Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Formy animacji kultury

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 430-KS1-3FKL
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Formy animacji kultury
Jednostka: Instytut Studiów Kulturowych
Grupy: 3L stac. studia I stopnia kulturoznawstwo - przedm. obowiązkowe
Kulturoznawstwo 3 rok sem. zimowy 1 stopień
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Podczas ćwiczeń nacisk zostanie położony na praktyczne aspekty animacji kultury. Pierwsze zajęcia maja charakter bardziej teoretyczny i student zostaje zapoznany z podstawowymi terminami związanymi z animacją kultury.

Druga część zajęć ma charakter bardziej praktyczny. Omawiane są poszczególne projekty animacyjne w kontekście sztuki, edukacji czy nowych mediów. Następnie studenci sami tworzą scenariusz projektu kulturalnego, realizują go, by na ostatnich zajęciach poddać go ocenie i krytycznym uwagom.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne.

Rodzaj przedmiotu: Przedmiot obowiązkowy, Moduł 3 Przedmioty Kulturoznawcze

Dziedzina i dyscyplina nauki: Dziedzina nauk humanistycznych, kulturoznawstwo

Rok studiów/semestr: Rok III, semestr V

Wymagania wstępne: brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin ćwiczeń

Metody dydaktyczne: wykład z wykorzystaniem prezentacji wizualnych, dyskusja, warsztat.

Punkty ECTS: 3.

Bilans nakładu pracy studenta:

Rodzaje aktywności:

- udział w ćwiczeniach - 30 godzin

- przygotowanie do zajęć - 10 godzin

- przygotowanie i realizacja projektu - 25 godzin

- udział w konsultacjach - 10 godzin

Razem 75 godzin, co odpowiada 3 punktom ECTS

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta/studentki związany z zajęciami:

- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 40 godzin , co odpowiada 1,6 pkt ECTS

- o charakterze praktycznym - 35 godzin, co odpowiada 1,4 pkt ECTS

Literatura:

Literatura podstawowa:

A.Chomiuk, Animator społeczny, czyli kto? Od pojęcia animacji społecznej do narzędzi zmian w społeczności lokalnej, (w:) Animacja społeczna – praca nad zmianą, A. Chomiuk (red.), Gdańsk 2016, str. 10-25

https://docplayer.pl/29535851-Animacja-spoleczna-praca-nad-zmiana.html

K. Stachura, Diagnoza w społeczności, czyli kilka uwag o skrzynce narzędziowej animatora, (w:) Animacja społeczna – praca nad zmianą, A. Chomiuk (red.), Gdańsk 2016, 37-46

https://docplayer.pl/29535851-Animacja-spoleczna-praca-nad-zmiana.html

M. Dobiasz, Przybornik animatora kultury

https://issuu.com/majadobiasz/docs/przybornik_animatora_kultury

M. Góralska, A. Pietraszko, K. Wittels, Animator kultury. Realizowanie projektów artystycznych w przestrzeni publicznej, Fundacja Obserwatorium - Animator Kultury, 2011

https://nck.pl/badania/raporty/animator-kultury-realizowanie-projektow-artystycznych-w-przestrzeni-publicznej# - PDF na stronie

J. Stryjska, Przygotowanie wydarzenia kulturalnego, (w:) Podręcznik Liderki Animacji Kultury, A. Kamińska (red.), 2011, str. 27-34

https://issuu.com/stowarzyszeniekobietkonsola/docs/szlak_podr__cznik_liderki

M. Łotys, Planowanie projektów na rzecz lokalnej społeczności, Fundacja Wspomagania Wsi

https://www.grupadoradcza.com.pl/uploads/Planowanie%20projekt%C3%B3w%20na%20rzecz%20lokalnej%20spo%C5%82eczno%C5%9Bci.pdf

Literatura uzupełniająca:

http://ozkultura.pl/slownik-teorii-zywej-kultury

http://cpe.poznan.pl/slownik/

B. Skrzypczak, Organizator kultury jako animator społeczny (cykl warsztatów), (w:) Animacja kultury. Doświadczenie i przyszłość, G. Godlewski, I. Kurz, A. Mencwel, M. Wójtowski (red.), Warszawa 2002, str. 344-351

https://animacjakultury.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2016/09/Animacja-kultury.-Dos%CC%81wiadczenie-i-przysz%C5%82os%CC%81c%CC%81.pdf

Dla – animacja kultury metody/działania/inspiracji. Towarzystwo inicjatyw twórczych ę, Warszawa 2005

https://docplayer.pl/3601246-Dla-animacja-kultury-metody-dzialania-inspiracje.html

I.Rutkowska, Animator kultury w każdym artyście, niezależnie od tego, czy jest kucharzem, ogrodnikiem, architektem, rolnikiem (w:) Sztuka + animacja, A. Stańczuk-Sosnowska, J. Krupa (red.), Warszawa 2014, str. 15-17

