Religie i systemy wierzeń Wschodu
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | 470-SW1-1RSW |
| Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
| Nazwa przedmiotu: | Religie i systemy wierzeń Wschodu |
| Jednostka: | Wydział Historii |
| Grupy: |
3L stac.I st.studia wschodnie - przedmioty obowiązkowe Studia Wschodnie I rok I stopnia sem. zimowy |
| Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
| Język prowadzenia: | polski |
| Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
| Założenia (opisowo): | Wymagana jest podstawowa wiedza zróżnicowaniu religijnym świata zarówno w perspektywie historyczne jak i w odniesieniu do współczesności. |
| Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
| Skrócony opis: |
Kontynent azjatycki jest kolebką wielkich religijnych tradycji ludzkości. Współczesny Europejczyk nie zawsze jest świadomy, iż właśnie na tym kontynencie powstawały i kształtowały swoje doktrynalne fundamenty oraz struktury instytucjonalne wielkie religie świata. W Azji „korzenie” swoje mają zarówno religie uniwersalistyczne (judaizm, chrześcijaństwo, islam), jak i narodowe (hinduizm, szintoizm). Wykład ma za zadanie zapoznać słuchaczy z podstawowymi informacji o kulturze, doktrynie i stronie kultowej religii Dalekiego Wschodu. W celu dokładniejszego zrozumienia wschodnich idei religijnych wykład został wzbogacony o wątki dotyczące sposobów myślenia ludów Wschodu. Profil ogólnoakademicki. Studia stacjonarne. Przedmiot z zakresu nauk humanistycznych. Dyscyplina: historia. Rok studiów: I r st I. 15 h, wykład, w sali. Ze względu na możliwość zmian uwarunkowań prawnych forma zajęć okresowo może ulec zmianie. Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, prezentacja. |
| Pełny opis: |
1. Zajęcia wstępne. Podstawowe pojęcia. Literatura; 2. Hinduizm i Sikhizm. 3. Systemy myślenia. Indie. 4. Buddyzm. 5. Konfucjanizm. 6. Systemy myślenia. Tybet i Chiny. 7. Systemy myślenia. Japonia. 8. Podsumowanie zajęć. Zaliczenie przedmiotu. Punkty ECTS: 4 Bilans nakładu pracy studenta: uczestnictwo w zajęciach – 15 h – 1 przygotowanie do zajęć – 30 h – 1, 5 konsultacje indywidualne z prowadzącym – 30 h – 1,5 Możliwe są konsultacje dodatkowe na życzenie studenta/studentów. W dniu prowadzenia zajęć do godziny 18.00. |
| Literatura: |
M. Górny, Sikhijska droga do wolności – historia niepodległego Khalistanu, „Refleksje. Pismo naukowe studentów i doktorantów WNPiD UAM”, 2020, 21, s. 25-38; P. Klityńska, Myśl Konfucjusza, „Acta Erasmiana”, 2016, 13, s. 73-85; P. Kłodkowski, Fenomen polityzacji buddyzmu w XXI wieku. Buddyzm jako narzędzie budowania ideowej tożsamości narodu w Birmie (Mjanma) i na Sri Lance oraz realizowania polityki zagranicznej w kontekście współzawodnictwa indyjsko-chińskiego w Azji, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Studia Religiologica”, 2017, 50, s. 25-51; K. Kościelniak, Religie współczesnego Bliskiego i Dalekiego Wschodu, cz. 2, Hinduizm, Kraków 2015; H. Nakamura, Systemy myślenia ludów Wschodu, Kraków 2006; S. Nowosad, Społeczne implikacje etyki buddyjskiej, „Studia Oecumenica”, 2019, 19, s. 349-366. |
| Efekty uczenia się: |
KP6_WG1: student/studentka ma uporządkowaną wiedzę w stopniu zaawansowanym z zakresu historii politycznej, gospodarczej, społecznej i kultury krajów Europy Wschodniej i regionu Eurazji; KP6_UW2: student/studentka umie wykorzystać wiedzę teoretyczną właściwą dla studiów nad obszarem państw Europy Wschodniej, Kaukazu, Azji Centralnej i Dalekiego Wschodu do opisu podstawowych problemów historycznych, ekonomicznych, politycznych i kulturowych państw Europy Wschodniej i obszaru Eurazji; KP6_UW3: student/studentka umie samodzielnie zdobywać wiedzę i umiejętności badawcze związane z historycznymi i współczesnymi uwarunkowaniami sytuacji krajów Europy Wschodniej i obszaru Eurazji; KP6_UK1: student/studentka posiada umiejętność merytorycznego argumentowania i dyskutowania w języku polskim oraz obcym, przedstawiania swoich opinii i odnoszenia się do poglądów innych autorów w obszarze problematyki krajów Europy