Antropologia mediów
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | 520-KS2-1ANM |
| Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
| Nazwa przedmiotu: | Antropologia mediów |
| Jednostka: | Wydział Studiów Kulturowych |
| Grupy: |
2L stac. studia II stopnia kulturoznawstwo - przedm. obowiązkowe Kulturoznawstwo 1 rok sem. letni 2 stopień |
| Punkty ECTS i inne: |
4.00
LUB
3.00
(zmienne w czasie)
|
| Język prowadzenia: | polski |
| Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
| Wymagania (lista przedmiotów): | Metody badań kulturoznawczych 520-KS2-1MBK |
| Założenia (opisowo): | Celem zajęć z antropologii mediów jest pogłębienie wiedzy studentek i studentów z zakresu antropologii mediów, która wyrasta z antropologii nowoczesnych społeczeństw i kulturowego zwrotu w studiach nad mediami. Zakres zajęć stanowią studia nad mediami dotyczące symbolicznej konstrukcji rzeczywistości. Studenci uczą się analizować media z perspektywy antropologicznej, uwzględniając różnorodność kulturową, konteksty społeczne oraz dynamiczne zmiany w świecie mediów. Problematyka zajęć obejmuje różne praktyki użytkowania mediów i przypisywanie im różnorodnych znaczeń, zrozumienie roli mediów w życiu społecznym i kulturowym, a także ich wpływu na kształtowanie się tożsamości, wartości, norm i relacji społecznych. Podstawową figurą antropologicznej refleksji nad mediami jest ich twórca i użytkownik (czasami w jednej osobie), a w konsekwencji badane będą znaczenia jakie przypisuje on/ona mediom oraz jego/jej praktyki nadawcze i odbiorcze. |
| Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
| Skrócony opis: |
Przedmiot wprowadza w problematykę antropologii mediów. Studenci analizują media (telewizja, internet, film, fotografia) jako zjawiska społeczne i kulturowe. Zajęcia obejmują zagadnienia z zakresu antropologii wizualnej, teorii odbioru, medialności życia codziennego, rytuałów medialnych oraz tożsamości kulturowej w kontekście mediów. |
| Pełny opis: |
Nazwa przedmiotu: Antropologia mediów Kod USOS: 520-KS2-1ANM Cykl dydaktyczny: Rok akademicki 2024/2025 Poziom kształcenia: Studia drugiego stopnia Rok / semestr: I rok / semestr II Profil kształcenia: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy – M-3: przedmioty antropologiczno-metodologiczne Dziedzina / dyscyplina: Nauki humanistyczne / nauki o kulturze i religii Forma zajęć: Ćwiczenia – 30 godzin Punkty ECTS: 4 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w ćwiczeniach – 30 godz. Przygotowanie do ćwiczeń – 45 godz. Przygotowanie projektu badawczego – 22 godz. Konsultacje – 3 godz. Razem: 100 godz. = 4 ECTS w tym z bezpośrednim udziałem nauczyciela: 33 godz. (1,3 ECTS) o charakterze praktycznym: 67 godz. (2,7 ECTS) |
| Literatura: |
1. Antropologia twórczości słownej. Zagadnienia i wybór tekstów, red. K. Hagmajer-Kwiatek, A. Karpowicz, J. Kowalska-Leder, Warszawa 2012. 2. Od aforyzmu do zinu. Gatunki twórczości słownej, red. G. Godlewski i in., Warszawa 2014. 3. Sztuka i jej poznawanie. Wybór tekstów, oprac. T. Kostyrko, J. Grad, Poznań 2008 4. M. McLuhan, Galaktyka Gutenberga, Warszawa 2019 5. D. Mersch, Teorie mediów, Warszawa 2010. 6. P. Levinson, Nowe nowe media, Kraków 2010. 7. T. Goban-Klas, Cywilizacja medialna. Geneza, ewolucja, eksplozja, Warszawa 2005. 8. M. Castells, Społeczeństwo sieci, Warszawa 2007 9. red. Wiesław Godzic, Media audiowizualne. Podręcznik akademicki, Warszawa 2010 10. D. McQuail, Teoria komunikowania masowego, Warszawa 2008 11. L. Febvre, H-L. Martin, Narodziny książki, przeł. A. Kocot, M. Wodzyńska-Walicka, Warszawa, 2014 12. D. Czaja (red.) Mitologie popularne: szkice z antropologii współczesności, Kraków 13. H. Jenkins, Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, 2002 14. S. Hall, Kodowanie i dekodowanie [w:] „Przekazy i Opinie” 1987 nr 1-2, s. 58-71 15. W. Ong, Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii 16. J. Burgess, J. Green, Youtube. Wideo online a kultura uczestnictwa, przeł. T. Płudowski, PWN, Warszawa 2011. |
| Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy student/ka: W1. Zna i rozumie terminologię antropologiczną, kulturoznawczą i etnograficzną w języku polskim i obcym na poziomie B2+ (P7S_WG, KA7_WG3) W2. Zna i rozumie główne kierunki badań w antropologii kultury i naukach o mediach (P7S_WG, KA7_WG4) W zakresie umiejętności student/ka: U1. Potrafi formułować problemy badawcze, dobierać metody, opracować i zaprezentować wyniki (P7S_UW, KA7_UW2) U2. Potrafi myśleć komparatystycznie, testować hipotezy, analizować wypowiedzi kulturoznawcze (P7S_UW, KA7_UW4) U3. Potrafi tworzyć artefakty naukowe i prezentować je z wykorzystaniem nowoczesnych technologii (P7S_UW, KA7_UW5) W zakresie kompetencji społecznych student: K1. Jest gotów do krytycznej oceny wytworów kultury w kontekście rozwiązywania problemów (P7S_KK, KA7_KK2) K2. Jest gotów do organizacji i oceny pracy własnej oraz zespołowej (P7S_KO, KA7_KO3) K3. Jest gotów do komunikowania się i współpracy w kontekście międzykulturowym (P7S_KR, KA7_KR1) |
| Metody i kryteria oceniania: |
Forma zaliczenia: Zaliczenie na ocenę Warunki zaliczenia: Obecność na zajęciach (dopuszczalne max 2 nieobecności) Aktywność w czasie zajęć – udział w dyskusji i analiza literatury Przygotowanie projektu badawczego i jego prezentacja Składniki oceny końcowej: Projekt badawczy i prezentacja: 60% Aktywność merytoryczna i przygotowanie do zajęć: 40% |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
| Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CW
CZ PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Katarzyna Łukasiak | |
| Prowadzący grup: | Katarzyna Łukasiak | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
| Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Łukasz Cebula | |
| Prowadzący grup: | Łukasz Cebula | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
| Skrócony opis: |
Przedmiot wprowadza w problematykę antropologii mediów. Studenci analizują media (telewizja, internet, film, fotografia) jako zjawiska społeczne i kulturowe. Zajęcia obejmują zagadnienia z zakresu antropologii wizualnej, teorii odbioru, medialności życia codziennego, rytuałów medialnych oraz tożsamości kulturowej w kontekście mediów. |
|
| Pełny opis: |
Nazwa przedmiotu: Antropologia mediów Kod USOS: 520-KS2-1ANM Cykl dydaktyczny: Rok akademicki 2024/2025 Poziom kształcenia: Studia drugiego stopnia Rok / semestr: I rok / semestr II Profil kształcenia: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy – M-3: przedmioty antropologiczno-metodologiczne Dziedzina / dyscyplina: Nauki humanistyczne / nauki o kulturze i religii Forma zajęć: Ćwiczenia – 30 godzin Punkty ECTS: 4 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w ćwiczeniach – 30 godz. Przygotowanie do ćwiczeń – 45 godz. Przygotowanie projektu badawczego – 22 godz. Konsultacje – 3 godz. Razem: 100 godz. = 4 ECTS w tym z bezpośrednim udziałem nauczyciela: 33 godz. (1,3 ECTS) o charakterze praktycznym: 67 godz. (2,7 ECTS) |
|
| Literatura: |
