Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ekonomika handlu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 450-ZN1-2SEHA
Kod Erasmus / ISCED: 14.301 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Ekonomika handlu
Jednostka: Instytut Zarządzania
Grupy: Zarządzanie 1 stopień 2 rok Niestacjonarne zima
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

specjalizacyjne

Założenia (opisowo):

Głównym celem zajęć jest omówienie problematyki współczesnego handlu w warunkach gospodarki rynkowej, ze szczególnym uwzględnieniem polskiej gospodarki oraz zmian zachodzących w polskim handlu.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

W trakcie wykładów zostaną omówione liczne definicje, formy oraz uwarunkowania handlu. Ponadto poruszone zostaną kwestie związane z logistyką, polityką handlową, gospodarką zapasami, ekonomiką usług czy trendami we współczesnym handlu.

W trakcie ćwiczeń analizowane będą studia przypadków polskich przedsiębiorstw skutecznie działających w ramach e-commerce, handlu detalicznego, sieci franszyzowych, sieci handlowych czy na rynku usług, co pozwoli studentom na wskazanie kluczowych czynników sukcesu i połączenie teorii z praktyką gospodarczą.

Pełny opis:

Profil studiów: Ogólnoakademicki

Forma studiów: Stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: specjalnościowe – specjalność: Zarządzanie sprzedażą

Moduł: 6b Organizacja działalności sprzedażowej

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki ekonomiczne, nauki o zarządzaniu

Rok studiów /semestr: rok 2/ 3 semestr

Wymagania wstępne: bez wymagań wstępnych

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: Wykład - 9 godz., ćwiczenia – 18 godz.

Metody dydaktyczne:

•Wykład- z wykorzystaniem prezentacji Power Point, angażujący słuchaczy do zadawania pytań w trakcie wykładu,

•Ćwiczenia- wymagają czynnego uczestnictwa studentów, przede wszystkim analizy wybranych przedsiębiorstw zgodnie ze wskazaną formą handlu (case study). Ćwiczenia mają także zachęcić studentów do udziału w dyskusji, zadawania pytań oraz rozwiązywania problemów.

Punkty ECTS 4

Bilans nakładu pracy studenta:

-Udział w wykładach -9

-Udział w ćwiczeniach -18

-Przygotowanie do ćwiczeń -10

-Przygotowanie projektu -20

- Przygotowanie do egzaminu - 15

- Studia literaturowe - 20

-Udział w konsultacjach - 6

- Egzamin -2

Liczba godz. z bezpośrednim udziałem nauczyciela akademickiego: 35 h = 1, 4 ECTS

Literatura:

Marak J., Ekonomika handlu. Wyd. Continuo, Wrocław 2000.

Teder H. (red.), Podstawy handlu zagranicznego, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2003

Grzegorczyk W., Strategie marketingowe przedsiębiorstw na rynku międzynarodowym. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011.

Fonfara K. (red.), Marketing międzynarodowy. Współczesne trendy i praktyka. PWN, Warszawa 2014.

Paul de Grauwe; Anna Asbury, The limits of the markets: the pendulum between govenment and market, Oxford University Press 2017 First edition.

Marion Jansen, Joost Pauwelyn and Theresa Carpenter, The use of economics in international trade and investment disputes, Cambridge University Press, 2017 .

Efekty uczenia się:

WIEDZA

1 SEHA _W01 posiada elementarną wiedzę o rodzajach relacji zachodzących na poszczególnych szczeblach obrotu towarowego KA6_WK4

UMIEJĘTNOŚCI

1 SEHA _U01 potrafi pracować w grupie, przyjmując w niej różne role adekwatnie do przydzielonych zagadnień tematycznych dotyczących handlu KA6_U01

1 SEHA _U02 potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności, m. in. poprzez studiowanie literatury przedmiotu oraz analizę danych statystycznych KA6_UU1

Metody i kryteria oceniania:

Formy zaliczenia przedmiotu:

Wykład - egzamin pisemny (test), do którego dopuszczeni zostaną jedynie studenci posiadający zaliczenie z ćwiczeń. Egzamin uznaje się za zaliczony w przypadku uzyskania min. 51% punktacji maksymalnej.

Ćwiczenia - Zaliczenie ćwiczeń na ocenę na podstawie pracy na zajęciach (studia przypadków, prezentacje), aktywności oraz kolokwium. Warunkiem zaliczenia kolokwium (test) jest uzyskanie min. 51% punktacji maksymalnej.

Zgodnie z aktualnie obowiązującym Zarządzeniem nr 71 Rektora Uniwersytetu w Białymstoku zmieniającym Zarządzenie nr 70 Rektora Uniwersytetu w Białymstoku z dnia 14 września 2021 r. weryfikacja efektów uczenia się zostanie przeprowadzona w siedzibie Uczelni (w kontakcie bezpośrednim i zdalnie]).

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-2 (2024-11-25)