Idee duchowości chrześcijańskiej we współczesnej literaturze i filmie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 430-KS1-2KON30 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Idee duchowości chrześcijańskiej we współczesnej literaturze i filmie |
Jednostka: | Instytut Studiów Kulturowych |
Grupy: |
3L stac. studia I stopnia kulturoznawstwo - przedm. fakultatywne Kulturoznawstwo 2 rok sem. letni 1 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest ukazanie idei i wątków myśli chrześcijańskiej we współczesnej literaturze i filmie. Wykład ma ukazać rolę i znaczenie chrześcijańskich fundamentów duchowych widocznych nie tylko w sferze sacrum, lecz również we współczesnych dziełach literackich i produkcjach kinowych. Poszukiwania idei chrześcijańskich będą realizowane w dziełach Tolkiena, Rowling, Bułhakowa, Lewisa, braci Wachowskich, Kusturicy i innych. Przedstawienie spektrum zależności pomiędzy współczesnymi koncepcjami sztuki literackiej i filmowej a duchowością chrześcijańską pozwoli zrozumieć uniwersalizm chrześcijańskiej drogi. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest ukazanie idei i wątków myśli chrześcijańskiej we współczesnej literaturze i filmie. Wykład ma ukazać rolę i znaczenie chrześcijańskich fundamentów duchowych widocznych nie tylko w sferze sacrum, lecz również we współczesnych dziełach literackich i produkcjach kinowych. Poszukiwania idei chrześcijańskich będą realizowane w dziełach Tolkiena, Rowling, Bułhakowa, Lewisa, braci Wachowskich, Kusturicy i innych. Przedstawienie spektrum zależności pomiędzy współczesnymi koncepcjami sztuki literackiej i filmowej a duchowością chrześcijańską pozwoli zrozumieć uniwersalizm chrześcijańskiej drogi. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: fakultatywny Dziedzina i dyscyplina nauki:nauki humanistyczne Rok studiów / semestr: 2/1 Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): brak Konwersatorium: 30 Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja Punkty ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w zajęciach: - wykład 30h Przygotowanie do zajęć: - wykład 20h Zapoznanie z literaturą: 20h Udział w konsultacjach: 1h Wskaźniki ilościowe: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 31, 1ECTS o charakterze praktycznym: 45, 0 ECTS |
Literatura: |
Frederica Mathews-Green, The Matrix, Christianity Today 5 2003. Deacy, Christopher. Faith in film: religious themes in contemporary cinema. Ashgate, 2005. Budde, Michael. "The (magic) kingdom of God: christianity and global culture industries." (1997). Legg, Pamela Mitchell. "CONTEMPORARY FILMS AND RELIGIOUS EXPLORATION: AN OPPORTUNITY FOR RELIGIOUS EDUCATION: Part II: How to Engage in Conversation With Film." Religious education 92.1 (1997): 119-132. Haber, Edythe C. "The Lamp with the Green Shade: Mikhail Bulgakov and His Father." The Russian Review 44.4 (1985): 333-350. Stenbock-Fermor, Elisabeth. "Bulgakov's The Master and Margarita and Goethe's Faust." The Slavic and East European Journal 13.3 (1969): 309-325. Ericson, Edward E. "The Satanic Incarnation: Parody in Bulgakov's The Master and Margarita." The Russian Review 33.1 (1974): 20-36. Gibson, Alexander Boyce. The religion of Dostoevsky. Wipf and Stock Publishers, 2016. Hartt, Walter F. "Godly Influences: The Theology of JRR Tolkien and CS Lewis." Studies in the Literary Imagination 14.2 (1981): 21. |
Efekty uczenia się: |
Student rozumie mechanizmy kulturotwórcze, wpływ religii na życie społeczno-polityczne społeczności – praca zaliczeniowa (KA6_WG1, KA6_WK1). Student zna podstawowe czynniki jednoczące społeczeństwo – więzi ekonomiczne, etniczne, kulturowe, polityczne i religijne – praca zaliczeniowa (KA6_WK3, KA6_WK2). Student potrafi właściwie interpretować wydarzenia historyczne i współczesne – praca zaliczeniowa (KA6_UW1, KA6_UW2, KA6_UW3). Student posiada umiejętność właściwej oceny historycznych wydarzeń w kontekście norm epoki – praca zaliczeniowa (KA6_UW5, KA6_UK2). Student potrafi poprawnie formułować oceny i komentarze wydarzeń - praca zaliczeniowa (KA6_UK1, KA6_UO1, KA6_KK1, KA6_UW5). Student potrafi ukazać przykłady wpływu Chrześcijaństwa na rozwój Europy – praca zaliczeniowa (KA6_UO1, KA6_UU1, KA6_UU3, KA6_KK3). |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład, dyskusja. Forma zaliczenia przedmiotu: praca zaliczeniowa. Kryteria oceny: obecność na 75% zajęć, napisanie pracy zaliczeniowej |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 16 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.