Edukacja muzyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 400-PS5-2EDM |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.7
|
Nazwa przedmiotu: | Edukacja muzyczna |
Jednostka: | Filia Uniwersytetu w Białymstoku w Wilnie, Wydział Ekonomiczno-Informatyczny |
Grupy: |
5L dzienne mag. studia pedagogiczne (Wilno) - przedmioty obowiązkowe Wilno - pedagogika 2 rok 1 st. stacjonarne sem.letni |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie z zasadami projektowania zabaw rytmiczno-umuzykalniających dla dzieci w klasach I–III szkoły podstawowej. Poznanie utworów muzycznych w edukacji wczesnoszkolnej. W ramach przedmiotu studenci poznają metody i techniki diagnozowania ucznia w zakresie jego zdolności muzycznych oraz rozwijania twórczej aktywności ucznia. Podstawowym założeniem przedmiotu jest rozwijanie zainteresowań muzycznych uczniów. |
Pełny opis: |
Poziom kształcenia: jednolite studia magisterskie Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, Moduł_7 Kompetencje metodyczne nauczyciela przedszkola i szkoły Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika Rok studiów: II rok, semestr 4 Punkty ECTS: 3 punkty Język przedmiotu: język polski Wymagania wstępne: brak Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 h wykłady, 15 h ćwiczenia Bilans nakładu pracy studenta - 15 h ćwiczenia, 15 h wykłady, 2 h konsultacje, przygotowanie do ćwiczeń 35 h, przygotowanie do zadań projektowych 15 h Wskaźniki ilościowe Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 32 h - praca samodzielna: 43 h Metody dydaktyczne: wykład, ćwiczenia, dyskusja, pokaz |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Burowska Z., Współczesne systemy wychowania muzycznego, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa. Burowska Z., Psychodydaktyka muzyczna. Zarys problematyki, Akademia Muzyczna w Krakowie, Kraków. Burowska Z., Słuchanie i tworzenie muzyki w szkole, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa. Dasiewicz-Tobiasz A., Kaępska A, Rytmika w kl. I-III, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa. Literatura uzupełniająca: Bonna B., Rodzina i przedszkole w kształtowaniu umiejętności muzycznych dzieci, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierz Wielkiego. Bury E., Podstawy techniki dyrygowania, PWM. Folejewska R., Zarzycka I., Spróbujmy inaczej. Metody aktywizujące w wychowaniu przedszkolnym, WSiP. Gloton R., Twórcza aktywność dziecka, WSiP. Januszewska-Warych M., Grabowska G., Edukacja muzyczna w zintegrowanym systemie pracy w klasach 1-3 szkoły podstawowej, Wydawnictwo Uczelniane Pomorskiej Akademii Pedagogicznej. Komorowska M., Zaproszenie do muzyki, WSiP Lipska E., Przychodzińska M., Muzyka w nauczaniu początkowym. Metodyka, WSiP. Ławrowska R., Uczeń i nauczyciel w edukacji muzycznej, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej. Malko D., Metodyka wychowania muzycznego w przedszkolu, WSiP. Podolska B., Z muzyka w przedszkolu, WSIP. Przychodzińska M., Polskie koncepcje powszechnego wychowania muzycznego. Tradycje, współczesność, WSiP. Przychodzińska M., Słuchanie muzyki w kl. I-III, WSiP. Przychodzińska M., Wychowanie muzyczne – idee, treści, kierunki rozwoju, WSiP. Przychodzińska-Kaciczak M., Muzyka i wychowanie, Nasza Księgarnia. Smoleńska-Zielińska B., Przeżycie estetyczne muzyki, WSiP. Sobolewska E., Rola edukacji muzycznej w klasie integracyjnej, Pro Pedagogia nr 2. Wierszyłowski J., Psychologia muzyki, PWN. Zwolińska E. (red.), Muzyka w nauczaniu zintegrowanym, Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej. |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i postaw. Student: - stosuje metodykę wykonywania zadań muzycznych – normy, procedury i dobre praktyki stosowane w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej (KA7_WG6); - wykorzystuje w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodne sposoby organizowania środowiska uczenia się i nauczania, z uwzględnieniem specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci lub uczniów oraz grupy (KA7_UW3); - dobiera, tworzy, testuje i modyfikuje materiały, środki oraz metody adekwatnie do celów wychowania i kształcenia (KA7_UW4); - formułuje właściwe zachowania i postawy dzieci lub uczniów, w tym wobec kultury i sztuki (KA7_KK1). |
