Mistrzowie kina
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 430-KS1-1KON18 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Mistrzowie kina |
Jednostka: | Instytut Studiów Kulturowych |
Grupy: |
3L stac. studia I stopnia kulturoznawstwo - przedm. fakultatywne Kulturoznawstwo 1 rok sem.letni 1 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest zapoznanie studenta z zarysem historii kina autorskiego. Student będzie potrafił wskazać podstawowe elementy dzieła filmowego. Będzie przygotowany do interpretowania i analizowania dzieła filmowego. Pozna i będzie rozumiał współczesne tendencje sztuki filmowej. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Podczas zajęć studenci poznają wybraną twórczość wybitnych reżyserów filmowych. |
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki. Forma studiów – stacjonarne Rodzaj przedmiotu –przedmioty do wyboru z obszaru nauk humanistycznych Rok studiów/sem. I rok /sem. I ( studia pierwszego stopnia) Wymagania wstępne - brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć – 30 godzin konwersatorium Metody dydaktyczne – .wykład konwersatoryjny, dyskusja Punkty ECTS – 3 . Bilans nakładu pracy studenta – udział w zajęciach 30 godz. - przygotowanie do zajęć i pracy pisemnej 25 godz., - udział w konsultacjach związanych z zajęciami 20 godz. Razem: 75 godzin, co odpowiada 3 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe – nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 50 godzin, co odpowiada 2 pkt ECTS - nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 25 godz., co odpowiada 1 pkt ECTS. |
Literatura: |
„Film na Świecie” – D.W. Griffith, r. 1982, nr 3 (283) A. Jackiewicz: Moja historia kina, Warszawa 1988, s. 95-175. A. Garbicz, J. Klinowski: Kino, wehikuł magiczny, tom I, Kraków 1981, s. 33-35. A. Garbicz, J. Klinowski: Kino, wehikuł magiczny, tom I, Kraków 1981, s. 116-117 A. Ćwikiel: Metropolis albo z archiwum filmowej ikonografii, (w:) Kino niemieckie w dialogu pokoleń i kultur, pod redakcją A. Gwoździa, Kraków 2004, s. 159-169. „Film na Świecie” – Kartki z kalendarza profesora Toeplitza, r. 1996, nr 397-398, s. 76-77, 100,101. S. Kracauer: Od Caligariego do Hitlera, Warszawa 1958, s. 28-34,56-59. J. Płażewski: Historia filmu francuskiego, Warszawa 1989, s. 87-102. Orson Welles, Janusz Skwara, Warszawa 1967. T. Szczepański, Zwierciadło Bergmana, Gdańsk 2002, s.176—189,190-209. A. Helman, Urok zmierzchu. Filmy Luchina Viscontiego, Gdańsk 2001,s.247-265. M. Kornatowska, Fellini, Gdańsk Gdańsk 2003,s.147-162. „Film na Świecie” - Michelangelo Antonioni, 1975, nr 6 (202). E. Ostrowska: Poza horyzontem zdarzeń. O filmach Michelangelo Antonioniego, (w:) Mistrzowie kina europejskiego, pod redakcją K. Sobotki, Łódź 1996, s. 7-37. A. Helman: Akira Kurosawa, Warszawa 1970 „Kultura Filmowa” - Akira Kurosawa, r. 1968, nr 7 (119). P. Włodek, Olivier Stone- Ameryka oskarżona, w: Mistrzowie kina amerykańskiego, pod red. Ł. Plesnara i R. Syski, Kraków 2010. R. Syska, David Lynch- smutne kino o śmierci, w :Mistrzowie kina amerykańskiego, pod red. Ł. Plesnara i R. Syski, Kraków 2010. R. Syska, Zachować dystans. Filmowy świat Roberta Altmana, Kraków 2008. T. Szczepański, Dreyer i von Trier: perwersyjne dziedzictwo [w:] Sacrum w kinie, red. M. Przylipiak i K. Kornacki, Gdańsk 2002. K. Citko, O tym, jak mężczyzna kocha kobietę: miłość, tkliwość, opiekuńczość a twarde „męskie” emocje — Drżące ciało, Porozmawiaj z nią, [w:]idem, Film w twórczości Pedra Almodovara., Uniwersum emocji, Białystok 2007. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1. Student ma podstawową znajomość kina autorskiego w zakresie twórczości wybranych reżyserów, rozumie historyczny charakter kształtowania się procesów kina światowego. K_W10, K_W12 Umiejętności: 1. Student zauważa i rozumie różnorodne zależności między historią filmu, a procesami kulturowymi, potrafi wyszukiwać, wybierać i korzystać z informacji z wykorzystaniem różnych zasobów. K_U01, K_U10, K_U16 K_U01, K_U10, K_U16 Kompetencje społeczne 1. Student rozumie potrzebę uzupełniania na bieżąco swoich wiadomości z zakresu kina autorskiego , interesuje się aktualnymi wydarzeniami filmowymi, umie je ocenić i zinterpretować K_K01, K_K10 |
Metody i kryteria oceniania: |
ocenianie ciągłe ( aktywność podczas zajęć), praca pisemna |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 18 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Maja Rogala | |
Prowadzący grup: | Maja Rogala | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.