Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Antropologia mediów

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 520-KS2-1ANM
Kod Erasmus / ISCED: 09.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Antropologia mediów
Jednostka: Wydział Studiów Kulturowych
Grupy: 2L stac. studia II stopnia kulturoznawstwo - przedm. obowiązkowe
Kulturoznawstwo 1 rok sem. letni 2 stopień
Punkty ECTS i inne: 4.00 LUB 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Wymagania (lista przedmiotów):

Metody badań kulturoznawczych 520-KS2-1MBK

Założenia (opisowo):

Celem zajęć z antropologii mediów jest pogłębienie wiedzy studentek i studentów z zakresu antropologii mediów, która wyrasta z antropologii nowoczesnych społeczeństw i kulturowego zwrotu w studiach nad mediami.

Zakres zajęć stanowią studia nad mediami dotyczące symbolicznej konstrukcji rzeczywistości. Studenci uczą się analizować media z perspektywy antropologicznej, uwzględniając różnorodność kulturową, konteksty społeczne oraz dynamiczne zmiany w świecie mediów.

Problematyka zajęć obejmuje różne praktyki użytkowania mediów i przypisywanie im różnorodnych znaczeń, zrozumienie roli mediów w życiu społecznym i kulturowym, a także ich wpływu na kształtowanie się tożsamości, wartości, norm i relacji społecznych. Podstawową figurą antropologicznej refleksji nad mediami jest ich twórca i użytkownik (czasami w jednej osobie), a w konsekwencji badane będą znaczenia jakie przypisuje on/ona mediom oraz jego/jej praktyki nadawcze i odbiorcze.


Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Przedmiot wprowadza w problematykę antropologii mediów. Studenci analizują media (telewizja, internet, film, fotografia) jako zjawiska społeczne i kulturowe. Zajęcia obejmują zagadnienia z zakresu antropologii wizualnej, teorii odbioru, medialności życia codziennego, rytuałów medialnych oraz tożsamości kulturowej w kontekście mediów.

Pełny opis:

Nazwa przedmiotu: Antropologia mediów

Kod USOS: 520-KS2-1ANM

Cykl dydaktyczny: Rok akademicki 2024/2025

Poziom kształcenia: Studia drugiego stopnia

Rok / semestr: I rok / semestr II

Profil kształcenia: Ogólnoakademicki

Forma studiów: Stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy – M-3: przedmioty antropologiczno-metodologiczne

Dziedzina / dyscyplina: Nauki humanistyczne / nauki o kulturze i religii

Forma zajęć: Ćwiczenia – 30 godzin

Punkty ECTS: 4

Bilans nakładu pracy studenta:

Udział w ćwiczeniach – 30 godz.

Przygotowanie do ćwiczeń – 45 godz.

Przygotowanie projektu badawczego – 22 godz.

Konsultacje – 3 godz.

Razem: 100 godz. = 4 ECTS

w tym z bezpośrednim udziałem nauczyciela: 33 godz. (1,3 ECTS)

o charakterze praktycznym: 67 godz. (2,7 ECTS)

Literatura:

1. Antropologia twórczości słownej. Zagadnienia i wybór tekstów, red. K. Hagmajer-Kwiatek, A. Karpowicz, J. Kowalska-Leder, Warszawa 2012.

2. Od aforyzmu do zinu. Gatunki twórczości słownej, red. G. Godlewski i in., Warszawa 2014.

3. Sztuka i jej poznawanie. Wybór tekstów, oprac. T. Kostyrko, J. Grad, Poznań 2008

4. M. McLuhan, Galaktyka Gutenberga, Warszawa 2019

5. D. Mersch, Teorie mediów, Warszawa 2010.

6. P. Levinson, Nowe nowe media, Kraków 2010.

7. T. Goban-Klas, Cywilizacja medialna. Geneza, ewolucja, eksplozja, Warszawa 2005.

8. M. Castells, Społeczeństwo sieci, Warszawa 2007

9. red. Wiesław Godzic, Media audiowizualne. Podręcznik akademicki, Warszawa 2010

