Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Bioetyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 410-FS1-3BE6
Kod Erasmus / ISCED: 08.151 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Filozofia i etyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Bioetyka
Jednostka: Instytut Filozofii
Grupy: 3L stac. I st. studia filozofii i etyki-przedmioty obowiązkowe
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Wiedza i umiejętności wyniesione z zajęć "Klasyczne teorie moralne".

Tryb prowadzenia przedmiotu:

mieszany: w sali i zdalnie
w sali
zdalnie

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi problemami bioetyki. Bioetyka jest dziedziną interdyscyplinarną, z pogranicza biologii, medycyny, filozofii, socjologii i psychologii. W szerszym ujęciu stanowi nurt etyki ekologicznej, obejmującej w swoich rozważaniach wszelkie formy życia. W związku z tym na wykładach poruszane będą zagadnienia dotyczące praw i interesów zwierząt oraz ekologii płytkiej i ekologii głębokiej. Węższe ujęcie bioetyki stanowi nurt etyki medycznej, w ramach której obserwuje się coraz większy rozdźwięk między postępem naukowym i tradycyjną moralnością. Omawiane podczas ćwiczeń konkretne problemy, takie jak, np. aborcja, inżynieria genetyczna czy transplantacje, prezentują również nasilający się współcześnie konflikt między ujmowaniem życia ludzkiego w kategoriach wartości i w kategoriach jakości.

Pełny opis:

Kierunek studiów: Filozofia i etyka

Poziom kształcenia: studia 1 stopnia

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy, moduł podstawowy

Dziedzina nauk humanistycznych, dyscyplina filozofia

Rok studiów/ semestr: III rok, 6 semestr (letni)

Wymagania wstępne: brak

Metody dydaktyczne - ćwiczenia i konsultacje

Liczba godzin zajęć dydaktycznych: ćwiczenia - 30 godz.

Punkty ECTS: 3

Ogólny nakład pracy studenta: 75 godz. w tym: udział w ćwiczeniach: 30 godz.;

przygotowanie się do zajęć, zaliczeń, egzaminów: 40 godz.;

udział w konsultacjach, zaliczeniach, egzaminie: 5 godz.

Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 35 godz. (1,4 ECTS), nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym - 40 godz. (1,6 ECTS)

Literatura:

Literatura podstawowa:

P. Singer. Etyka praktyczna

Warszawa 2008. (https://docer.pl/doc/xsvsx05)

D. Ślęczek-Czakon, Problem wartości i jakości życia w sporach bioetycznych, Katowice 2004. (https://docplayer.pl/219751-Danuta-sleczek-czakon-problem-wartosci-i-jakosci-zycia-w-sporach-bioetycznych.html)

Literatura uzupełniająca:

M. Dziubek-Hovland, Przyroda nie należy do człowieka. Sylwetka i ekofilozofia Arne Naessa na tle norweskiej filozofii ekologicznej. Pracownia na rzecz Wszystkich Istot, Bystra k. Bielska-Białej, 2004.

Literatura uzupełniająca -artykuły online:

R. J. Howard and D. L. Cornell, Ethical Issues in Organ Procurement and Transplantation; 2016. (https://www.intechopen.com/chapters/52101)

K. Weintraub, Meet the pigs that could solve the human organ transplant crisis; 2019. (https://www.technologyreview.com/2019/11/01/132110/meet-the-pigs-that-could-solve-the-human-organ-transplant-crises/)

R. Truog, Death is universal, but sometimes murky; 2018. (https://bioethics.hms.harvard.edu/news/death-universal-sometimes-murky)

C. Gustafsson, Scientific Background on the Nobel Prize in Chemistry 2020. A TOOL FOR GENOME EDITING: 2020. (https://www.nobelprize.org/uploads/2020/10/advanced-chemistryprize2020.pdf)

S. Stucki, Towards a Theory of Legal Animal Rights: Simple and Fundamental Rights; 2020. (https://doi.org/10.1093/ojls/gqaa007)

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

KA6_WG1 - zna podstawową terminologię filozoficzną w języku polskim;

KA6_WG3 - ma uporządkowaną wiedzę z zakresu etyki jako

subdyscypliny filozoficznej;

KA6_WG5 - zna i rozumie różne stanowiska we współczesnych sporach

moralnych;

KA6_WG12 - wie, czym są filozoficzne i moralne założenia i implikacje

rozmaitych przekonań i teorii;

KA6_WK4 - wie, na czym polegają związki filozofii i etyki z nauką,

sztuką i religią oraz znaczenie filozofii i etyki w życiu

społecznym.

UMIEJĘTNOŚCI:

KA6_UW1 potrafi wyszukiwać, analizować, krytycznie oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem źródeł elektronicznych i pisanych;

KA6_UW2 posiada podstawowe umiejętności badawcze, takie jak formułowanie i analiza problemów filozoficznych i moralnych, dobór narzędzi badawczych, opracowanie i prezentacja wyników;

KA6_UW4 czyta ze zrozumieniem, analizuje i interpretuje tekst filozoficzny;

KA5_UW5 potrafi posługiwać się podstawowymi terminami (pojęciami) filozoficznymi w dyskusjach, polemikach i argumentacjach;

KA6_UW7 dostrzega moralny aspekt badań naukowych i rozumie problemy moralne związane z rozwojem cywilizacji.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

KA6_KK1 jest krytyczny i otwarty na nowe idee, gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów;

KA6_KK2 dostrzega złożoność problemów moralnych, umie zachować krytycyzm i samokrytycyzm w sytuacji moralnego konfliktu.

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą oceny jest aktywne uczestnictwo w zajęciach: obecność, zabieranie głosu w dyskusjach, dzielenie się swoimi refleksjami i pytaniami do omawianych tekstów, prezentowanie i argumentowanie własnego stanowiska oraz przedstawienie referatu, w którym streszczony zostanie poddawany dyskusji tekst, zaprezentowane punkty sporne oraz zadane pytania do dyskusji.

Obecność jest obowiązkowa. Dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności. W przypadku więcej niż 2 nieusprawiedliwionych nieobecności student/ka ma obowiązek wykazać się znajomością lektur z opuszczonych zajęć w czasie indywidualnych konsultacji.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Smakulska
Prowadzący grup: Joanna Smakulska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)