Inżynieria oprogramowania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 420-ES1-3IO |
Kod Erasmus / ISCED: |
11.303
|
Nazwa przedmiotu: | Inżynieria oprogramowania |
Jednostka: | Instytut Informatyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, problemami i rozwiązaniami z zakresu inżynierii oprogramowania: - procesami i modelami cyklu życia oprogramowania, - podejściami do rozwijania oprogramowania i do prowadzenia przedsięwzięć informatycznych, - podstawami obiektowego modelowania systemów z wykorzystaniem UML. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki ścisłe i przyrodnicze, informatyka Rok studiów / semestr: 3 / 5 Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych: - wykład: 30 h - laboratorium: 15 h Metody dydaktyczne: wykład, prezentacja, dyskusja, laboratorium, projekt, konsultacje. Punkty ECTS: 4 Bilans nakładu pracy studenta (rodzaj aktywności i liczba godzin): - Udział w wykładach: 15 x 2 = 30 h - Udział w laboratoriach: 15 x 2 = 30 h - Przygotowanie do zajęć: 15 h - Przygotowanie raportu: 10 h - Przygotowanie prezentacji: 5 h - Praca nad projektem w domu: 15 h - Przygotowanie do egzaminu: 10 h - Obecność na egzaminie: 2 h - Udział w konsultacjach: 6 h Wskaźniki ilościowe: - Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 66 h / 2,7 ECTS - Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 93 h / 4 ECTS |
Literatura: |
Literatura podstawowa: - I. Sommerville, "Inżynieria oprogramowania", PWN, 2020 - Visual Paradigm, Materiały szkoleniowe nt. UML, Agile i in., 2020, https://www.visual-paradigm.com/guide/ - P. Bourque, R.E. Fairley, "Guide to the Software Engineering Body of Knowledge (SWEBOK)", Version 3.0, IEEE Computer Society, 2014, https://www.swebok.org - K.E. Wiegers, J. Beatty "Specyfikacja oprogramowania. Inżynieria wymagań", Helion, 2014 Literatura uzupełniająca: - OMG, Specyfikacja UML 2.5.1, 2017, https://www.omg.org/spec/UML/2.5.1/PDF - P. Stevens, "UML inżynieria oprogramowania", Helion, 2007 - S. Wrycza, P. Marcinkowski, K. Wyrzykowski, "Język UML 2.0 w modelowaniu systemów informatycznych", Helion, 2005 |
Efekty uczenia się: |
- Zna procesy i wybrane modele cyklu życia oprogramowania i systemów informatycznych. KA6_WG6, KA6_UW9 - Zna wybrane podejścia do rozwijania systemów i do prowadzenia przedsięwzięć informatycznych. KA6_WG6, KA6_UW9 - Zna podstawy obiektowego modelowania systemów z wykorzystaniem UML. KA6_WG3, KA6_WG6, KA6_UW11, KA_UW12 - Umie określić i udokumentować wymagania odnośnie systemu informatycznego. KA6_WG3, KA6_UW11 - Potrafi opracować model (podstawowe diagramy UML) niezbyt złożonego systemu informatycznego. KA6_UW9, KA6_UW11, KA6_UW12 - Dostrzega i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności informatyka. KA6_KK1, KA6_KO1 Metody sprawdzenia osiągnięcia efektów uczenia się (wykład): - sprawdzian pisemny/ustny Metody sprawdzenia osiągnięcia efektów uczenia się (laboratorium): - ocenianie sprawozdań pisemnych/ustnych z wykonania prac - obserwowanie studentów podczas zajęć |
Metody i kryteria oceniania: |
Ogólna forma zaliczenia: egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.