Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Poradnictwo zawodowe wobec różnych grup klientów z niepełnosprawnością, (wielokulturowość, zagrożonych wykluczeniem społecznym)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 450-SPDZ-1PZK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Poradnictwo zawodowe wobec różnych grup klientów z niepełnosprawnością, (wielokulturowość, zagrożonych wykluczeniem społecznym)
Jednostka: Instytut Zarządzania
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Dostarczenie uczestnikom podstawowej wiedzy i umiejętności w zakresie budowania kontaktu i efektywnego poradnictwa zawodowego z różnymi grupami klientów z niepełnosprawnością.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Celem zajęć jest dostarczenie uczestnikom podstawowej wiedzy i umiejętności w zakresie budowania kontaktu i efektywnego poradnictwa zawodowego z różnymi grupami klientów z niepełnosprawnością.

Pełny opis:

Profil kształcenia: ogólnoakademicki

Forma studiów: podyplomowe

Przedmiot obowiązkowy

Dziedzina: nauki ekonomiczne, dyscyplina: ekonomia

Rok studiów: 1,

Typ zajęć: 4 godz. wykładów i 4 godz. konwersatorium

Metody dydaktyczne:Wykład z wykorzystaniem materiałów audiowizualnych, pogadanka, dyskusja, burza mózgów, symulacje, ćwiczenia - poznanie odbierania rzeczywistości z perspektywy osoby z różnym rodzajem niepełnosprawności.

Punkty ECTS: 2

Bilans nakładu pracy studenta: 50 h

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Cieślikowska, D., Kownacka, E., Olczak, E., Paszkowska-Rogacz, A. Doradztwo zawodowe a wyzwania międzykulturowe. Warszawa: KOWEZiU 2006r.

2. Majewski T. Rodzaj niepełnosprawności a potrzeby osób niepełnosprawnych w zakresie aktywizacji zawodowej. (w:) Potrzeby osób niepełnosprawnych w zakresie aktywizacji zawodowej. Materiały konferencyjne. Warszawa 2007r.

3. Majewski T., „Poradnictwo zawodowe i pośrednictwo pracy dla osób niepełnosprawnych. Poradnik dla urzędów pracy”, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Warszawa 2011r.

4. Sołtysińska G. ABC doradcy zawodowego Poradnictwo zawodowe dla osób niepełnosprawnych Materiały dla szkolnego doradcy zawodowego Warszawa 2010.

5. Stopińska-Pająk A. (red.), Edukacja dorosłych – doradca zawodowy – rynek pracy, Warszawa 2006

6. Wojtasiak E., Wolan-Nowakowska M. (red.): Poradnictwo zawodowe w rehabilitacji osób niepełnosprawnych. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Warszawa, 2012r.

Literatura pomocnicza:

1. Bidziński K. Aktywizacja zawodowa i społeczna integracja dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną – przykłady dobrej praktyki z wybranych krajów Unii Europejskiej. (w:) Dorośli z niepełnosprawnością intelektualną w labiryntach codzienności. Analiza badań – krytyka podejść – propozycje rozwiązań. (red.) B. Cytowska, Toruń 2011r.

2. Bielecki J., Dziedzic A., Łuciak M., Metody i narzędzia stosowane w Polsce przez doradców zawodowych w sektorze edukacji. Materiały poseminaryjne, Warszawa 2010r.

3. Gajda M., Cel: zdobyć i utrzymać pracę. Przewodnik dla osób z niepełno sprawnościami, Warszawa, 2008r.

4. Kantyka S., Rynek pracy dla osób niepełnosprawnych, Katowice, 2010r.

5. Kukla D., Duda W., Czerw – Bajer M., Osoby niepełnosprawne w systemie edukacji i poradnictwa zawodowego, Warszawa 2011r.

6. Mrożek M., ABC doradcy zawodowego. Praca z klientem dorosłym, Warszawa 2009r.

7. Peace B., Peace A., Mowa ciała, Poznań 2011r.

8. Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Dz.U.97.123.776 z późn. zm.

9. http://www.trenerpracy.eu/wp-content/uploads/kompendium-dobrych-praktyk.-zatrudnienie-wspomagane-dla-osob-niepelnosprawnych-w-unii-europejskiej.pdf

Efekty uczenia się:

SP7_WK03 Psychologię różnic indywidualnych oraz psychologiczne koncepcje rozwoju zawodowego człowieka

SP7_UW02 Dopasować narzędzia doradcy zawodowego do potrzeb danego klienta

SP7¬_UW05 Dobierać testy do danej grupy klienta i indywidualnych potrzeb klienta

SP7¬_KK01 ustalenia priorytetów interwencji doradczej względem potrzeb klienta

SP7¬_KK02 rozumie problematykę etyczną związaną z odpowiedzialnością za podejmowane decyzje

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie bez oceny

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)