Metody i kryteria oceniania: |
Formy zaliczenia przedmiotu: ćwiczenia - zaliczenie na ocenę; Zaliczenie ćwiczeń cząstkowe: - obecność i aktywność podczas zajęć (zaliczenie nieobecność podczas konsultacji, przy czym nie więcej niż 50% godzin nieobecności umożliwia zaliczenie przedmiotu. wykład - zaliczenie w formie pisemnej; Wymagana obecność na 90% zajęć. Nieobecności należy zaliczyć w ustnej formie w toku konsultacji w ciągu trzech tygodni. Liczba punktów wymagana do zaliczenia (51% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania). Punktacja/oceny: 91%-100% bdb 81%-90% db plus 71%-80% db 61%-70% dst plus 51%-60% dst 50% ndst |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT WYK
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Emilia Jakubowska | |
Prowadzący grup: | Emilia Jakubowska, Violeta Leonovič | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie z zasadami projektowania zabaw rytmiczno-umuzykalniających dla dzieci w klasach I–III szkoły podstawowej. Poznanie utworów muzycznych w edukacji wczesnoszkolnej. W ramach przedmiotu studenci poznają metody i techniki diagnozowania ucznia w zakresie jego zdolności muzycznych oraz rozwijania twórczej aktywności ucznia. Podstawowym założeniem przedmiotu jest rozwijanie zainteresowań muzycznych uczniów. |
|
Pełny opis: |
Nazwa kierunku studiów: Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna Poziom kształcenia: jednolite studia magisterskie Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, Moduł_7 Kompetencje metodyczne nauczyciela przedszkola i szkoły Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika Rok studiów: II rok, semestr 4 Punkty ECTS: 3 punkty Język przedmiotu: język polski Wymagania wstępne: brak Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 h wykłady, 15 h ćwiczenia Bilans nakładu pracy studenta - 15 h ćwiczenia, 15 h wykłady, 2 h konsultacje, przygotowanie do ćwiczeń 35 h, przygotowanie do zadań projektowych 15 h Wskaźniki ilościowe Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 32 h - praca samodzielna: 43 h Metody dydaktyczne: wykład, ćwiczenia, dyskusja, pokaz |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Burowska Z., Współczesne systemy wychowania muzycznego, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa. Burowska Z., Psychodydaktyka muzyczna. Zarys problematyki, Akademia Muzyczna w Krakowie, Kraków. Burowska Z., Słuchanie i tworzenie muzyki w szkole, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa. Dasiewicz-Tobiasz A., Kaępska A, Rytmika w kl. I-III, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa. Literatura uzupełniająca: Bonna B., Rodzina i przedszkole w kształtowaniu umiejętności muzycznych dzieci, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierz Wielkiego. Bury E., Podstawy techniki dyrygowania, PWM. Folejewska R., Zarzycka I., Spróbujmy inaczej. Metody aktywizujące w wychowaniu przedszkolnym, WSiP. Gloton R., Twórcza aktywność dziecka, WSiP. Januszewska-Warych M., Grabowska G., Edukacja muzyczna w zintegrowanym systemie pracy w klasach 1-3 szkoły podstawowej, Wydawnictwo Uczelniane Pomorskiej Akademii Pedagogicznej. Komorowska M., Zaproszenie do muzyki, WSiP Lipska E., Przychodzińska M., Muzyka w nauczaniu początkowym. Metodyka, WSiP. Ławrowska R., Uczeń i nauczyciel w edukacji muzycznej, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej. Malko D., Metodyka wychowania muzycznego w przedszkolu, WSiP. Podolska B., Z muzyka w przedszkolu, WSIP. Przychodzińska M., Polskie koncepcje powszechnego wychowania muzycznego. Tradycje, współczesność, WSiP. Przychodzińska M., Słuchanie muzyki w kl. I-III, WSiP. Przychodzińska M., Wychowanie muzyczne – idee, treści, kierunki rozwoju, WSiP. Przychodzińska-Kaciczak M., Muzyka i wychowanie, Nasza Księgarnia. Smoleńska-Zielińska B., Przeżycie estetyczne muzyki, WSiP. Sobolewska E., Rola edukacji muzycznej w klasie integracyjnej, Pro Pedagogia nr 2. Wierszyłowski J., Psychologia muzyki, PWN. Zwolińska E. (red.), Muzyka w nauczaniu zintegrowanym, Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.