Praktyki religijno-moralne w kulturze wschodniej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 410-FS1-2PRMW3 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.151
|
Nazwa przedmiotu: | Praktyki religijno-moralne w kulturze wschodniej |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: |
3L stac. I st. studia filozofii i etyki-przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Wprowadzenie podstawowych informacji dotyczących praktyk religijno moralnych w kulturach wschodnich: islamskich, indyjskich, tybetańskich, chińskich, japońskich, koreańskich, wietnamskich, tajskich, indonezyjskich, australijskich oraz z Nowej Gwinei. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Podczas zajęć zostaną omówione następujące zagadnienia: Święty taniec Ceremonie oczyszczające Ceremonie lecznicze Śmierć i odrodzenie Kulty natury i związane z płodnością Krwawe sacrum Homo Necans czyli oczyszczenie przez zabijanie Pielgrzymka Ceremonie noworoczne Joga, medytacja i kontemplacja Wyzwolenie przez zmysły Sztuki walki Praktyki duchowe ekscentryków i szaleńców Poza moralnością i religią |
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki. Forma studiów - stacjonarne. Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy. Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki humanistyczne i filozofia. Rok studiów/semestr - rok II/semestr I Wymagania wstępne - brak. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 15 godzin wykładu i 15 godzin ćwiczeń. Metody dydaktyczne - wykład, ćwiczenia, konsultacje. Punkty ECTS - 5. Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach i zajęciach - 30 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami - 20 godz., przygotowanie do zajęć i egzaminu - 75 godz. Razem: 125 godzin, co odpowiada 5 pkt. ECTS. Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 50 godzin, co odpowiada 2 pkt. ECTS; nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela - 75 godz., co odpowiada 3 pkt ECTS. |
Literatura: |
Churchland P.S., Moralność mózgu: co neuronauka mówi o moralności, Copernicus Center Press, Kraków 2013 Glasenapp H. von, Religie niechrześcijańskie, Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa 1966 Kosior K., Etyka buddyjska a indyjska etyka religijna, ,,Przegląd Religioznawczy'', 2003, nr 4, 89-95 McGreal I.P. (opr.), Wielcy myśliciele Wschodu, Wydawnictwo al fine, Warszawa 1997 Nakamura H., Systemy myślenia ludów Wschodu, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2005 Needham J., Wielkie miareczkowanie: Nauka i społeczeństwo w Chinach i na Zachodzie, PIW, Warszawa 1984 Nisbett R.E., Geografia myślenia, Smak Słowa, Sopot 2009 Ringgren H., Ström A.V., Religie w przeszłości i w dobie współczesnej, KAW, Warszawa 1990 Ritual purification, https://en.wikipedia.org/wiki/Ritual_purification Ruthven M., Islam, Prószyński i S-ka, Warszawa 2001 Schuhmacher S., Werner G. (red.), Encyklopedia mądrości Wschodu: Buddyzm, Hinduizm, Taoizm, Zen, Warszawski Dom Wydawniczy, Warszawa 1997 Sieradzan J. (red.), Buddyjska wizja śmierci i umierania, Wydawnictwo T.T., Kraków 1997 Sieradzan J. (red.), Inicjacje: Społeczne znaczenie sytuacji liminalnych w rytach przejścia, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2006 Sieradzan J., Szaleństwo w religiach świata: Szamanizm, religia starogrecka, judaizm, chrześcijaństwo, hinduizm, buddyzm, islam, Inter Esse, Wydawnictwo Wanda, Kraków 2005 Singer P. (red.), Przewodnik po etyce, Książka i Wiedza, Warszawa 2000 Skawiński P., Gdy nie nadejdzie jutro, Wydawnictwo Dobra Literatura, Słupsk 2011 Thomas L.V., Trup: Od biologii do antropologii, Wydawnictwo Ethos, Warszawa 2001 Tokarska-Bakir J., Wyzwolenie przez zmysły: Tybetańskie koncepcje soteriologiczne, Wydawnictwo Leopoldinum, Wrocław 1997 |
Efekty uczenia się: |
ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu wybranych dyscyplin filozoficznych H1A_W04 ma podstawową wiedzę na temat związków filozofii ze sztuką i religią, a także na temat roli filozofii we życiu społecznym H1A_W10 umie samodzielnie zdobywać wiedzę filozoficzną kierując się wskazówkami opiekuna naukowego H1A_U03 posiada umiejętność poprawnej pod względem logicznym oraz rzetelnej merytorycznie argumentacji z wykorzystaniem poglądów innych autorów H1A_U06 rozumie główne problemy etyczne i antropologiczne obecne w tradycji filozoficznej oraz we współczesnych sporach światopoglądowych H1A_W04 |
Metody i kryteria oceniania: |
Praca semestralna dotycząca wybranego zagadnienia poruszanego podczas zajęć o objętości około 5-10 stron, dostarczona nie później niż do połowy lutego 2012 roku. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.