Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Warsztaty dziennikarskie (prasowe, radiowe, telewizyjne, internetowe/filmowe)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 430-KS1-2WDM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Warsztaty dziennikarskie (prasowe, radiowe, telewizyjne, internetowe/filmowe)
Jednostka: Instytut Studiów Kulturowych
Grupy: Kulturoznawstwo 2 rok sem. zimowy 1 stopień
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

specjalnościowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z praktycznym aspektami pracy dziennikarza w obszarach: prasy, radia, telewizji, internetu, a także pracy dziennikarskiej i informacyjno-kreatywnej w obszarze nowych mediów (youtuber, blogger, podcaster, etc.). Zajęcia laboratoryjne, wybierane przez studentów zgodnie z proponowanymi obszarami koncentrują się na jednym lub kilku z wymienionych powyżej obszarów. Efektem końcowym jest przygotowanie pracy/projektu dziennikarskiego w oparciu o zgromadzoną literaturę przedmiotu, warsztaty koncepcyjne i realizacyjne oraz ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem współczesnych technologii edycji tekstu oraz technologii zapisu i produkcji obrazu i dźwięku.

Pełny opis:

Warsztat radiowy/podcastowy zapoznaje studentów z praktycznym przygotowaniem radiowych form dziennikarskich. Studenci poznają specyfikę wybranych gatunków, jak wywiad, sonda, dyskusja, program informacyjny, program autorski, reportaż, a także postradiowych form streamingowych, jak podcast. Zajęcia laboratoryjne poświęcone są praktycznym ćwiczeniom poszczególnych form (pomysł, scenariusz, dobór materiałów) oraz nagraniom dźwiękowym, ich edycji, montażowi i przygotowaniu do emisji. W trakcie zajęć studenci realizują wybrane przez siebie wstępne projekty ćwiczeniowe w obrębie omawianych gatunków oraz przygotowują końcowy projekt zaliczeniowy w wybranym przez siebie obszarze gatunkowym.

W ramach warsztatu "dziennikarstwo internetowe" studenci uzyskują informacje, czym w obecnych czasach jest dziennikarstwo internetowe, w którym kierunku ewoluuje oraz najnowszych trendach panujących w tej dziedzinie. Mają umiejętność redagowania informacji do internetu, prowadzenia własnej witryny internetowej i poruszania się w social mediach. Studenci dowiadują się, jaka jest rola wideo w internecie oraz jak powinien być skonstruowany news wideo. Słuchacze znają zasady funkcjonowania prawa autorskiego i własności intelektualnej w internecie. Potrafi korzystać z różnych źródeł i metod w celu wyszukiwania, analizowania i użytkowania informacji dotyczącej publikacji internetowych.

Pełny opis

Nazwa kierunku studiów: Kulturoznawstwo

Poziom kształcenia: Studia pierwszego stopnia

Profil studiów: Ogólnoakademicki

Forma studiów: Stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: Przedmiot obowiązkowy, MODUŁ 8a Przedmioty specjalnościowe – Media i komunikowanie

Dziedzina nauki: Dziedzina nauk humanistycznych, dyscyplina: nauki o kulturze i religii, dziedzina nauk społecznych, dyscyplina: nauki o mediach

Rok studiów /semestr Rok 2 semestr 1

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: laboratorium 30 g

Metody nauczania: prezentacje, warsztaty, dyskusja na zajęciach na temat zadanej literatury, ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem nowych technologii i mediów społecznościowych, prace online w trybie blended learning na platformie e-learningowej, zadania online (prace pisemne, scenariusze, analizy, ćwiczenia i projekty warsztatowe, projekt zaliczeniowy), konsultacje online i stacjonarne.

Punkty ECTS: 2

Bilans nakładu pracy studenta (rodzaje aktywności studenta wraz z przypisaną im

liczbą godzin nakładu pracy studenta).

- uczestnictwo i aktywność na zajęciach laboratoryjnych – 30 godz.

- przygotowanie esejów, zadań online i prezentacji – 20 godz.

- praca na platformie edukacyjnej – przygotowanie analiz i zadań projektowych – 10 godz.

- konsultacje stacjonarne i online oraz dyskusja na forum internetowym przedmiotu – 10 godz.

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 40 godz., ECTS - 1,6

- zajęciami o charakterze praktycznym - 30 godz., ECTS - 1,3

Literatura:

Literatura – warsztat radiowo-podcastowy

1. Boniecka B. Panasiuk J., Ustność - potoczność w audycjach radiowych, [w:] Boniecka B. Panasiuk J., (red.), O języku audycji radiowych, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2001, s. 213-232.

2. Grobel L., Sztuka wywiadu. Lekcje Mistrza, Wydawnictwo Wojciech Marzec, Warszawa 2006 (fragmenty)

3. Jędrzejewski S., Radio publiczne w Europie. Program, finansowanie, technologia, audytorium, Poltext, Warszawa 2015, rozdział V: Perspektywy rozwojowe radia, s. 155-216.