1. Antropologia twórczości słownej. Zagadnienia i wybór tekstów, red. K. Hagmajer-Kwiatek, A. Karpowicz, J. Kowalska-Leder, Warszawa 2012. 2. Od aforyzmu do zinu. Gatunki twórczości słownej, red. G. Godlewski i in., Warszawa 2014. 3. Sztuka i jej poznawanie. Wybór tekstów, oprac. T. Kostyrko, J. Grad, Poznań 2008 4. M. McLuhan, Galaktyka Gutenberga, Warszawa 2019 5. D. Mersch, Teorie mediów, Warszawa 2010. 6. P. Levinson, Nowe nowe media, Kraków 2010. 7. T. Goban-Klas, Cywilizacja medialna. Geneza, ewolucja, eksplozja, Warszawa 2005. 8. M. Castells, Społeczeństwo sieci, Warszawa 2007 9. red. Wiesław Godzic, Media audiowizualne. Podręcznik akademicki, Warszawa 2010 10. D. McQuail, Teoria komunikowania masowego, Warszawa 2008 11. L. Febvre, H-L. Martin, Narodziny książki, przeł. A. Kocot, M. Wodzyńska-Walicka, Warszawa, 2014 12. D. Czaja (red.) Mitologie popularne: szkice z antropologii współczesności, Kraków 13. H. Jenkins, Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, 2002 14. S. Hall, Kodowanie i dekodowanie [w:] „Przekazy i Opinie” 1987 nr 1-2, s. 58-71 15. W. Ong, Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii 16. J. Burgess, J. Green, Youtube. Wideo online a kultura uczestnictwa, przeł. T. Płudowski, PWN, Warszawa 2011. |
|
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (w trakcie)
| Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Łukasz Cebula | |
| Prowadzący grup: | Łukasz Cebula | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
| Skrócony opis: |
Przedmiot wprowadza w problematykę antropologii mediów. Studenci analizują media (telewizja, internet, film, fotografia) jako zjawiska społeczne i kulturowe. Zajęcia obejmują zagadnienia z zakresu antropologii wizualnej, teorii odbioru, medialności życia codziennego, rytuałów medialnych oraz tożsamości kulturowej w kontekście mediów. |
|
| Pełny opis: |
Nazwa przedmiotu: Antropologia mediów Kod USOS: 520-KS2-1ANM Cykl dydaktyczny: Rok akademicki 2024/2025 Poziom kształcenia: Studia drugiego stopnia Rok / semestr: I rok / semestr II Profil kształcenia: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy – M-3: przedmioty antropologiczno-metodologiczne Dziedzina / dyscyplina: Nauki humanistyczne / nauki o kulturze i religii Forma zajęć: Ćwiczenia – 30 godzin Punkty ECTS: 4 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w ćwiczeniach – 30 godz. Przygotowanie do ćwiczeń – 45 godz. Przygotowanie projektu badawczego – 22 godz. Konsultacje – 3 godz. Razem: 100 godz. = 4 ECTS w tym z bezpośrednim udziałem nauczyciela: 33 godz. (1,3 ECTS) o charakterze praktycznym: 67 godz. (2,7 ECTS) |
|
| Literatura: |
1. Antropologia twórczości słownej. Zagadnienia i wybór tekstów, red. K. Hagmajer-Kwiatek, A. Karpowicz, J. Kowalska-Leder, Warszawa 2012. 2. Od aforyzmu do zinu. Gatunki twórczości słownej, red. G. Godlewski i in., Warszawa 2014. 3. Sztuka i jej poznawanie. Wybór tekstów, oprac. T. Kostyrko, J. Grad, Poznań 2008 4. M. McLuhan, Galaktyka Gutenberga, Warszawa 2019 5. D. Mersch, Teorie mediów, Warszawa 2010. 6. P. Levinson, Nowe nowe media, Kraków 2010. 7. T. Goban-Klas, Cywilizacja medialna. Geneza, ewolucja, eksplozja, Warszawa 2005. 8. M. Castells, Społeczeństwo sieci, Warszawa 2007 9. red. Wiesław Godzic, Media audiowizualne. Podręcznik akademicki, Warszawa 2010 10. D. McQuail, Teoria komunikowania masowego, Warszawa 2008 11. L. Febvre, H-L. Martin, Narodziny książki, przeł. A. Kocot, M. Wodzyńska-Walicka, Warszawa, 2014 12. D. Czaja (red.) Mitologie popularne: szkice z antropologii współczesności, Kraków 13. H. Jenkins, Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, 2002 14. S. Hall, Kodowanie i dekodowanie [w:] „Przekazy i Opinie” 1987 nr 1-2, s. 58-71 15. W. Ong, Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii 16. J. Burgess, J. Green, Youtube. Wideo online a kultura uczestnictwa, przeł. T. Płudowski, PWN, Warszawa 2011. |
|
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
