Formy animacji kultury
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 430-KS1-3FKL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Formy animacji kultury |
Jednostka: | Instytut Studiów Kulturowych |
Grupy: |
3L stac. studia I stopnia kulturoznawstwo - przedm. obowiązkowe Kulturoznawstwo 3 rok sem. zimowy 1 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Podczas ćwiczeń nacisk zostanie położony na praktyczne aspekty animacji kultury. Pierwsze zajęcia maja charakter bardziej teoretyczny i student zostaje zapoznany z podstawowymi terminami związanymi z animacją kultury. Druga część zajęć ma charakter bardziej praktyczny. Omawiane są poszczególne projekty animacyjne w kontekście sztuki, edukacji czy nowych mediów. Następnie studenci sami tworzą scenariusz projektu kulturalnego, realizują go, by na ostatnich zajęciach poddać go ocenie i krytycznym uwagom. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne. Rodzaj przedmiotu: Przedmiot obowiązkowy, Moduł 3 Przedmioty Kulturoznawcze Dziedzina i dyscyplina nauki: Dziedzina nauk humanistycznych, kulturoznawstwo Rok studiów/semestr: Rok III, semestr V Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin ćwiczeń Metody dydaktyczne: wykład z wykorzystaniem prezentacji wizualnych, dyskusja, warsztat. Punkty ECTS: 3. Bilans nakładu pracy studenta: Rodzaje aktywności: - udział w ćwiczeniach - 30 godzin - przygotowanie do zajęć - 10 godzin - przygotowanie i realizacja projektu - 25 godzin - udział w konsultacjach - 10 godzin Razem 75 godzin, co odpowiada 3 punktom ECTS Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta/studentki związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 40 godzin , co odpowiada 1,6 pkt ECTS - o charakterze praktycznym - 35 godzin, co odpowiada 1,4 pkt ECTS |
Literatura: |
Literatura podstawowa: A.Chomiuk, Animator społeczny, czyli kto? Od pojęcia animacji społecznej do narzędzi zmian w społeczności lokalnej, (w:) Animacja społeczna – praca nad zmianą, A. Chomiuk (red.), Gdańsk 2016, str. 10-25 https://docplayer.pl/29535851-Animacja-spoleczna-praca-nad-zmiana.html K. Stachura, Diagnoza w społeczności, czyli kilka uwag o skrzynce narzędziowej animatora, (w:) Animacja społeczna – praca nad zmianą, A. Chomiuk (red.), Gdańsk 2016, 37-46 https://docplayer.pl/29535851-Animacja-spoleczna-praca-nad-zmiana.html M. Dobiasz, Przybornik animatora kultury https://issuu.com/majadobiasz/docs/przybornik_animatora_kultury M. Góralska, A. Pietraszko, K. Wittels, Animator kultury. Realizowanie projektów artystycznych w przestrzeni publicznej, Fundacja Obserwatorium - Animator Kultury, 2011 https://nck.pl/badania/raporty/animator-kultury-realizowanie-projektow-artystycznych-w-przestrzeni-publicznej# - PDF na stronie J. Stryjska, Przygotowanie wydarzenia kulturalnego, (w:) Podręcznik Liderki Animacji Kultury, A. Kamińska (red.), 2011, str. 27-34 https://issuu.com/stowarzyszeniekobietkonsola/docs/szlak_podr__cznik_liderki M. Łotys, Planowanie projektów na rzecz lokalnej społeczności, Fundacja Wspomagania Wsi https://www.grupadoradcza.com.pl/uploads/Planowanie%20projekt%C3%B3w%20na%20rzecz%20lokalnej%20spo%C5%82eczno%C5%9Bci.pdf Literatura uzupełniająca: http://ozkultura.pl/slownik-teorii-zywej-kultury http://cpe.poznan.pl/slownik/ B. Skrzypczak, Organizator kultury jako animator społeczny (cykl warsztatów), (w:) Animacja kultury. Doświadczenie i przyszłość, G. Godlewski, I. Kurz, A. Mencwel, M. Wójtowski (red.), Warszawa 2002, str. 344-351 https://animacjakultury.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2016/09/Animacja-kultury.-Dos%CC%81wiadczenie-i-przysz%C5%82os%CC%81c%CC%81.pdf Dla – animacja kultury metody/działania/inspiracji. Towarzystwo inicjatyw twórczych ę, Warszawa 2005 https://docplayer.pl/3601246-Dla-animacja-kultury-metody-dzialania-inspiracje.html I.Rutkowska, Animator kultury w każdym artyście, niezależnie od tego, czy jest kucharzem, ogrodnikiem, architektem, rolnikiem (w:) Sztuka + animacja, A. Stańczuk-Sosnowska, J. Krupa (red.), Warszawa 2014, str. 15-17 A. Ptak, Community Art, w: Lokalnie: Animacja kultury / Community arts, Warszawa 2008 https://ikp.