Koncepcje zarządzania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 450-ZS2-1KOZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
04.001
|
Nazwa przedmiotu: | Koncepcje zarządzania |
Jednostka: | Instytut Zarządzania |
Grupy: |
Zarządzanie 2 stopień 1 rok Stacjonarne zima |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
LUB
3.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | kierunkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Podstawy zarządzania 450-ZS1-1PZA |
Założenia (lista przedmiotów): | Nauka o organizacji 450-ZS1-1NAO |
Założenia (opisowo): | W zakresie wiedzy student powinien dysponować wiedzą dotyczącą funkcji zarządzania, struktur organizacyjnych, ról organizacyjnych i struktur zarządzania. W zakresie umiejętności student potrafi dokonać opisu czynności wykonywanych w ramach planowania, organizowania, motywowania i kontrolowania, a także zaprojektować struktury organizacyjne. W zakresie kompetencji społecznych student powinien mieć potrzebę kształcenia ustawicznego. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Kurs przedstawia charakterystykę koncepcji zarządzania: klasycznych (tj. naukowego, administracyjnego, behawioralnego zarządzania) i współczesnych (w szczególności orientację na: wartość dla klienta, na wartość przedsiębiorstwa, teoria gry organizacyjnej, podejście systemowe, zasobowe i sytuacyjne w zarządzaniu, outsourcing, benchmarking, reengineering, lean management). Podjęta zostanie próba zidentyfikowania problemów organizacji występujących w trakcie ich funkcjonowania oraz wskazania rozwiązań umożliwiających podniesienie sprawności i skuteczności zarządzania oraz wydajności pracy. Podjęta również zostanie dyskusja o możliwości zasadności wykorzystania wymienionych koncepcji i metod do rozwiązywania problemów dzisiejszych organizacji. |
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Rodzaj przedmiotu: kierunkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: Nauki społeczne, dyscyplina: nauki o zarządzaniu i jakości Rok studiów/semestr: Studia drugiego stopnia, rok I, semestr 1 Wymagania wstępne: Znajomość podstaw zarządzania (0300-ZS1-1PZA) Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: Wykład 15 godz. i ćwiczenia 15 godz. Metody dydaktyczne: - wykład tradycyjny/on line prowadzony z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, angażujący słuchaczy do zadawania pytań w trakcie wykładu, - ćwiczenia: angażujące studentów do dyskusji i rozwiązywania studiów przypadku w grupach, prezentacje multimedialne. Ocena końcowa: egzamin Punkty ECTS 3 Bilans nakładu pracy studenta - udział w wykładach 15 godz. - udział w ćwiczeniach 15 godz. - przygotowanie się do wykładu 5 godz. - przygotowanie się do ćwiczeń 17 godz. - udział w konsultacjach 6 godz. - przygotowanie do egzaminu 15 godz. - egzamin 2 godz. Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami : - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: liczba godzin 38; punkty ECTS 1,52 |
Literatura: |
1. A. Koźminski, W. Piotrowski, Zarządzanie: teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007 2. M. Czerska, A.A. Szpitter [red.], Koncepcje zarządzania, Wyd. CH Beck, Warszawa 2010 3. J. Brilman, Nowoczesne koncepcje i metody zarządzania, PWE Warszawa 2002. 4. Koźmiński A.K., Współczesne koncepcje zarządzania, PWN, Warszawa 1985. 5. K. Zimniewicz: Współczesne koncepcje i metody zarządzania, PWE, Warszawa 2003 i nowsze wydania. 6. P. Montana, B.H. Charnov, Management, Barron's Business Review Series, Forth Edition, New York 2015. 7. M. A. Anderson, E.J. Anderson,G. Parker, Operations Management For Dummies, John Willey & Sons 2013; 1 edition . 8. A. Grześ, Wykres Gantta a metoda ścieżki krytycznej (CPM), Optimum. Studia Ekonomiczne 2014, nr 6 (72), s.198-219. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: 1KOZ_WG01: Student zna i rozumie - w pogłębionym stopniu - wybrane fakty i zjawiska oraz metody i teorie stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z zakresu problemów zarządczych, omawianych w ramach koncepcji zarządzania, a także powiązań pomiędzy poznanymi koncepcjami i narzędziami zarządzania a mikroekonomią, wybranymi elementami badań operacyjnych, psychologią i socjologią. (KA7_WG1) 1KOZ_WG2: Student posiada pogłębioną wiedzę o wybranych relacjach zachodzących między członkami organizacji oraz pomiędzy różnymi zasobami w organizacji, a także pomiędzy organizacjami. (KA7_WG3) 1KOZ_WG3: Student ma pogłębioną wiedzę o przyczynach powstawania i ewolucji omawianych klasycznych i nowoczesnych koncepcji zarządzania organizacjami; zna założenia oraz istotne problemy rozwiązywanych za pomocą tych koncepcji; potrafi zidentyfikować podobieństwa i różnice występujące pomiędzy poszczególnymi koncepcjami oraz konsekwencje ich wdrożenia; zna zależności występujące pomiędzy poszczególnymi koncepcjami i potrafi je interpretować; zna różnice w sposobach podejścia w poszczególnych koncepcjach do pojmowania takich zjawisk, jak np. rola pracownika w organizacji, organizacja pracy, wydajność indywidualna, decentralizacja, centralizacja decyzji, synergia w działaniu, konflikt i sposoby jego rozwiązywania, redukcja kosztów i wzrost korzyści dla organizacji, zna metody i narzędzia badawcze wykorzystywane w rozwiązywaniu problemów organizacji. (KA7_WG9) UMIEJĘTNOŚCI: 1KOZ_UW01: Potrafi wskazać czynniki determinujące daną sytuację, zidentyfikować badany problem i opisać jego w kontekście omawianej koncepcji zarządzania. (KA7_UW1) 1KOZ_UW02: Wykorzystuje zdobytą wiedzę z zakresu poszczególnych koncepcji do analizy i oceny konkretnych działań podejmowanych przez organizację, proponując ich rozwiązania. (KA7_UW6) 1KOZ_U01: współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych i podejmować wiodącą rolę w zespołach przy opracowywaniu rozwiązań studiów przypadku. (KA7_U01) KOMPETENCJE: 1KOZ_KK01: Ma świadomość rosnącej złożoności problemów występujących w organizacji i jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści z zakresu adekwatnej koncepcji zarządzania i umiejętności do rozwiązania tych problemów, a także uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązywaniem problemu. (KA7_KK1) |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: egzamin pisemny, Ćwiczenia: zaliczenie na ocenę na podstawie prac grupowych i aktywności. Skala ocen z zaliczenia przedmiotu/ćwiczeń odpowiada skali określonej w par. 23 Regulaminu studiów UwB. Minimalny wymagany próg do zaliczenia przedmiotu/ćwiczeń wynosi 51% maksymalnej liczby punktów. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Grześ | |
Prowadzący grup: | Anna Grześ | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Grześ | |
Prowadzący grup: | Anna Grześ | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Grześ | |
Prowadzący grup: | Anna Grześ, Agata Kilon | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.