Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Polityka regionalna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 400-US1-3POR Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Polityka regionalna
Jednostka: Filia Uniwersytetu w Białymstoku w Wilnie, Wydział Ekonomiczno-Informatyczny
Grupy: 3L stac. I st. studia europeistyki - przedmioty fakultatywne - WILNO
Wilno - Europeistyka 3 rok 1 st. stacjonarne sem.zimowy
Punkty ECTS i inne: 6.00
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Zakłada się, że student będzie rozumiał podstawowe decyzje podejmowane w zakresie polityki regionalnej oraz ich znaczenie dla podmiotów gospodarczych (i innych uczestników systemu gospodarczego), a także motywy ich podejmowania.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Celem kształcenia w zakresie przedmiotu jest wyjaśnienie podstawowych pojęć z zakresu polityki regionalnej. Studenci nabywają wiedzę, umiejętności i kwalifikacje w zakresie celów, narzędzi, oczekiwanych (a także ex post) efektów oraz ewolucji polityki regionalnej.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: Stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: Moduł 30 - przedmiot do wyboru (fakultatywny)

Dziedzina i dyscyplina nauki: Nauki społeczne, ekonomia i finanse

Rok studiów /semestr: Rok III, Semestr V

Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów):

-

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin wykładu (wykład stacjonarny oraz e-learning), 30 godzin ćwiczeń (zajęcia stacjonarne)

Metody dydaktyczne: wykład (opisowy i konwersatoryjny) z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, studia przypadków, dyskusja, e- learning,

ćwiczenia - analiza danych i dokumentów, metoda przypadków, samodzielna praca studentów, dyskusja dydaktyczna, praca w grupach.

Punkty ECTS: 6

Bilans nakładu pracy studenta:

Udział w wykładach (w sali, e- learning, w tym lektura materiałów): 30

Przygotowanie do egzaminu końcowego: 28

Egzamin: 2

Udział w ćwiczeniach: 30

Przygotowanie do ćwiczeń: 60

Wskaźniki ilościowe

Nakład pracy studenta związany z zajęciami :

- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 60 godz. ECTS 2,4

- o charakterze praktycznym: 30 godz. ECTS 1,2

Literatura:

Literatura podstawowa (w szczególności zakresie wykładu):

• K. Kokocińska, Polityka regionalna w Polsce i w Unii Europejskiej, Wydawnictwo naukowe UAM, Poznań 2012,

• Pastuszka S., Polityka regionalna Unii Europejskiej. Cele, narzędzia, efekty, Difin, Warszawa 2012,

• Pietrzyk I., Polityka regionalna Unii Europejskiej i regiony w państwach członkowskich, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.

Literatura uzupełniająca (w szczególności w zakresie wykładu):

• ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) NR 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006,

• raporty KE i EBC o konwergencji (w tym: https://ec.europa.eu/info/publications/economy-finance/convergence-report-2018_en).

Efekty uczenia się:

WIEDZA

3POR_W01 - Student posiada wiedzę o celach, narzędziach, ewolucji i efektach polityki regionalnej UE (K_W04).

3POR _W02 - Student zna relacje między podmiotami- uczestnikami polityki regionalnej UE (K_W03).

UMIEJĘTNOŚCI

3POR _U01 - Student potrafi przewidywać konkretne procesy i zjawiska z zakresu polityki regionalnej (K_U04).

3POR _U02 - Student potrafi właściwie interpretować zjawiska międzynarodowe obserwowane w warunkach gospodarki regionalnej i formułować w tym zakresie wniosku (K_U08)

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

3POR_K01 - Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę stałego uczenia się ze względu na dynamikę procesów rynkowych i społecznych zachodzących w świecie (K_K01).

3POR_K02 - Student potrafi pracować w grupie, przyjmując w niej różne role (K_K02).

Metody i kryteria oceniania:

Formy zaliczenia przedmiotu: egzamin pisemny, ćwiczenia- ocenianie ciągłe, prezentacje, kolokwium.

