Przedmiot fakultatywny 1 - Biblioteki a przemiany cywilizacyjne na przestrzeni dziejów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 470-HS1-2PFK1-BPC |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.351
|
Nazwa przedmiotu: | Przedmiot fakultatywny 1 - Biblioteki a przemiany cywilizacyjne na przestrzeni dziejów |
Jednostka: | Wydział Historii |
Grupy: |
3L stac.I st.studia historyczne - przedmioty fakultatywne Historia II rok I stopnia sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Student powinien mieć podstawową wiedzę na temat przemian kulturowych, cywilizacyjnych i społecznych zachodzących w świecie na przestrzeni dziejów. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Biblioteki a przemiany cywilizacyjne na przestrzeni dziejów to zajęcia oferowane studentom II roku studiów historycznych I stopnia. Zasadniczym przedmiotem rozważań będą dzieje oraz rozwój bibliotek w Europie od starożytności do czasów współczesnych. Celem zajęć jest ukazanie trwania bibliotek w różnych formach organizacyjnych na tle przemian społecznych, cywilizacyjnych i kulturowych. Profil ogólnoakademicki. Studia stacjonarne. Przedmiot fakultatywny (z zakresu nauk społecznych). Dyscyplina: historia. Rok studiów: II r st I. ((3 semestr) 30 h, wykład, w sali. Ze względu na możliwość zmian uwarunkowań prawnych forma zajęć okresowo może ulec zmianie. |
Pełny opis: |
1 Zajęcia wstępne. Kulturowa i społeczna rola bibliotek. 2. Książka jako zwój. Biblioteka aleksandryjska. 3. Biblioteki klasztorne w średniowieczu. 4. Skryptoria. Średniowieczne biblioteki uniwersyteckie. 5. Wynalezienie druku. Pojawienie się rynku książki drukowanej. 6. Wielcy kolekcjonerzy książek w XVI wieku. 7. Zmiany bibliotek uniwersyteckich w XVI-XVIII wieku. 8. Reformacja i kontrreformacja. Wielkie zmiany roli bibliotek kościelnych. 9. Rozwój bibliotek publicznych w XVIII wieku. Drogi pozyskiwania książek do bibliotek. 10. Zmiany funkcji bibliotek w wieku XIX. Od bibliotek subskrypcyjnych do wypożyczalni. 11. Biblioteki na przełomie wieków XIX i XX. Czy można czytać w pracy? 12. Biblioteki w pierwszej połowie XX wieku i ich rola na tle zmian społecznych Straty wojenne bibliotek europejskich. 13. Biblioteki w drugiej połowie XX wieku a rozwijające się środki masowego przekazu. 14. Biblioteki XXI wieku. Cyfryzacja i dostęp do wiedzy. Trzecie miejsce. Przestrzeń społeczna i.. dużo więcej. 15. Biblioteki i humanistyka cyfrowa. Zaliczenie przedmiotu. Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: uczestnictwo w zajęciach – 30 h – 1,25 przygotowanie do zajęć – 30 h – 1, 25 konsultacje indywidualne z prowadzącym – 15 h – 0,5 Możliwe są konsultacje dodatkowe na życzenie studenta/studentów. W dniu prowadzenia zajęć do godziny 19.00. |
Literatura: |
1. A. Pettegree, A. der Weduwen, Biblioteki, krucha historia, Sopot 2022. 2. I. Vallejo, Nieskończoność w papirusie Fascynujące dzieje książki od czasów starożytnych, Katowice 2021. |
Efekty uczenia się: |
KP6_WG1- student zna i rozumie wybrane zagadnienia historii powszechnej (w zakresie pięciu głównych epok historycznych) w ujęciu chronologicznym i tematycznym. KP6_WG4 - student wykazuje znajomość historii porównawczej. KP6_WG5 – student zdaje sobie sprawę z diachronicznej struktury przeszłości. KP6_WG6 – student zdaje sobie sprawę z różnorodności źródeł informacji; rozumie ich przydatność w badaniach historycznych. KP6_WG6 – student ma zaawansowaną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej nauk historycznych. KP6_WK2 – student wie o istnieniu w naukach historycznych i pokrewnych różnych punktów widzenia, determinowanych różnym podłożem narodowym i kulturowym. KP6_WK4 – student rozpoznaje relacje i zależności pomiędzy przeszłością a aktualnymi problemami społecznymi, gospodarczymi i politycznymi. KP6_WK5 – student rozumie zasadnicze mechanizmy kulturowe, polityczne, prawne i ekonomiczne. KP6_WK6 – student rozpoznaje i zna różnice w ujęciach historiograficznych w różnych okresach czasu i kontekstach. KP6_UW1 – student samodzielnie zdobywa i utrwala wiedzę w sposób uporządkowany i systematyczny przy zastosowaniu nowoczesnych technik pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji, zgodnie ze wskazówkami opiekuna naukowego. KP6_UW2 – student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną właściwą dla studiów do opisu podstawowych problemów historycznych, ekonomicznych, politycznych i kulturowych. KP6_UW3 – student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł. KP6_UW4 – student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i umiejętności badawcze związane z kulturowymi, prawnymi, politycznymi i ekonomicznymi uwarunkowaniami. KP6_UW8 – student potrafi rozpoznać i ocenić wartość wytworów kultury oraz określić ich walory. KP6_UK5 - student potrafi kompetentnie wypowiadać się publicznie na temat dotyczący problematyki historycznej. KP6_UK6 – student potrafi sporządzić wypowiedź na piśmie dotyczącą wskazanej problematyki. KP6_KK1 – student ma krytyczną świadomość zakresu swojej wiedzy historycznej i umiejętności warsztatowych i rozumie potrzebę dalszego, ciągłego rozwoju kompetencji w zakresie fachowym, ogólnohumanistycznym, jak też kompetencji personalnych i społecznych. KP6_KK3 – student ma umiejętność formułowania sądów na temat podstawowych kwestii z zakresu historii, w kontekście problemów ekonomicznych, politycznych, kulturowych, społecznych i prawnych. KP6_KK4 – student jest zdolny do okazywania zrozumienia dla świata wartości i postaw ludzi w różnych okresach i kontekstach historycznych. KP6_KO1 – student docenia rolę nauk historycznych i pokrewnych dla kształtowania więzi społecznych na poziomie lokalnym i ponadlokalnym. KP6_KR3 - student uznaje i szanuje różnice punktów widzenia determinowane różnym podłożem narodowym i kulturowym. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, prezentacja. Na zakończenie zajęć student przedstawia pracę pisemną odpowiadającą czasowo i tematycznie zagadnieniom poruszanym na zajęciach. Podstawą do wystawienia oceny końcowej jest rozmowa z prowadzącym zajęcia dotycząca problematyki poruszonej w pracy zaliczeniowej. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Chomik | |
Prowadzący grup: | Piotr Chomik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.