A. Ptak, Community Art, w: Lokalnie: Animacja kultury / Community arts, Warszawa 2008

https://ikp.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2015/04/lokalnie.pdf

A.Kaim, Design Thinking w kulturze. Myślenie projektowe krok po kroku, Gdynia 2019

https://www.agnieszkakaim.eu/wp-content/uploads/2020/02/Design_Thinking_w_kulturze_ebook.pdf

K. Gajewska, Jak i skąd pozyskiwać fundusze na działania kulturalne, (w:) Podręcznik Liderki Animacji Kultury, A. Kamińska (red.), 2011, str. 19-26

https://issuu.com/stowarzyszeniekobietkonsola/docs/szlak_podr__cznik_liderki

Projekty kulturalne krok po kroku, Urząd Komitetu Integracji Europejskiej, Warszawa 2005

http://www.animacja.kulturalna.us.edu.pl/biblioteka/Projekty_kulturalne_.pdf

M. Łotys, S. Baska, Planowanie i realizacja projektów na rzecz lokalnej społeczności, Warszawa 2005

Festiwale filmowe w Polsce. Raport, Warszawa 2017

http://www.obserwatorium.org.pl/wp-content/uploads/2018/02/Festiwale_filmowe_PL-Raport.pdf

Efekty uczenia się:

1. Wiedza. Absolwent (KA6_WK2, KA6_WK5)

- zna i rozumie główne kierunki i tendencje przeobrażeń we współczesnej kulturze

- zna i rozumie zasady działania instytucji kultury oraz orientuje się

we współczesnym życiu kulturalnym

2. Umiejętności. Absolwent potrafi (KA6_UW1, KA6_UW2, KA6_UW5, KA6_UK1, KA6_UO2, KA6_UU1)

- wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje o instytucjach kultury i animacji kultury z wykorzystaniem różnych sposobów i źródeł

- wykorzystać podstawowe metody analizy i interpretacji różnych zjawisk animacji kultury

- stworzyć i zaprezentować proste opracowania programów animacyjnych oraz wytwory własnej pracy: realizacji projektu animacyjnego z zastosowaniem właściwych metod i narzędzi

- komunikować się z wykorzystaniem poznanej terminologii kulturoznawczej

- przygotować się do dyskusji, dokonać krytycznej analizy swoich działań animacyjnych oraz dyskutować używając terminologii kulturoznawczej w ramach pracy indywidualnej oraz zespołowej

- samodzielnie zdobywać wiedzę i umiejętności animacyjne na poziomie podstawowym

3. Kompetencje społeczne absolwenta (KA6_KK1, KA6_KK2, KA6_KO1, KA6_KO2, KA6_KR1, KA6_KR2)

- jest gotów do wykorzystywania posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ustawicznego dokształcania się i rozwoju zawodowego

- jest gotów do twórczej analizy nowych sytuacji i związanych z nimi problemów poznawczych i praktycznych oraz do formułowania propozycji ich rozwiązania

- jest gotów do przyjmowania nowych idei i poglądów w celu inicjowania działań na rzecz środowiska społecznego

- jest gotów do organizowania pracy własnej i pracy zespołowej, ma kompetencje do pracy w zespole na rzecz środowiska społecznego oraz działania w sposób przedsiębiorczy

- jest gotów do postępowania zgodnie z etyką animatora kultury w realizowanej przez siebie pracy oraz do przestrzegania zasad etycznych związanych z odpowiedzialnością za przekazywaną różnymi kanałami

i w różnych formach wiedzę

Sposoby weryfikacji efektów kształcenia: aktywność studenta w trakcie zajęć, przygotowanie scenariusza projektu kulturalnego, realizacja przygotowanego projektu, a następnie poddanie go krytycznej analizie i ocenie, ocena efektów pracy zespołowej, konsultacje

Metody i kryteria oceniania:

Forma zaliczenia: Zaliczenie na ocenę

Sposoby weryfikacji efektów kształcenia oraz warunek zaliczenia zajęć: obecność i aktywny udział w zajęciach oraz przygotowanie i przeprowadzenie

projektu kulturalnego a także znajomość obowiązującej literatury. W przypadku przejścia zajęć w tryb zdalny, projekty realizowane będą w przestrzeni wirtualnej (blogi, facebook, instagram, strony www. itd.)

Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach.

Zasady zaliczania nieobecności: forma pisemna lub ustna w trakcie konsultacji

Liczba godzin nieobecności kwalifikujących do niezaliczenia przedmiotu: 15

Niezbędne czynności, które student ma za zadanie wykonać , aby uzyskać pozytywną ocenę z przedmiotu, to:

- obecność na zajęciach

- przygotowanie scenariusza projektu kulturalnego

- realizacja przygotowanego projektu, a następnie poddanie go krytycznej analizie i ocenie

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Mytnik-Daniluk
Prowadzący grup: Joanna Mytnik-Daniluk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)