Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Cywilizacja konsumpcyjna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 500-FS2-2CKO4
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Cywilizacja konsumpcyjna
Jednostka: Wydział Filozofii i Kognitywistyki
Grupy: 2L stac. II st. studia filozofii-przedmioty obowiązkowe
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Student powinien posiadać orientację w zakresie przemian kulturowych, do

których doszło w okresie ostatnich epok. Dotyczy to zarówno zmian

gospodarczych i społecznych, jak również koncepcji intelektualnych

dotyczących nauk humanistycznych i społecznych. Szczególną wagę w

kontekście przedmiotu "Cywilizacja konsumpcyjna" ma znajomość

(przynajmniej ogólna) procesów, które doprowadziły do ukształtowania się

społeczeństwa masowego i kultury masowej.

Niezbędna jest także ogólna wiedza na temat pojawienia się masowych

mediów oraz sposobów ich funkcjonowania w kulturze.

Wskazana jest znajomość paradygmatów kształtujących rodzaje cywilizacji.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

lektura monograficzna
mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Przedmiot ma ukazać mechanizmy, które doprowadziły do pojawienia się kultury

masowej w zachodnim kręgu kulturowym. To stanowi kontekst wykrystalizowania się wzorców egzystencjalnych kształtujących sferę publiczną i prywatną. Stanowi także tło dla ukazania się

masowych mediów (najpierw prasy i mediów drukowanych, później radia i

telewizji) oraz ich roli w kształtowaniu treści kulturowych.

Zasadniczym zakresem problemowym przedmiotu jest zmiana kulturowa dotycząca stylu życia oraz rewolucja

technologiczna prowadząca do pojawienia się mediów cyfrowych, a także

wpływ owej przemiany cyfrowej na sposób funkcjonowania mediów

tradycyjnych oraz rejestracja tych zmian w poszczególnych segmentach

kultury, w tym w dziedzinie społecznej i politycznej.

Pełny opis:

Jednym z elementów przedmiotu jest cały kompleks

procesów prowadzących do ukształtowania się społeczeństwa masowego, a w

konsekwencji masowej kultury oraz modelu konsumeryzmu (industrializacja, przemiany demograficzne,

urbanizacja, przemiany paradygmatów estetycznych). Prezentacja tych przemian ma ukazać podstawowe cechy

umasowionej kultury, wzrost roli konsumpcji, a w tym rolę mediów - poczynając od prasy, poprzez

radio i telewizję oraz internet.

Analizie poddana zostanie waga kulturowa tradycyjnych zjawisk duchowych i intelektualnych (takich jak filozofia, nauka, religia, sztuka), ale także rola prasy w zakresie

procesów kulturotwórczych i stopniowe przesuwanie się punktu ciężkości

na media telewizyjne i internetowe - w kontekście kształtowania się kultury, w tym

zjawisk społecznych i politycznych.

Punktem docelowym , a zarazem najistotniejszym segmentem przedmiotu, są

zmiany intelektualne i ekonomiczne wyznaczające style życia, a także tranformacja technologiczna, za sprawą której zaszły głębokie przemiany

kulturowe, skutkujące pojawieniem się mediów cyfrowych. To odmieniło

dotychczasowe systemy komunikacji. Filozoficznej interpretacji poddane

zostaną nie tylko nowe media (tzw. social media), ale także zmiany

funkcjonowania mediów tradycyjnych; a także sama istota komunikacji

międzyludzkiej oraz paradygmaty konsumpcji.

Literatura:

A. Aldridge, Konsumpcja, Warszawa 2006.

Z. Bauman, 44 listy ze świata płynnej nowoczesności, Kraków 2011.

Y. N. Harari, Sapiens. Od zwierząt do bogów, Kraków 2021.

Y. N. Harari, 21 lekcji na XXI wiek, Kraków 2018.

T. Piketty, Kapitał i ideologia, Warszawa 2022.

R. Sennett, Kultura nowego kapitalizmu, Warszawa 2010.

A. Szahaj, Relatywizm i fundamentalizm, Toruń 2008.

S. Zuboff, Wiek kapitalizmu inwigilacji. Walka o przeszłość ludzkości na nowej granicy władzy, Poznań 2020.

Efekty uczenia się:

Wiedza.

Student zna i rozumie:

- posiada znajomość różnorodnych metod filozoficznych i humanistycznych

(KA7_WG1)

- rozumie typy argumentacji stosowanych w naukach i życiu publicznym

(KA7_WG3)

- posiada orientację w zakresie filozofii i antropologii filozoficznej i

kulturowej (KA7_WG8)

posiada znajomość koncepcji etycznych i problematyki moralnej

(KA7_WG11).