10. D. McQuail, Teoria komunikowania masowego, Warszawa 2008

11. L. Febvre, H-L. Martin, Narodziny książki, przeł. A. Kocot, M. Wodzyńska-Walicka, Warszawa, 2014

12. D. Czaja (red.) Mitologie popularne: szkice z antropologii współczesności, Kraków

13. H. Jenkins, Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, 2002

14. S. Hall, Kodowanie i dekodowanie [w:] „Przekazy i Opinie” 1987 nr 1-2, s. 58-71

15. W. Ong, Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii

16. J. Burgess, J. Green, Youtube. Wideo online a kultura uczestnictwa, przeł. T. Płudowski, PWN, Warszawa 2011.

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy student/ka:

W1. Zna i rozumie terminologię antropologiczną, kulturoznawczą i etnograficzną w języku polskim i obcym na poziomie B2+ (P7S_WG, KA7_WG3)

W2. Zna i rozumie główne kierunki badań w antropologii kultury i naukach o mediach (P7S_WG, KA7_WG4)

W zakresie umiejętności student/ka:

U1. Potrafi formułować problemy badawcze, dobierać metody, opracować i zaprezentować wyniki (P7S_UW, KA7_UW2)

U2. Potrafi myśleć komparatystycznie, testować hipotezy, analizować wypowiedzi kulturoznawcze (P7S_UW, KA7_UW4)

U3. Potrafi tworzyć artefakty naukowe i prezentować je z wykorzystaniem nowoczesnych technologii (P7S_UW, KA7_UW5)

W zakresie kompetencji społecznych student:

K1. Jest gotów do krytycznej oceny wytworów kultury w kontekście rozwiązywania problemów (P7S_KK, KA7_KK2)

K2. Jest gotów do organizacji i oceny pracy własnej oraz zespołowej (P7S_KO, KA7_KO3)

K3. Jest gotów do komunikowania się i współpracy w kontekście międzykulturowym (P7S_KR, KA7_KR1)

Metody i kryteria oceniania:

Forma zaliczenia:

Zaliczenie na ocenę

Warunki zaliczenia:

Obecność na zajęciach (dopuszczalne max 2 nieobecności)

Aktywność w czasie zajęć – udział w dyskusji i analiza literatury

Przygotowanie projektu badawczego i jego prezentacja

Składniki oceny końcowej:

Projekt badawczy i prezentacja: 60%

Aktywność merytoryczna i przygotowanie do zajęć: 40%

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Łukasiak
Prowadzący grup: Katarzyna Łukasiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Łukasz Cebula
Prowadzący grup: Łukasz Cebula
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot wprowadza w problematykę antropologii mediów. Studenci analizują media (telewizja, internet, film, fotografia) jako zjawiska społeczne i kulturowe. Zajęcia obejmują zagadnienia z zakresu antropologii wizualnej, teorii odbioru, medialności życia codziennego, rytuałów medialnych oraz tożsamości kulturowej w kontekście mediów.

Pełny opis:

Nazwa przedmiotu: Antropologia mediów

Kod USOS: 520-KS2-1ANM

Cykl dydaktyczny: Rok akademicki 2024/2025

Poziom kształcenia: Studia drugiego stopnia

Rok / semestr: I rok / semestr II

Profil kształcenia: Ogólnoakademicki

Forma studiów: Stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy – M-3: przedmioty antropologiczno-metodologiczne

Dziedzina / dyscyplina: Nauki humanistyczne / nauki o kulturze i religii

Forma zajęć: Ćwiczenia – 30 godzin

Punkty ECTS: 4

Bilans nakładu pracy studenta:

Udział w ćwiczeniach – 30 godz.

Przygotowanie do ćwiczeń – 45 godz.

Przygotowanie projektu badawczego – 22 godz.

Konsultacje – 3 godz.

Razem: 100 godz. = 4 ECTS

w tym z bezpośrednim udziałem nauczyciela: 33 godz. (1,3 ECTS)

o charakterze praktycznym: 67 godz. (2,7 ECTS)

Literatura:

1. Antropologia twórczości słownej. Zagadnienia i wybór tekstów, red. K. Hagmajer-Kwiatek, A. Karpowicz, J. Kowalska-Leder, Warszawa 2012.

