Cywilizacja konsumpcyjna
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | 500-FS2-2CKO4 |
| Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
| Nazwa przedmiotu: | Cywilizacja konsumpcyjna |
| Jednostka: | Wydział Filozofii i Kognitywistyki |
| Grupy: |
2L stac. II st. studia filozofii-przedmioty obowiązkowe |
| Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
| Język prowadzenia: | (brak danych) |
| Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
| Założenia (opisowo): | Student powinien posiadać orientację w zakresie przemian kulturowych, do których doszło w okresie ostatnich epok. Dotyczy to zarówno zmian gospodarczych i społecznych, jak również koncepcji intelektualnych dotyczących nauk humanistycznych i społecznych. Szczególną wagę w kontekście przedmiotu "Cywilizacja konsumpcyjna" ma znajomość (przynajmniej ogólna) procesów, które doprowadziły do ukształtowania się społeczeństwa masowego i kultury masowej. Niezbędna jest także ogólna wiedza na temat pojawienia się masowych mediów oraz sposobów ich funkcjonowania w kulturze. Wskazana jest znajomość paradygmatów kształtujących rodzaje cywilizacji. |
| Tryb prowadzenia przedmiotu: | lektura monograficzna |
| Skrócony opis: |
Przedmiot ma ukazać mechanizmy, które doprowadziły do pojawienia się kultury masowej w zachodnim kręgu kulturowym. To stanowi kontekst wykrystalizowania się wzorców egzystencjalnych kształtujących sferę publiczną i prywatną. Stanowi także tło dla ukazania się masowych mediów (najpierw prasy i mediów drukowanych, później radia i telewizji) oraz ich roli w kształtowaniu treści kulturowych. Zasadniczym zakresem problemowym przedmiotu jest zmiana kulturowa dotycząca stylu życia oraz rewolucja technologiczna prowadząca do pojawienia się mediów cyfrowych, a także wpływ owej przemiany cyfrowej na sposób funkcjonowania mediów tradycyjnych oraz rejestracja tych zmian w poszczególnych segmentach kultury, w tym w dziedzinie społecznej i politycznej. |
| Pełny opis: |
Jednym z elementów przedmiotu jest cały kompleks procesów prowadzących do ukształtowania się społeczeństwa masowego, a w konsekwencji masowej kultury oraz modelu konsumeryzmu (industrializacja, przemiany demograficzne, urbanizacja, przemiany paradygmatów estetycznych). Prezentacja tych przemian ma ukazać podstawowe cechy umasowionej kultury, wzrost roli konsumpcji, a w tym rolę mediów - poczynając od prasy, poprzez radio i telewizję oraz internet. Analizie poddana zostanie waga kulturowa tradycyjnych zjawisk duchowych i intelektualnych (takich jak filozofia, nauka, religia, sztuka), ale także rola prasy w zakresie procesów kulturotwórczych i stopniowe przesuwanie się punktu ciężkości na media telewizyjne i internetowe - w kontekście kształtowania się kultury, w tym zjawisk społecznych i politycznych. Punktem docelowym , a zarazem najistotniejszym segmentem przedmiotu, są zmiany intelektualne i ekonomiczne wyznaczające style życia, a także tranformacja technologiczna, za sprawą której zaszły głębokie przemiany kulturowe, skutkujące pojawieniem się mediów cyfrowych. To odmieniło dotychczasowe systemy komunikacji. Filozoficznej interpretacji poddane zostaną nie tylko nowe media (tzw. social media), ale także zmiany funkcjonowania mediów tradycyjnych; a także sama istota komunikacji międzyludzkiej oraz paradygmaty konsumpcji. |
| Literatura: |
A. Aldridge, Konsumpcja, Warszawa 2006. Z. Bauman, 44 listy ze świata płynnej nowoczesności, Kraków 2011. Y. N. Harari, Sapiens. Od zwierząt do bogów, Kraków 2021. Y. N. Harari, 21 lekcji na XXI wiek, Kraków 2018. T. Piketty, Kapitał i ideologia, Warszawa 2022. R. Sennett, Kultura nowego kapitalizmu, Warszawa 2010. A. Szahaj, Relatywizm i fundamentalizm, Toruń 2008. S. Zuboff, Wiek kapitalizmu inwigilacji. Walka o przeszłość ludzkości na nowej granicy władzy, Poznań 2020. |
| Efekty uczenia się: |
