, Warszawa 1985. Kalinowski M., Struktura procesu resocjalizacji [w]: Resocjalizacja pod redakcją B. Urbana i J.Stanika , PWN, Warszawa 2008. Literatura uzupełniająca: Bartkowicz Z. Pomoc terapeutyczna nieletnim agresorom i ofiarom agresjiw zakładach resocjalizacyjnych, Lublin 1996; Ciosek M. Psychologia sądowa i penitencjarna, Warszawa 2000; Jaworska A. (red.), Resocjalizacja. Zagadnienia prawne, społeczne i metodyczne, Kraków 2009. Konieczna Ewelina J., Arteterapia w teorii i praktyce, Kraków 2007; Machel H., Sens i bezsens pedagogiki resocjalizacyjnej- casus polski (Studium penitenjjarno-pedagogiczne), Kraków 2008; Marczak M., Resocjalizacyjne programy penitencjarne realizowane przez służbę więzienną w Polsce,Kraków 2009; Pospiszyl I., Patologie społeczne, Warszawa 2008; Pospiszyl K. (red.), Resocjalizacja nieletnich - doświadczenia i koncepcje, Warszawa 1990; Wysocka E., Diagnoza w resocjalizacji. Obszary problemowe i modele rozwiązań w ujęciu psychopedagogicznym, Warszawa 2008; Szulc W., Arteterapia. Narodziny idei, ewolucja teorii, rozwój praktyki,Poznań 2011 Łobocki M., W poszukiwaniu skutecznych firm wychowania, Warszawa 1990. Łobocki M., Organizowanie pracy wychowawczej z dziećmi i młodzieżą, Lublin 1994. Łobocki M., ABC wychowania, Warszawa 1992. Łobocki M., Wybrane zagadnienia z metodyki pracy opiekuńczo – wychowawczej. Kamińska U., Zarys metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej w rodzinnych i instytucjonalnych formach wychowania. Katowice 2002. |
||
Efekty uczenia się: |
K_W16 Ma elementarna wiedzę o metodyce wychowania w resocjalizacji Sposób weryfikacji: Egzamin: test / z pytaniami wielokrotnego wyboru i zadaniami otwartymi' K_U02 Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresy metodyki resocjalizacyjnej w celu interpretowania problemów wychowawczych oraz ma umiejętność wykorzystania wiedzy w praktyce Sposób weryfikacji case study - zaprojektowania oddziaływań wychowawczych; ocenianie ciągłe w trakcie ćwiczeń i wykładów K_U08 Posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, sugestii, wątpliwości z zakresu metodyki wychowania resocjalizującego Sposób weryfikacji case study - zaprojektowania oddziaływań wychowawczych. ocenianie ciągle - zadania w trakcie ćwiczeń K_U09 Potrafi ocenić przydatność metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z praktyką resocjalizacyjną Sposób weryfikacji case study - zaprojektowanie oddziaływań wychowawczych. ocenianie ciągłe - zadania w trakcie ćwiczeń i wykładów K_K03 Ma przekonanie o sensie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym (placówki resocjalizacyjne), jest gotowy do podejmowania działań zespołowych w zakresie pedagogiki resocjalizacyjnej Sposób weryfikacji: Ocena aktywności i obecności na wykładach, ćwiczeniach, dotrzymanie terminu opracowania i prezentowania swojego zadnia w dyskusji i proponowanych ćwiczeniach, test. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin pisemny (test wielokrotnego wyboru, z pytaniami otwartymi i zamkniętymi (podstawą zaliczenia: minimum 51% prawidłowych odpowiedzi) case study - zaprojektowania oddziaływań wychowawczych - praca pisemna; oceniane będzie wyczerpania tematu, poprawność merytoryczna, atrakcyjność prezentacji, terminowość; ocenianie ciągłe - zadania, gry i zabawy, przykłady konspekt i prowadzenie zajęć w grupie |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (w trakcie)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Beata Boćwińska-Kiluk | |