Umiejętności. Student potrafi:

- zna i umie wykorzystać wiedzę filozoficzną do analizowania i

diagnozowania zjawisk publicznych i kwestii intelektualnych (KA7_UW2)

- potrafi korzystać z wiedzy etycznej do analizy kwestii moralnych

(KA7_UW5)

- umie dyskursywnie manifestować własny punkt widzenia (KA7_UK4).

Kompetencje społeczne:

- student jest krytyczny, ale i otwarty na nowe idee (KA7_KK1)

- potrafi elastycznie i racjonalnie reagować na argumentacje innych

(KA7_KK1)

- uczestniczy w wydarzeniach społecznych i kulturalnych wykorzystując

znajomość mechanizmów komunikacyjnych (KA7_KO1)

- inicjuje przedsięwzięcia badawcze i społeczne, wykorzystując ogólną

wiedzę filozoficzną (KA7_KR3).

Metody i kryteria oceniania:

Decydująca jest aktywność studenta na zajęciach; prezentacje ustne wybranych zagadnień; udział w dyskusjach.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sławomir Raube
Prowadzący grup: Sławomir Raube
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

lektura monograficzna
mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Przedmiot ma ukazać mechanizmy, które doprowadziły do pojawienia się kultury

masowej w zachodnim kręgu kulturowym. To stanowi kontekst wykrystalizowania się wzorców egzystencjalnych kształtujących sferę publiczną i prywatną. Stanowi także tło dla ukazania się

masowych mediów (najpierw prasy i mediów drukowanych, później radia i

telewizji) oraz ich roli w kształtowaniu treści kulturowych.

Zasadniczym zakresem problemowym przedmiotu jest zmiana kulturowa dotycząca stylu życia oraz rewolucja

technologiczna prowadząca do pojawienia się mediów cyfrowych, a także

wpływ owej przemiany cyfrowej na sposób funkcjonowania mediów

tradycyjnych oraz rejestracja tych zmian w poszczególnych segmentach

kultury, w tym w dziedzinie społecznej i politycznej.

Pełny opis:

Jednym z elementów przedmiotu jest cały kompleks

procesów prowadzących do ukształtowania się społeczeństwa masowego, a w

konsekwencji masowej kultury oraz modelu konsumeryzmu (industrializacja, przemiany demograficzne,

urbanizacja, przemiany paradygmatów estetycznych). Prezentacja tych przemian ma ukazać podstawowe cechy

umasowionej kultury, wzrost roli konsumpcji, a w tym rolę mediów - poczynając od prasy, poprzez

radio i telewizję oraz internet.

Analizie poddana zostanie waga kulturowa tradycyjnych zjawisk duchowych i intelektualnych (takich jak filozofia, nauka, religia, sztuka), ale także rola prasy w zakresie

procesów kulturotwórczych i stopniowe przesuwanie się punktu ciężkości

na media telewizyjne i internetowe - w kontekście kształtowania się kultury, w tym

zjawisk społecznych i politycznych.

Punktem docelowym , a zarazem najistotniejszym segmentem przedmiotu, są

zmiany intelektualne i ekonomiczne wyznaczające style życia, a także tranformacja technologiczna, za sprawą której zaszły głębokie przemiany

kulturowe, skutkujące pojawieniem się mediów cyfrowych. To odmieniło

dotychczasowe systemy komunikacji. Filozoficznej interpretacji poddane

zostaną nie tylko nowe media (tzw. social media), ale także zmiany

funkcjonowania mediów tradycyjnych; a także sama istota komunikacji

międzyludzkiej oraz paradygmaty konsumpcji.

Literatura:

A. Aldridge, Konsumpcja, Warszawa 2006.

Z. Bauman, 44 listy ze świata płynnej nowoczesności, Kraków 2011.

Y. N. Harari, Sapiens. Od zwierząt do bogów, Kraków 2021.

Y. N. Harari, 21 lekcji na XXI wiek, Kraków 2018.

T. Piketty, Kapitał i ideologia, Warszawa 2022.

R. Sennett, Kultura nowego kapitalizmu, Warszawa 2010.

A. Szahaj, Relatywizm i fundamentalizm, Toruń 2008.

S. Zuboff, Wiek kapitalizmu inwigilacji. Walka o przeszłość ludzkości na nowej granicy władzy, Poznań 2020.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (w trakcie)

Okres: 2025-10-01 - 2026-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sławomir Raube
Prowadzący grup: Sławomir Raube
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.2.0.0-8 (2025-10-29)