Emisja głosu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 400-PS5-1EMG |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.7
|
Nazwa przedmiotu: | Emisja głosu |
Jednostka: | Filia Uniwersytetu w Białymstoku w Wilnie, Wydział Ekonomiczno-Informatyczny |
Grupy: |
5L dzienne mag. studia pedagogiczne (Wilno) - przedmioty obowiązkowe Wilno - pedagogika 1 rok 1 st. stacjonarne sem.zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Brak wymagań wstępnych |
Skrócony opis: |
Rola i znaczenie prawidłowej emisji głosu. Budowa i działanie układu oddechowego. Typy oddychania oraz ćwiczenie oddechu całościowego. Budowa i rola krtani. Czynności narządu głosowego – fonacja. Narządy artykulacyjne – ćwiczenie warg i języka. Artykulacja a dykcja. Rezonans i rezonatory – opanowanie umiejętności prawidłowego ich wykorzystania. Choroby zawodowe i higiena głosu. Opanowanie zasad poprawnej wymowy. Interpretacja tekstu literackiego. KA7_WK3, KA7_WK5, KA7_UK2, KA7_UK3 |
Pełny opis: |
Kierunek / specjalność: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna Forma studiów: studia jednolite Forma zajęć: ćwiczenia Liczba godzin: 15 godz. Semestr: I Rok studiów: 1 Punkty ECTS: 1pkt. Bilans nakładu pracy studenta: Cwiczenia 15 godz. Konsultacje: 5 godz. Praca własna studenta: 3 godz. Przygotowanie się do zaliczenia: 5 godz. Przedmiot kończy się: 1)pisemnym zaliczeniem na ocenę. 2) ustną wypowiedzią - głosową realizacją wybranych fragmentów z literatury w kontekście nabytych umiejętności |
Literatura: |
1. Gawrońska M. – Podstawy wymowy i impostacji głosu, AWF, Wrocław 1997 2. Łastik A. – Poznaj swój głos, Warszawa 2002 3. Śliwińska-Kowalska M. – Głos – narzędziem pracy. Podręcznik dla nauczycieli, Łódź 1999 4. Tarasiewicz B. – Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do emisji głosu, Universitas, Kraków 2003 5. Zielińska H. – Kształcenie głosu, Polihymnia Lublin 2002 Literatura uzupełniająca: 1. Jackiewicz U. – Wybrane zagadnienia z emisji głosu – praca z dziećmi, Wyd. Poligrafia – Iwanowski Płock 2003 2. Toczyska B. – Elementarne ćwiczenia dykcji, Centrum Edukacji Teatralnej, Gdańsk 1994 3. Toczyska B. – Łamańce z dedykacją, Wydawnictwo Podkowa, Gdańsk 2003 4. Gałęska-Tritt J. - Kształcenie głosu dziecka w śpiewie zespołowym, Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury, Warszawa 1985 |
Efekty uczenia się: |
Student , który zaliczył przedmiot zna i rozumie: - rolę nauczyciela lub wychowawcy w modelowaniu postaw i zachowań dzieci lub uczniów; KA7_WK3 - funkcjonowanie i dysfunkcje aparatu mowy, słuchu i wzroku oraz prawidłowe nawyki posługiwania się nimi; KA7_WK5. Absolwent potrafi: - poprawnie posługiwać się językiem polskim i obcym oraz wykazywać troskę o kulturę i etykę wypowiedzi własnej, dzieci lub uczniów; KA7_UK2 - posługiwać się aparatem mowy zgodnie z zasadami emisji głosu; KA7_UK3. |
Metody i kryteria oceniania: |
Student otrzymuje zaliczenie na podstawie obecności i aktywności na zajęciach oraz punktów z kolokwium (część teoretyczna oraz praktyczna - śpiew i recytacja). Można mieć jedną nieobecność nieusprawiedliwioną. Pozostałe muszą być usprawiedliwione lub zaliczone podczas konsultacji. Warunki zaliczenia zajęć: aktywność na zajęciach, praca własna studenta podczas warsztatów grupowych. 51% punktów uzyskanych przez studenta z ćwiczeń, jest niezbędne do uzyskania przez niego oceny pozytywnej z danego przedmiotu Przedmiot kończy się: 1)pisemnym zaliczeniem na ocenę. 2) ustną wypowiedzią - głosową realizacją wybranych fragmentów z literatury w kontekście nabytych umiejętności |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Violeta Leonovič | |
Prowadzący grup: | Violeta Leonovič | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Violeta Leonovič | |
Prowadzący grup: | Violeta Leonovič | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Skrócony opis: |
Rola i znaczenie prawidłowej emisji głosu. Budowa i działanie układu oddechowego. Typy oddychania oraz ćwiczenie oddechu całościowego. Budowa i rola krtani. Czynności narządu głosowego – fonacja. Narządy artykulacyjne – ćwiczenie warg i języka. Artykulacja a dykcja. Rezonans i rezonatory – opanowanie umiejętności prawidłowego ich wykorzystania. Choroby zawodowe i higiena głosu. Opanowanie zasad poprawnej wymowy. Interpretacja tekstu literackiego. KA7_WK3, KA7_WK5, KA7_UK2, KA7_UK3 |
|
Pełny opis: |
Kierunek / specjalność: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna Forma studiów: studia jednolite Forma zajęć: ćwiczenia Liczba godzin: 15 godz. Semestr: I Rok studiów: 1 Punkty ECTS: 1pkt. Bilans nakładu pracy studenta: Cwiczenia 15 godz. Konsultacje: 5 godz. Praca własna studenta: 3 godz. Przygotowanie się do zaliczenia: 5 godz. Przedmiot kończy się: 1)pisemnym zaliczeniem na ocenę. 2) ustną wypowiedzią - głosową realizacją wybranych fragmentów z literatury w kontekście nabytych umiejętności |
|
Literatura: |
1. Gawrońska M. – Podstawy wymowy i impostacji głosu, AWF, Wrocław 1997 2. Łastik A. – Poznaj swój głos, Warszawa 2002 3. Śliwińska-Kowalska M. – Głos – narzędziem pracy. Podręcznik dla nauczycieli, Łódź 1999 4. Tarasiewicz B. – Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do emisji głosu, Universitas, Kraków 2003 5. Zielińska H. – Kształcenie głosu, Polihymnia Lublin 2002 Literatura uzupełniająca: 1. Jackiewicz U. – Wybrane zagadnienia z emisji głosu – praca z dziećmi, Wyd. Poligrafia – Iwanowski Płock 2003 2. Toczyska B. – Elementarne ćwiczenia dykcji, Centrum Edukacji Teatralnej, Gdańsk 1994 3. Toczyska B. – Łamańce z dedykacją, Wydawnictwo Podkowa, Gdańsk 2003 4. Gałęska-Tritt J. - Kształcenie głosu dziecka w śpiewie zespołowym, Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury, Warszawa 1985 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.