Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Emisja głosu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 400-PS5-1EMG
Kod Erasmus / ISCED: 05.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Emisja głosu
Jednostka: Filia Uniwersytetu w Białymstoku w Wilnie, Wydział Ekonomiczno-Informatyczny
Grupy: 5L dzienne mag. studia pedagogiczne (Wilno) - przedmioty obowiązkowe
Wilno - pedagogika 1 rok 1 st. stacjonarne sem.zimowy
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Brak wymagań wstępnych

Skrócony opis:

Rola i znaczenie prawidłowej emisji głosu. Budowa i działanie układu oddechowego. Typy oddychania oraz ćwiczenie oddechu całościowego. Budowa i rola krtani. Czynności narządu głosowego – fonacja. Narządy artykulacyjne – ćwiczenie warg i języka. Artykulacja a dykcja.

Rezonans i rezonatory – opanowanie umiejętności prawidłowego ich wykorzystania. Choroby zawodowe i higiena głosu. Opanowanie zasad poprawnej wymowy. Interpretacja tekstu literackiego.

KA7_WK3, KA7_WK5, KA7_UK2, KA7_UK3

Pełny opis:

Kierunek / specjalność: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna

Forma studiów: studia jednolite

Forma zajęć: ćwiczenia

Liczba godzin: 15 godz.

Semestr: I

Rok studiów: 1

Punkty ECTS: 1pkt.

Bilans nakładu pracy studenta:

Cwiczenia 15 godz.

Konsultacje: 5 godz.

Praca własna studenta: 3 godz.

Przygotowanie się do zaliczenia: 5 godz.

Przedmiot kończy się:

1)pisemnym zaliczeniem na ocenę.

2) ustną wypowiedzią - głosową realizacją wybranych fragmentów z literatury w kontekście nabytych umiejętności

Literatura:

1. Gawrońska M. – Podstawy wymowy i impostacji głosu, AWF, Wrocław 1997

2. Łastik A. – Poznaj swój głos, Warszawa 2002

3. Śliwińska-Kowalska M. – Głos – narzędziem pracy. Podręcznik dla nauczycieli, Łódź 1999

4. Tarasiewicz B. – Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do emisji głosu, Universitas, Kraków 2003

5. Zielińska H. – Kształcenie głosu, Polihymnia Lublin 2002

Literatura uzupełniająca:

1. Jackiewicz U. – Wybrane zagadnienia z emisji głosu – praca z dziećmi, Wyd. Poligrafia – Iwanowski Płock 2003

2. Toczyska B. – Elementarne ćwiczenia dykcji, Centrum Edukacji Teatralnej, Gdańsk 1994

3. Toczyska B. – Łamańce z dedykacją, Wydawnictwo Podkowa, Gdańsk 2003

4. Gałęska-Tritt J. - Kształcenie głosu dziecka w śpiewie zespołowym, Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury, Warszawa 1985

Efekty uczenia się:

Student , który zaliczył przedmiot zna i rozumie:

- rolę nauczyciela lub wychowawcy w modelowaniu postaw i zachowań dzieci lub uczniów; KA7_WK3

- funkcjonowanie i dysfunkcje aparatu mowy, słuchu i wzroku oraz prawidłowe nawyki posługiwania się nimi; KA7_WK5.

Absolwent potrafi:

- poprawnie posługiwać się językiem polskim i obcym oraz wykazywać troskę o kulturę i etykę wypowiedzi własnej, dzieci lub uczniów; KA7_UK2

- posługiwać się aparatem mowy zgodnie z zasadami emisji głosu; KA7_UK3.

Metody i kryteria oceniania:

Student otrzymuje zaliczenie na podstawie obecności i aktywności na zajęciach oraz punktów z kolokwium (część teoretyczna oraz praktyczna - śpiew i recytacja).

Można mieć jedną nieobecność nieusprawiedliwioną. Pozostałe muszą być usprawiedliwione lub zaliczone podczas konsultacji.

Warunki zaliczenia zajęć: aktywność na zajęciach, praca własna studenta podczas warsztatów grupowych. 51% punktów uzyskanych przez studenta z ćwiczeń, jest niezbędne do uzyskania przez niego oceny pozytywnej z danego

przedmiotu

Przedmiot kończy się:

1)pisemnym zaliczeniem na ocenę.

2) ustną wypowiedzią - głosową realizacją wybranych fragmentów z literatury w kontekście nabytych umiejętności

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Violeta Leonovič
Prowadzący grup: Violeta Leonovič
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Violeta Leonovič
Prowadzący grup: Violeta Leonovič
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Rola i znaczenie prawidłowej emisji głosu. Budowa i działanie układu oddechowego. Typy oddychania oraz ćwiczenie oddechu całościowego. Budowa i rola krtani. Czynności narządu głosowego – fonacja. Narządy artykulacyjne – ćwiczenie warg i języka. Artykulacja a dykcja.

Rezonans i rezonatory – opanowanie umiejętności prawidłowego ich wykorzystania. Choroby zawodowe i higiena głosu. Opanowanie zasad poprawnej wymowy. Interpretacja tekstu literackiego.

KA7_WK3, KA7_WK5, KA7_UK2, KA7_UK3

Pełny opis:

Kierunek / specjalność: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna

Forma studiów: studia jednolite

Forma zajęć: ćwiczenia

Liczba godzin: 15 godz.

Semestr: I

Rok studiów: 1

Punkty ECTS: 1pkt.

Bilans nakładu pracy studenta:

Cwiczenia 15 godz.

Konsultacje: 5 godz.

Praca własna studenta: 3 godz.

Przygotowanie się do zaliczenia: 5 godz.

Przedmiot kończy się:

1)pisemnym zaliczeniem na ocenę.

2) ustną wypowiedzią - głosową realizacją wybranych fragmentów z literatury w kontekście nabytych umiejętności

Literatura:

1. Gawrońska M. – Podstawy wymowy i impostacji głosu, AWF, Wrocław 1997

2. Łastik A. – Poznaj swój głos, Warszawa 2002

3. Śliwińska-Kowalska M. – Głos – narzędziem pracy. Podręcznik dla nauczycieli, Łódź 1999

4. Tarasiewicz B. – Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do emisji głosu, Universitas, Kraków 2003

5. Zielińska H. – Kształcenie głosu, Polihymnia Lublin 2002

Literatura uzupełniająca:

1. Jackiewicz U. – Wybrane zagadnienia z emisji głosu – praca z dziećmi, Wyd. Poligrafia – Iwanowski Płock 2003

2. Toczyska B. – Elementarne ćwiczenia dykcji, Centrum Edukacji Teatralnej, Gdańsk 1994

3. Toczyska B. – Łamańce z dedykacją, Wydawnictwo Podkowa, Gdańsk 2003

4. Gałęska-Tritt J. - Kształcenie głosu dziecka w śpiewie zespołowym, Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury, Warszawa 1985

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6 (2025-03-04)