Antropologia filozoficzna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 410-FS2-1AFI |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.151
|
Nazwa przedmiotu: | Antropologia filozoficzna |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: |
2L stac. II st. studia filozofii-przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Kurs ma zapoznać studentów z głównymi poglądami i argumentami filozoficznymi, które pojawiły się w odpowiedzi na pytanie „kim/czym jest człowiek”? |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Kurs oferuje przegląd kluczowych odpowiedzi filozoficznych na pytanie: „Kim/czym jest człowiek?” Materiał w ramach kursu zorganizowany jest chronologicznie - od starożytności po transhumanizm - jednak w zależności od specyfiki grupy przewiduje się możliwość pogłębionej refleksji nad wybranymi zagadnieniami. Kurs może mieć charakter nieco bardziej propodeutyczny w sytuacji, gdy w grupie przeważają absolwenci kierunków niefilozoficznych lub, przeciwnie, bardziej zawansowany i techniczny w sytuacji, gdy zainteresowania słuchaczy są sprecyzowane (na przykład ze względu na tematykę planowanej pracy magisterskiej). |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina: Filozofia, Historia filozofii Rok studiów/semestr: I rok studiów I-go stopnia, semestr I Wymagania wstępne: brak. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład - 15h, ćwiczenia - 15h Punkty ECTS: 5 (do roku akademickiego 2021-2022); 3 (od roku akademickiego 2021-2022) 5 pkt. ECTS: Bilans nakładu pracy studenta: udział w ćwiczeniach i wykładach - 30 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami - 20 godz., przygotowanie do zajęć i egzaminu 75 godz. Razem: 125 godzin, co odpowiada 5 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 50 godzin, co odpowiada 2 pkt. ECTS; nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela - 75 godz., co odpowiada 3 pkt ECTS 3 pkt. ECTS: Bilans nakładu pracy studenta: udział w ćwiczeniach i wykładach - 30 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami - 7.5 godz., przygotowanie do zajęć - 37.5 godz. Razem: 75 godzin, co odpowiada 3 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 37.5 godzin, co odpowiada 1.5 pkt. ECTS; nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela - 37.5 godz., co odpowiada 1.5 pkt ECTS. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: - Platon, "Fajdros", "Protagoras", "Państwo" - Arystoteles, "Etyka nikomachejska" - Św. Augustyn, "Wyznania" - Tomasz z Akwinu, "Traktat o człowieku. Summa teologii 1" - Kartezjusz, "Rozprawa o metodzie" - Pascal, "Myśli" - Soren Kierkegaard, "Bojaźń i drżenie" - Zygmunt Freud, "Poza zasadą przyjemności" - Karl Jaspers, "Filozofia egzystencji" - Hannah Arendt, "Kondycja ludzka", "Wola", "Myślenie" - Rosi Braidotti, "Po człowieku" - Yuval Noah Harari, "Od zwierząt do bogów", "Homo deus" Literatura obowiązkowa do ćwiczeń ustalana jest co roku przez osobę prowadzącą. |
Efekty uczenia się: |
Do roku akademickiego 2021/2022 student: - ma pogłębioną znajomość metod filozoficznej interpretacji tekstu - KA7_WG1 - zna ogólną terminologię dotyczącą wszystkich podstawowych działów filozofii w języku polskim - KA7_WG4 - zna problemy i teorie z zakresu współczesnej antropologii filozoficznej i społeczno-kulturowej - KA7_WG8 - rozumie w sposób pogłębiony związki filozofii z naukami społecznych oraz jej znaczenie dla kształtowania i rozumienia życia społecznego, gospodarczego i politycznego - KA7_WG9 - potrafi wykorzystać wiedzę filozoficzną i metodologiczną w krytycznym interpretowaniu tekstów filozoficznych i innych - KA7_UW1 - potrafi krytycznie porównywać różne teorie i perspektywy filozoficzne - KA7_UW7 - potrafi rekonstruować i formułować w mowie oraz na piśmie różne stanowiska/tezy filozoficzne - KA7_UK4 Od roku akademickiego 2021/2022 student: - zna ogólną terminologię dotyczącą wszystkich podstawowych działów filozofii w języku polskim - KA7_WG4 - ma szczegółową wiedzę dotyczącą pojęć i teorii właściwych wybranym dyscyplinom filozofii - KA7_WG5 - zna problemy i teorie z zakresu współczesnej antropologii filozoficznej i społeczno-kulturowej - KA7_WG8 - ma rozszerzoną wiedzę o miejscu i znaczeniu filozofii w relacji do innych nauk oraz o specyfice przedmiotowej i metodologicznej filozofii - KA7_WK1 - zna i rozumie zależności między filozofią i naukami na poziomie umożliwiającym współpracę interdyscyplinarną i multidyscyplinarną - KA7_WK2 - potrafi wykorzystać wiedzę filozoficzną i metodologiczną w krytycznym interpretowaniu tekstów filozoficznych i innych - KA7_UW1 - potrafi rekonstruować i formułować w mowie oraz na piśmie różne stanowiska/tezy filozoficzne - KA7_UK3 - potrafi w sposób uargumentowany bronić w mowie i na piśmie własnego stanowiska filozoficznego i moralnego - KA7_UK4 - umie współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role - KA7_UO2 - jest krytyczny, otwarty na nowe idee oraz gotów do zmiany poglądów w świetle dostępnych danych i argumentów - KA7_KK1 - rozumie potrzebę zachowania dziedzictwa filozoficznego, uczestniczy w działaniach na jego rzecz oraz wykorzystuje je w rozumieniu wydarzeń społecznych, politycznych i kulturalnych - KA7_KO3 Sposoby weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć, odpowiedź ustna. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin ustny/pisemny lub praca pisemna. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń. Zaliczenie ćwiczeń na podstawie oceny aktywności w trakcie zajęć oraz/lub zaliczenia ustnego/pisemnego bądź zaliczeniowej pracy pisemnej. 1. Systematyczna obecność na zajęciach. 2. Aktywność w analizie tekstów antropologicznych oraz dyskusja nad nimi. 3. Odpowiedź ustna na postawione pytania. Uwzględniając koncepcję projektowania uniwersalnego zajęć, dopuszcza się zmianę formy zaliczenia przedmiotu dla osób ze szczególnymi potrzebami po uzgodnieniach: student-wykładowca. Literatura uzupełniająca: https://docplayer.pl/221762893-Uniwersalne-projektowanie-zajec-jako-droga-do-zaspokajania-zroznicowanych-potrzeb-edukacyjnych.html https://scholar.com.pl/pl/bezplatne-ebooki/1154-t-10-rzeczy-sa-dla-ludzi-niepelnosprawnosc-i-idea-uniwersalnego-projektowania.html |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.