Psychologia procesów poznawczych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 410-KS1-1PCP2 | Kod Erasmus / ISCED: |
14.951
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia procesów poznawczych | ||
Jednostka: | Instytut Filozofii | ||
Grupy: |
3L stac. studia I stopnia kognitywistyka - przedm. obowiązkowe |
||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Założenia (opisowo): | Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu psychologicznych koncepcji człowieka. |
||
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
||
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest poznanie i zrozumienie psychologicznych mechanizmów związanych z przebiegiem procesów poznawczych. |
||
Pełny opis: |
Ogólnoakademicki Studia stacjonarne pierwszego stopnia Moduł 7. Psychologiczno - kognitywistyczny Kognitywistyka i Komunikacja Rok 1, semestr 2 Podstawy kursu z psychologii ogólnej 15 godz. wykładów 30 godz. ćwiczeń Punkty ECTS: 3,00 Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - z bezpośrednim udziałem nauczyciela 45 godz. - 2,00 ECTS - o charakterze praktycznym 30 godz. - 1,00 ECTS |
||
Literatura: |
Baddeley A., Eysenck M.W., Anderson M.C. (2009). Memory. Hove: Psychology Press. Chlewiński Z. (red.). (1999). Modele umysłu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Chlewiński Z. (red.). (2007). Psychologia poznawcza w trzech ostatnich dekadach XX wieku. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Damasio A.R. (1999). Błąd Kartezjusza. Poznań: Dom Wydawniczy REBIS. Eysenck H., Eysenck M. (1996). Podpatrywanie umysłu. Dlaczego ludzie zachowują się tak, jak się zachowują? Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Jaracz M., Borkowska A. (2012). Iowa Gambling Task – narzędzie do oceny podejmowania decyzji. Psychiatria Polska, 46, 461-472. Klawiter A. (red.). (2008). Formy aktywności umysłu. Ujęcie kognitywistyczne. Emocje, percepcja, świadomość. Tom 1. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Klawiter A. (red.). (2009). Formy aktywności umysłu. Ujęcie kognitywistyczne. Ewolucja i złożone struktury poznawcze. Tom 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. LeDoux J. (2000). Mózg emocjonalny. Poznań: Media Rodzina. Maruszewski T. (2011). Psychologia poznania. Umysł i świat. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Nęcka E. (2001). Psychologia twórczości. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Orzechowski J., Balas R., Piotrowski K., Stettner Z. (red.). (2009). Pamięć robocza. Warszawa: Academica. Pinel J.P.J. (2006). Biopsychology (6th). Boston: Pearson. Sternberg R.J. (2001). Psychologia poznawcza. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Spółka Akcyjna. Strelau J., Doliński D. (red.). (2008). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne (Rozdział 6 i 9). Unsworth N., Heitz R.P., Schrock J.C., Engle R.W. (2005). An automated version of the operation span task. Behavior research methods, 37, 498-505. Wegner D.M. (2009). How to think, say, or do precisely the worst thing for any occasion. Science, 325, 48-50. |
||
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy: student zna teorie psychologiczne podstawowych czynności poznawczych i procesów komunikacyjnych (K_W18). W zakresie umiejętności: ma umiejętność analizy zmiennych psychologicznych w przebiegu procesów poznawczych i komunikacyjnych (K_U12). W zakresie kompetencji: rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie (K_K01); jest aktywny w podnoszeniu kompetencji osobistych i zawodowych (K_K02). |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Pisemny test wyboru. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Andrzej Dakowicz | |
Prowadzący grup: | Andrzej Dakowicz, Aneta Niczyporuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest poznanie i zrozumienie psychologicznych mechanizmów związanych z przebiegiem procesów poznawczych. | |
Pełny opis: |
Ogólnoakademicki Studia stacjonarne pierwszego stopnia Moduł 7. Psychologiczno - kognitywistyczny Kognitywistyka i Komunikacja Rok 1, semestr 2 Podstawy kursu z psychologii ogólnej 15 godz. wykładów 30 godz. ćwiczeń Punkty ECTS: 3,00 Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - z bezpośrednim udziałem nauczyciela 45 godz. - 2,00 ECTS - o charakterze praktycznym 30 godz. - 1,00 ECTS | |
Literatura: |
Baddeley A., Eysenck M.W., Anderson M.C. (2009). Memory. Hove: Psychology Press. Chlewiński Z. (red.). (1999). Modele umysłu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Chlewiński Z. (red.). (2007). Psychologia poznawcza w trzech ostatnich dekadach XX wieku. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Damasio A.R. (1999). Błąd Kartezjusza. Poznań: Dom Wydawniczy REBIS. Eysenck H., Eysenck M. (1996). Podpatrywanie umysłu. Dlaczego ludzie zachowują się tak, jak się zachowują? Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Jaracz M., Borkowska A. (2012). Iowa Gambling Task – narzędzie do oceny podejmowania decyzji. Psychiatria Polska, 46, 461-472. Klawiter A. (red.). (2008). Formy aktywności umysłu. Ujęcie kognitywistyczne. Emocje, percepcja, świadomość. Tom 1. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Klawiter A. (red.). (2009). Formy aktywności umysłu. Ujęcie kognitywistyczne. Ewolucja i złożone struktury poznawcze. Tom 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. LeDoux J. (2000). Mózg emocjonalny. Poznań: Media Rodzina. Maruszewski T. (2011). Psychologia poznania. Umysł i świat. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Nęcka E. (2001). Psychologia twórczości. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Orzechowski J., Balas R., Piotrowski K., Stettner Z. (red.). (2009). Pamięć robocza. Warszawa: Academica. Pinel J.P.J. (2006). Biopsychology (6th). Boston: Pearson. Sternberg R.J. (2001). Psychologia poznawcza. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Spółka Akcyjna. Strelau J., Doliński D. (red.). (2008). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne (Rozdział 6 i 9). Unsworth N., Heitz R.P., Schrock J.C., Engle R.W. (2005). An automated version of the operation span task. Behavior research methods, 37, 498-505. Wegner D.M. (2009). How to think, say, or do precisely the worst thing for any occasion. Science, 325, 48-50. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (w trakcie)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Andrzej Dakowicz | |
Prowadzący grup: | Andrzej Dakowicz, Aneta Niczyporuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.