Prowadzący grup: | Beata Boćwińska-Kiluk, Piotr Chlebowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Treści przedmiotu obejmują zasady, metody i formy oddziaływań wychowawczych podejmowanych przez pedagoga, wychowawcę i resocjalizatora w różnorodnych instytucjach systemu resocjalizacyjnego oraz rozwijanie podstawowych kompetencji, w tym zakresie. Ponadto zostanie omówiona Ustawa o postępowaniu w sprawach nieletnich oraz nieprzystosowanie społeczne. Promowana będzie wieloaspektowa umiejętność oceny doboru adekwatnych zasad, metod i form pracy i oddziaływań resocjalizujących z nieletnimi w systemie resocjalizacyjnym z uwzględnieniem ich potrzeb edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych. | |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami metodyki wychowania resocjalizującego zapobiegającymi nieprzystosowaniu społecznemu dzieci i młodzieży oraz wdrażanie studentów do jej krytycznej analizy i wprowadzania innowacji modyfikacyjnych. Treścią zajęć są zasady, metody i formy oddziaływań wychowawczych podejmowanych przez pedagoga, wychowawcę i resocjalizatora w różnorodnych instytucjach systemu resocjalizacyjnego oraz rozwijanie podstawowych kompetencji, w tym zakresie. Ponadto zostanie omówiona Ustawa o postępowaniu w sprawach nieletnich oraz nieprzystosowanie społeczne. Promowana będzie wieloaspektowa umiejętność oceny doboru adekwatnych zasad, metod i form pracy i oddziaływań resocjalizujących z nieletnimi w systemie resocjalizacyjnym z uwzględnieniem ich potrzeb edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych. Punkty ECTS 5 Samodzielna praca studenta Przygotowanie do ćwiczeń 30 godz. Wizyty studyjne 6 godz. Przygotowanie do testu/egzamin 10 godz. Przygotowanie eseju 4 godz. Przygotowanie case study 5 godz. RAZEM 55 godzin Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim: Udział w wykładach 15 godz. Udział w ćwiczeniach 30 godz. Konsultacje 25 godz. RAZEM 70 godzin Razem: samodzielna praca studenta + godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim = 125 1punkt ECTS = 25-30 godz 125 godzin : min 25 godzin = 5,0 ECTS 125 godzin : max 30 godzin = 4,2 ECTS | |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Czapów Cz. Jedlewski St., Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa 1971; Czapów Cz., Wychowanie resocjalizujące: elementy metodyki i diagnostyki, Warszawa 1978; Lipkowski O., Resocjalizacja, Warszawa 1980; Pospiszyl K. Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, Warszawa 2002; Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne diagnostyczne i metodyczne,Warszawa 2005; Urban B., Stanik J. (red.), Resocjalizacja: teoria i praktyka pedagogiczna T.1, Warszawa 2007; Konopczyński M., Metody twórczej resocjalizacji, Warszawa 2009; Siemionow, J, Niedostosowanie społeczne nieletnich: działania, zmiana, efektywność. Difin. Warszawa, 2011. Santorski J., Miłość i praca. Źródła siły rodziny i firmy. Trwałe relacje w biznesie i szczęście w życiu osobistym. Wydawnictwo Biznesowe Nowy Projekt Chiltern -Santorski, Warszawa 2002. Górski S., Metodyka resocjalizacji, Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych, Warszawa 1985. Kalinowski M., Struktura procesu resocjalizacji [w]: Resocjalizacja pod redakcją B. Urbana i J.Stanika , PWN, Warszawa 2008. Literatura uzupełniająca: Bartkowicz Z. Pomoc terapeutyczna nieletnim agresorom i ofiarom agresjiw zakładach resocjalizacyjnych, Lublin 1996; Ciosek M. Psychologia sądowa i penitencjarna, Warszawa 2000; Jaworska A. (red.), Resocjalizacja. Zagadnienia prawne, społeczne i metodyczne, Kraków 2009. Konieczna Ewelina J., Arteterapia w teorii i praktyce, Kraków 2007; Machel H., Sens i bezsens pedagogiki resocjalizacyjnej- casus polski (Studium penitenjjarno-pedagogiczne), Kraków 2008; Marczak M., Resocjalizacyjne programy penitencjarne realizowane przez służbę więzienną w Polsce,Kraków 2009; Pospiszyl I., Patologie społeczne, Warszawa 2008; Pospiszyl K. (red.), Resocjalizacja nieletnich - doświadczenia i koncepcje, Warszawa 1990; Wysocka E., Diagnoza w resocjalizacji. Obszary problemowe i modele rozwiązań w ujęciu psychopedagogicznym, Warszawa 2008; Szulc W., Arteterapia. Narodziny idei, ewolucja teorii, rozwój praktyki,Poznań 2011 Łobocki M., W poszukiwaniu skutecznych firm wychowania, Warszawa 1990. Łobocki M., Organizowanie pracy wychowawczej z dziećmi i młodzieżą, Lublin 1994. Łobocki M., ABC wychowania, Warszawa 1992. Łobocki M., Wybrane zagadnienia z metodyki pracy opiekuńczo – wychowawczej. Kamińska U., Zarys metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej w rodzinnych i instytucjonalnych formach wychowania. Katowice 2002. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.