2. Od aforyzmu do zinu. Gatunki twórczości słownej, red. G. Godlewski i in., Warszawa 2014.

3. Sztuka i jej poznawanie. Wybór tekstów, oprac. T. Kostyrko, J. Grad, Poznań 2008

4. M. McLuhan, Galaktyka Gutenberga, Warszawa 2019

5. D. Mersch, Teorie mediów, Warszawa 2010.

6. P. Levinson, Nowe nowe media, Kraków 2010.

7. T. Goban-Klas, Cywilizacja medialna. Geneza, ewolucja, eksplozja, Warszawa 2005.

8. M. Castells, Społeczeństwo sieci, Warszawa 2007

9. red. Wiesław Godzic, Media audiowizualne. Podręcznik akademicki, Warszawa 2010

10. D. McQuail, Teoria komunikowania masowego, Warszawa 2008

11. L. Febvre, H-L. Martin, Narodziny książki, przeł. A. Kocot, M. Wodzyńska-Walicka, Warszawa, 2014

12. D. Czaja (red.) Mitologie popularne: szkice z antropologii współczesności, Kraków

13. H. Jenkins, Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, 2002

14. S. Hall, Kodowanie i dekodowanie [w:] „Przekazy i Opinie” 1987 nr 1-2, s. 58-71

15. W. Ong, Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii

16. J. Burgess, J. Green, Youtube. Wideo online a kultura uczestnictwa, przeł. T. Płudowski, PWN, Warszawa 2011.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (w trakcie)

Okres: 2025-10-01 - 2026-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Łukasz Cebula
Prowadzący grup: Łukasz Cebula
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot wprowadza w problematykę antropologii mediów. Studenci analizują media (telewizja, internet, film, fotografia) jako zjawiska społeczne i kulturowe. Zajęcia obejmują zagadnienia z zakresu antropologii wizualnej, teorii odbioru, medialności życia codziennego, rytuałów medialnych oraz tożsamości kulturowej w kontekście mediów.

Pełny opis:

Nazwa przedmiotu: Antropologia mediów

Kod USOS: 520-KS2-1ANM

Cykl dydaktyczny: Rok akademicki 2024/2025

Poziom kształcenia: Studia drugiego stopnia

Rok / semestr: I rok / semestr II

Profil kształcenia: Ogólnoakademicki

Forma studiów: Stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy – M-3: przedmioty antropologiczno-metodologiczne

Dziedzina / dyscyplina: Nauki humanistyczne / nauki o kulturze i religii

Forma zajęć: Ćwiczenia – 30 godzin

Punkty ECTS: 4

Bilans nakładu pracy studenta:

Udział w ćwiczeniach – 30 godz.

Przygotowanie do ćwiczeń – 45 godz.

Przygotowanie projektu badawczego – 22 godz.

Konsultacje – 3 godz.

Razem: 100 godz. = 4 ECTS

w tym z bezpośrednim udziałem nauczyciela: 33 godz. (1,3 ECTS)

o charakterze praktycznym: 67 godz. (2,7 ECTS)

Literatura:

1. Antropologia twórczości słownej. Zagadnienia i wybór tekstów, red. K. Hagmajer-Kwiatek, A. Karpowicz, J. Kowalska-Leder, Warszawa 2012.

2. Od aforyzmu do zinu. Gatunki twórczości słownej, red. G. Godlewski i in., Warszawa 2014.

3. Sztuka i jej poznawanie. Wybór tekstów, oprac. T. Kostyrko, J. Grad, Poznań 2008

4. M. McLuhan, Galaktyka Gutenberga, Warszawa 2019

5. D. Mersch, Teorie mediów, Warszawa 2010.

6. P. Levinson, Nowe nowe media, Kraków 2010.

7. T. Goban-Klas, Cywilizacja medialna. Geneza, ewolucja, eksplozja, Warszawa 2005.

8. M. Castells, Społeczeństwo sieci, Warszawa 2007

9. red. Wiesław Godzic, Media audiowizualne. Podręcznik akademicki, Warszawa 2010

10. D. McQuail, Teoria komunikowania masowego, Warszawa 2008

11. L. Febvre, H-L. Martin, Narodziny książki, przeł. A. Kocot, M. Wodzyńska-Walicka, Warszawa, 2014

12. D. Czaja (red.) Mitologie popularne: szkice z antropologii współczesności, Kraków

13. H. Jenkins, Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, 2002

14. S. Hall, Kodowanie i dekodowanie [w:] „Przekazy i Opinie” 1987 nr 1-2, s. 58-71

15. W. Ong, Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii

16. J. Burgess, J. Green, Youtube. Wideo online a kultura uczestnictwa, przeł. T. Płudowski, PWN, Warszawa 2011.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.2.0.0-8 (2025-10-29)