Socjologia rynku pracy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 440-SS1-3SRP |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.253
|
Nazwa przedmiotu: | Socjologia rynku pracy |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: |
3L stac.I st.studia socjologiczne - przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest przekazanie wiedzy dotyczącej współczesnego rynku pracy w wymiarze lokalnym i ponadlokalnym. Kolejnym celem jest uwrażliwienie słuchaczy na problematykę własnych predyspozycji zawodowych. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przekazanie wiedzy dotyczącej współczesnego rynku pracy w wymiarze lokalnym i ponadlokalnym. Kolejnym celem jest uwrażliwienie słuchaczy na problematykę własnych predyspozycji zawodowych. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki; Forma studiów: stacjonarne; Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy; Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, nauki socjologiczne; Rok studiów III, semestr studiów I; Wymagania wstępne: brak; Liczba godzin: ćwiczenia 30 godzin; Metody dydaktyczne: ćwiczenia, aktywność, przygotowanie projektu; PUNKTY ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta: -udział w ćwiczeniach - 28 godz. -udział w zaliczeniu końcowym - 2 godz. -udział w konsultacjach - 5 godz. -praca własna w zakresie ćwiczeń - 10 godz. -praca własna w zakresie przygotowania projektu - 9 godz. WSKAŹNIKI ILOŚCIOWE: Nakład pracy studenta: -wymagający bezpośredniego udziału nauczyciela 35 godz. (1,3 ECTS); -o charakterze praktycznym - 19 godz. (0,7 ECTS). Razem 54 godz. co odpowiada 2 pkt. ECTS. |
Literatura: |
1.Zajęcia organizacyjne – 2 godz. Literatura nie obowiązuje. 2.Rynek pracy wprowadzenie – 2 godz. J. Gardawski, Świat pracy a fordyzm i postfordyzm, [w:] Polacy pracujący a kryzys fordyzmu, pod red. J. Gardawski, Scholar, Warszawa 2009, s. 52-64. Krzyżanowska Ł., Stec M., Rynek pracy, [w:] Współczesne społeczeństwo polskie, pod red. Gizy A., Sikorskiej M., PWN, Warszawa 2012, s. 526-540. 3.Wskaźniki, podstawowe pojęcia – 2 godz. Krzyżanowska Ł., Stec M., Rynek pracy, [w:] Współczesne społeczeństwo polskie, pod red. Gizy A., Sikorskiej M., PWN, Warszawa 2012, s. 541-553. 4.Teorie rynku pracy – 2 godz. G. Maniak, Wybrane teorie rynku pracy, [w:] Przemiany i perspektywy polityki gospodarczej, pod red. J. Kaja, Warszawa 2001, s. 66-85. T. Kuszewski, Rynek pracy w wybranych modelach rynków sprzężonych, SGH, Warszawa 2002, s. 24-36. 5.Kultura a rynek pracy – 2 godz. J. T. Hryniewicz, Stosunki pracy w polskich organizacjach, Scholar, Warszawa 2007, s. 18-47. 6.Kultura a rynek pracy II – 2 godz. P. Boski, Kulturowe ramy zachowań społecznych, PWN, Warszawa 2009, s. 91-126. 7.Polska kultura organizacyjna a rynek pracy – 2 godz. J. T. Hryniewicz, Stosunki pracy w polskich organizacjach , Scholar, Warszawa 2007, s. 48-63. 8 i 9.Analiza potencjału własnego i predyspozycji zawodowych – 4 godz. Literatura i źródła dobierane samodzielnie z uwzględnieniem problematyki analizy SWOT oraz analizy własnych predyspozycji zawodowych. 10.Przedsiębiorczość – 2 godz. T. Zaleśkiewicz, Przedsiębiorczość i podejmowanie ryzyka, [w:] Psychologia ekonomiczna, pod red. T. Tyszki, GWP, Gdańsk 2004, s. 303-331. A. Kurczewska, W jaki sposób myślą przedsiębiorcy? – czyli „jeśli mogę kontrolować przyszłość, nie muszę jej przewidywać” [w:] e-mentor 5(47), grudzień 2012, s. 20-24: http://www.e- mentor.edu.pl/_pdf/ementor47.pdf Wybrane statystyki publiczne oraz badania komercyjne dotyczące problematyki przedsiębiorczości. 