Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Edukacja środowiskowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0200-BS1-1EDU
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Edukacja środowiskowa
Jednostka: Instytut Biologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest pogłębienie przez studentów rozumienia związków między potrzebami człowieka a możliwościami ich zaspokajania wynikającymi ze środowiskowych uwarunkowań (przyrodniczych, społecznych, ekonomicznych). Podczas realizacji przedmiotu student pozna cele i zadania nieformalnej edukacji środowiskowej, zapozna się z działalnością instytucji i organizacji zajmujących się edukacją środowiskową, pogłębi rozumienie idei zrównoważonego rozwoju oraz będzie nabywał umiejętność planowania działań służących propagowaniu i upowszechnianiu wiedzy o środowisku wśród różnych grup wiekowych i zawodowych.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy.

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki biologiczne, biologia

Rok studiów/semestr: I rok studiów pierwszego stopnia, semestr letni

Wymagania wstępne: Student powinien posiadać ugruntowane podstawy wiedzy przyrodniczej, wykazywać się rozumieniem procesów biologicznych na różnych poziomach organizacji życia, krytycznie korzystać z różnych źródeł informacji podczas studiowania przedmiotu

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:

konwersatoria - 15 godz., zajęcia terenowe - 16 godz.

Punkty ECTS: 2

Bilans nakładu pracy studenta: ogólny nakład pracy studenta: 50 godz. w tym:

udział w konwersatoriach: 15 godz.;

udział w zajęciach terenowych 16 godz.;

przygotowanie się do zajęć, zaliczeń: 15 godz.;

udział w konsultacjach, zaliczeniach: 4 godz.

Wskaźniki ilościowe

nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 35 godz., 1,4 pkt. ECTS

nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 50 godz., 2 pkt. ECTS

W ramach konwersatorium analizuje się relacje człowiek – przyroda w ujęciu historycznym oraz współczesne problemy środowiska człowieka w aspekcie przyrodniczym, ekonomicznym, społecznym i kulturowym. Omawia się główne zadania środowiskowej edukacji nieformalnej w świetle założeń zrównoważonego rozwoju i Narodowej Strategii Edukacji Ekologicznej.

W ramach zajęć terenowych studenci poznają formy edukacji nieformalnej prowadzone przez wybrane instytucje (np. nadleśnictwo, ośrodki edukacji przyrodniczej, muzea przyrodnicze) funkcjonujące w województwie podlaskim oraz konstruują przyrodniczą grę terenowe lub przyrodniczą ścieżkę dydaktyczną z wykorzystaniem terenu wokół kampusu uniwersyteckiego.

Literatura:

1. Godlewska –Lipowa W.A., Ostrowski J., Y. 2007 – Problemy współczesnej cywilizacji i ekologii. Wyd. UW-M, Olsztyn

2. Kozłowski S. 2005 – Przyszłość ekorozwoju. KUL, Lublin

3. Tuszyńska L. 2008 – Diagnoza stanu edukacji środowiskowej społeczności lokalnych w wybranych regionach Polski. W-wa Wyd. Nauk. UW

4. Dobrzańska B., Dobrzański G., Kiełczewski D. 2008 – Ochrona środowiska przyrodniczego. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa

5. Potyrała K. (red.) 2011 - Wybrane aspekty popularyzacji wiedzy biologicznej. Wyd. Nauk. Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków

6. red. K. Potyrała i A. Walosik – Edukacja przyrodnicza wobec wyzwań współczesności. Wydawnictwo Kubajak, Krzeszowice 2011

7. Wolański L. 2006 – Ekologia człowieka . Tom 2. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa

8. Rydz. E., Kowalak A. (red.) 2008 – Świadomość ekologiczna a rozwój regionalny w Europie Środkowo-Wschodniej. Wyd. Nauk. Akademii Pomorskiej, Słupsk

9. Domka L. 2001 – Dialog z przyrodą w edukacji dla ekorozwoju. PWN, Warszawa

Efekty uczenia się:

1. Student opisuje środowisko życia człowieka jako holistyczny, dynamiczny układ stosunków przyrodniczych, ekonomicznych, społecznych i kulturowych warunkujących zaspokajanie potrzeb oraz zdrowie człowieka - K_W02, K_U07, K_K02, K_K09

2. Student wyjaśnia interdyscyplinarny charakter edukacji środowiskowej i interpretuje cele edukacji formalnej i nieformalnej zawarte w rekomendacjach międzynarodowych i Narodowej Strategii Edukacji Ekologicznej - K_W11, K_U06, K_K08

3. Student analizuje działania samorządów lokalnych, organizacji ekologicznych, instytucji, mediów, służące podnoszeniu świadomości środowiskowej dorosłych oraz w wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju - K_W11, K_U13, K_K05

4. Student dowodzi, iż racjonalne zaspokajanie podstawowych potrzeb człowieka jest warunkiem podwyższenia jakości życia wszystkich społeczeństw oraz warunkiem nowego ładu ekonomicznego respektującego zasady ochrony środowiska - K_W15, K_U07, K_U14, K_K08

5. Student charakteryzuje cechy zrównoważonego rozwoju, czynniki warunkujące jego wdrażanie oraz wskazuje na świadomość środowiskową jako podstawę relacji człowieka względem środowiska - K_W09, K_U13, K_K05

6. Student wykazuje dbałość o bezpieczeństwo pracy podczas zajęć w terenie i świadomość poszanowania pracy własnej i innych - K_U02, K_U05, K_U14, K_U16, K_K06

Metody i kryteria oceniania:

Weryfikacja i ocena osiągniętych przez studenta efektów kształcenia następuje w czasie prezentacji referatów i dyskusji podczas konwersatorium oraz na podstawie sprawozdania pisemnego z zajęć terenowych. Wymagana jest ocena pozytywna z każdego z ww.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)