Seminarium magisterskie I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 430-KS2-1SEMM1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Seminarium magisterskie I |
Jednostka: | Instytut Studiów Kulturowych |
Grupy: |
2L stac. studia II stopnia kulturoznawstwo - przedm. obowiązkowe Kulturoznawstwo 1 rok sem. letni 2 stopień Kulturoznawstwo 1 rok sem. zimowy 2 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 60 godzin, 11 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | proseminaria magisterskie |
|
Skrócony opis: |
Seminarium magisterskie zogniskowane będzie na ważnych i przykuwających uwagę w obecnym czasie kwestiach społecznych i kulturowych w szeroko pojmowanych mass mediach. Po pierwsze, prace magisterskie mogą polegać na analizie różnych przekazów medialnych: seriali, filmów, reklam, gier wideo, serwisów internetowych, programów telewizyjnych, czasopism etc. Po drugie, tematy prac mogą odnosić się do recepcji wybranych przekazów medialnych – chodziłoby o analizę wypowiedzi zamieszczanych na forach i portalach internetowych lub wywiady z użytkowniczkami i użytkownikami mass mediów. Po trzecie, istnieje możliwość połączenia badań odnoszących się do zawartości przekazów medialnych z badaniami dotyczącymi ich recepcji. |
|
Pełny opis: |
Nazwa przedmiotu: Seminarium magisterskie I rok: „Aktualne kwestie społeczne i kulturowe w mediach” Kod przedmiotu: 430-KS2-1SEMM1 Jednostka oferująca przedmiot: Instytut Studiów Kulturowych UwB Przedmiot dla jednostki: Instytut Studiów Kulturowych UwB Cykl dydaktyczny: 2020/2021 Prowadzący seminarium: dr hab. Krzysztof Arcimowicz, prof. UwB Domyślny typ protokołu: zaliczenie na ocenę Język wykładowy: polski Zakres tematów ● Wprowadzenie do seminarium oraz zapoznanie studentek i studentów z problematyką i możliwymi obszarami badawczymi. ● Formułowanie roboczego tematu pracy magisterskiej i wstępne określenie materiału badawczego. ● Zarys najważniejszych pojęć, teorii i metod badawczych związanych z problematyką seminarium. ● Prezentacje studentek i studentów dotyczące tematu pracy magisterskiej, terminologii i zarysu problemów badawczych. ● Przedstawienie wymagań dotyczących koncepcji pracy magisterskiej. ● Formułowanie konkretnych pytań badawczych i krystalizowanie koncepcji pracy magisterskiej przez magistrantki i magistrantów. ● Prezentacja koncepcji pracy magisterskiej oraz bibliografii przedmiotowej przez studentki i studentów. Metody dydaktyczne Dyskusja z wykorzystaniem różnych źródeł wiedzy (teksty źródłowe, przekazy medialne, źródła internetowe), mini-wykład problemowy z elementami dyskusji, mini-wykład informacyjny, prezentacje studentek i studentów, konsultacje. Metody i kryteria oceniania Seminarium magisterskie kończy się zaliczeniem na ocenę. Warunki zaliczenia seminarium: ● obecność na zajęciach – w semestrze można mieć dwie nieobecności nieusprawiedliwione; ● ponad 50% nieobecności nieusprawiedliwionych oznacza niezaliczenie seminarium; ● wszystkie nieobecności ponad dopuszczalny limit należy zaliczyć na moich konsultacjach w ISK UwB w Zakładzie Studiów nad Kulturą Współczesną i Filmem (opracowanie i zreferowanie poleconych przeze mnie lektur); ● aktywny udział w zajęciach (udział w dyskusji w odwołaniu do przeczytanych lektur, prezentacje); ● sporządzenie bibliografii przedmiotowej (przynajmniej 25 pozycji ściśle powiązanych z tematem pracy); ● opracowanie pisemnej koncepcji pracy magisterskiej zatwierdzonej przez promotora. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa ● Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych, t. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009 (wiele tekstów może być użytecznych, szczególnie polecany jest artykuł: Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln, Wprowadzenie. Dziedzina i praktyka badań jakościowych, przekł. Krzysztof Podemski, s. 19-76). ● Krzysztof Jurek, Badania społeczne w internecie. Wirtualna etnografia w teorii i praktyce, „Półrocznik Nauka i Szkolnictwo Wyższe” 2013, nr 1. ● Kvale Steinar, InterViews. Wprowadzenie do jakościowego wywiadu badawczego, przekł. Stanisław Zabielski, Trans-Humana, Białystok 2004. ● Teun van Dijk (red.), Dyskurs jako struktura i proces, przeł. Grzegorz Grochowski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001 (Teun van Dijk, Badania nad dyskursem). ● Ruth Wodak, Michał Krzyżanowski (red.), Jakościowa analiza dyskursu w naukach społecznych, Oficyna Wydawnicza Łośgraf, Warszawa 2011 (Rozdziały 1. i 4.). ● Martin Reisigl, Dyskryminacja w dyskursach, „Tekst i Dyskurs – Text und Diskurs” 2010, nr 3. ● Zmierzch telewizji? Przemiany medium – antologia, wybór koncepcja i redakcja naukowa Tomasz Bielak, Mirosław Filiciak, Grzegorz Ptaszek (tekst: Jane Feuer, HBO i pojęcie telewizji jakościowej, s. 114–128). ● Łaciak Beata, Kwestie społeczne w polskich serialach obyczajowych – prezentacje i odbiór. Analiza socjologiczna, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2013. ● Łuczaj Kamil, Świat z drugiej strony ekranu. Studium recepcji treści kultury popularnej przez kobiety wiejskie, Libron, Kraków 2013. ● Mirosław Filiciak, Barbara Giza (red.), Post-soap. Nowa generacja seriali telewizyjnych a polska widownia, Scholar, Warszawa 2011 (potencjalnie wszystkie teksty mogą być przydatne). ● Ewa Kaja, Amerykańskie seriale typu „post-soap opera” – nowa generacja seriali telewizyjnych, lecz nie tylko w telewizji, „Kultura i Edukacja” 2014, nr 2, s. 64-82. ● Daria Bruszewska-Przytuła, Monika Cichmińska, Anna Krawczyk-Łaskarzewska (red.), Seriale w kontekście kulturowym. Społeczeństwo i obyczaje (teksty: Jacek Sobota, Od Hamleta do Dextera – bohater ponad moralnością. Aksjologia współczesnych seriali; Katarzyna Szeremeta, Ewolucja (anty)bohatera na przykładach trzech współczesnych seriali: Trawka, Breaking Bad, Penoza). ● Małgorzata Lisowska-Magdziarz, Fandom dla początkujących. Częśc I Społeczność i wiedza, Instytut Dziennikarstwa, Mediów i komunikacji Społecznej Uniwersytet Jagielloński, Kraków 2017: plik pdf (wybrane fragmenty). Książka dostępna w Internecie. ● Robert C. Allen (red.), Teledyskursy. Telewizja w badaniach współczesnych, Szumacher, Kielce 1998 (tekst: Robert C. Allen, Wstęp do wydania drugiego. Porozmawiajmy jeszcze o telelewizji). ● Krzysztof Arcimowicz, Obraz mężczyzny w polskich mediach: Prawda – fałsz – stereotyp, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003 (Rozdziały 1., 2., 3. 4. i 8.). ● Krzysztof Arcimowicz, Dyskursy o płci i rodzinie w polskich telesagach. Analiza seriali obyczajowych najpopularniejszych na początku XXI wieku, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2013 (Rozdziały 1., 2., 3., 4., 6.). ● Krzysztof Arcimowicz, Obraz kondycji współczesnego człowieka i społeczeństwa w nowej generacji seriali telewizyjnych, „Idea. Studia nad Strukturą i Rozwojem Pojęć Filozoficznych”, Tom: XXVIII/2, s. 71-88. ● Krzysztof Arcimowicz, Męskość hegemoniczna i granice dyskursu w serialu Breaking Bad, w: Daria Bruszewska-Przytuła, Monika Cichmińska, Anna Krawczyk-Łaskarzewska, Alina Naruszewicz-Duchlińska, Seriale w kontekście kulturowym Dyskurs, konwencja, reprezentacja, Instytut Polonistyki i Logopedii Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyn 2017, 63-74. ● John Fiske, Television Culture, Routledge, London and New York 1987 (Rozdz. 