Technologie informacyjne w mediach
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 430-KS1-1TEIM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Technologie informacyjne w mediach |
Jednostka: | Instytut Studiów Kulturowych |
Grupy: |
3L stac. studia I stopnia kulturoznawstwo - przedm. obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | specjalnościowe |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest poznanie przez studentów struktury, narzędzi i usług technologii informacyjnych (Information & Communication Technology – ICT), przede wszystkim komputera i Internetu, ale także wpływu technologii cyfrowych na inne informacyjno-komunikacyjne media elektroniczne, jak np. telefonia mobilna. |
Skrócony opis: |
Zajęcia prezentują podstawowe pojęcia ICT, rozwój technologii i usług, a także społeczne, kulturowe i edukacyjne konsekwencje zastosowań ICT. Przedstawione problemy rozpatrywane są w perspektywie teoretycznej (literatura przedmiotu), ale również przez prezentacje konkretnych rozwiązań i oprogramowania i ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem narzędzi ICT. Student w efekcie tych zajęć uzyskuje kompetencje nie tylko praktyczne z zakresu stosowania najnowszych technologii informacyjnych, ale rozumie kulturowe, społeczne i edukacyjne konteksty ich użycia. |
Pełny opis: |
Nazwa kierunku studiów: Kulturoznawstwo Poziom kształcenia: Studia pierwszego stopnia Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Rodzaj przedmiotu: Przedmiot obowiązkowy, MODUŁ 4 Przedmioty specjalnościowe – Media i komunikowanie Dziedzina nauki: Dziedzina nauk humanistycznych, dyscyplina: nauki o kulturze i religii, dziedzina nauk społecznych, dyscyplina: nauki o mediach Rok studiów /semestr Rok 1 semestr 2 Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: laboratorium 30 g Metody nauczania: prezentacje, referaty, dyskusja na zajęciach na temat zadanej literatury, ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem narzędzi e-learningowych i mediów społecznościowych, prace online w trybie blended learning na platformie e-learningowej – zadania online (eseje, analizy, projekt, dyskusja na forum przedmiotu), konsultacje online i stacjonarne. Punkty ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta (rodzaje aktywności studenta wraz z przypisaną im liczbą godzin nakładu pracy studenta). - uczestnictwo i aktywność na zajęciach laboratoryjnych – 30 godz. - przygotowanie esejów, zadań online i prezentacji – 20 godz. - praca na platformie edukacyjnej – przygotowanie analiz i zadań projektowych – 10 godz. - konsultacje stacjonarne i online oraz dyskusja na forum internetowym przedmiotu – 10 godz. Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 40 godz., ECTS - 1,6 - zajęciami o charakterze praktycznym - 30 godz., ECTS - 1,3 |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Bolter, J.D. Człowiek Turinga, PIW, Warszawa 1990 2. De Kerckhove D., Powłoka kultury. Odkrywanie nowej elektronicznej rzeczywistości, MIKOM, Warszawa 2001 3. Filiciak M., Ptaszek G., Komunikowanie (się) w mediach elektronicznych. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009. 4. Hopfinger M. (red.), Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku, Oficyna Naukowa, Warszawa 2005 5. Jenkins H., Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, WAiP, Warszawa 2006, Wstęp s. 7-28 i rozdz. 6 – Photoshop dla demokracji – nowe związki polityki i kultury, s. 200-231. 6. Keen A., Kult amatora czyli jak Internet niszczy kulturę, WAiP, Warszawa 2007. 7. Levinson P., Nowe nowe media, WAM, Kraków 2010, s. 35-97 (blogowanie), 98-132 (YouTube), 174-187 (MySpace), 189-204 (Facebook), 207-218 (Twitter), 236-256 (podcast, videocast) 8. Levy P., Drugi potop, [w:] Hopfinger M. (red.), Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku, Oficyna Naukowa, Warszawa 2005 9. Lisowska-Magdziarz, M., Media powszednie. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2008. 10. Manovich L., Język nowych mediów, WAiP, Warszawa 2006, rozdz. Czym są nowe media, s. 79 – 118, rozdz. Czym nie są nowe media, s. 119-138 11. Negroponte N., Cyfrowe życie. Jak odnaleźć się w świecie komputerów., Książka i Wiedza, Warszawa 1997. 12. Niezgoda M., Świątkiewicz-Mośny M., Wagner A. (red)., com.unikowanie w zmieniającym się społeczeństwie, Kraków 2010, cz. III i IV Literatura uzupełniająca 1. Batorski, D., Korzystanie z Internetu – przemiany i konsekwencje dla użytkowników. [w:] Łukasz Jonak i inni (red.). Re: Internet – społeczne aspekty medium. Polskie konteksty i interpretacje. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006, s. 119-152. 2. Burbules, N. C. Retoryka sieci: hiperkultura oraz krytyczny poziom piśmienności, [w:] Andrzej Gwóźdź (red.) Ekrany piśmienności. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008, s. 119-156. 3. Szykowna, Sylwia. Od kontemplacji do użytkowania. [w:] Mirosław Filiciak i Grzegorz Ptaszek (red.) Komunikowanie (się) w mediach elektronicznych. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009, s. 284-297. 4. Siwak W., Sampling jako prowokacja. O kulturze remiksu i cyfrowej kradzieży, [w:] Kisielewski A. (red.) Artystów gry z kulturą czyli sztuka jako prowokacja, Białystok 2009. 5. Krzysztofek, K., WEBski świat: mądrość tłumów sieciowych czy zbiorowe nieuctwo?. [w:] Keen A., Kult amatora. Jak internet niszczy kulturę. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007, s. 11-23. Źródła internetowe: 1. Brown, John Seely i Paul Duguid. The Social Life of Information. Harvard Business Press. Boston 2000. (książka dostępna na Google Books) |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: KA6_WG4, KA6_WK2, KA6_WK4 1. ma uporządkowaną znajomość i rozumie główne kierunki w obrębie nauk o kulturze a. nauka o mediach b. nauka o komunikacji 2. zna i rozumie główne kierunki i tendencje przeobrażeń we współczesnej kulturze 3. zna podstawowe pojęcia z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego Umiejętności: KA6_UW1, KA6_UW4, KA6_UW6, KA6_UK4 1. potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych sposobów i źródeł (pisanych, ikonicznych, elektronicznych etc.) 2. czyta i interpretuje teksty kultury (pisane, audialne i wizualne, multimedialne) 3. przygotowywuje wystąpienia ustne, pisemne i prezentacje multimedialne, w języku polskim i języku obcym, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i różnych źródeł Kompetencje społeczne: KA6_KO2, KA6_KR2, KA6_KK3 1. organizuje pracę własną i pracę zespołową, ma kompetencje do pracy w zespole 2. rozumie problematykę etyczną związaną z odpowiedzialnością za przekazywaną różnymi kanałami i w różnych formach wiedzę 3. uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając z jego różnych form i różnych mediów |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę na podstawie ilości uzyskanych punktów. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.