Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Religie i systemy wierzeń Wschodu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 470-SW1-1RSW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Religie i systemy wierzeń Wschodu
Jednostka: Wydział Historii
Grupy: 3L stac.I st.studia wschodnie - przedmioty obowiązkowe
Studia Wschodnie I rok I stopnia sem. zimowy
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Wymagana jest podstawowa wiedza zróżnicowaniu religijnym świata zarówno w perspektywie historyczne jak i w odniesieniu do współczesności.


Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Kontynent azjatycki jest kolebką wielkich religijnych tradycji ludzkości. Współczesny Europejczyk nie zawsze jest świadomy, iż właśnie na tym kontynencie powstawały i kształtowały swoje doktrynalne fundamenty oraz struktury instytucjonalne wielkie religie świata. W Azji „korzenie” swoje mają zarówno religie uniwersalistyczne (judaizm, chrześcijaństwo, islam), jak i narodowe (hinduizm, szintoizm).

Wykład ma za zadanie zapoznać słuchaczy z podstawowymi informacji o kulturze, doktrynie i stronie kultowej religii Dalekiego Wschodu. W celu dokładniejszego zrozumienia wschodnich idei religijnych wykład został wzbogacony o wątki dotyczące sposobów myślenia ludów Wschodu.

Profil ogólnoakademicki. Studia stacjonarne. Przedmiot z zakresu nauk humanistycznych. Dyscyplina: historia. Rok studiów: I r st I.

15 h, wykład, w sali. Ze względu na możliwość zmian uwarunkowań prawnych forma zajęć okresowo może ulec zmianie.

Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, prezentacja.

Pełny opis:

1. Zajęcia wstępne. Podstawowe pojęcia. Literatura;

2. Hinduizm i Sikhizm.

3. Systemy myślenia. Indie.

4. Buddyzm.

5. Konfucjanizm.

6. Systemy myślenia. Tybet i Chiny.

7. Systemy myślenia. Japonia.

8. Podsumowanie zajęć. Zaliczenie przedmiotu.

Punkty ECTS: 4

Bilans nakładu pracy studenta:

uczestnictwo w zajęciach – 15 h – 1

przygotowanie do zajęć – 30 h – 1, 5

konsultacje indywidualne z prowadzącym – 30 h – 1,5

Możliwe są konsultacje dodatkowe na życzenie studenta/studentów. W dniu prowadzenia zajęć do godziny 18.00.

Literatura:

M. Górny, Sikhijska droga do wolności – historia niepodległego Khalistanu, „Refleksje. Pismo naukowe studentów i doktorantów WNPiD UAM”, 2020, 21, s. 25-38;

P. Klityńska, Myśl Konfucjusza, „Acta Erasmiana”, 2016, 13, s. 73-85;

P. Kłodkowski, Fenomen polityzacji buddyzmu w XXI wieku. Buddyzm jako narzędzie budowania ideowej tożsamości narodu w Birmie (Mjanma) i na Sri Lance oraz realizowania polityki zagranicznej w kontekście współzawodnictwa indyjsko-chińskiego w Azji, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Studia Religiologica”, 2017, 50, s. 25-51;

K. Kościelniak, Religie współczesnego Bliskiego i Dalekiego Wschodu, cz. 2, Hinduizm, Kraków 2015;

H. Nakamura, Systemy myślenia ludów Wschodu, Kraków 2006;

S. Nowosad, Społeczne implikacje etyki buddyjskiej, „Studia Oecumenica”, 2019, 19, s. 349-366.

Efekty uczenia się:

KP6_WG1: student/studentka ma uporządkowaną wiedzę w stopniu zaawansowanym z zakresu historii politycznej, gospodarczej, społecznej i kultury krajów Europy Wschodniej i regionu Eurazji;

KP6_UW2: student/studentka umie wykorzystać wiedzę teoretyczną właściwą dla studiów nad obszarem państw Europy Wschodniej, Kaukazu, Azji Centralnej i Dalekiego Wschodu do opisu podstawowych problemów historycznych, ekonomicznych, politycznych i kulturowych państw Europy Wschodniej i obszaru Eurazji;

KP6_UW3: student/studentka umie samodzielnie zdobywać wiedzę i umiejętności badawcze związane z historycznymi i współczesnymi uwarunkowaniami sytuacji krajów Europy Wschodniej i obszaru Eurazji;

KP6_UK1: student/studentka posiada umiejętność merytorycznego argumentowania i dyskutowania w języku polskim oraz obcym, przedstawiania swoich opinii i odnoszenia się do poglądów innych autorów w obszarze problematyki krajów Europy Wschodniej, Azji Centralnej, Kaukazu i Dalekiego Wschodu;

