Współczesne teorie socjologiczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 440-SS2-1WTS |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.251
|
Nazwa przedmiotu: | Współczesne teorie socjologiczne |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: |
2L stac. II st. studia socjologiczne - przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi stanowiskami teoretycznymi w socjologii oraz ukazanie możliwości ich zastosowania do analizy współczesnych wydarzeń społecznych. Studenci zapoznają się z funkcjonalizmem, teoriami konfliktu, teoriami wymiany społecznej, socjologią humanistyczną, teoriami Bourdieu, Giddensa, teoriami stawania się społeczeństwa) |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Cykl 15 wykładów przekrojowo ukazujących czym są teorie socjologiczne (społeczne), jak się je analizuje, jakie paradygmaty w obrębie teorii funkcjonują. Wykłady omawiają wybrane nurty teoretyczne z paradygmatu pozytywistycznego, humanistycznego i teorii stawania się społeczeństwa. |
Pełny opis: |
1. Co to są teorie socjologiczne? 2. Wieloparadygmatyczność teorii 3. Początki socjologii – rozwój funkcjonalizmu – funkcjonalizm T. Parsonsa 4. Teorie konfliktu społecznego 5. Od szkoły frankfurckiej po współczesną teorię krytyczną 6. Od pragmatyzmu po symboliczny interakcjonizm 7. Socjologia codzienności 8. Socjolingwistyka, socjologia języka, analiza dyskursu 9. Socjologia refleksyjna Pierre Bourdieu 10. Micheal Foucault 11. Postmodernizm – wpływ na socjologię 12. Paradygmat stawaia się społeczeństwa 13. Sieci, ryzyko i płynność 14. Społeczeństwo somatyczne 15. Kondycja teorii socjologicznej - podsumowanie |
Literatura: |
Współczesne Teorie Socjologiczne. 2006. Red. A. Jasińska-Kania, J. Szacki, M. Ziółkowski. Warszawa: Scholar TURNER J. 2004. STRUKTURA TEORII SOCJOLOGICZNEJ, WARSZAWA:PWN Szacki J. 2002. Historia Myśli Socjologicznej. Warszawa: PWN Turner B. 2003. Teoria Społeczna. Podręcznik. Warszawa: Oficyna Naukowa Elliott A. 2011. Współczesna Teoria Społeczna. Warszawa: PWN |
Efekty uczenia się: |
Student potrafi samodzielnie definiować terminy socjologiczne, ma pogłębioną wiedzę na temat specyfiki terminologii socjologicznej, ma pogłębioną wiedzę na temat relacji socjologii do innych nauk społecznych, ma pogłębioną wiedzę na temat wieloparadygmatyczności w socjologii, posiada rozszerzoną wiedzę dotyczącą struktur społecznych w aspekcie, społecznym i historycznym, potrafi scharakteryzować w pogłębiony sposób teorie socjologiczne i psychologiczne dotyczące miejsca jednostki w strukturze społecznej, posiada pogłębioną wiedzę na temat teorii działania zbiorowego i ruchów społecznych, zna najnowsze orientacje teoretyczne w socjologii i psychologii społecznej, Potrafi tworzyć nowe typologie lub reinterpretować typologie istniejące w odniesieniu do współczesnych zjawisk społecznych. Potrafi dokonać analizy różnorodnych struktur społecznych z wykorzystaniem interdyscyplinarnej terminologii w zakresie nauk społecznych Potrafi formułować własne opinie, wyciągać wnioski z analizy posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy Potrafi w sposób twórczy łączyć ze sobą różne ujęcia teoretyczne i zagadnienia związane ze studiowaną problematyką, wykorzystując przy tym wiedzę z dyscyplin pokrewnych. potrafi przygotować ustną wypowiedź na zadany temat związany ze studiowaną problematyką z wykorzystaniem źródeł socjologicznych Ma pogłębioną świadomość zmian zachodzących w terminologii, orientacjach teoretycznych oraz w metodologicznych w obrębie socjologii. Ma pogłębioną świadomość problemów etycznych związanych z przeprowadzaniem badań socjologicznych Ma pogłębioną świadomość znaczenia wiedzy socjologicznej w rozwiązywaniu problemów społecznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza studentów i studentek będzie weryfikowana poprzez pisemny egzamin końcowy. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń WTS. Egzamin odbywa się w formie pisemnej, w postaci testu wielokrotnego wyboru. Na ocenę bdb - student biegle posługuj się pojęciami z zakresu omawianych teorii socjologicznych, umie wymienić główne założenia w poszczególnych teoriach, potrafi je umiejscowić w czasie i pokazać ich zastosowanie w analizach socjologicznych. Na ocenę dobrą - student dobrze posługuj się pojęciami z zakresu omawianych teorii socjologicznych, umie wymienić główne założenia w poszczególnych teoriach, potrafi je umiejscowić w czasie i pokazać ich zastosowanie w analizach Na ocenę dostateczną - student posługuje się pojęciami z zakresu teorii, umie wymienić założenia głównych nurtów teoretycznych, umie wskazać zastosowanie teorii w socjologii. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.