Edukacja środowiskowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0200-BS1-1EDU |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Edukacja środowiskowa |
Jednostka: | Instytut Biologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest pogłębienie przez studentów rozumienia związków między potrzebami człowieka a możliwościami ich zaspokajania wynikającymi ze środowiskowych uwarunkowań (przyrodniczych, społecznych, ekonomicznych). Podczas realizacji przedmiotu student pozna cele i zadania nieformalnej edukacji środowiskowej, zapozna się z działalnością instytucji i organizacji zajmujących się edukacją środowiskową, pogłębi rozumienie idei zrównoważonego rozwoju oraz będzie nabywał umiejętność planowania działań służących propagowaniu i upowszechnianiu wiedzy o środowisku wśród różnych grup wiekowych i zawodowych. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy. Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki biologiczne, biologia Rok studiów/semestr: I rok studiów pierwszego stopnia, semestr letni Wymagania wstępne: Student powinien posiadać ugruntowane podstawy wiedzy przyrodniczej, wykazywać się rozumieniem procesów biologicznych na różnych poziomach organizacji życia, krytycznie korzystać z różnych źródeł informacji podczas studiowania przedmiotu Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: konwersatoria - 15 godz., zajęcia terenowe - 16 godz. Punkty ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta: ogólny nakład pracy studenta: 50 godz. w tym: udział w konwersatoriach: 15 godz.; udział w zajęciach terenowych 16 godz.; przygotowanie się do zajęć, zaliczeń: 15 godz.; udział w konsultacjach, zaliczeniach: 4 godz. Wskaźniki ilościowe nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 35 godz., 1,4 pkt. ECTS nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 50 godz., 2 pkt. ECTS W ramach konwersatorium analizuje się relacje człowiek – przyroda w ujęciu historycznym oraz współczesne problemy środowiska człowieka w aspekcie przyrodniczym, ekonomicznym, społecznym i kulturowym. Omawia się główne zadania środowiskowej edukacji nieformalnej w świetle założeń zrównoważonego rozwoju i Narodowej Strategii Edukacji Ekologicznej. W ramach zajęć terenowych studenci poznają formy edukacji nieformalnej prowadzone przez wybrane instytucje (np. nadleśnictwo, ośrodki edukacji przyrodniczej, muzea przyrodnicze) funkcjonujące w województwie podlaskim oraz konstruują przyrodniczą grę terenowe lub przyrodniczą ścieżkę dydaktyczną z wykorzystaniem terenu wokół kampusu uniwersyteckiego. |
Literatura: |
1. Godlewska –Lipowa W.A., Ostrowski J., Y. 2007 – Problemy współczesnej cywilizacji i ekologii. Wyd. UW-M, Olsztyn 2. Kozłowski S. 2005 – Przyszłość ekorozwoju. KUL, Lublin 3. Tuszyńska L. 2008 – Diagnoza stanu edukacji środowiskowej społeczności lokalnych w wybranych regionach Polski. W-wa Wyd. Nauk. UW 4. Dobrzańska B., Dobrzański G., Kiełczewski D. 2008 – Ochrona środowiska przyrodniczego. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 5. Potyrała K. (red.) 2011 - Wybrane aspekty popularyzacji wiedzy biologicznej. Wyd. Nauk. Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 6. red. K. Potyrała i A. Walosik – Edukacja przyrodnicza wobec wyzwań współczesności. Wydawnictwo Kubajak, Krzeszowice 2011 7. Wolański L. 2006 – Ekologia człowieka . Tom 2. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 8. Rydz. E., Kowalak A. (red.) 2008 – Świadomość ekologiczna a rozwój regionalny w Europie Środkowo-Wschodniej. Wyd. Nauk. Akademii Pomorskiej, Słupsk 9. Domka L. 2001 – Dialog z przyrodą w edukacji dla ekorozwoju. PWN, Warszawa |
Efekty uczenia się: |
1. Student opisuje środowisko życia człowieka jako holistyczny, dynamiczny układ stosunków przyrodniczych, ekonomicznych, społecznych i kulturowych warunkujących zaspokajanie potrzeb oraz zdrowie człowieka - K_W02, K_U07, K_K02, K_K09 2. Student wyjaśnia interdyscyplinarny charakter edukacji środowiskowej i interpretuje cele edukacji formalnej i nieformalnej zawarte w rekomendacjach międzynarodowych i Narodowej Strategii Edukacji Ekologicznej - K_W11, K_U06, K_K08 3. Student analizuje działania samorządów lokalnych, organizacji ekologicznych, instytucji, mediów, służące podnoszeniu świadomości środowiskowej dorosłych oraz w wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju - K_W11, K_U13, K_K05 4. Student dowodzi, iż racjonalne zaspokajanie podstawowych potrzeb człowieka jest warunkiem podwyższenia jakości życia wszystkich społeczeństw oraz warunkiem nowego ładu ekonomicznego respektującego zasady ochrony środowiska - K_W15, K_U07, K_U14, K_K08 5. Student charakteryzuje cechy zrównoważonego rozwoju, czynniki warunkujące jego wdrażanie oraz wskazuje na świadomość środowiskową jako podstawę relacji człowieka względem środowiska - K_W09, K_U13, K_K05 6. Student wykazuje dbałość o bezpieczeństwo pracy podczas zajęć w terenie i świadomość poszanowania pracy własnej i innych - K_U02, K_U05, K_U14, K_U16, K_K06 |
Metody i kryteria oceniania: |
Weryfikacja i ocena osiągniętych przez studenta efektów kształcenia następuje w czasie prezentacji referatów i dyskusji podczas konwersatorium oraz na podstawie sprawozdania pisemnego z zajęć terenowych. Wymagana jest ocena pozytywna z każdego z ww. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.