11.Rynek pracy a zmiany sposobów produkcji – 2 godz. J. Rifkin, Koniec pracy. Schyłek siły roboczej na świecie i początek ery postronkowej, Wyd. Dolnośląskie, Wrocław 2001/03, s. 298- 310, 353-359. 12.Specyfika polskiego i regionalnego rynku pracy – 2 godz. J. Męcina, Najważniejsze cechy i wyzwania polskiego rynku pracy, [w:] Polacy pracujący [...], dz., cyt., s. 307 – 342. 13.Specyfika polskiego i regionalnego rynku pracy II – 2 godz. Krzyżanowska Ł., Stec M., Rynek pracy, [w:] Współczesne społeczeństwo polskie, pod red. Gizy A., Sikorskiej M., PWN, Warszawa 2012, s. 554-571. 14.Powtórzenie. 15.Kolokwium – 2 godz. |
Efekty uczenia się: |
Kody i brzmienie efektów w cyklu dydaktycznym 2020/21 S1_W33 Rozumie specyfikę funkcjonowania podmiotów ekonomii społecznej S1_U01 Potrafi stosować różnorodne typologie zjawisk społecznych do ich opisu S1_U13 Potrafi identyfikować problemy społeczne wybranej zbiorowości / grupy oraz analizować, oceniać i proponować ich rozwiązania S1_U18 Posiada umiejętności merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych autorów oraz formułowania wniosków w pracach naukowych (eseje, prace roczne, semestralne) S1_U20 potrafi przygotować ustną wypowiedź na zadany temat związany ze studiowaną problemtyką z wykorzystaniem źródeł socjologicznych S1_K01 Jest zdeterminowany w kierunku potrzeby udoskonalania swoich umiejętności społecznych. S1_K12 Ma świadomość swoich mocnych i słabych stron w kontekście funkcjonowania na rynku pracy. Kody i brzmienie efektów w cyklu dydaktycznym 2021/22 KA6_WK7 rozumie specyfikę funkcjonowania podmiotów ekonomii społecznej KA6_UW1 Potrafi stosować różnorodne typologie zjawisk społecznych do ich opisu KA6_UW10 Potrafi identyfikować problemy społeczne wybranej zbiorowości / grupy oraz analizować, oceniać i proponować ich rozwiązania KA6_UK1 Posiada umiejętności merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych autorów oraz formułowania wniosków w pracach naukowych (eseje, prace roczne, semestralne) KA6_UK2 potrafi przygotować ustną wypowiedź na zadany temat związany ze studiowaną problemtyką z wykorzystaniem źródeł socjologicznych KA6_KO1 Jest zdeterminowany w kierunku potrzeby udoskonalania swoich umiejętności społecznych. KA6_KO5 Ma świadomość swoich mocnych i słabych stron w kontekście funkcjonowania na rynku pracy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Dopuszczalne są 2 nieobecności w trakcie ćwiczeń. Każdy uczestnik kursu powinien przygotować jeden projekt, w którym podejmuje próbę oceny własnych predyspozycji zawodowych i potencjalnego dalszego przebiegu własnej ścieżki zawodowej. Realizacja projektu na podstawie informacji przekazywanych podczas ćwiczeń (wskazówki, narzędzia). Projekt powinien liczyć min. 5 stron i musi być złożony na tydzień przed kolokwium końcowym z przedmiotu, w formie pisemnej i elektronicznej. Marginesy standardowe, czcionka TNR 12, odstęp 1,5; nie wliczając elementów graficznych i potencjalnej bibliografii. Za projekt maksymalnie otrzymać można 10 punktów. Punktowana jest aktywność podczas zajęć, co najmniej 10 aktywności na zajęciach skutkuje podwyższeniem oceny o 0,5. Kolokwium końcowe w formie pisemnej, składa się z 10 pytań, prawidłowa odpowiedź na 1 pytanie to 1 pkt, maksymalnie w kolokwium uzyskać można 10 pkt. Skala ocen: 9 i mniej: ndst 10-13 dst 14 dst + 15-16 db 17 db+ 18 i więcej bdb. Na ocenę wpływa aktywność, 10 i więcej oznacza podniesienie oceny o 0,5. Podczas kształcenia zdalnego zajęcia realizowane są na platformie BlackBoard. Na tej samej platformie odbywa się zaliczenie. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.