4. Jędrzejewski S., Radio w świecie cyfrowym, [w:] M. Jeziński (red.), Nowe media a media tradycyjne. Prasa, reklama, internet, Toruń 2009, s. 44-56.

5. Jędrzejewski S., Technologia programu radiowego, [w:] Chudziński E. (red.), Słownik wiedzy o mediach, Bielsko-Biała 2007, s. 348-360.

6. McLeish R., Produkcja radiowa, tłum. Agata Sadza. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2007, rozdziały: Wywiad, Sonda uliczna, s. 93-123.

7. Stachyra G., Podcasting jako technologia audio. Perspektywy rozwoju, „Studia Medioznawcze” 2017, Nr 1 (68), s. 29-41

Literatura - dziennikarstwo internetowe

Materiały własne prowadzącego

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student zna i rozumie:

• KA6_WK4 podstawowe pojęcia z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego

• KA6_WK5 zasady działania instytucji kultury oraz orientuje się we współczesnym życiu kulturalnym

Umiejętności

Student potrafi:

• KA6_UW1 wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych sposobów i źródeł (pisanych, ikonicznych, elektronicznych etc.)

• KA6_UW5 stworzyć i zaprezentować proste opracowania krytyczne oraz wytwory własnej pracy (artystycznej, naukowej) z zastosowaniem właściwych metod i narzędzi, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych (ICT)

• KA6_UW6 wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem technologii multimedialnych

• KA6_UK4 przygotowywać wystąpienia ustne, pisemne i prezentacje multimedialne, w języku polskim i języku obcym, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i różnych źródeł

• KA6_UU2 czytać i interpretować teksty kultury (pisane, audialne i wizualne, multimedialne)

Kompetencje społeczne

Student jest gotów do:

• KA6_KK1 wykorzystywania posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ustawicznego dokształcania się i rozwoju zawodowego

• KA6_KK3 krytycznego uczestniczenia w życiu kulturalnym, korzystając z jego różnych form i różnych mediów w oparciu o znajomość aktualnych wydarzeń kulturalnych i nowych zjawisk w sztuce

• KA6_KO2 organizowania pracy własnej i pracy zespołowej, ma kompetencje do pracy w zespole na rzecz środowiska społecznego oraz działania w sposób przedsiębiorczy

• KA6_KR3 przestrzegania zasad etycznych związanych z odpowiedzialnością za podejmowane działania o charakterze tworzenia, upowszechniania i oceny wytworów i tekstów kultury

Metody i kryteria oceniania:

Formy zaliczenia przedmiotu: zaliczenie na ocenę na podstawie aktywności na zajęciach, dyskusji na temat treści przedmiotu, wykonanych ćwiczeń, zadań oraz projektów / prac semestralnych.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin, 24 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Wojciech Siwak
Prowadzący grup: Wojciech Siwak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Tryb prowadzenia przedmiotu:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z praktycznym aspektami pracy dziennikarza w obszarach: prasy, radia, telewizji, internetu, a także pracy dziennikarskiej i informacyjno-kreatywnej w obszarze nowych mediów (youtuber, blogger, podcaster, etc.). Zajęcia laboratoryjne, wybierane przez studentów zgodnie z proponowanymi obszarami koncentrują się na jednym lub kilku z wymienionych powyżej obszarów. Efektem końcowym jest przygotowanie pracy/projektu dziennikarskiego w oparciu o zgromadzoną literaturę przedmiotu, warsztaty koncepcyjne i realizacyjne oraz ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem współczesnych technologii edycji tekstu oraz technologii zapisu i produkcji obrazu i dźwięku.

Literatura:

Literatura – warsztat radiowo-podcastowy

1. Boniecka B. Panasiuk J., Ustność - potoczność w audycjach radiowych, [w:] Boniecka B. Panasiuk J., (red.), O języku audycji radiowych, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2001, s. 213-232.

2. Grobel L., Sztuka wywiadu. Lekcje Mistrza, Wydawnictwo Wojciech Marzec, Warszawa 2006 (fragmenty)

3. Jędrzejewski S., Radio publiczne w Europie. Program, finansowanie, technologia, audytorium, Poltext, Warszawa 2015, rozdział V: Perspektywy rozwojowe radia, s. 155-216.

4. Jędrzejewski S., Radio w świecie cyfrowym, [w:] M. Jeziński (red.), Nowe media a media tradycyjne. Prasa, reklama, internet, Toruń 2009, s. 44-56.

5. Jędrzejewski S., Technologia programu radiowego, [w:] Chudziński E. (red.), Słownik wiedzy o mediach, Bielsko-Biała 2007, s. 348-360.

6. McLeish R., Produkcja radiowa, tłum. Agata Sadza. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2007, rozdziały: Wywiad, Sonda uliczna, s. 93-123.

7. Stachyra G., Podcasting jako technologia audio. Perspektywy rozwoju, „Studia Medioznawcze” 2017, Nr 1 (68), s. 29-41

Literatura - dziennikarstwo internetowe

Materiały własne prowadzącego

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)