KP6_KK2: student/studentka posiada umiejętność formułowania sądów na temat podstawowych kwestii ekonomicznych, politycznych, kulturowych, społecznych i prawnych dotyczących krajów Europy Wschodniej i obszaru Eurazji i ich historycznych uwarunkowań;

KP6_KR1: student/studentka posiada umiejętność stosowania podstawowych zasad etycznych obowiązujących w działalności dotyczącej ochrony dziedzictwa kulturowego, funkcjonowania gospodarki i turystyki;

KP6_KR2: student/studentka posiada umiejętność funkcjonowania w środowisku wielokulturowym, rozumie wartość pluralizmu i tolerancji;

KP6_KR3: student/studentka jest przygotowany/a do pracy w dziedzinie obszaru zainteresowań w administracji krajowej i samorządowej, instytucjach międzynarodowych,organizacjach pozarządowych oraz formacjach mundurowych;

Metody i kryteria oceniania:

Test zaliczeniowy. Studenci ze szczególnymi potrzebami mogą uzyskać zaliczenie w innej - uzgodnionej formie - np. praca pisemna zaliczeniowa.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Chomik
Prowadzący grup: Piotr Chomik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (w trakcie)

Okres: 2025-10-01 - 2026-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Chomik
Prowadzący grup: Piotr Chomik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Kontynent azjatycki jest kolebką wielkich religijnych tradycji ludzkości. Współczesny Europejczyk nie zawsze jest świadomy, iż właśnie na tym kontynencie powstawały i kształtowały swoje doktrynalne fundamenty oraz struktury instytucjonalne wielkie religie świata. W Azji „korzenie” swoje mają zarówno religie uniwersalistyczne (judaizm, chrześcijaństwo, islam), jak i narodowe (hinduizm, szintoizm).

Wykład ma za zadanie zapoznać słuchaczy z podstawowymi informacji o kulturze, doktrynie i stronie kultowej religii Dalekiego Wschodu. W celu dokładniejszego zrozumienia wschodnich idei religijnych wykład został wzbogacony o wątki dotyczące sposobów myślenia ludów Wschodu.

Profil ogólnoakademicki. Studia stacjonarne. Przedmiot z zakresu nauk humanistycznych. Dyscyplina: historia. Rok studiów: I r st I.

15 h, wykład, w sali. Ze względu na możliwość zmian uwarunkowań prawnych forma zajęć okresowo może ulec zmianie.

Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, prezentacja.

Pełny opis:

1. Zajęcia wstępne. Podstawowe pojęcia. Literatura;

2. Hinduizm i Sikhizm.

3. Systemy myślenia. Indie.

4. Buddyzm.

5. Konfucjanizm.

6. Systemy myślenia. Tybet i Chiny.

7. Systemy myślenia. Japonia.

8. Podsumowanie zajęć. Zaliczenie przedmiotu.

Punkty ECTS: 4

Bilans nakładu pracy studenta:

uczestnictwo w zajęciach – 15 h – 1

przygotowanie do zajęć – 30 h – 1, 5

konsultacje indywidualne z prowadzącym – 30 h – 1,5

Możliwe są konsultacje dodatkowe na życzenie studenta/studentów. W dniu prowadzenia zajęć do godziny 18.00.

Literatura:

M. Górny, Sikhijska droga do wolności – historia niepodległego Khalistanu, „Refleksje. Pismo naukowe studentów i doktorantów WNPiD UAM”, 2020, 21, s. 25-38;

P. Klityńska, Myśl Konfucjusza, „Acta Erasmiana”, 2016, 13, s. 73-85;

P. Kłodkowski, Fenomen polityzacji buddyzmu w XXI wieku. Buddyzm jako narzędzie budowania ideowej tożsamości narodu w Birmie (Mjanma) i na Sri Lance oraz realizowania polityki zagranicznej w kontekście współzawodnictwa indyjsko-chińskiego w Azji, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Studia Religiologica”, 2017, 50, s. 25-51;

K. Kościelniak, Religie współczesnego Bliskiego i Dalekiego Wschodu, cz. 2, Hinduizm, Kraków 2015;

H. Nakamura, Systemy myślenia ludów Wschodu, Kraków 2006;

S. Nowosad, Społeczne implikacje etyki buddyjskiej, „Studia Oecumenica”, 2019, 19, s. 349-366.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.2.0.0-8 (2025-10-29)