Wschodniej, Azji Centralnej, Kaukazu i Dalekiego Wschodu; KP6_KK2: student/studentka posiada umiejętność formułowania sądów na temat podstawowych kwestii ekonomicznych, politycznych, kulturowych, społecznych i prawnych dotyczących krajów Europy Wschodniej i obszaru Eurazji i ich historycznych uwarunkowań; KP6_KR1: student/studentka posiada umiejętność stosowania podstawowych zasad etycznych obowiązujących w działalności dotyczącej ochrony dziedzictwa kulturowego, funkcjonowania gospodarki i turystyki; KP6_KR2: student/studentka posiada umiejętność funkcjonowania w środowisku wielokulturowym, rozumie wartość pluralizmu i tolerancji; KP6_KR3: student/studentka jest przygotowany/a do pracy w dziedzinie obszaru zainteresowań w administracji krajowej i samorządowej, instytucjach międzynarodowych,organizacjach pozarządowych oraz formacjach mundurowych; |
| Metody i kryteria oceniania: |
Test zaliczeniowy. Studenci ze szczególnymi potrzebami mogą uzyskać zaliczenie w innej - uzgodnionej formie - np. praca pisemna zaliczeniowa. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
| Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Piotr Chomik | |
| Prowadzący grup: | Piotr Chomik | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (w trakcie)
| Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
| Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Piotr Chomik | |
| Prowadzący grup: | Piotr Chomik | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: | Egzamin | |
| Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
| Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
| Skrócony opis: |
Kontynent azjatycki jest kolebką wielkich religijnych tradycji ludzkości. Współczesny Europejczyk nie zawsze jest świadomy, iż właśnie na tym kontynencie powstawały i kształtowały swoje doktrynalne fundamenty oraz struktury instytucjonalne wielkie religie świata. W Azji „korzenie” swoje mają zarówno religie uniwersalistyczne (judaizm, chrześcijaństwo, islam), jak i narodowe (hinduizm, szintoizm). Wykład ma za zadanie zapoznać słuchaczy z podstawowymi informacji o kulturze, doktrynie i stronie kultowej religii Dalekiego Wschodu. W celu dokładniejszego zrozumienia wschodnich idei religijnych wykład został wzbogacony o wątki dotyczące sposobów myślenia ludów Wschodu. Profil ogólnoakademicki. Studia stacjonarne. Przedmiot z zakresu nauk humanistycznych. Dyscyplina: historia. Rok studiów: I r st I. 15 h, wykład, w sali. Ze względu na możliwość zmian uwarunkowań prawnych forma zajęć okresowo może ulec zmianie. Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, prezentacja. |
|
| Pełny opis: |
1. Zajęcia wstępne. Podstawowe pojęcia. Literatura; 2. Hinduizm i Sikhizm. 3. Systemy myślenia. Indie. 4. Buddyzm. 5. Konfucjanizm. 6. Systemy myślenia. Tybet i Chiny. 7. Systemy myślenia. Japonia. 8. Podsumowanie zajęć. Zaliczenie przedmiotu. Punkty ECTS: 4 Bilans nakładu pracy studenta: uczestnictwo w zajęciach – 15 h – 1 przygotowanie do zajęć – 30 h – 1, 5 konsultacje indywidualne z prowadzącym – 30 h – 1,5 Możliwe są konsultacje dodatkowe na życzenie studenta/studentów. W dniu prowadzenia zajęć do godziny 18.00. |
|
| Literatura: |
M. Górny, Sikhijska droga do wolności – historia niepodległego Khalistanu, „Refleksje. Pismo naukowe studentów i doktorantów WNPiD UAM”, 2020, 21, s. 25-38; P. Klityńska, Myśl Konfucjusza, „Acta Erasmiana”, 2016, 13, s. 73-85; P. Kłodkowski, Fenomen polityzacji buddyzmu w XXI wieku. Buddyzm jako narzędzie budowania ideowej tożsamości narodu w Birmie (Mjanma) i na Sri Lance oraz realizowania polityki zagranicznej w kontekście współzawodnictwa indyjsko-chińskiego w Azji, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Studia Religiologica”, 2017, 50, s. 25-51; K. Kościelniak, Religie współczesnego Bliskiego i Dalekiego Wschodu, cz. 2, Hinduizm, Kraków 2015; H. Nakamura, Systemy myślenia ludów Wschodu, Kraków 2006; S. Nowosad, Społeczne implikacje etyki buddyjskiej, „Studia Oecumenica”, 2019, 19, s. 349-366. |
|
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