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2015/04/lokalnie.pdf A.Kaim, Design Thinking w kulturze. Myślenie projektowe krok po kroku, Gdynia 2019 https://www.agnieszkakaim.eu/wp-content/uploads/2020/02/Design_Thinking_w_kulturze_ebook.pdf K. Gajewska, Jak i skąd pozyskiwać fundusze na działania kulturalne, (w:) Podręcznik Liderki Animacji Kultury, A. Kamińska (red.), 2011, str. 19-26 https://issuu.com/stowarzyszeniekobietkonsola/docs/szlak_podr__cznik_liderki Projekty kulturalne krok po kroku, Urząd Komitetu Integracji Europejskiej, Warszawa 2005 http://www.animacja.kulturalna.us.edu.pl/biblioteka/Projekty_kulturalne_.pdf M. Łotys, S. Baska, Planowanie i realizacja projektów na rzecz lokalnej społeczności, Warszawa 2005 Festiwale filmowe w Polsce. Raport, Warszawa 2017 http://www.obserwatorium.org.pl/wp-content/uploads/2018/02/Festiwale_filmowe_PL-Raport.pdf |
Efekty uczenia się: |
1. Wiedza. Absolwent (KA6_WK2, KA6_WK5) - zna i rozumie główne kierunki i tendencje przeobrażeń we współczesnej kulturze - zna i rozumie zasady działania instytucji kultury oraz orientuje się we współczesnym życiu kulturalnym 2. Umiejętności. Absolwent potrafi (KA6_UW1, KA6_UW2, KA6_UW5, KA6_UK1, KA6_UO2, KA6_UU1) - wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje o instytucjach kultury i animacji kultury z wykorzystaniem różnych sposobów i źródeł - wykorzystać podstawowe metody analizy i interpretacji różnych zjawisk animacji kultury - stworzyć i zaprezentować proste opracowania programów animacyjnych oraz wytwory własnej pracy: realizacji projektu animacyjnego z zastosowaniem właściwych metod i narzędzi - komunikować się z wykorzystaniem poznanej terminologii kulturoznawczej - przygotować się do dyskusji, dokonać krytycznej analizy swoich działań animacyjnych oraz dyskutować używając terminologii kulturoznawczej w ramach pracy indywidualnej oraz zespołowej - samodzielnie zdobywać wiedzę i umiejętności animacyjne na poziomie podstawowym 3. Kompetencje społeczne absolwenta (KA6_KK1, KA6_KK2, KA6_KO1, KA6_KO2, KA6_KR1, KA6_KR2) - jest gotów do wykorzystywania posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ustawicznego dokształcania się i rozwoju zawodowego - jest gotów do twórczej analizy nowych sytuacji i związanych z nimi problemów poznawczych i praktycznych oraz do formułowania propozycji ich rozwiązania - jest gotów do przyjmowania nowych idei i poglądów w celu inicjowania działań na rzecz środowiska społecznego - jest gotów do organizowania pracy własnej i pracy zespołowej, ma kompetencje do pracy w zespole na rzecz środowiska społecznego oraz działania w sposób przedsiębiorczy - jest gotów do postępowania zgodnie z etyką animatora kultury w realizowanej przez siebie pracy oraz do przestrzegania zasad etycznych związanych z odpowiedzialnością za przekazywaną różnymi kanałami i w różnych formach wiedzę Sposoby weryfikacji efektów kształcenia: aktywność studenta w trakcie zajęć, przygotowanie scenariusza projektu kulturalnego, realizacja przygotowanego projektu, a następnie poddanie go krytycznej analizie i ocenie, ocena efektów pracy zespołowej, konsultacje |
Metody i kryteria oceniania: |
Forma zaliczenia: Zaliczenie na ocenę Sposoby weryfikacji efektów kształcenia oraz warunek zaliczenia zajęć: obecność i aktywny udział w zajęciach oraz przygotowanie i przeprowadzenie projektu kulturalnego a także znajomość obowiązującej literatury. W przypadku przejścia zajęć w tryb zdalny, projekty realizowane będą w przestrzeni wirtualnej (blogi, facebook, instagram, strony www. itd.) Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach. Zasady zaliczania nieobecności: forma pisemna lub ustna w trakcie konsultacji Liczba godzin nieobecności kwalifikujących do niezaliczenia przedmiotu: 15 Niezbędne czynności, które student ma za zadanie wykonać , aby uzyskać pozytywną ocenę z przedmiotu, to: - obecność na zajęciach - przygotowanie scenariusza projektu kulturalnego - realizacja przygotowanego projektu, a następnie poddanie go krytycznej analizie i ocenie |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Mytnik-Daniluk | |
Prowadzący grup: | Joanna Mytnik-Daniluk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.