Metodologia nauk społecznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 440-SS2-1MNS1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.251
|
Nazwa przedmiotu: | Metodologia nauk społecznych |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: |
2L stac. II st. studia socjologiczne - przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | brak |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Uzyskanie wiedzy niezbędnej do rozumienia podstawowych zagadnień metodologii nauk społecznych. Wykształcenie umiejętności dyskusji metodologicznej. Poznanie metod interpretacji i analizy informacji. Socjologia jest dziedziną nauk empirycznych i jej podstawowym zadaniem jest pozyskiwanie i analiza danych socjologicznych, konstrukcja teorii wyjaśniających, modeli predyktywnych. Jest również jedną z głównych nauk społecznych, wymaga szerokiej i pogłębionej znajomości wielu zagadnień metodologicznych i epistemologicznych, relacji z innymi dziedzinami, praktycznych funkcji poznania w naukach społecznych. Socjologia ma długą tradycję „sporów metodologicznych”, które nie dotyczą wyłącznie technik badań i analizy danych, ale metodologii poznania leżącego u podstaw metodologii badań i konstrukcji teorii naukowej. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dyscyplina i dziedzina nauki: nauki socjologiczne Rok studiów: I stopień II, semestr II Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 30 godz. wykład; 30 godz. ćwiczenia Metody dydaktyczne: wykład, ćwiczenia, konsultacje Punkty ECTS: 5 na przedmiot wykład i ćwiczenia Bilans nakładu pracy studenta: udział bezpośredni w wykładach - 30 godz.; udział bezpośredni w ćwiczeniach - 30 godz.; w tym czas na udział w zaliczeniu z egzaminu i z ćwiczeń. Inne formy kontaktu bezpośredniego (konsultacje): 10 godz. z wykładu i 10 godz. z ćwiczeń. Przygotowanie do egzaminów: 10 godz. Przygotowanie do ćwiczeń: 35 godz. z czego: 21 godz. czytanie tekstów do zajęć; 5 godz. przygotowanie referatu na podst. czytanych tekstów na wybrane zajęcia; 7,5 godz. przygotowanie projektu; 1,5 godz. powtórzenie materiału do kolokwium. Wskaźniki ilościowe: liczba godzin bezpośredniego kontaktu: 60 godz. co odpowiada 2,4 pkt ECTS; liczba godzin bezpośredniego kontaktu (konsultacje, egzaminy): 20 godz. co odpowiada 0,8 pkt ECTS; liczba godzin nakładu pracy samodzielnej: 45 godz. co odpowiada 1,8 pkt ECTS. |
Literatura: |
Ajdukiewicz, Kazimierz (1983). Zagadnienia i kierunki filozofii. Warszawa: Czytelnik. Babbie E. (2003): Badania społeczne w praktyce, Warszawa: PWN. Babbie, E, Podstawy badań społecznych, PWN, Warszawa 2008 Blalock H.M., (1975): Statystyka dla socjologów, Warszawa: PWN Bobrowski, Ireneusz (1998). Zaproszenie do językoznawstwa. Kraków: Wydawnictwo Instytutu Języka Polskiego PAN. Bocheński, Józef M. (1992). Współczesne metody myślenia. Poznań: „W drodze” Wydawnictwo Polskiej Prowincji Dominikanów. Bronk, Andrzej (1992). Wielość nauk i jedność nauki (Stanisława Kamińskiego opcje metodologiczne). W: Kamiński, Stanisław. Nauka i metoda. Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk. Wydanie IV poprawione. Lublin: KUL, s. 345-370. Cisek, Sabina (2007). Teoria ugruntowana w nauce o informacji – wybrane aspekty. W: Próchnicka, M.; Korycińska-Huras, A. (red.). Między przeszłością a przyszłością. Kraków: Wydaw. UJ, s. 233-239. Domański H., K. Lutyńska, A.W. Rostocki. (1999): Spojrzenie na metodę. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN Frankfort-Nachmias, Ch., D. Nachmias, Metody badawcze w naukach społecznych, Zysk i S-ka, Poznań 2001. Frankfort-Nachmias, Chava; Nachmias, David (2001). Metody badawcze w naukach społecznych. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo s.c. Grobler, Adam (2008). Metodologia nauk. Kraków: Wydawnictwo Areus, Wydawnictwo Znak. Hajduk, Zygmunt (2001). Ogólna metodologia nauk. Wydanie II zmienione. Lublin: KUL. Kamiński, Stanisław (1992). Nauka i metoda. Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk. Wydanie IV poprawione. Lublin: KUL. Karpiński Jakub, Wprowadzenie do metodologii nauk społecznych, Wydawnictwo WSPiZ, Warszawa 2006 Kołakowski, Leszek (2000). Neutralność i wartości akademickie. W: Tenże, Moje słuszne poglądy na wszystko. Kraków: Wydawnictwo Znak, s. 137-155. Konecki, K. (2000): Studia z metodologii badań jakościowych, Warszawa: PWN. Konecki, Krzysztof Tomasz (2000). Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana [podrozdziały 8.2. Wywiad swobodny, 8.3. Wywiad narracyjny, 8.4. Wywiad grupowy]. http://qsr.webd.pl/KKonecki/publikacje/publikacja2.html/ Krajewski, Władysław (1998). Prawa nauki. Przegląd zagadnień metodologicznych i filozoficznych. Wydanie drugie poprawione. Warszawa: Wydawnictwo „Książka i Wiedza”. Lutyńska K., Wejland A.P. (1983): Wywiad kwestionariuszowy. Analizy teoretyczne i badania empiryczne, Wrocław: Ossolineum. Lutyński J. (1994): Metody badań społecznych. Wybrane zagadnienia, Łódź: ŁTN. Lutyński, J Metody badań społecznych. Wybrane zagadnienia, ŁTN 1994 Marciszewski, Witold (2007). Zestawienie wybranych pojęć kluczowych metodologii nauk. http://www.calculemus.org/lect/08metod/6-zestawienie.html Mayntz, K.(red.) (1985): Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej. Warszawa: PWN. Nowak S. (1965): Metody badań socjologicznych, Warszawa: PWN. Nowak S., Metodologia badań społecznych. Warszawa PWN 2013 Oppenheim A.N. (2004): Kwestionariusze, wywiady, pomiary postaw, Poznań: Zysk i S-ka. Sady, Wojciech (2002 ). Dzieje religii, filozofii i nauki. http://sady.up.krakow.pl/ Sawiński, Z. Sztabiński P.B., Sztabiński F., (2000): Podręcznik ankietera, Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN Silverman, David (2010). Prowadzenie badań jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Sułek A. (2002): Ogród metodologii socjologicznej, Warszawa: Scholar. Szaniawski, Klemens (1994a). Kilka uwag o filozofii nauki. W: Tenże, O nauce, rozumowaniu i wartościach. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 48-54. Szaniawski, Klemens (1994b). Metoda i twórczość w nauce. W: Tenże, O nauce, rozumowaniu i wartościach. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 68-76. Szaniawski, Klemens (1994c). O obiektywności nauki. W: Tenże, O nauce, rozumowaniu i wartościach. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 8-17. Sztabiński P.B., Sawiński Z., Sztabiński E. (2005): Fieldwork jest sztuką, Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN Sztumski J. (2005): Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice: Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”. Winogórska, Zuzanna (2012). Teoria ugruntowana i jej wybrane zastosowania w badaniach z zakresu informacji naukowej i bibliotekoznawstwa. Przegląd Biblioteczny R. 80 nr 1. |
Efekty uczenia się: |
W1. Ma pogłębioną wiedzę na temat specyfiki terminologii socjologicznej i potrafi samodzielnie definiować terminy socjologiczne. KP7_WG1 W2. Ma pogłębioną wiedzę na temat wielo-paradygmatyczności w socjologii. KP7_WG3 W3. Posiada poszerzoną wiedzę na temat triangulacji metod badawczych. KP7_WG16 U1. Potrafi tworzyć nowe typologie lub reinterpretować typologie istniejące w odniesieniu do współczesnych zjawisk społecznych . KP7_UW1 U2. Potrafi dokonać krytycznej oceny danych. KP7_UW3 U3. Jest zdolny/a w oparciu o merytoryczne argumenty dobrać metody badawcze i sposób analizy do konkretnych problemów socjologicznych. KP7_UW4 U4. Potrafi dokonać analizy danych przy wykorzystaniu zaawansowanych procedur statystycznych. KP7_UW5 U5. Potrafi dokonać analizy danych jakościowych oraz ocenić ich wartość i ograniczenia w procesie badawczym. KP7_UW6 U6. Umie samodzielnie postępować w sytuacji ambiwalencji norm, potrafi rozstrzygać dylematy etyczne związane z aktywnością zawodową. KP7_UW10 U7. Umie samodzielnie znaleźć rozwiązanie konkretnych problemów socjologicznych lub socjoekonomicznych w oparciu o posiadaną wiedzę teoretyczną i metodologiczną oraz potrafi wdrożyć sposób ich rozwiązania. KP7_UW13 U8. Potrafi samodzielnie zaprojektować i zrealizować projekt badawczy, w sposób twórczy i krytyczny odnosząc się do metod i technik badawczych oraz powiązać go z zagadnieniami teoretycznymi. KP7_UW15 K1. Ma pogłębioną świadomość zmian zachodzących w terminologii, orientacjach teoretycznych oraz w metodologicznych w obrębie socjologii. KP7_KK1 K2. Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykorzystaniem różnorodnych źródeł wiedzy oraz odpowiednich metod badawczych. KP7_KK2 K3. Ma pogłębioną świadomość problemów etycznych związanych z przeprowadzaniem badań socjologicznych . KP7_KR1 K4. Potrafi krytycznie wykorzystywać źródła wiedzy. KP7_KK3 K5. Ma pogłębioną świadomość swojego wpływu na podmiot badania. KP7_KR2 |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia wykładu jest regularne obecność na zajęciach oraz zaliczenie testu. Alternatywną formą może być egzamin ustny lub napisanie eseju na wybrany temat związany z treścią wykładu. Ćwiczenia poświęcone są rozszerzeniu tematyki wykładów w zakresie umiejętności i kompetencji oraz ich ugruntowaniu w zakresie wiedzy. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jan Poleszczuk | |
Prowadzący grup: | Sławomir Bartnicki, Jan Poleszczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mariusz Zemło | |
Prowadzący grup: | Sławomir Bartnicki, Mariusz Zemło | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.