Standardowa skala ocen.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2019/20" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-06-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Proniewski
Prowadzący grup: Justyna Lučinska, Marek Proniewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia przedmiotu:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Celem kształcenia w zakresie przedmiotu jest wyjaśnienie podstawowych pojęć z zakresu polityki regionalnej. Studenci nabywają wiedzę, umiejętności i kwalifikacje w zakresie celów, narzędzi, oczekiwanych (a także ex post) efektów oraz ewolucji polityki regionalnej.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: Stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: Moduł 30 - przedmiot do wyboru (fakultatywny)

Dziedzina i dyscyplina nauki: Nauki społeczne, ekonomia i finanse

Rok studiów /semestr: Rok III, Semestr V

Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów):

-

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin wykładu (wykład stacjonarny oraz e-learning), 30 godzin ćwiczeń (zajęcia stacjonarne)

Metody dydaktyczne: wykład (opisowy i konwersatoryjny) z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, studia przypadków, dyskusja, e- learning.

ćwiczenia - analiza danych i dokumentów, metoda przypadków, samodzielna praca studentów, dyskusja dydaktyczna, praca w grupach.

Punkty ECTS: 6

Bilans nakładu pracy studenta:

Udział w wykładach (w sali, e- learning, w tym lektura materiałów): 30

Przygotowanie do egzaminu końcowego: 28

Egzamin: 2

Udział w ćwiczeniach: 30

Przygotowanie do ćwiczeń: 60

Wskaźniki ilościowe

Nakład pracy studenta związany z zajęciami :

- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 60 godz. ECTS 2,4

- o charakterze praktycznym: 30 godz. ECTS 1,2

Literatura:

Literatura podstawowa (w szczególności zakresie wykładu):

• K. Kokocińska, Polityka regionalna w Polsce i w Unii Europejskiej, Wydawnictwo naukowe UAM, Poznań 2012,

• Pastuszka S., Polityka regionalna Unii Europejskiej. Cele, narzędzia, efekty, Difin, Warszawa 2012,

• Pietrzyk I., Polityka regionalna Unii Europejskiej i regiony w państwach członkowskich, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.

Literatura uzupełniająca (w szczególności w zakresie wykładu):

• ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) NR 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006,

• raporty KE i EBC o konwergencji (w tym: https://ec.europa.eu/info/publications/economy-finance/convergence-report-2018_en).

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (w trakcie)

Okres: 2020-10-01 - 2021-06-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Proniewski
Prowadzący grup: Marek Proniewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia przedmiotu:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Celem kształcenia w zakresie przedmiotu jest wyjaśnienie podstawowych pojęć z zakresu polityki regionalnej. Studenci nabywają wiedzę, umiejętności i kwalifikacje w zakresie celów, narzędzi, oczekiwanych (a także ex post) efektów oraz ewolucji polityki regionalnej.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: Stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: Moduł 30 - przedmiot do wyboru (fakultatywny)

Dziedzina i dyscyplina nauki: Nauki społeczne, ekonomia i finanse

Rok studiów /semestr: Rok III, Semestr V

Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów):

-

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin wykładu (wykład stacjonarny oraz e-learning), 30 godzin ćwiczeń (zajęcia stacjonarne)

Metody dydaktyczne: wykład (opisowy i konwersatoryjny) z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, studia przypadków, dyskusja, e- learning.

ćwiczenia - analiza danych i dokumentów, metoda przypadków, samodzielna praca studentów, dyskusja dydaktyczna, praca w grupach.

Punkty ECTS: 6

Bilans nakładu pracy studenta:

Udział w wykładach (w sali, e- learning, w tym lektura materiałów): 30

Przygotowanie do egzaminu końcowego: 28

Egzamin: 2

Udział w ćwiczeniach: 30

Przygotowanie do ćwiczeń: 60

Wskaźniki ilościowe

Nakład pracy studenta związany z zajęciami :

- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 60 godz. ECTS 2,4

- o charakterze praktycznym: 30 godz. ECTS 1,2

Literatura:

Literatura podstawowa (w szczególności zakresie wykładu):

• K. Kokocińska, Polityka regionalna w Polsce i w Unii Europejskiej, Wydawnictwo naukowe UAM, Poznań 2012,

• Pastuszka S., Polityka regionalna Unii Europejskiej. Cele, narzędzia, efekty, Difin, Warszawa 2012,

• Pietrzyk I., Polityka regionalna Unii Europejskiej i regiony w państwach członkowskich, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.

Literatura uzupełniająca (w szczególności w zakresie wykładu):

• ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) NR 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006,

• raporty KE i EBC o konwergencji (w tym: https://ec.europa.eu/info/publications/economy-finance/convergence-report-2018_en).

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.