Wiedza. Student zna i rozumie: - posiada znajomość różnorodnych metod filozoficznych i humanistycznych (KA7_WG1) - rozumie typy argumentacji stosowanych w naukach i życiu publicznym (KA7_WG3) - posiada orientację w zakresie filozofii i antropologii filozoficznej i kulturowej (KA7_WG8) posiada znajomość koncepcji etycznych i problematyki moralnej (KA7_WG11). Umiejętności. Student potrafi: - zna i umie wykorzystać wiedzę filozoficzną do analizowania i diagnozowania zjawisk publicznych i kwestii intelektualnych (KA7_UW2) - potrafi korzystać z wiedzy etycznej do analizy kwestii moralnych (KA7_UW5) - umie dyskursywnie manifestować własny punkt widzenia (KA7_UK4). Kompetencje społeczne: - student jest krytyczny, ale i otwarty na nowe idee (KA7_KK1) - potrafi elastycznie i racjonalnie reagować na argumentacje innych (KA7_KK1) - uczestniczy w wydarzeniach społecznych i kulturalnych wykorzystując znajomość mechanizmów komunikacyjnych (KA7_KO1) - inicjuje przedsięwzięcia badawcze i społeczne, wykorzystując ogólną wiedzę filozoficzną (KA7_KR3). |
| Metody i kryteria oceniania: |
Decydująca jest aktywność studenta na zajęciach; prezentacje ustne wybranych zagadnień; udział w dyskusjach. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
| Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Sławomir Raube | |
| Prowadzący grup: | Sławomir Raube | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
| Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
| Tryb prowadzenia przedmiotu: | lektura monograficzna |
|
| Skrócony opis: |
Przedmiot ma ukazać mechanizmy, które doprowadziły do pojawienia się kultury masowej w zachodnim kręgu kulturowym. To stanowi kontekst wykrystalizowania się wzorców egzystencjalnych kształtujących sferę publiczną i prywatną. Stanowi także tło dla ukazania się masowych mediów (najpierw prasy i mediów drukowanych, później radia i telewizji) oraz ich roli w kształtowaniu treści kulturowych. Zasadniczym zakresem problemowym przedmiotu jest zmiana kulturowa dotycząca stylu życia oraz rewolucja technologiczna prowadząca do pojawienia się mediów cyfrowych, a także wpływ owej przemiany cyfrowej na sposób funkcjonowania mediów tradycyjnych oraz rejestracja tych zmian w poszczególnych segmentach kultury, w tym w dziedzinie społecznej i politycznej. |
|
| Pełny opis: |
Jednym z elementów przedmiotu jest cały kompleks procesów prowadzących do ukształtowania się społeczeństwa masowego, a w konsekwencji masowej kultury oraz modelu konsumeryzmu (industrializacja, przemiany demograficzne, urbanizacja, przemiany paradygmatów estetycznych). Prezentacja tych przemian ma ukazać podstawowe cechy umasowionej kultury, wzrost roli konsumpcji, a w tym rolę mediów - poczynając od prasy, poprzez radio i telewizję oraz internet. Analizie poddana zostanie waga kulturowa tradycyjnych zjawisk duchowych i intelektualnych (takich jak filozofia, nauka, religia, sztuka), ale także rola prasy w zakresie procesów kulturotwórczych i stopniowe przesuwanie się punktu ciężkości na media telewizyjne i internetowe - w kontekście kształtowania się kultury, w tym zjawisk społecznych i politycznych. Punktem docelowym , a zarazem najistotniejszym segmentem przedmiotu, są zmiany intelektualne i ekonomiczne wyznaczające style życia, a także tranformacja technologiczna, za sprawą której zaszły głębokie przemiany kulturowe, skutkujące pojawieniem się mediów cyfrowych. To odmieniło dotychczasowe systemy komunikacji. Filozoficznej interpretacji poddane zostaną nie tylko nowe media (tzw. social media), ale także zmiany funkcjonowania mediów tradycyjnych; a także sama istota komunikacji międzyludzkiej oraz paradygmaty konsumpcji. |
|
| Literatura: |
A. Aldridge, Konsumpcja, Warszawa 2006. Z. Bauman, 44 listy ze świata płynnej nowoczesności, Kraków 2011. Y. N. Harari, Sapiens. Od zwierząt do bogów, Kraków 2021. Y. N. Harari, 21 lekcji na XXI wiek, Kraków 2018. T. Piketty, Kapitał i ideologia, Warszawa 2022. R. Sennett, Kultura nowego kapitalizmu, Warszawa 2010. A. Szahaj, Relatywizm i fundamentalizm, Toruń 2008. S. Zuboff, Wiek kapitalizmu inwigilacji. Walka o przeszłość ludzkości na nowej granicy władzy, Poznań 2020. |
|
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (w trakcie)
| Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Sławomir Raube | |
| Prowadzący grup: | Sławomir Raube | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