7. Intertextuality). ● Henry Jenkins, Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006 (Wstęp: „Adoracja przy ołtarzu konwergencji”: nowy paradygmat myślenia o przemianie mediów; Zakończenie: Demokratyzowanie telewizji. Polityka uczestnictwa). ● Michel Foucault, Historia seksualności, Czytelnik, Warszawa 1995 (głównie Cz. I Wola wiedzy). ● Zbyszko Melosik, Kryzys męskości w kulturze współczesnej, Wolumin, Poznań 2002. ● Tomasz Szlendak, Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010 (wybrane fragmenty). Literatura uzupełniająca ● Robert C. Allen (red.), Teledyskursy. Telewizja w badaniach współczesnych, Szumacher, Kielce 1998 (tekst: Robert C. Allen, Wstęp do wydania drugiego. Porozmawiajmy jeszcze o telelewizji). ● Krzysztof Arcimowicz, Determinants of the Content and Creation of Modern Television Series. Selected Issues, “Creativity. Theories – Research – Applications” 2016, nr 3(1), s. 104-117 ● Alicja Kisielewska, Polskie tele-sagi. Mitologie rodzinności, Rabid, Kraków 2009 (Rozdziały 1., 2. i 5.). ● Tomasz Goban-Klas, Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa – Kraków 2006 (Rozdz. 9., Przekazy masowe a wartości społeczne – podrozdziały 9.1.1. Tradycje analizy zawartości, 9.1.2 Sporne kwestie analizy zawartości, 9.2. Tekst kultury i jego znaczenia. Proszę zwrócić szczególną uwagę na strony 236-247). ● Małgorzata Lisowska-Magdziarz, Analiza zawartości mediów. Przewodnik dla studentów, Wyd. Nieruchomości i Finanse, Kraków 2004 (wybrane fragmenty). ● Małgorzata Lisowska-Magdziarz, Analiza tekstu w dyskursie medialnym, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006 (wybrane fragmenty). ● Analiza danych zastanych. Przewodnik dla studentów, M. Makowska (red.) Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2013 (Rozdział 8. Przykład jakościowej analizy treści. Ewa Sadurska-Duffy, Wizerunek Polaka – imigranta zarobkowego w prasie brytyjskiej w latach 2004–2006, s. 161-194). ● Earl Babbie, Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003 (Rozdz. 10. Jakościowe badania terenowe). ● Metody badań jakościowych, t. 1, Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010 (tekst: Robert E. Stake, Jakościowe studium przypadku). ● Dominika Maison, Jakościowe metody badań marketingowych. Jak zrozumieć konsumenta, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2010 (wybrane fragmenty). ● Gillian Rose, Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2010 (szczególnie rozdziały 4. i 7.). ● Wiesław Godzic, Telewizja i jej gatunki. Po „Wielkim Bracie”, Univeristas, Kraków 2004 (R.1., wybrane fragmenty, s. 19-31). ● Steven Seidman, Społeczne tworzenie seksualności, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012 (wybrane rozdziały). ● Kamil Łuczaj, Zmieniająca się rodzina w zmieniającym się serialu, „Interalia” 2013, nr 8. ● Stephen Tropiano, The Prime Time Closet. A History of Gays and Lesbians on TV, Applause, New York 2002 (Rozdz. 4.). ● Anna Nacher, Telepłeć. Gender w telewizji doby globalizacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2008 (Rozdz. Płeć w telewizji, s. 113–150). ● Claire M. Renzetti, Daniel J. Curran, Kobiety, mężczyźni i społeczeństwo, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005 (Rozdziały 4. i 6.). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.